76

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

careface skrev:

Jag bor 5 minuter med bil och 10 med cykel från centrum. Så man tycker att det borde vara många på masten, fast å andra sidan kanske många kör med fast bredband här smile

Okej.


Jag har ca 1 km (fågelvägen) till en mast som erbjuder 4G, och jag får bra fart.
dock tror jag att många har valt fiberuppkoppling (precis som jag) i "min" stad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

77

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nimnul skrev:

Jo Men de har ändrat från att begränsa vid hög belastning till regelmässigt mellan 06:00-23:59, tills du har ny faktureringsperiod.

När jag tänker efter så var de nog det han sa till mig. Ska använda detta mot dem!
Butikschefen hade ringt mig igår och sa att eftersom jag haft den i flera mån så är det lite svårare att reklamera men eftersom jag fått avbrott sporadiskt ibland flera ggr om dagen så skulle vi försöka att använda det men jag var tvungen att ange tidpunkter då detta hänt. Får se om jag kan minnas det, kommer ju inte ihåg vad jag gjorde igår!

mobilabredband.se

78

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det där med att dom spärrar mellan 06-24 är bull, sitter nu och testar med bredbandskollen och kommer inte över 0.5mbit

mobilabredband.se

79

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

du har väll triggat någon magisk gräns. ring deras support å fråga.

80

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

That's the spirit wink

Free your mind, and your OS will follow.

81

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Lycka Till !   ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

82

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Do your worst!!!

83 Senaste redigerad av PsyCorp (2012-09-16 09:37:41)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag sitter just nu med ett Tele2 L (30 GB gräns) och har på cirkus 15 dagar nått upp i gränsen. Således ligger jag på 0,5 mbit/s nu. Helt ohållbart, med andra ord.

Funderar nu att byta till BBB 4G, trots att det är ganska dyrt. Eftersom jag är högskolestudent så skulle jag kunna få BBB bredband 100 från mecenat för 150:- i månaden - MEN det är ju självklart omöjligt eftersom kapaciteten i kablarna som är dragna till huskroppen saknas. 8 mbit/s är det enda som dem kan erbjuda. För 319:- i månaden. Yeah RIGHT!

Nu går jag allvarligt och funderar på att införskaffa ett sådant här abb. 100 gb i månaden är ju betydligt mycket mer än 30, för det finns väl egentligen inga mobila bredband som har bättre "förmåner" för oss kunder?

Är det endast Telenor som inte kan se datamängd i routern / på någon app - eller gäller detta även BBB? Kan man gå in på routerns IP och kolla den nuvarande månadsförbrukningen? Detta är ju ett måste!

84

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Allting är relativt.....  Om 0,5 mb/s är ohållbart för en så är 0,5 mb/s riktigt hyfsat för en annan med 40 km till närmaste basstation - i södra Sverige....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

85

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

BBB kan inte se datamängden ÖHT, vilket är skit, förrän fakturan är gjord (iaf enligt deras KT). Kör du på deras erbjudande för 249kr/månad så kan du köpa en Tiny för typ 495kr från BBB och den räknar ju trafiken smile

Ja, allt är relativt. Men kan du i vanliga fall få höga hastigheter så ställer du högre krav på din internetuppkoppling än vad du gör om du vet att du inte kan få mer än en låg hastighet smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

86

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Vilket erbjudande bör man "egentligen" satsa på hos BBB / Telenor då? Jag vill ju självklart ha "fri" surf á la 100 GB och inget annat. Sedan vill jag ju helst ha en trådlös router (hade tänkt den stora d-link routern) eftersom jag har ett antal trådlösa enheter i lägenheten som alla ansluter trådlöst.

Samtidigt är det ju kanske lite onödigt att betala 349:- för 4G, fri surf och en D-Link router (923, eller vad heter den?) ifall man kan komma undan med ett likadant abonnemang med samma premisser, fast en billigare månadskostnad... Livet som student är ju (och har aldrig) varit flashigt, direkt. Så om man kan "spara" pengar så gör man ju gärna det... smile

87

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det roliga med detta är att skaffar du Tre's mobilabredband men genom företag, alltså att ett företag står för abb. så har du obegränsat surf alltså inga 100gb spärr utan obegränsat! Men då kostar det typ 399 plus moms ca 499kr i mån

mobilabredband.se

88

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

med Dovados router ser du förbrukningen i statusraden, man kan även få epost näx X gig har förbrukats osv.

eller så kör du wrt, då fås dagkig trafikstatestik via routerns webbsida.

89

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PsyCorp skrev:

Vilket erbjudande bör man "egentligen" satsa på hos BBB / Telenor då? Jag vill ju självklart ha "fri" surf á la 100 GB och inget annat. Sedan vill jag ju helst ha en trådlös router (hade tänkt den stora d-link routern) eftersom jag har ett antal trådlösa enheter i lägenheten som alla ansluter trådlöst.

