1 Senaste redigerad av fridstrom (2012-09-08 08:20:06)

Tråd: Val av antenn, frevensband

Är nybliven TELE2 4G-kund. Bor i ett område som enligt teckningskartan ska kunna få "upp till 20mbit". I praktiken har jag signalstyrka 1 pinne på 3G men lyckas ändå komma upp i 10-15Mbps vilket är betydligt bättre än vårt ADSL som var begränsat till 2Mbps. Nu vill jag slänga upp en antenn för att förbättra signalen men känner mig osäker på vilken jag bör välja. Som jag förstår är det 900MHz som gäller men samtidigt vill jag inte begränsa mig.. Vad bör jag göra? Kanske ska tillägga att jag får motsvarande signalstyrka på 4G men lägre hastighet..

2

Sv: Val av antenn, frevensband

Det här är den jag funderat på:
http://www.dustinhome.se/product/501061 … 4g-800-mhz

3

Sv: Val av antenn, frevensband

fridstrom skrev:

Är nybliven TELE2 4G-kund. Bor i ett område som enligt teckningskartan ska kunna få "upp till 20mbit". I praktiken har jag signalstyrka 1 pinne på 3G men lyckas ändå komma upp i 10-15Mbps vilket är betydligt bättre än vårt ADSL som var begränsat till 2Mbps. Nu vill jag slänga upp en antenn för att förbättra signalen men känner mig osäker på vilken jag bör välja. Som jag förstår är det 900MHz som gäller men samtidigt vill jag inte begränsa mig.. Vad bör jag göra? Kanske ska tillägga att jag får motsvarande signalstyrka på 4G men lägre hastighet..


Denna täcker de frekvenser som används:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

3G använder 2100 MHz och 4G använder 2600 & 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Val av antenn, frevensband

Discover skrev:
fridstrom skrev:

Är nybliven TELE2 4G-kund. Bor i ett område som enligt teckningskartan ska kunna få "upp till 20mbit". I praktiken har jag signalstyrka 1 pinne på 3G men lyckas ändå komma upp i 10-15Mbps vilket är betydligt bättre än vårt ADSL som var begränsat till 2Mbps. Nu vill jag slänga upp en antenn för att förbättra signalen men känner mig osäker på vilken jag bör välja. Som jag förstår är det 900MHz som gäller men samtidigt vill jag inte begränsa mig.. Vad bör jag göra? Kanske ska tillägga att jag får motsvarande signalstyrka på 4G men lägre hastighet..


Denna täcker de frekvenser som används:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

3G använder 2100 MHz och 4G använder 2600 & 900 MHz.

Men skulle jag inte behöva två såna för att det skulle fungera ordentligt (MIMO)? Fördelen med den jag länkade till är väl just att slippa montera (och framförallt köpa) två antenner.

5

Sv: Val av antenn, frevensband

fridstrom skrev:
Discover skrev:
fridstrom skrev:

Är nybliven TELE2 4G-kund. Bor i ett område som enligt teckningskartan ska kunna få "upp till 20mbit". I praktiken har jag signalstyrka 1 pinne på 3G men lyckas ändå komma upp i 10-15Mbps vilket är betydligt bättre än vårt ADSL som var begränsat till 2Mbps. Nu vill jag slänga upp en antenn för att förbättra signalen men känner mig osäker på vilken jag bör välja. Som jag förstår är det 900MHz som gäller men samtidigt vill jag inte begränsa mig.. Vad bör jag göra? Kanske ska tillägga att jag får motsvarande signalstyrka på 4G men lägre hastighet..


Denna täcker de frekvenser som används:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

3G använder 2100 MHz och 4G använder 2600 & 900 MHz.

Men skulle jag inte behöva två såna för att det skulle fungera ordentligt (MIMO)? Fördelen med den jag länkade till är väl just att slippa montera (och framförallt köpa) två antenner.

Jo, du behöver två för bästa upplevelse.

Antennen du länkade till kommer ej att fungera med Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Val av antenn, frevensband

Discover skrev:

Jo, du behöver två för bästa upplevelse.

Antennen du länkade till kommer ej att fungera med Tele2.

Varför skulle den inte fungera med Tele2? Tyckte jag hittade någon här på forumet som köpt den och använt med Tele 2 utan problem. Den ska ju vara DC-kortsluten och LohElectronics verkar också hävda att den fungerar med Tele 2:

http://www.lohelectronics.se/poynting-p … p-497.html

7

Sv: Val av antenn, frevensband

Med 3G på 2100 MHz gör en antenn avsedd för 800-900 MHz väldigt dålig nytta.

8

Sv: Val av antenn, frevensband

lillmalen skrev:

Med 3G på 2100 MHz gör en antenn avsedd för 800-900 MHz väldigt dålig nytta.

Hoppsan, tack för upplysningen wink Man ska inte hoppas att 4G blir bättre än 3G om man använder antenn? Jag har som sagt samma signalstyrka även om det går 2-3ggr snabbare på 3G.

9

Sv: Val av antenn, frevensband

Vad har du för modem eller router?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av fridstrom (2012-09-08 15:33:13)

Sv: Val av antenn, frevensband

Huawei B593, kollade på täckningskartan och 4G-masten verkar stå typ 10km härifrån medan närmaste 3G-mast är ca 3km bort...