26 Senaste redigerad av greenfish (2012-09-03 00:04:34)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

G-Man skrev:

ta totala bandbredden på masten / antal kunder = vad varje kund kan räkna med.

pts ansåg 1 mbit vara ok som bredband.

Trevligt att "pts" tycker 1mbit är ok som bredband, jag gör det inte. I alla fall inte om jag betalar för 80mb.

Har haft 40-80 sedan jag köpte tjänsten för några veckor sedan.

Jag bor 100m från 3st 4G master...

Får ut full hastighet med andra operatörer.

Tror knappast BBB har fått så många kunder för 1 vecka sedan, de tar hela bandbredden.

27

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

verkar vara så..... men undrar då om det är 100gb eller 50 ?... som jag tolkar det så är det 100gb under bindningstiden ??? för att sedan efter 24 mån vara 50gb gräns

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

28

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Nu har jag varit spärrad till 0,5mb/0,5mb i 1,5 vecka. Telenor menar att de stryper enbart vid högtrafik. Och som svar på frågan när det är säger de mellan 06:00 och 01:00. DVS att jag får full hastighet mellan 01:00 och 06:00 på natten fram till den 16/9. Sedan full fräs i 100Gb.
Nu har jag tecknat ett till abb, samma typ. Så nu byter jag simkort när jag slår i taket . de gav mig det till 349/mån men utan bindningstid.

29 Senaste redigerad av Discover (2012-09-04 08:28:14)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nimnul skrev:

Nu har jag varit spärrad till 0,5mb/0,5mb i 1,5 vecka. Telenor menar att de stryper enbart vid högtrafik. Och som svar på frågan när det är säger de mellan 06:00 och 01:00. DVS att jag får full hastighet mellan 01:00 och 06:00 på natten fram till den 16/9. Sedan full fräs i 100Gb.
Nu har jag tecknat ett till abb, samma typ. Så nu byter jag simkort när jag slår i taket . de gav mig det till 349/mån men utan bindningstid.


Aha, utan bindningstid så kostar 4G Premium 349 kr utan hårdvara ?

Jag valde det abonnemanget med bindningstid & utan hårdvara och fick det för 299 kr i månaden vilket jag tycker är prisvärt för 100 GB.

Men om jag förstår dig rätt, så har du kommit upp i 100 GB och sedan fått denna spärr ?

____


Ser nu efter en noggrannare koll på telenor.se att 4G premium bara ger 50 GB / månad nu,
och abonnemanget kostar nu 369 kr.

Abonnemanget 4G Maxi ger bara 15 GB(!) istället för tidigare 50 GB.

Mobilt bredband XL från Tele2 är ett bättre alternativ för er som funderar på att teckna,
det ger 80 GB för 349 kr.


Tur att man redan har tecknat 4G Premium och får 100 GB / månad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

30 Senaste redigerad av Ebola (2012-09-04 09:11:01)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Själva abonnemanget 4G Maxi kostade 199kr i månaden med 15gb i månaden när jag tecknade. Men för +50kr i månaden så får man ju "fri surf" (100gb i månaden). Det är väl samma för Premium va? Att själva abonnemanget kostar en viss summa och du får då 50gb i månaden, men med +50kr får du 100gb i månaden eller är jag helt ute och cyklar? smile

EDIT: Gick in på Telenor och såg nu att "Fri surf" på premium kostar +100kr i månaden och verkar vara även 100gb som gäller där. Medans det fortfarande bara kostar +50kr på Maxi, och även där 100gb. Eftersom de nu erbjuder samma hastighet på Maxi som på Premium är det ju väldigt konstigt av Telenor att fortfarande erbjuda ett dyrare abonnemang, som uppenbarligen är exakt likadant som det "billigare" abonnemanget Maxi.

Lätt sammanfattat
Premium, 369kr i månaden
Surfvolym: 50 GB/mån ingår. Fri Surf +100 kr/mån
Hastighet: Upp till 80 Mbit/s (normalt 10-50 Mbit/s)

Maxi, 249kr i månaden
Surfvolym: 15 GB/mån ingår. Fri Surf +50 kr/mån
Hastighet: Just nu höjer vi maxhastigheten från 30 Mbit/s till 80 Mbit/s (normallt 10-50 Mbit/s) under hela bindningtiden.

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

31

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

ja, som förväntat - operatörernas nät både master och backbone klarar inte all trafik.
känns som 3G trafik tjaffset startar om på 4G nu, inte helt oväntat... :-)
undrar om någon operatör görom tele2's "annulera kunder med högtrafik...."

32

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ebola skrev:

Själva abonnemanget 4G Maxi kostade 199kr i månaden med 15gb i månaden när jag tecknade. Men för +50kr i månaden så får man ju "fri surf" (100gb i månaden). Det är väl samma för Premium va? Att själva abonnemanget kostar en viss summa och du får då 50gb i månaden, men med +50kr får du 100gb i månaden eller är jag helt ute och cyklar? smile

EDIT: Gick in på Telenor och såg nu att "Fri surf" på premium kostar +100kr i månaden och verkar vara även 100gb som gäller där. Medans det fortfarande bara kostar +50kr på Maxi, och även där 100gb. Eftersom de nu erbjuder samma hastighet på Maxi som på Premium är det ju väldigt konstigt av Telenor att fortfarande erbjuda ett dyrare abonnemang, som uppenbarligen är exakt likadant som det "billigare" abonnemanget Maxi.

Lätt sammanfattat
Premium, 369kr i månaden
Surfvolym: 50 GB/mån ingår. Fri Surf +100 kr/mån
Hastighet: Upp till 80 Mbit/s (normalt 10-50 Mbit/s)

Maxi, 249kr i månaden
Surfvolym: 15 GB/mån ingår. Fri Surf +50 kr/mån
Hastighet: Just nu höjer vi maxhastigheten från 30 Mbit/s till 80 Mbit/s (normallt 10-50 Mbit/s) under hela bindningtiden.

Okej, ska kolla sen vad som gäller för mig, om de har ändrat eller så.

Premuim, 100 GB för 299 kr + 3 månader gratis.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

33 Senaste redigerad av Ebola (2012-09-04 15:04:51)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ja, jag behöver nog också kolla över vad som gäller för mig smile Vet att när jag tecknade kostade abonnemanget 199kr utan fri surf, och 249kr med fri surf. Nu verkar det som enligt hemsidan iaf att det kostar 249kr utan surf och hamnar därefter på 299kr med fri surf på Maxi abonnemanget. Kan även tilläggas att jag kör utan bindningstid, om det nu påverkar eller är av intresse smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

34

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ebola skrev:

Ja, jag behöver nog också kolla över vad som gäller för mig smile Vet att när jag tecknade kostade abonnemanget 199kr utan fri surf, och 249kr med fri surf. Nu verkar det som enligt hemsidan iaf att det kostar 249kr utan surf och hamnar därefter på 299kr med fri surf på Maxi abonnemanget. Kan även tilläggas att jag kör utan bindningstid, om det nu påverkar eller är av intresse smile


Okej, jag tog med bindningstid fast jag redan hade hårdvaran, men det var för att få 3 månader gratis.

Om jag inte vill ha kvar Telenor så får man gå ned till "4G mini" och sedan begära en slutfaktura.


Jag har fiber hemma (lyx?) men vill gärna ha samma hastighet även utanför hemmet
(10/10). därför valde jag Telenor, klarar mig utan det... men bra att ha :-)

Ni som kan hålla på med antenner och böka med era lösningar är "kul" att läsa om.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

35

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jo, det är kul att läsa hemma (där jag har fiber 100/100) men då man sitter i Arboga och eländet bara krånglar så känns det mindre kul. Men jag är förstås bortskämd om man tänker på alla stackare som sitter bakom usel ADSL i skogarna - eller bara har telefonmodem. Såna finns det också ännu.

36

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nhu skrev:

Jo, det är kul att läsa hemma (där jag har fiber 100/100) men då man sitter i Arboga och eländet bara krånglar så känns det mindre kul. Men jag är förstås bortskämd om man tänker på alla stackare som sitter bakom usel ADSL i skogarna - eller bara har telefonmodem. Såna finns det också ännu.


Ja, vi med fiber är bortskämda :-)

Just nu är jag nöjd med 10/10, men en hastighetsökning ligger bara ett samtal bort.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

37

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Hur ska du använda antennen? Varför inte magnetfot?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

jonasolof skrev:

Hur ska du använda antennen? Varför inte magnetfot?


kom det i fel tråd nu ?

Mod får flytta.