Samtidigt är det ju kanske lite onödigt att betala 349:- för 4G, fri surf och en D-Link router (923, eller vad heter den?) ifall man kan komma undan med ett likadant abonnemang med samma premisser, fast en billigare månadskostnad... Livet som student är ju (och har aldrig) varit flashigt, direkt. Så om man kan "spara" pengar så gör man ju gärna det... smile

Kör på BBB, skulle jag säga. Men det är väl mer eller mindre samma sak, bara olika namn (same shit, different names wink). Köp en Dovado Tiny till eller en annan router för en billig penning och använd den istället. Det är nog mycket bättre än D-LINKEN som ingår. 249kr i månaden är mycket mer motiverbart än 349kr/månad, bara för att få en router smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

90

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PsyCorp skrev:

Jag sitter just nu med ett Tele2 L (30 GB gräns) och har på cirkus 15 dagar nått upp i gränsen. Således ligger jag på 0,5 mbit/s nu. Helt ohållbart, med andra ord.

Funderar nu att byta till BBB 4G, trots att det är ganska dyrt. Eftersom jag är högskolestudent så skulle jag kunna få BBB bredband 100 från mecenat för 150:- i månaden - MEN det är ju självklart omöjligt eftersom kapaciteten i kablarna som är dragna till huskroppen saknas. 8 mbit/s är det enda som dem kan erbjuda. För 319:- i månaden. Yeah RIGHT!

Nu går jag allvarligt och funderar på att införskaffa ett sådant här abb. 100 gb i månaden är ju betydligt mycket mer än 30, för det finns väl egentligen inga mobila bredband som har bättre "förmåner" för oss kunder?

Är det endast Telenor som inte kan se datamängd i routern / på någon app - eller gäller detta även BBB? Kan man gå in på routerns IP och kolla den nuvarande månadsförbrukningen? Detta är ju ett måste!


Va har du för mobiltelefon ?

Om du har Android så kan du se aktuell förbrukning den vägen.

Att ha Telenor i mobilen är inget krav för att det ska fungera.


BBB eller Telenor ? Jag skulle ha valt Telenor.

Betalar 299 kr för 100 GB och upp till 80 Mbit/s, tecknat utan modem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

91 Senaste redigerad av mabraham (2012-09-16 20:06:53)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:

BBB eller Telenor ? Jag skulle ha valt Telenor.

Betalar 299 kr för 100 GB och upp till 80 Mbit/s, tecknat utan modem.

Men är inte BBB exakt samma sak fast för 249? Samma nät lär det ju vara i alla fall...

92

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

mabraham skrev:
Discover skrev:

BBB eller Telenor ? Jag skulle ha valt Telenor.

Betalar 299 kr för 100 GB och upp till 80 Mbit/s, tecknat utan modem.

Men är inte BBB exakt samma sak fast för 249? Samma nät lär det ju vara i alla fall...

Skillnaden är väl att det är krav på bindningstid hos BBB, eller har jag missat något ?
Efter bindningstiden så är max hastighet 32 Mbit/s hos BBB & max 50 GB, ej 100 GB.

Efter min bindningstid hos Telenor så får jag fortfarande 100 GB & upp till 80 Mbit/s.
Att jag valde bindningstid var för att få ett bra erbjudande... modemet hade jag redan.


Jag gillar inte riktigt operatörer som inte har eget nät, men det är jag det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

93

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:
mabraham skrev:
Discover skrev:

BBB eller Telenor ? Jag skulle ha valt Telenor.

Betalar 299 kr för 100 GB och upp till 80 Mbit/s, tecknat utan modem.

Men är inte BBB exakt samma sak fast för 249? Samma nät lär det ju vara i alla fall...

Skillnaden är väl att det är krav på bindningstid hos BBB, eller har jag missat något ?
Efter bindningstiden så är max hastighet 32 Mbit/s hos BBB & max 50 GB, ej 100 GB.

Efter min bindningstid hos Telenor så får jag fortfarande 100 GB & upp till 80 Mbit/s.
Att jag valde bindningstid var för att få ett bra erbjudande... modemet hade jag redan.


Jag gillar inte riktigt operatörer som inte har eget nät, men det är jag det.

Det är krav på bindningstid hos Telenor också för 249kr/månad, då får du 4G Maxi med upp till 80Mbit/s istället för upp till 30Mbit/s - under bindningstiden. Fri surf tillvalet ingår. Premium kostar ju 369kr/månad utan bindningstid, vilket inte är lika bra pris alls.

Det är nog skillnad på det erbjudandet du fick och de som finns idag.

