1

Tråd: Utrustning förstörd med simkortsadapter

Att stoppa in en tom simkortsadapter leder till att fjädrarna i avläsaren förstörs. Men även om det sitter ett micosim i kan det haka upp sig. Vodaphone varnarför simkortsadaptrar.

En jounalist skrev i DN att han sabbat sin E589 mifi, köpte ny.

Jag har sabbat min tyska avm6840 router som kostade 3000 kr, får se om det går att byta ut läsaren med sina kontaktfjädrar. Den är både lödd och fr a limmad på kortet så jag har ringa hopp.

Det hade gått att rädda situationen om jag ordnat ett specialverktyg som kunde trycka ned fjädrarna samtidigt genom de två rader med 2 mm hål som finns ovanför fjädrarna i taket till läsaren. Tre styva mässingstrådar lödda till ett bleck.

Nu tryckte jag bara ned två och en fjäder blev skadad i vardera raden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Utrustning förstörd med simkortsadapter

Jag har också lyckats trycka in en tom simkorts adapter i en mobil, det jag gjorde var att jag tog ett litet tjockare papper och tryckte in under adaptern hela vägen - för att sedan bara dra ut den och sen pappret. Då skadades ingen av "fjädrarna"

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-16 20:49:08)

Sv: Utrustning förstörd med simkortsadapter

Bra idé men det går inte att sticka in något tjockare än ca 0,5 mm i den här springan. Möjligen skulle en gammal dags tunn suddplåt i rostfritt som bl a arkitekter använde förr kunna användas. Jag hittade en, och klippte till en remsa att sticka in. den är tunnare än 0,5 mm. Kunde sticka in den under simbrickan men fjärdrarna är redan förstörda. RFoutern meddelar att sim kort inte kunde upptäckas.

Edit: det är inget som sitter kvar i routern.

Konstruktionen av simkortsläsaren är dum. På en Ericsson T28 t  ex är fjädrarnas ändar skyddare av fåror som de sticker ned i. Där kan inget haka fast. Det finns hur mycket plats som helst på höjden för en tjockare simkortsläsare i routern. Den skulle mycket väl kunnat ha fjädrar vars ändar stack med i fåror och inte kan haka fast. Har skickat bilder till AVM.

Den tunna plåtremsan sparar jag för kommande eventuella behov.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Utrustning förstörd med simkortsadapter

Lycka till - om det fortfarande är något som sitter kvar i routern!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776