1

Tråd: E392 hittar inte extern antenn

Hej
Har monterat en riktantenn på taket i sommarstugan för att få bättre täckning. Riktantennen är en Poynting 11dBi, 700-2900 MHz. Till detta använder jag USB-modemet Huawei E392 som jag ansluter via en halvmeters USB-förlängningskabel till datorn. Jag anslueter modemet via antennadapter till riktantennens medföljande antennkabel. Modemet har ju 2 antennutgångar men jag ansluter bara den ena (under den lilla antennluckan) eftersom jag bara har en riktantenn. I sommarstugan har jag bara möjlighet till max 3g, varför jag låser modemet till att enbart ansluta till 3g. Nu till något jag inte lyckas klara ut. Med antenn inkopplad hittar inte modemet basstationen (har riktat antenn mot angiven basstation av Telia och även provat varvet runt med 10 graders steg åt gången). Jag får noll staplar i Telias modemapplikation på datorn! Använder jag däremot modemet utan antenn och med optimal placering i huset så hittar den basstationen på 3g, däremot är signalen svag, 35%, varför jag vill hitta en antennlösning. Riktantennen sitter högt ovanför taknocken ungefär 0,5 m under TV-antennen. Jag har bytt både modem, riktantenn och antennadapter utan resultat. Tacksam för hjälp!

2

Sv: E392 hittar inte extern antenn

caveman skrev:

Hej
Har monterat en riktantenn på taket i sommarstugan för att få bättre täckning. Riktantennen är en Poynting 11dBi, 700-2900 MHz. Till detta använder jag USB-modemet Huawei E392 som jag ansluter via en halvmeters USB-förlängningskabel till datorn. Jag anslueter modemet via antennadapter till riktantennens medföljande antennkabel. Modemet har ju 2 antennutgångar men jag ansluter bara den ena (under den lilla antennluckan) eftersom jag bara har en riktantenn. I sommarstugan har jag bara möjlighet till max 3g, varför jag låser modemet till att enbart ansluta till 3g. Nu till något jag inte lyckas klara ut. Med antenn inkopplad hittar inte modemet basstationen (har riktat antenn mot angiven basstation av Telia och även provat varvet runt med 10 graders steg åt gången). Jag får noll staplar i Telias modemapplikation på datorn! Använder jag däremot modemet utan antenn och med optimal placering i huset så hittar den basstationen på 3g, däremot är signalen svag, 35%, varför jag vill hitta en antennlösning. Riktantennen sitter högt ovanför taknocken ungefär 0,5 m under TV-antennen. Jag har bytt både modem, riktantenn och antennadapter utan resultat. Tacksam för hjälp!


Har du testat med den andra antenn in/utgången på modemet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: E392 hittar inte extern antenn

Nej, det har jag inte gjort, man jag pratade med Telia support som sa att de två utgångarna är lika, för 3g ska det räcka med att ansluta en antenn. Vet inte vad det skulle göra för skillnad, men jag får prova nästa gång jag kommer till stugan. Läste här på forumet att Huaweis router B593 behöver en speciell adapter för att reagera på extern antenn, någon som vet om detta kan gälla även E392 också?

4 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-11 08:29:10)

Sv: E392 hittar inte extern antenn

dom 2 utgångarna är ej* lika byt och du kommer att se skillnad..... du får än mer om du har 2 pointingantenner..... om man nu tycker det är värt pengarna. 1300:- x 2


om jag kör med 1 pointing så ligger jag på 12mb in...... sätter jag in den andra så ligger jag på runt 18mb in.... så 2 antennner hjålper infart och utfart lite

* tror ej det gäller E392 modem*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-11 10:21:37)

Sv: E392 hittar inte extern antenn

De två utgånarna är inte lika för bara en används till sändning. Båda används för MIMO vid högre hastigheter på 4G, annars används båda för diversitymottagning på 4G, och antar jag, även på 3G. Vilket av uttagen som används på sändning är inte bekant, återkommer efter test. Tror inte support känner till vilket uttag det är, för det ingår nog inte i den för dem tillgängliga infon.

Bottom line är att det blir bättre resultat med två antenner på både 3G och 4G. Det är bara Telia och Huawei som tycker det är bra med en enda antennutgång även för 4G som på E589 mifin.

Behovet av diversitymottagning kan enklast förklaras med att signaler som går olika vägar kan släcka ut varandra i en viss punkt medan de i en annan, närbelägen punkt, de kanske adderas till varandra. Med diversitymottagning kan modemet välja var mottagningen är bäst. Förändringsrna är momentana, på millisekunder och punkterna går vanligen inte att pröva sig fram till, om det inte gäller reflexer från en yta framför antennen. Där kan det löna sig att prova med att höja eller sänka antennerna men bättre är att undvika reflekterande ytor framför antennen, som ett plåttak eller platt betongtak.

Jag skulle misstänka att trådskrivarens problem beror på något kontaktfel. Mät med en ohmmeter att det är kontakt hela vägen genom kablarna och att det inte är kortslutning någonstans. Mät ockdå att poyntingantennen har noll ohm, den ska vara DC kortsluten vilket i och för sig inte krävs av E392 men är det inte noll ohm så är det fel i antennen.

I värsta fall är det fel i modemets kontakt vilket är svårt att mäta. Nytt modem kostar 599 kr på Telia men bara tillvden 23 september, sedan 995.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: E392 hittar inte extern antenn

Tack för uttömmande svar. Jag har ohmmätt adapter och antenn och det verkar ok. Jag. ska prova andra antennutgången när jag får tillfälle. Två riktantenner är lockande, men jag provar först en så får vi se vilken hastighet jag kommer upp i. Är förvånad över att varken Telia eller Huawei verkar tillhandahålla  utförligare information om hur antennutgångarna är tänkta att användas!!!!

7

Sv: E392 hittar inte extern antenn

Kan meddela att jag nu provat att koppla antenn till den andra antennutgången på modemet och nu hittar modemet 3g i Dovado 4gr, däremot är signalstyrkan endast ca 25 till 35%, ingen större skillnad  mot utan. Ca 0,5-1 Mbit på nedlänk. Ska rikta antenn idag om det bara slutar regna....Någon som vet vad signalstyrkan bör vara min för en stabil uppkoppling?

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-27 10:56:00)

Sv: E392 hittar inte extern antenn

Kolla cell id medan du testarså att du vet att det är mot samma mast, annars blir det kaos.,

Om man ansluter antenn till den utgång som inte sänder kan man få hygglig signal men fortfarande mycket instabil uppkoppling. Byter man så att en fungerade yttre antenn sitter på rx+ tx utgången bör det funka bättre. Om uppkopplingen blir bättre utan en yttre välplacerad antenn riktad åt rätt håll är något rejält fel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.