Det är Telenor som äger BBB, så BBB är ju endast ett varumärke - precis som Comviq är för Tele2 - så jag skulle nästan vilja säga att de har ett eget nät.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

94

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Vill man använda telenors nät finns ju Universal telecom också med bra erbjudanden, dessutom slipper man brandade modem och routrar. Nu skrevs här nyss dock att dwr923 inte är operatörslåst vilket dock inte bekräftats av andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

95

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Tja. gick i taket för 2 veckor sen, o dom har inte släppt på hastigheten en enda gång (måste va väldigt hög belastning på min mast)

och igår chatta jag med kundtjänst, o han sa att jag skulle få fart på det idag igen.

Ingen fart på det när jag prova hastigheten idag , chatta med dom igen, o då sa bruden på chatten att jag kommit upp i 100gb igen (på 2veckor med 0.5 är ju fan omöjligt) har dessutom surfat på mobilen istället under tiden.

så nu får jag vänta en hel månad innan jag får fart på skiten, o det är om jag håller mig under 100gb fram tills den 16/10.

Är riktigt förbannad på telenor just nu, o ska rekomendera alla jag känner o skaffa nåt annat ifall dom ska ha mobilt.

Tre vet jag att dom stryper när du är uppe vid taket, så får du nya gb vid månadskiftet (så borde det ju vara) ingen jävla prövotid.

Tack för mig

MVH


Tim

96

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

jonasolof skrev:

Vill man använda telenors nät finns ju Universal telecom också med bra erbjudanden, dessutom slipper man brandade modem och routrar. Nu skrevs här nyss dock att dwr923 inte är operatörslåst vilket dock inte bekräftats av andra.

Universal har dock ett tak på 20gb /månad, så det räcker inte så långt.

97

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

timpa28 skrev:

Tja. gick i taket för 2 veckor sen, o dom har inte släppt på hastigheten en enda gång (måste va väldigt hög belastning på min mast)

och igår chatta jag med kundtjänst, o han sa att jag skulle få fart på det idag igen.

Ingen fart på det när jag prova hastigheten idag , chatta med dom igen, o då sa bruden på chatten att jag kommit upp i 100gb igen (på 2veckor med 0.5 är ju fan omöjligt) har dessutom surfat på mobilen istället under tiden.

så nu får jag vänta en hel månad innan jag får fart på skiten, o det är om jag håller mig under 100gb fram tills den 16/10.

Är riktigt förbannad på telenor just nu, o ska rekomendera alla jag känner o skaffa nåt annat ifall dom ska ha mobilt.

Tre vet jag att dom stryper när du är uppe vid taket, så får du nya gb vid månadskiftet (så borde det ju vara) ingen jävla prövotid.

Tack för mig

MVH


Tim


Jag får ny datamängd den 17:e istället för den 1:a, så kanske du också har ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

98

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

16 är mitt brytdatum som dom kallar det för på telenor. men eftersom mitt stryptes i början på september så får jag inte full fart igen för ens den 16okt. o det är ju fan sjukt att man ska sitta med sunk internet i en och en halv månad för att deras jävla system suger. o det med att man bara är strypt vid hög belastning är bull shit, har vart stryp konstant i nästan 3 veckor för mig nu, deras nät måste ju alltid va överbelastat i så fall hmm

//

Tim

99

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PsyCorp skrev:

Jag sitter just nu med ett Tele2 L (30 GB gräns) och har på cirkus 15 dagar nått upp i gränsen. Således ligger jag på 0,5 mbit/s nu. Helt ohållbart, med andra ord.

Eftersom jag är högskolestudent så skulle jag kunna få BBB bredband 100 från mecenat för 150:- i månaden - MEN det är ju självklart omöjligt eftersom kapaciteten i kablarna som är dragna till huskroppen saknas. 8 mbit/s är det enda som dem kan erbjuda. För 319:- i månaden. Yeah RIGHT!


Det kommer bara att bli mer och mer begränsningar i näten framöver, både de avtalsmässiga och de naturliga (överbelastning), och det är ett styvt jobb för operatörerna att försöka skapa någon sorts balans.

Problemet är ju att kunder som du faktiskt tror att man skall kunna sitta och köra hundratals gigabyte i månaden över en delad resurs där varje megabyte man utnyttjar innebär att någon annan får det långsammare.

Jag kan bara skratta åt ditt citat ovan, hur länge dröjer det innan ni inser att 8Mbit EGEN bandbredd, OBEGRÄNSAD är bättre än 0-100Mbit med en massa begränsningar. 8 Mbps motsvarar för övrigt 2600 GB /månad om man maxar linan, om jag räknade rätt lite snabbt så här på natten.

/M

100

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:

Varje operatör har väl egen "backbone" ?

Nej nej nej, vad ni rör till det. Net4 är ETT nät, det är ju hela poängen.

/M