1

Tråd: Plötslig hastighet nedsättning

Hejsan

Första inlägget på forumet så ledsen om jag har hamnat fel men jag hoppades att ni kunde besvara på ett par frågor pg.a
Tele2´s kundtjänst inte är så hjälpsam på helger.
    Jag har bredbandsroutern Huawei b593 från Tele2 och har varit helnöjd med den tills nu. Vet inte om det är något allmänt fel eller tekniskt fel men även med bra täckning visar bredbandskollen bara 0.2mbit/s när det vanligtvis har visat mellan
10-15 mbit/s. Detta hände för ett par dagar sedan och det har inte bättrat sig. Därför vänder jag mig nu till detta forum för att försöka få ett svar på varför jag bara får 0.2 mbit/s.
    Jag bor lite avlägset men är långt innanför 4G 20 mbit/s nätet, och täckningen på routern är bra. Det har även fungerat superbra tills nu så är det någon annan som haft det här problemet? Något tips på vad man kan göra?

Simon

2

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Kolla så att inte router står på AUTO och hoppar mellan Edge, 3G och 4G, och inom 4G mellan 900 och 2600. Pröva att låsa den på 4G.

Om den redan står på 4G så kan den hoppa mellan 2600 och 900 där 900 kan ge dålig fart vid svag signal.

Gå in i system diagnostik och kolla signalnivå , RSRP och RSRQ. Kolla även mastens identitet PCI, det kan hända att förbindelsen hoppar mellan två celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Tack för det snabba svaret men jag måste också säga att jag är väldigt ny med allt som har med bredband,datorer m.m att göra så kan du förklara lite mer hur man gör?

Simon

4

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

rcbuilder skrev:

Hejsan

Första inlägget på forumet så ledsen om jag har hamnat fel men jag hoppades att ni kunde besvara på ett par frågor pg.a
Tele2´s kundtjänst inte är så hjälpsam på helger.
    Jag har bredbandsroutern Huawei b593 från Tele2 och har varit helnöjd med den tills nu. Vet inte om det är något allmänt fel eller tekniskt fel men även med bra täckning visar bredbandskollen bara 0.2mbit/s när det vanligtvis har visat mellan
10-15 mbit/s. Detta hände för ett par dagar sedan och det har inte bättrat sig. Därför vänder jag mig nu till detta forum för att försöka få ett svar på varför jag bara får 0.2 mbit/s.
    Jag bor lite avlägset men är långt innanför 4G 20 mbit/s nätet, och täckningen på routern är bra. Det har även fungerat superbra tills nu så är det någon annan som haft det här problemet? Något tips på vad man kan göra?

Simon

Du kanske har förbrukat den datamängd som du får varje månad ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

OK, börja med att kolla datamängden. Redten står att läsa i routerns manual som finns på nätet, B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Den var på auto så jag ändrade till 4G nät, men det där om 2600 och 900 hittade jag inte men det låter ju osannolikt att den skulle fungera bra och sen helt plötsligt hoppa till 900 i detta fall?
   Är inte datamängden obegränsad på Tele2 B593 routern? Men jag kollade upp manualen för b593:an men fann inget om datamängd.

7

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

datamängden står väl inte i manualen utan är beroende på vad du har för villkor(ab hos tele2).
alltså vilken typ av ab du täcknat med den routern

en sak är säkert - obergänsat=ej obegränsat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Kolla på Tele2 hemsida.

9

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Jag tackar för all hjälp. Tydligen har vi bara 15GB datamängd per månad, överskrider man detta kommer hastigheten automatiskt gå ner till 200kbit/s eller 0.2 mbit/s. Så tack tack!

10

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

jaha ja där hade du boven(förutom telenor då) wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Telenor, vad fan har dom gjort?

12

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

åsså svär vi inte här inne......ska vara tele 2 naturligtvis i detta fall

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-09 15:42:43)

Sv: Plötslig hastighet nedsättning

Det går inte att se eller bestämma om  B593 ska gå på 900 eller 2600. Enklare för användarna så, och så slipper de ringa support om den saken. Mer kvalificerade användar blir bara arga över överförenklade användarinterface.

Jonny med sin dovadorouter och e392 kan däremot låsa på band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.