101

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jag funderar på att ersätta mitt ADSL 8Mbit med mobilt bredband fr Telenor. Jag har följt denna tråden och jag funderar i så fall på att skaffa ett olåst e392 och koppla till TP-link MR3420 v2. Så mina frågor är typ, funkar det out of the box nu? Eller krävs det att man lägger på speciella filer? Hur mycket tappar man i hastighet jämfört med om man kör modemet direkt i datorn? (Bor nära en 4G 32Mbit mast, så jag misstänker att jag kommer gå mot den). Hur är latency? Är det en värdig ersättare mot ett ADSL 8Mbit? Jag vill inte få upplevelsen att det är segt eller ostabilt. Då kör jag hellre vidare på ADSL och hoppas på att fiberutbyggnaden även kan hitta till mig.. Är det någon som har testat Telenors ZTE MF821D på denna router? Hur fungerar det i så fall? Tackar på förhand!

102

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Även om du får betryggande besked om modem och router kan ingen ge dig besked om vilken funktion du får med mobilt bredband på 4G 900 MHz med 5 MHz bandbredd. Farten blir förmodligen inte bättre än med ADSL. Den kan bli sämre om du befinner dig nära en sektorgräns.

Om resultatet blir halvdåligt kanske du behöver följa upp den ursprungliga investeringen med antenner för att det ska fungera bättre. Då är kostnaden för materiel uppe i det dubbla.

Det kostar ungefär 1500 kronor för en enskild person att testa om 4G funkar vid en given plats, i material och sim-kort. Konstigt nog finns ingen affärsmodell som medger en tjänst där testet kan göras för säg halva priset. Ändå har jag en känsla av att priskänsligheten är så stor att efterfågan på en tjänst som kostade säg 750 kronor skullle vara liten. För om testet utfaller bra, vilket man ju hoppas, så borde man lagt pengarna på material.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

103

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Senaste FW till olåst e392, vart hittar ni det?

Tänkte köra en omgång till med USB Sniffer & då vore det ju sjysst om man hade senaste FW på modemet.

104

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jonny skrev:

försöker göra en binfil för e392.....är halvägs där men får något fel i binfil då router inte gillar upploud på den filen
har skickat vidare till deras support = inget svar ännu

Fick samma på en uppsättning av filerna. Dom 2 andra uppsättningarna från samma runda fungerade men inget napp på nån av dom.

105

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

olåsta modem kan finnas på tradera.

finns ej fw till e392.....därav att man får försöka göra en i stället....fw finns till e398 modet som är obrandad... under finland på tps hemsida.

i dagsläget stökar router lite med uppkopplingen vid en omstart eller uppstart.. om det beror på saknaden av binfil eller den senaste fw till router återstår att testa sig fram....ingen lösning i denna stund

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

106 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-12 10:57:24)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

pather skrev:

Jag funderar på att ersätta mitt ADSL 8Mbit med mobilt bredband fr Telenor. Jag har följt denna tråden och jag funderar i så fall på att skaffa ett olåst e392 och koppla till TP-link MR3420 v2. Så mina frågor är typ, funkar det out of the box nu? Eller krävs det att man lägger på speciella filer? Hur mycket tappar man i hastighet jämfört med om man kör modemet direkt i datorn? (Bor nära en 4G 32Mbit mast, så jag misstänker att jag kommer gå mot den). Hur är latency? Är det en värdig ersättare mot ett ADSL 8Mbit? Jag vill inte få upplevelsen att det är segt eller ostabilt. Då kör jag hellre vidare på ADSL och hoppas på att fiberutbyggnaden även kan hitta till mig.. Är det någon som har testat Telenors ZTE MF821D på denna router? Hur fungerar det i så fall? Tackar på förhand!


