1 Senaste redigerad av ralofs (2012-09-01 23:43:17)

Tråd: Billig router för 4G?

Hejsan.

Satt och kollade lite på telenors täckningskarta och märkte att täckning för 4G Upp till 32Mbit/s finns bara några hundra meter ifrån där jag bor. Det är alltså ljusgrönt över ett väldigt stort område och det går enligt kartan lite som en halvmåne runt där jag bor. Dock bor jag ganska högt så jag tänkte att det möjligtvis skulle gå att få in 4G, kanske med en antenn.

Just nu använder jag Telenors mobila bredband för 199kr/mån upp till 6Mbit/s och får stabila 2,5/Mbit/s. Jag använder Huawei E1750 i en TP-Link MR 3420 och det är riktigt stabilt, har i princip aldrig förlorat anslutningen.
Tror ni det är värt att testa 4G? Jag tror man får ett Huawei E398 modem och om jag har förstått rätt så går det att ha en extern antenn till den om det skulle behövas.
Vet ni om det är möjligt att testa 4G innan man binder sig igen hos telenor?

Så finns det någon bra stabil router till 4G? Kan ni rekommendera en antenn ifall det skulle behövas?
Tycker ni jag borde testa? Det ser lite konstigt ut att 4G ligger så nära medan 3G upp till 16/32 finns 1,5 mil bort.

Hade verkligen varit perfekt att kunna få lite snabbare hastighet.

Tack på förhand!

Edit: Var inne och skulle kolla om min router hade stöd för 4G tidigare och märkte då att den hade fått ny design och faktiskt stödjer 4G dock verkar enbart den gamla modellen säljas än så länge. Någon som vet om den skulle vara något att ha?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-02 04:47:58)

Sv: Billig router för 4G?

Du kan hitta den 4G mast Telenor använder på Tele2s täckningsarta om du zoomar in till skala 1 km och bockar för finn mast 4 G.

Du ställer många disparata frågor i ett inlägg. För mycket att svara på och för spritt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Billig router för 4G?

Köp ett E392 på blocket eller clickok.se (är det låst kan du kika på dc-unlocker) och ta ett obundet abbonemang.

Behöver du yttre antenn hamnar du på runt 3000 om det skall vara bra grejor och hjälpa dig. Billigare antenner funkar inte eller ger dålig signalförbättring. Möjligtvis kan en billig antenn hjälpa om du har en "radiotät" kåk och kan sätta en antenn ute.

jonasolof är guru på detta smile

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP