126

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:

Tack, då har jag lärt mig något idag också :-)

ja, jag menade transmissionskapacitet ut till individuella siter.

Rätta mig gärna om jag har fel nedan:

" Du tror väl inte på allvar att de skulle dra dubbla länkar eller fiber ut till varje mast? "

- Nä, men en fiber rymmer väl transmissions kapacitet åt fler operatörer ?

En fiber rymmer i princip hur många operatörer som helst, så länge de vill betala. Det är dock inte relevant i sammanhanget av 2 skäl,

1. Det GÅR helt enkelt inte att dela på användartrafik ute på siter där man har delad utrustning. EN radiobas = EN transmissionspipa tillbaka till dess RNC. Det är ETT, odelbart nät som upplåter kapacitet åt flera operatörer, men övergången mot operatörerna sker helt "i andra änden", inte ute på site!

3. Det är väldigt liten andel av siter som har fiber öht. I princip är det bara några få större knutpunkter, samt "rooftop"-siter i större städer, där det finns ett stadsnät redan indraget i byggnaden för andra anledningar. Sen finns några siter som man lyckats samlokalsisera med t ex telestationer som fått fiber pga ADSL-utbyggnad, men de är inte många då de inte brukar ha något vidare radioläge. 4G har ju först byggts i större städer så där finns väl än så länge ganska stor andel fibersiter, men så fort du kommer ut en bit FINNS helt enkelt ingen fiber. Som en uppskattning kan man säga att alla siter som har en mast eller torn som står på marken, har ingen fiber. Då är det länk som gäller och även om kapacitet/pris-förhållandet på radiolänk har utvecklats fort de senaste 10 åren är det fortfarande ovanligt med länkstråk på mer än 300 Mbps, förutom huvudstråken i Teracoms stora backbone och några få andra tillämpningar.


Discover skrev:

Och tänk dig att Tele2 har 500 kunder mot just en site, och Telenor bara har 20 kunder mot samma site, då kommer Telenors kunder att få högre hastighet än Tele2´s kunder då Telenors 20 kunder har mer att dela på...

Ja, det var väl precis det jag skrev? Men exakt hur QoS-tillämpningen ser ut vet vi ju inte, om den är dynamisk eller statisk, om en operatör kan "låna" ledig kapacitet eller ej, det kan finnas ganska avancerade delningsregler. Men det finns ett fast tak som gäller summan av trafiken, så långt är säkert.

Jag var nyligen på en site i skärgården som då förbereddes för 4G-utbyggnad, skall lägga upp några bilder därifrån.

/M

127

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

marcus-aa skrev:

...
Men som du ser så säljs nu 3G-(och 4G-)abonnemang i ett slags 1:1-förhålande mot hela basens kapacitet (några abb anges till "max 42 Mbps"), vilket betyder att en enda abonnent skulle, vid den hastigheten, behöva vara ensam i sin sektor. I verkligheten kan det ju vara 50 eller 100 användare som delar den sektorn. That's the problem.
...
/M

Tack för ett mycket intressant svar!  smile

Ovanstående rader är ju särskilt tänkvärda och bekräftade det som jag hade på känn, att totalkapaciteten till/från en site inte står i rimlig proportion till den påstådda kapaciteten på de abonnemang operatörerna marknadsför och säljer.

Det borde nästan vara ett ärende för Konsumentverket och falla under "vilseledande marknadsföring"...

Slutsatsen är då att visst jag kan få de utlovade hastigheterna om jag har tur och är ensam i min sektor. Men är vi fler än 2-3 stycken som ska dela på kapaciteten så sjunker hastigheterna radikalt...  sad

128

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

svenix skrev:

Ovanstående rader är ju särskilt tänkvärda och bekräftade det som jag hade på känn, att totalkapaciteten till/från en site inte står i rimlig proportion till den påstådda kapaciteten på de abonnemang operatörerna marknadsför och säljer.

Visst är det så. Därför är det också så sanslöst när "kunder" här gastar om att op. minsann borde bygga ut så de kan få vad som "lovats", dvs alla skall ha en egen sektor att köra 80 Mbps i.....

/M

129

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Medges att det är ett besvärligt problem. Men om någon är vänlig nog att frivilligt inskränka sin trafik så finns det alltid människor som inte gör det utan kör allt vad de kan. Nu hjälper knappast moralisk påtryckning utan bara operatörens begränsningar. Vad jag är ute efter är hederlighet i reklamen. Även om det blivit (litet) bättre så låter operatören fortfarande påskina att man kan köra 80 Mbit/s "fri surf". De LOVAR inte rent juridiskt men nog läser de flesta reklamtexten som ett löfte. Möjligtvis kan  man tycka att folk borde ha lärt sej att reklam skall tas med ett kilo salt och att reklam helt enkelt är lögnaktig med normala mått mätt.

Jag är helt enig ifråga om möjligheten att bygga ut nätet med nuvarande priser. Även om det tekniskt nog är möjligt att dra fiber hem till varje lägenhet och ge var och en egen liten basstation. Men då är det väl knappast ett "mobilt nät" mera utan ett fibernät.

En större medvetenhet om de mobila nätens begränsningar är absolut nödvändig. Skall man köra 220 km/ så är det bara motorväg (=fiber) som gäller. Tyvärr motarbetar reklamen detta genom att låta påskina att det går att köra 220 i deras mobila nät. Det går också i början med litet trafik och få kunder. I den meningen så är det en lömsk teknik. Man kör in i återvändsgränden med 220 och allt går bra först ...

130

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

marcus-aa skrev:
Discover skrev:

Tack, då har jag lärt mig något idag också :-)

ja, jag menade transmissionskapacitet ut till individuella siter.

Rätta mig gärna om jag har fel nedan:

" Du tror väl inte på allvar att de skulle dra dubbla länkar eller fiber ut till varje mast? "

- Nä, men en fiber rymmer väl transmissions kapacitet åt fler operatörer ?

En fiber rymmer i princip hur många operatörer som helst, så länge de vill betala. Det är dock inte relevant i sammanhanget av 2 skäl,

1. Det GÅR helt enkelt inte att dela på användartrafik ute på siter där man har delad utrustning. EN radiobas = EN transmissionspipa tillbaka till dess RNC. Det är ETT, odelbart nät som upplåter kapacitet åt flera operatörer, men övergången mot operatörerna sker helt "i andra änden", inte ute på site!

3. Det är väldigt liten andel av siter som har fiber öht. I princip är det bara några få större knutpunkter, samt "rooftop"-siter i större städer, där det finns ett stadsnät redan indraget i byggnaden för andra anledningar. Sen finns några siter som man lyckats samlokalsisera med t ex telestationer som fått fiber pga ADSL-utbyggnad, men de är inte många då de inte brukar ha något vidare radioläge. 4G har ju först byggts i större städer så där finns väl än så länge ganska stor andel fibersiter, men så fort du kommer ut en bit FINNS helt enkelt ingen fiber. Som en uppskattning kan man säga att alla siter som har en mast eller torn som står på marken, har ingen fiber. Då är det länk som gäller och även om kapacitet/pris-förhållandet på radiolänk har utvecklats fort de senaste 10 åren är det fortfarande ovanligt med länkstråk på mer än 300 Mbps, förutom huvudstråken i Teracoms stora backbone och några få andra tillämpningar.


Discover skrev:

Och tänk dig att Tele2 har 500 kunder mot just en site, och Telenor bara har 20 kunder mot samma site, då kommer Telenors kunder att få högre hastighet än Tele2´s kunder då Telenors 20 kunder har mer att dela på...

Ja, det var väl precis det jag skrev? Men exakt hur QoS-tillämpningen ser ut vet vi ju inte, om den är dynamisk eller statisk, om en operatör kan "låna" ledig kapacitet eller ej, det kan finnas ganska avancerade delningsregler. Men det finns ett fast tak som gäller summan av trafiken, så långt är säkert.

Jag var nyligen på en site i skärgården som då förbereddes för 4G-utbyggnad, skall lägga upp några bilder därifrån.

/M


Ok.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

131 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-22 05:42:04)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det jag tycker är förvånande är att det går så bra som det gör på 4 G. Hur många på den badort som jag bor nära som under sommaren varit uppkopplade på "min" teliamast vet jag inte, men jag känner till minst ett dussin E392 modem som används och då är det bara några procent av dem som bor här vars internetuppkoppling jag känner till. Så länge nätet används utan kontinuerlig nedtankning gör den höga hastigheten att många användare klarar av sin nedladdning snabbt och inte belastar nätet mer än momentant. 20-25 mbit ned och upp på 800 är helt OK 2 km från mast med skog emellan. Så reklamen ljuger inte så gravt.

För att farten ska kunna behållas krävs uppenbart att det finns tidsluckor med ledig kapacitet. Det kan bara uppnås med prissättning som reglerar efterfrågan i förhållande till tillgång. Samtidigt är gemensam prissättning i hela nätet grovt. Vi kanske får natt-tariffer på bredband som i elnätet. Och så småningom lokala adaptativa tariffer. En liten ruta i Connection manager. Just nu kostar din nedladdning 20 öre per MB. Sätt varningspip vid prisgräns. Eftersom det är den enskilda mastens kapacitet som är flaskhalsen borde efterfrågan prisregleras där. Men då skulle vi också vilja ha möjlighet att låsa på mast... Drömmarnas värld, dags att vakna. Sov gott Nhu.

Nu i morgontidningen: timprissättning på el till kund

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-avtalet … ar-tyst-om

Samtidigt verkar den svenska bredbandsmarknaden förlita sig på radioburna lösningar i ovanligt hög grad i en internationell jämförelse. Möjligen är detta övergående i takt med utökad fiberutbyggnad. På sikt är det ohållbart och ekonomiskt irrationellt att en hög andel datatrafik  ska gå över radiomaster då den enskilde brukaren kräver allt större kapacitet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

132 Senaste redigerad av nhu (2012-09-22 07:11:43)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag är av samma åsikt - det är inte hållbart som det nu är. Hur det ser ut i framtiden vet man inte. Jag är bara ingenjör och det är mest ekonomerna som hittar på tariffer och betalningssystem. Och då är tekniskt förståndiga lösningar inte pop. Men en sak är klar och det är att vi får brist på kapacitet och den måste hanteras på något sätt.

Sverige är ju bäst på fibernät i Europa så utgångsläget är inte så illa. Då mobila nät proppas igen så blir övergången till fiber allt viktigare. Jag hoppas bara att beslutsfattarna inser att det mobila alternativet är en återvändsgränd då det gäller fasta anslutningar. Vi behöver det mobila nätet för fordon och liknande. Därför borde infrastrukturen med fiberkabel byggas ut ordentligt. Ju fortare desto bättre. Det hjälper också upp det mobila nätet eftersom en större del av masterna kan matas via fiber som ju har en enorm kapacitet. Nuvarande rekord är kring 100 Terabit/s  (100 miljoner Mbit/s) över 400 km utan mellanstationer.  Per fiber. Och en kabel har upp till 96 fibrer så där finns rum för många operatörer minsann.

Fiberkabel finns redan nu i så gott som alla kommuner i landet men att komma åt den är inte så lätt. Vi har inget allmänt "vägnät" inom datatrafiken utan de flesta "vägarna" (kablarna) är privata. Men rent tekniskt vore det inte svårt att bygga ut fibernätet väldigt snabbt. Politiskt kan det vara svårt att helt kallt nationalisera fibern och använda den befintliga kabeldragningen som stomnät. Men det kan komma lagar som tvingar operatörerna att öppna fibernätet för alla.

Rent tekniskt skulle det vara smart att operatörerna kunde använda varandras lediga kapacitet via dynamiska protokoll.

133

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nhu skrev:

De LOVAR inte rent juridiskt men nog läser de flesta reklamtexten som ett löfte. Möjligtvis kan  man tycka att folk borde ha lärt sej att reklam skall tas med ett kilo salt och att reklam helt enkelt är lögnaktig med normala mått mätt

Det är väl därför de vill att man skall säga JA på telefon och inte vill skicka ut ett kontrakt för påskrift...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

134

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

http://www.dn.se/ekonomi/telenors-vinst-hogre-an-vantat

http://www.affarsvarlden.se/hem/it_tele … 092289.ece

Företaget kan vi nog konstatera att de går i vinst. Att de inte skulle ha möjlighet att utöka nätet låter som kommunistpropaganda, jag köper inte det. Det jag inte heller köper är att jag som kund går till Telenore för att teckna mobiltbredband med "frisurf" frågar utifall det är frisurf och får som svar att det stämmer. När man sedan 5 mån sen blir spärrad i 1 1/2 månad för att jag kommit upp till en gräns som inte ska finnas. Ni kan komma med alla era tekniska termer om varför det inte är möjligt men jag skiter fullständigt i det För när jag teckna detta var det ingen sa något om 100gb, hade dom sagt det hade jag inte tecknat. Det står säkert i avtalet och man är dum att man inte lägger mera uppmärksamhet till det men vem fan har tid till det? I vissa avtal måste man ibland ha en jurist för att kunna förstå vad som Är vad.

Om  nu operatörerna inte har möjlighet att leverera denna tjänst till folk varför säljer man den då? Om de inte hanterar att det finns några som använder sitt bredband fullt ut vad händer om några år när det finns ännu mera kunder på varje mast? Vi använder nätet mera föra varje år, nu kommer netflix till Sverige och det finns ett par till aktörer runt hörnet hur kommer operatörerna klara av denna trafik? Som det är idag är det ju piss, klipper hela tiden, hastigheten är 40% av vad de utlovar osv.

Jag är van vid fast bredband och kan säga att jag kommer nog aldrig gå tillbaka till mobiltbredband om det inte sker än stor förändring.
Har man mobiltbredband för att kunna lyssna på spotify i parken så r det kanon men att gå ut med att man ska  byta sitt fasta bredband mobilt och sedan säga att nätet räcker inte till, och telia som sätter en avgift på skype osv, det är ju bara skitsnack och oacceptabelt!

Så markus ta ditt tekniska skitsnack och kör upp den nånstans för den skiter jag i fullstädigt!

mobilabredband.se

135

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ack ja. We feel your pain in the ass. Så småningom blir du också kanske en vuxen luttrad människa. Vad hjälper ditt vulgära analcentrerade språk annat än att visa vilken affekt du är i? Det här forumet är inte Flashback och proffset Markus medverkan och tekniska kunskap är mycket välkomna.

Eftersom du är juridiskt chanslös mot operatören är det bara att resignera och fatta val om bredbandsanslutning med utgångspunkt från läget. Operatören har kommit fram till ett sätt att maximera sina intäkter utan att ta för stora risker juridiskt. Same s..t everywhere, så är det med stora företag. Ingen själ och inget samvete även om de går etikkurs. Du får väl kontakta Uppdrag granskning men de har ju saftigare historier att ta tag i.

Jag blev en gång uppringd av VD för Silva som jag hade ett patentavtal med. Han framförde att han avsåg att sluta att betala royalty vidare. Jag invände att vi har ju ett avtal. Visst, sa han, men du har med din läkarlön inte råd att processa mot oss. Jag ringde advokat Kleberg som var styrelseordförande men han struntade fullkomligt i mina synpunkter på hur företaget behandlade uppfinnare. So much för den svenska präktiga ikonen Silva.

Så småningom fick jag sådana resurser att jag hade kunnat processa mot Silva men använde dem då mer optimalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

136

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

jonasolof skrev:

proffset Markus medverkan och tekniska kunskap är mycket välkomna.

+1

137

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Saken hör till att man blir irriterad när man påpekar vad som hänt och ändå kommer det folk för att försvara de stackars operatörerna, de e ju helt otroligt. Jag kan förstå att man försvar ett litet enmans företag man att ta telenors ställning e löjligt. Och sedan dumförklara mitt argument klart som fan man blir förbannad.
Tyvärr så skriver jag som jag känner, gillar ni inte det så behöver ni inte kommentera mina inlägg.

mobilabredband.se

138 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-22 16:41:55)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Vi har nog inget skäl att försvara operatörerna, de har sådan makt att det klarar de bra själva. Vad flera pekat på är begränsningar i operatörernas möjlighet att snabbt anpassa sig till ökad belastning.

Med erfarenhet från 3G och Net1 är många kritiska till att det är så billigt att vara storförbrukare av data eftersom de med större eller mindre rätt ifrågasätter den höga datakonsumtionens samhällsnytta. Som det nu är är prissättningen regressiv, det blir billigare per GB desto dyrare abonnemang man har, även inräknat abonnemangskostnaden. Eftersom dataöverföringen har flaskhalsar vore det mer ekonomiskt rationellt med en progressiv prissättning. Det borde alltså vara mycket dyrare per GB att ladda ned mellan 80 och 100 GB i månaden än 0-20. Ett slags trängselpåslag. Sådant finns för el på en del ställen i välden.

Alla är ense om att operatörerna borde ge mer realistiska besked om vad som i realiteten kan levereras och kanske  trycka det finstilta med större stil - eller göra som i mitt andra hemland, kräva underskrift av sådana här avtal med tillägget "läst och godkänt". Ibland blir man arg på sig själv för en tabbe man gjort och projicerar det på andra. Salaam aleikum.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

139

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ja, jag har inte haft något syfte att försvara operatörerna!

Tvärtom tycker jag att deras annonsering och marknadsföring är tveksam, på gränsen till bedräglig när man påstår att mobilt bredband kan ersätta fast bredband och att de dyrare abonnemangsformerna lämpar sig för tung nedladdning och streaming av media.

Vad som varit mitt intresse i denna diskussion är att reda ut de tekniska förutsättningarna och där har marcus-aa bidragit med värdefulla uppgifter.

140 Senaste redigerad av PhR34k (2012-09-23 06:13:35)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Bra, då verkar vi vara ganska överens. Jag utrycker mig ibland lite dumt och de ber jag om ursäkt för.

mobilabredband.se

141

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

ja, problemet ligger i överhypad reklam för 4g.
a, 100 - 150mbit utlovades innan näten byggdes.
b, ersätt ditt fasta långsamma fasta bredband med 4g.
c, ersätt ditt fasta med stabilt mobiltbredband.
d, ladda ned serie x i bakgrunden samtidigt som du tittar/streamar på ...
osv.
med dylika påståenden är det inte konstigt att kunderna förväntar sig det också.
vill nog påstå att telia var värst i sin reklam, med att påstå att man skulle utföra flera bandbredds krävande saker parallelt, vilket inte funkar om man använder en delad resurs.
om jag som en kund kan med några abg kan modulera abg 1 medels att belasta några andra hårt så tyder det på klart begränsade resurser i nätet, nu var testen i uppstarten av 4g men det visar ivf att reklamen är ute och går på vatten...

att sälja "obegränsad surf", när det i praktiken ingår X giga/megabyte är helt fel, för alla abg med obegränsat har blivit begränsade NÄR det kommer ett nytt abg som är dyrare eller andelen kunder är 'bra'.

konstiga är att PTS låter operatörerna hållas, även konsumenverket verkar låta dom hållas.
med pts politiska definition på bredband som 1Mbit blir det än mer löjligt när det feta 4g som skulle ge 100-150mbit i praktiken ger 2mbit.
"bilen skall klara upptill 220km/h, men klarar i praktiken 4km/h"

tycker samtliga operatörer är lika stora kolsupare.

att kunderna tror och använder det dom utlovats, 100mbit och obegränsad trafik anser jag kunderna har och gör rätt, att operatörerna skriver in oberänsat är 1gig i avtalets myrtext och att 100mbit'en är i praktiken 2mbit är inte ok, utan det är ....beeeep...beep...  ñ:)

142 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-23 11:05:02)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

En annan aspekt på det hela är att många användare nöjer sig med prestanda långt under nätets potential. Jag kan visa folk På plats att de kan få över 25 ned och 20 upp på LTE800 med antenn och  kablage för en tusenlapp. Men kostnad, borra hål, vad ska frun tycka hon hatar ju sladdar, nä jag nöjer mig med 5 ned och 2 upp med modemet i en tröttkörd laptop på ett bord i den ände av huset som har sämst signal.

Det få som synar operatörernas bluff om fart.  Gränsen  går vid den fart som funkar med Skype ungefär.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

143 Senaste redigerad av pompe90 (2012-09-25 23:30:30)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

för första gången sen november förra året har jag blivit strypt till 0.5mbit ned/upp

Detta skedde runt 28/29 aug.

Är fortfarande spärrad å man har ju såklart ringt telenors kundservice/personlig service flertal ggr.
Blivit kopplad till mbb specialisterna som ser mer än dom som sitter på vanliga kundservicen.
Dessa förklarade för mig (den 16 och 17/9) att jag har överstigit den "teoretiska 100GB vallen" som vissa kallar det.

då stryps man under ett par dagar tills man har kommit under denna 100GB.
Jag frågade givetvis hur detta funkar då jag har kompisar även ni här på forumet har fått "nollställning" den 15-17/x å jag hoppas själv på att det skulle ske den 16/9 men icke.

Då sade dom att under 30dagars period så har man 100GB att utnyttja, dessa 30 dagar är inte "låsta" alltså man börjar inte på ny kula vid ex-vis 15, 16, 17/x utan dessa 30dagar är "flytande"

Alltså, INOM dessa flytande 30dagarna så får man ej överstiga 100GB eller ha extrema toppar vissa dagar för då skall man enligt kundservice bli låst utav det automatiserade systemen dom har NU (?)