---------------------------------------------------------------------------------------

Mobilt bredband är ett val om man inte har eller vill betala för adsl.
men du ska veta att det stökar mera som det verkar än adsl....mera känsligt för belastning,väder,terräng,osv,osv

behåll ditt adsl om du inte tycker det är intressant att pula med det...

vill du ha internet mobilt att ha med dig...så skulle jag fixa ett simkort och huawei router e589 poketrouter....fungerar alldeles utmärk om man är på resande fot.

skulle du få fiber...så vänta....inget slår fiberuppkoppling smile

i dagsläget så är e392+dovadorouter ett stabilare alternativ men beror troligtvis på att e392 inte stöds rakt av med mr3420 v2

glöm ej att du troligtvis behöver externa antenner för att få ut max om du välje mobilt bredband......vilket belastar anskaftningskontot då dessa inte är gratis wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

107

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Tänkte mer på fw till modemet e392, inte routern. Kanske inte finns att få tag på fristående fw till detta modem?

108

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

nej det stämmer.............fw på modemen kommer oftast av isp leverantören och är specifik för dom

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

109

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Uppd:

Binfil till Huawei e392 modemet och Mr3420 Router verkar inte fungera då snifferprogrammet inte gillar binfil som skapas och därför inte upplodar till Router.

Har nu skickat ett support mail och där bett dom göra en obrandad binfil för modemet.
återstår att se vad dom säger.
.
Med senaste version av fw till router så kopplar router upp med detta modem ändå då jag laddat in binfilen för portugal som är brandad till deras portugal ISP leverantör

modemet håller kopplingen uppe utan problem ...men är lite tjurig att koppla upp vid omstart av router.....dock inte alltid

fortsättning följer......

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

110

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jag ger upp också. Har testat 3 ggr nu och nu orkar jag inte hålla på mer.

111

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

fick du router att ta filen?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

112

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Ja 2/3 av filerna funkade. Men inget napp på nån av försöken. Testade på  en v1 vilket skulle funka lika bra enligt supporten.

Fick min v2 idag. Kan meddela att v2 med upplåst Telia brandat E392 med Tre är stendött. Även med senaste fw & portugisiska bin filen.

113

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Även mitt gamla E372 som funkade klockren i v1 funkar pissdåligt i v2. Hade ca 50% & 10-15mbit i v1, nu 16% och knappt surfbart.

114 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-12 19:37:07)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

...binfilen du lyckas göra och 2/3 funkade är till V1 router ?

vad menar du med stendött.......lyser inte modemet? ...eller ingen uppkoppling?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

115

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Fick 3 uppsättningar med typ 6-7 bin filer i varje uppsättning. 2 av dessa uppsättningar funkade att ladda upp till router, 1 gav error. Dom testades på en v1. Enligt supporten använder sig v1 & v2 av samma bin filer. Man använder ju samma sniffer program oavsett version. Så, hade jag hittat en bin som funkade i min v1 så skulle den funka i v2.

Med stendött menar jag att modemet inte kan koppla upp. Inte med portugisiska bin filen heller.

116

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

har inte lyckats att ens ladda upp binfilen till V2 oavsett antal gånger jag försökt....prova på din V2.

det går med portugalfilen men den bråkar så man får prova säker 10ggr att trycka på connect ifrån router.
när den väl kopplat upp så hålls uppkopplingen.

att Router bråkar vid uppkopplingen beror nog på den saknade binfilen.


att V1 skulle vara samma som V2 finner jag som svårt att tro på... att den använder samma binfil....nja undrar det jag...fast dom borde ju vet tycker man fast varför går då inte tex E398 modem binfil lika bra i V2 som den gjorde i V1

du hade ju med ett modem som gick klorent i V1 men ej i V2.....så att skillnad är det på versionerna fast nu är det ju en väldigt ny utgåva av den Routern så en massa buggar o fel är det natruligtvis skulle jag tro

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

117

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Men man använder ju samma program för att skapa bin filer till v1 & v2 för t.ex e392. Så det är ju inte konstigt att samma bin fil funkar i båda.

Men jag håller med dig om att det är konstigt att mitt e372 funkar så dåligt i v2 med samma bin som från v1.

Vi får avakta och se vad dom svarar på din  förfrågan

118

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Kanske kan ha med routerns FW att göra hur
binfilerna fungerar i respektive modell...!?!?

