1

Tråd: Vilket usb-modem skall man köpa?

Hej,

Vilket usb-modem kan anses som det bästa för tillfället att köpa? Jag tänker då främst på stabilitet, mottagning o hastighet och i den prioritetsordningen.

Tacksam för svar!

/Mats

2

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Sierra Wireless modem brukar komma högt i listan på stabila modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

merparten av modemen är stabila.
men sierra har generellt bättre antenn del/yttre uttag.

det kan skilja extremt mycket på samma modem modell beroende på vart/hur det köps.

prio är
1 yttre antenn, sållar direkt 50%
2 vilka operatörer/band skall modemet klara.
3 teoretisk max hastighet.
4 seriösa status sidor i programet som modemet installerar.
osv

behöver man ingen yttre antenn så.

4

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Inlägget var under 4G. Har sierra något LTE modem för europeisk 800, 900och 2600?.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Sierra Wireless AirCard 320u
Frequency Bands LTE 1800/2600 MHz WCDMA 850/900/2100 MHz

http://www.sierrawireless.com/productsa … _320U.aspx

Var den samir körde med länge sedan tex.

6

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

tycker Huawei E392 verkar stablit då mitt funkar kanon

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

tycker även e398 av sista revideringen funkar ok, alla problem kommer av operatören kopplar ner förbindelsen efter X tid.
kopplar uppsig igen utan problem.

första modellerna av e398 är inte bra, följer bla inte usb standard.

8

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Mitt E392 (olåst från Blocket) har också fungerat riktigt bra (tillsvidare). Det verkar vara snäppet bättre än de äldre modemen. Jag gillar också E353 Hilink på grund av snabb uppkoppling och inbyggd router. Fungerar utmärkt direkt i datorn.

9

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

G-Man skrev:

Sierra Wireless AirCard 320u
Frequency Bands LTE 1800/2600 MHz WCDMA 850/900/2100 MHz

http://www.sierrawireless.com/productsa … _320U.aspx

Var den samir körde med länge sedan tex.

Då ska väll Sierra Wireless AirCard® 320U fungera med Tre 4G?
Eller gäller det bara nästan lika dyra ZTE?

10

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

idgforum skrev:
G-Man skrev:

Sierra Wireless AirCard 320u
Frequency Bands LTE 1800/2600 MHz WCDMA 850/900/2100 MHz

http://www.sierrawireless.com/productsa … _320U.aspx

Var den samir körde med länge sedan tex.

Då ska väll Sierra Wireless AirCard® 320U fungera med Tre 4G?
Eller gäller det bara nästan lika dyra ZTE?

men har bara ett användbart band, 2600MHz dvs modemet är obsolite.
ser ingen direkt anledning att köpa ett sådant modem längre då det är gammalt.
om man absolut vill filtrera bort 800/900MHz så skulle det funka, men finns bättre sätt med dom nya modemen.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-01 06:38:12)

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Sierras pci kort mc7710 har alla europeiska band. Men det går trögt att få in det i en router. Och kommer det t ex i en operatörfördummad version t ex av Netgear kan de ha tagit bort väsentliga funktioner som att låsa på band.

För några dagar sedan fick jag 35/25 mbit på 4 G 2600 mot en tele2 mast en mil bort. Men sedan dess har det varit blåsigt och regnigt, ett träd framför routern rasslar med löven. Routern står bara och hackar connecting, försöker på 2600, dygn i sträck. Prövade då med E392 och Tiny. Ingen signal på 2600 och Autoläge för bandval men med modemet låst till 900 kopplade modemet upp efter ett par minuter och gav 4 ned 2 upp. I detta fall kommer 900 och 2600 från samma mast.

Detta är 10 km från masten. Lärdomen är att det är en nödvändighet att kunna låsa till band. Att ta bort icke önskad signal med frekvensselektiv antenn funkar inget bra.

D-links router DWR 923 kan också låsas på band. Men den routern sägs vara buggig och har grava tillkortakommanden som att dhcp inte kan stängas av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Vad jag förstår så stöder mikrotiks routerOS MC7710, så antingen kan man köpa mjukvaran och stoppa in tillsammans med kortet i en gammal dator eller köpa en av deras färdiga routrar och stoppa in kortet där. Det blir inte helt billigt totalt sett. Och jag har inte testat.

Dock skall den visa tillgängliga nät med signalstyrka, vilket ju är fantastiskt!

http://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?f=7&t=64738

Om någon testat eller har erfarenheter/idéer så får ni gärna starta en ny tråd om det...

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-01 19:37:16)

Sv: Vilket usb-modem skall man köpa?

Intressant tråd du länkade till där. Tycker inte det framgår av tråden att MC7710 stöder nätlista med olika operatörer och signalstyrka. Trådstartaren är i princip ute efter samma sak som jag, total överblick även om internationell roaming av det slag han söker inte är aktuell för mig än. Dessutom finns inte roaming i 4G nät än mig veterligen  - om inte internationell roaming funerar lär han inte kunna välja operatör och funkar roaming blir det ju löjligt dyr´t. Vet inte ens om telia funkar i danska 4G nät.   
Sierras MC7710 bygger på ett qualcommchip liksom uawei e392 och e398. Finns hela uppstättningen kommandon tillgänglig?

Det intressantaste chipet är dock Altair semiconductors LTE chip

http://altair-semi.com/wp-content/theme … ourgee.pdf

som sitter i Fritzbox AVM6840. Det kortet funkar på alla europiska LTE band och lämnar inte bara en nätlista över tillgängliga operatörer och signalstyrka utan även de individuella cellerna med Cell ID och RSRP för såväl FDD som TDD. Tyvärr har tyskarna begränsat AVM6840 till 800 och 2600 men det finns en ny variant 6842 som också klarar 1800 (och TDD tror jag). Den har liknande design som B593 men är ingen Huaweiprodukt. 

För att återgå till trådstartarens fråga så är mitt svar om bästa modem E392, upplåst. Med telenors dashboard får man RSRP och RSRQ och physical cell id så att man kan åka och kolla vilken mast man är ansluten till. Med dovado fw 6.1 får man inga vettiga signaldata men däremot den oundgängliga möjligheten att låsa på band. Tyska freeware connection managern MWConn har en LTE version på gång, finns i beta, som ska ge operatörslista och signalvärden och förhoppníngsvis möjlighet att låsa på band.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.