Detta är vääääldigt lustigt. Förra året såg jag INGET i deras villkor om detta utan stod mer att om man belastar nätet genom att ladda ned/upp mycket under kort tid kan man bli låst till 0.5mbit under en kort period och då menade dom 1-2dagar högst.

Det verkar dessutom som om dom har uppdaterat deras automatiserade system på många ställen eftersom jag är inte ensam om detta problem, nu har jag ju suttit i 30dagar utan internet (kan man väl säga)
senaste 10dagarna har jag haft modemet avstängt och fan inte har spärren släppt....

Något lurt äre med telenor seriöst... någon som vill ge tips om någon annan vettigare operatör ???

edit-

gällande tiderna så är det så att förut så fick alla även dom som var strypta full hastighet igen mellan 01-06 och mellan 06-01 var det strypt igen.

dock verkar det inte stämma till 100% längre..
Jag har aldrig lyckats att bli "upplåst" under dessa tider sen jag blev strypt i aug. testat via olika datorer å master. grrr

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

144

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag är uppe i 234gb och har inte märkt någon begränsning. Undrar vad dom går på egentligen?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

145 Senaste redigerad av pompe90 (2012-09-26 11:07:47)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

[Mr.T] skrev:

Jag är uppe i 234gb och har inte märkt någon begränsning. Undrar vad dom går på egentligen?

Jag har varit uppe i 1tb utan att bli spärrad ;-) men då vare bra tider!


Det kan vara så att beroende på hur belastad masten är kommer det antingen låsa vid 100,200,300gb osv.

Men jag har ingen aning .. Telesnor å alla andra med systemen verkar klart väldigt skumt å dåligt

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

146

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

det gäller att håller mått(tror jag).

i juli månad gick min laptop sönder och jag använder backblaze.com för crypterad backup och det hela är på 670GB.
så efter att ny dator var ready to go så satte jag igång återställning och efter det ny backup.

så inom 14 dagar var det allt i allt 1,34 TB plus det vånliga men backblaze kör inte med full ös och är till och med inställbar.
det var inget spärr för mig.
kanske kanske där ligger kruxen att inte tar hela bandbredden över fler timmar/dagar.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

147 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-26 17:27:39)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag gick in i en Telenorbutik idag och visade den här tråden på deras skärm. De plockade fram sin skriftliga dokumentation på skärmen så att jag kunde läsa. Där står om fair usage policy som går ut på att om en storförbrukare (100 GB) tynger ned en mast till förfång för andra kan han "strypas" under den tid den höga belastningen varar. Det stod inget om strypning under längre perod eller till visst datum framåt i tiden.

Således motstridig information till personalen sett till vad som uppgivits här. De skulle skicka mail med förfrågan. Att Telenors anseende påverkas är rätt uppenbart. VD får väl begrunda hoten om en otrevlig sits.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

148

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

på: http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32031.pdf
finns detta:

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

149

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Fann detta i en artikel:

A small number of users can eat up a large amount of available bandwidth. For instance, Vodafone reported in 2011 that 1 percent of users were consuming 30 percent of available bandwidth, and similarly T-Mobile reported that 1 percent of users were consuming 25 percent of available bandwidth. This is a particular problem at cell level, since a small number of users can easily eat up most of the capacity in a small cell.

Det är uppenbart att operatörerna inte kan bortse från sådana omständigheter.

I anvisningarna till butikspersonalsom jag fotograferade på skärmen skriver Telenor att begränsingning av extremanvändning finns på alla tjänster och abb med mer än 3mbit/s sedan den 17 maj 2011 och från den 11 oktober även på alla abonnemang som innehåller fri surf i mobilen. Begränsning av extremanvändning är inte en cap! /sic/. Syftet är att säkerställa att övriga användare inte drabbas av störningar, när någon användare har ett beteende  som avsevärt försämrar upplevelsen för andra användare.

Begränsning av extremanvändning tillämpas endast om en användares förbrukning under de sista /dålig svenska, ska vara senaste/ 30 dagana nått upp till 15 GB för mobilsurf, 50 GB för 3G eller 100 GB för4G, vid vissa förutsättningar. såsom trängsel i nätet, endast tillfällig, och endast om andra användare påverkas negativt av en enskild användares beteende.