I vilket fall som helst ligger det nu en v2 på
posten o väntar på sin nya husse!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

119 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-13 11:31:28)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

hehe.ja dom hänvisar till sitt snifferprogram....

har provat köra in obrandad binfil för e398 som jag kört på V1 routern....nemas problemas... men i V2 router så är den tjurig som fn att koppla upp....men sedan håller den kopplingen...

samma som med e392 modemet......så att det är samma binfil till V1 & V2 = NOT(såvida jag nu inte har något fel på min router)  vilket jag talat om för deras support vänligen men pist och bett dom ordna det här med binfil för detta modem.

borde inte ta deras tekniker speciell många minuter samt all lägga ut den.......väntar på svar därifrån

därför intressant om du får in din binfil på din V2 .... kan du testa?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

120

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jonny skrev:

nej det stämmer.............fw på modemen kommer oftast av isp leverantören och är specifik för dom

Enligt DC unlock är fw i E392 generellt, men däremot så är connection manager brandad. När modemet är upplåst funkar det med alla operstörer (men inte med 3TDD enligt uppgift). Connection manager får man hitta en lämplig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

121

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Hämtade nya routern igår.
Uppgraderade FW och provade faktiskt att lägga
in en konfigfil från gamla v1, då jag har rätt mycket
egna inställningar.
Faktiskt svalde routern filen....om än med ett felmeddelande.
Man måste göra en inställning manuellt då den var lite
förändrad i gränssnittet, men det funkade i alla fall.
Därmed fick jag även med bin-filerna för E372 och E392, dock
vägrar routern koppla upp med E392, E372 provade jag inte.
Den kopplade upp snabbt och gick finfint med E367 i alla fall.
Så nu är det bara att hoppas på att vi får bin-filer eller ny FW
till dom modem vi vill använda!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

122 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-14 07:25:30)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

na vänta lite nu..... din configfil är dom egna inställningar du gjort i router....typ lösenord,eventuell macadresslåsning ,osv.
du får inte med dig binfilen dvs drivrutinerna från ett modem i din configfil. Som du själv skrivit så fungerade inte modemet e392 ändå....varför ? jo för att router har inte den drivrutinen inbyggd så det är därför man behöver ladda det manuellt via binfilen men följer inte med vid en eventuell configfil som du tar ut ur router och (som du märkte) följaktligen så fungerar inte heller modemet även om du kört in en V1 configfil i V2.

modemet e372 kanske fungerar då den finns inbyggd i fw... dock som brandad isp från hongkong

anledningen till att e367 går fint är att den är inbyggd i fw som ej brandad drv.

så config och bin är 2 olika saker... du får ej heller med dig fw i din configfil

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

123

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jonny skrev:

na vänta lite nu..... din configfil är dom egna inställningar du gjort i router....typ lösenord,eventuell macadresslåsning ,osv.
du får inte med dig binfilen dvs drivrutinerna från ett modem i din configfil. Som du själv skrivit så fungerade inte modemet e392 ändå....varför ? jo för att router har inte den drivrutinen inbyggd så det är därför man behöver ladda det manuellt via binfilen men följer inte med vid en eventuell configfil som du tar ut ur router och (som du märkte) följaktligen så fungerar inte heller modemet även om du kört in en V1 configfil i V2.

modemet e372 kanske fungerar då den finns inbyggd i fw... dock som brandad isp från hongkong

anledningen till att e367 går fint är att den är inbyggd i fw som ej brandad drv.

så config och bin är 2 olika saker... du får ej heller med dig fw i din configfil


Såpass?  Likväl listas bin-filerna snyggt o prydligt under modeminställningarna
efter uppladdning av konfigfilen!!!
Konfigen är ju lagrad i routern och det är ju även uppladdad binfil, så jag kan
inte se att det vore omöjligt att backupfunktionen även inkluderar binfiler.
FW behöver vi inte blanda in i det här sammanhanget.
Jag ska prova att radera den o lägga in den manuellt så får vi se om det blir
någon skillnad.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

124

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

ok...

få se om jag fattat dig rätt nu.

1. du har en e392binfil installerad på router 1 Version 1 av mr3420..

2 du tar ut en configfil från router 1 V1

3. du startar upp router 2 V2 av mr 3420

4. du laddar upp din configfil (ej binfil) till router 2 V2

5. under modem så ligger nu e392 binfilen i router 2 V2

?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

125

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Svar ja på samtliga punkter, du har fattat!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh