1

Tråd: Mikrotik routerboard och sierra mc7710

I princip ska det gå att bygga en router kring detta och att styra sierrakortet via at-kommandon så att man t ex får fram lista över nätoperatörer inkl signalstyrka. olika signalvärden mm. Några färdiga 4G lösningar som  funkar har jag inte sett beskrivna I Mikrotiks forum men det verkar i alla fall vara en möjlighet till att få fram en router som funkar på 3G och 4G alla band och ger de signaldata som behövs för översikt, operatörsval och antenninriktning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Mikrotik routerboard och sierra mc7710

Det verkar även gå att använda Alix 6f2 som moderkort - lite billigare och lite sämre (?), vad jag kan förstå. Kan även finnas fler lämpliga hårdvarubaser - någon som har koll? Jag känner mig ute på lite hal is.

http://pcengines.ch/alix.htm

Här listats även flera mjukvaror som kanske kan passa. vad jag förstår är pfsense välanvänt och väl spritt, men jag kan inte förstå om det stödjer MC7710. Är dock gratis. Har inte googlat igenom alla i listan - någon som vet något eller har någon som helst input?

Jag är tyvärr inte så välbemedlad att jag tycker mig ha råd att experimentköpa lite olika moderkort och testa, så ifall någon vet något alternativt känner för att testa så skriv gärna en rad eller två om vad som funkar/inte funkar.

3

Sv: Mikrotik routerboard och sierra mc7710

Att få routerkort att stödja MC7710 även på LTE med alla de funktioner man önskar verkar kräva massor med utvecklingstid så det förefaller mig mer vara ett projekt att följa än att försöka delta i.

Jag vet att Altairs LTE chip ger alla signaluppgifter man vill ha men har inte sett att Qualcommchipet i MC7710 levererar uppgifter över samtliga 4G celler som hörs med PLMN och cell-id.

Det finns en öppen utvecklingsplatform för Altairs 4G chip men detta ligger långt utanför min kompetens och ambitionsnivå.

http://altair-semi.com/technology/open-platform/

IPwireless tillkännagav att man skulle integrera altairs chipset i ett pcikort men jag har inte sett uppgifter om något färdigt. I AVMs LTE router AVM6840 sitter altairchippet inte i något som ser ut som ett PCI kort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Mikrotik routerboard och sierra mc7710

var kommer radiokortet ifrån?
Är det utplockat från ngn router?

De säljs väl inte annat än till OEM kunder.
Dessutom är det väl svårt att få tag på uppdaterad firmware och drivrutiner.

Har ingen erfarenhet av mikrotik och 3g/4g.

Men jag vet att t.ex. nätsäljaren www.interprojekt.pl säljer en del mikrotik moderkort och även lådor samt licenser.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-24 19:29:01)

Sv: Mikrotik routerboard och sierra mc7710

Tyska signaturen betamax som är radioproffs och aktiv på flera tyska forum har ägnat sig åt MC7710 och flera andra tyskar också. Om du läser tyska kan du googla på betamax mc7710. Det ska finnas någon tråd på onlinekosten.de men jag hittade den inte omedelbart. Dom verkar köra PCi kortet rent. Det ska tydligen finnas drivrutiner.

Jag är inte säker på att man vinner så mycket med MC7710 jämfört med huawei E392. Det sitter broadcommchip i båda. Vilka egenskaper söker du?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.