Om den berörda användaren ha ett beteende som försämrar användarupplevelsen för andra kan denna tillfälligt, typiskt då det är trångt i nätet på utsatta platser under vissa tider på dygnetdå många surfar, ges läge prioritet på datatrafik eller lägre hastighet. När belastningen i nätet minskar återfår kunden sin hastighet igen.

Begränsning av extremanvändning - FAQ
Vad gäller saken?

Kunden har överskridit gränsen för mobila bredbandstjänsten och vi har därför tiollfälligt sänkt gränsen tlll upp till 0,5 Mbit/s.

Varför gör vi detta?
Mobilnätet är en delad resurs... /se tidigare inlägg/

När och hur länge gäller hastighetssänkningen?

Belastningen på nätet övervakas dygnet runt, men det är bara vid de tillfällen och på de platser som den totala användningenverkligen kan slå i taket som vi aktiverar hastighetsbegränsningen. Och då baa under den ti som belastningen är hög.Övrig tid utan hög belastning surfar kunden med normal hastighet.

Vad räknas som extrem användning?

/Se ovan för surf 15 GB, 3G 50 Gb och 4G 100 GB/

Hur mäts volymen?

Den volym som mäts är kundens totala volym under en rullande 30-dagars period.

Har vi verkligen rätt att göra detta?

Ja, i villkoren eller prislistan (del av avtalsvillkoren) so gällde när kunden tecknade avtalet står följande (eller liknande i äldre versioner):

"Mobilnätet är en delad resurs vilket innebär att en användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla förbehåller sig telenor rätten att, i de fall en användares förbrukning är extrem, tillälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp ill 0,5 Mbit/s, Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB (100 GB för 4G abonnemang som 4G Maxi Fri Surf och 4G Premium Fri Sur  under de senaste 30 dagarna."

Men jag har ju använt min tjänst precis som vanligt och detta har inte hänt tidigare, varför nu?Det kan bero på att den totala användningen i det område som denna kund befinner sig i ökat kraftigt och att därför nätet på denna plats nu närmar sig sin maxkapacitet. Kunden har så att säga sluppit en hastighetsbegränsning tidigare, trots sin extremt höga användnikng, eftersom "grannarna inte surfat så mycket".

Det är allså samma som konkurrenternas hårda capar?

Ne, inte alls, men om du har ett surfbeteende som påverkar andra kunders upplevelse negativt så kan du i vissa fall under vissa omständigheter tillfälligt få en lägre prioritet eller lägre hastighet.

Hur vet jag vad "normal förbrukning" är?

Detta kan du se på Post- och telestyrelsens hemsida, pts.se, som löpande uppdaterar vad som ses som normalt /genomsnittligt användande på den svenska marknaden. Enligt PTS var snittförbruknigen för en mobilbredbands privatkund3,1 GB under 2010. Ävn om vi inte hänvisar till PTS längre så kan denna siffra visa hur generöst tilltagna våra gränser på 15, 50 och 100 GB ä.

Vad inebär lägre prioritet och/eller lägre hastighet?

Det innebär att vi i vissa fall vid vissa omständigheter har rätt att vidta åtgärder mot användare som har genom sitt surfbeteende försämrat upplevelsen för andra. Detta kan ta sig uttryck i att andras användares datatrafik får företräde före den aktuella användarens trafik, eller att den berörda användaren tillfälligt får en lägre hastighet.

Slut citat

Kort sagt, om fyra procent av användarna är extremförbrukare så kan statistiskt sett /enligt ovan/ hundra procent av kapaciteten vara tagen i bruk och då kan det kanske dröja trettio dagar innan en drabbad extremförbrukare slipper hastighetssänkningen. Systemet förefaller vara självreglerande eftersom de andra användarna kommer att komma upp i gränsvärdet även de och då stryps när en annan högförbrukare  som haft sin strypning återkommer.

Förbrukningen räknas naturligtvis per abonnemang och inte per användare. Så skyll på de andra högvolymtankarna.

That's why sönerna får surfa med adsl medan jag roar mig med 4G inkopplat i samma nät. Det är ju bara en fråga om gatewayadress och DNS och tillstånd med macadress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

150

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Felet är egentligen operatörernas som marknadsför och säljer abonnemang som inte har täckning bakåt i nätet. Det är som om VA-verket bara skulle dra fram en halvtums ledning till hela kvarteret och sedan gnälla för att alla duschar samtidigt...

Kort sagt: Operatörernas beteende hade inte varit acceptabelt i andra sammanhang!