Jag har en magnetfotsantenn vilket är bra vid bilåkning men jag
behöver en antenn som ej kräver något underlag av metall, t.ex vid skogsvandring.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

39

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jo  det blev väl fel tråd. får hitta rätt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

+cxzs §1§1qhjnc

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

41

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Snacka om att jag missat nåt, trodde när man sa obegränsad surf innebar obegränsad.
Verkar som jag kommit upp i dessa magiska 100gb.

mobilabredband.se

42

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

som sagt, obergännsat är alltid obegränsat "men" wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

43

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag la upp denna text till telenors facebook. De e skamlöst det dom gör.

Hej.
För ett tag sen var jag hos eran butik i Täby och var intresserad utav att skaffa 4G mobiltbredband hos er för att ni utlovade "frisurf" med erat abonnemang.
Jag fick aldrig in 4G hastighet som jag var lovad utav era försäljare (jag finns med på täckningskartan över de som kan få 4G), men det gjorde inte så mycket då jag ändå inte hade mycket att välja på förutom Telia adsl på 14mbit.
Efter ca 2 mån. flitigt användande har jag märkt att nätet bryts då och då och man är då tvungen att vänta i ungefär 5min innan nätet kommer tillbaks. Jag har trots detta inte klagat.
Men idag får det vara nog. Satte mig framför datorn med en kopp kaffe imorse för att titta på nyheterna via Svtplay som jag brukar göra men det gick inte att titta för att den var tvungen att buffra hela tiden, så jag gick inte på youtube för att titta på lite klipp och det var samma sak där. Då gick jag in på bredbandskolen och testade hastigheten, den var på 0.5mbit (utav 80mbit som står att jag ska få men aldrig fått).
Ringde supporten och fick svaret att allt är ok, att ni har spärrat min hastighet pga jag har nått en gräns på 100gb ( frisurf som ni kallar det för). Det är mycket möjligt att det står i vilkoren att ni har rätt att göra det men om eran reklam säger frisurf och era säljare säger frisurf tycker jag att ni begår marknadsföringsbrott!
Jag var inne senast idag på eran sida och väljer man 4g premium så får man 50gb men för 100kr till i mån får man "frisurf".

Anledningen till att jag är så upprörd är att vi i hushållet ser endast på tv genom olika stream tjänster som tex, svtplay, viaplay, netflix osv. Och delar man upp 100 gb på fyra personer betyder det 25 gb var och 2012 så kan man streama hd filmer som är på ca 5gb st det är alltså 5 filmer var, inte speciellt mycket va?
Nu måste jag vänta 10-15 dagar innan jag får full hastighet igen, tack Telenor men vart ska jag skicka tillbaks detta skämt?

mobilabredband.se

44 Senaste redigerad av plun (2012-09-08 17:19:15)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Snyft....   ^ ^

Måste vara dyrt att köpa alla dessa filmer !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

45

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Läs ordentligt, stream.
Netflix, svtplay, viaplay är stream tjänster. Otroligt att det är 2012 och du vet inte vad det är!

mobilabredband.se

46 Senaste redigerad av plun (2012-09-08 21:08:24)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PhR34k skrev:

Läs ordentligt, stream.
Netflix, svtplay, viaplay är stream tjänster. Otroligt att det är 2012 och du vet inte vad det är!

Tjau bara jag slipper sunkiga fildelare som snor mjukvara  via min mast så är jag nöjd !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

47

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Konstig argument, men det är ditt problem.

mobilabredband.se

48

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PhR34k skrev:

Konstig argument, men det är ditt problem.

Jo nu vet jag inte varför det är ett konstigt argument ?  En mast kostar multum och är ingen oändlig resurs.


Eftersom jag får fixa grannskapets burkar så blir man heligt förbannad på de som inte har en aning om att fildelningen är igång.....  ÖÖÖÖhhhh aha i systrayen, det hade jag ingen aning om  !


Det bästa skulle vara att fildelarna fixade sitt eget sunkiga nät så kan de hantera sin mjukvara själv !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

49

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

plun skrev:
PhR34k skrev:

Konstig argument, men det är ditt problem.

Jo nu vet jag inte varför det är ett konstigt argument ?  En mast kostar multum och är ingen oändlig resurs.


Eftersom jag får fixa grannskapets burkar så blir man heligt förbannad på de som inte har en aning om att fildelningen är igång.....  ÖÖÖÖhhhh aha i systrayen, det hade jag ingen aning om  !


Det bästa skulle vara att fildelarna fixade sitt eget sunkiga nät så kan de hantera sin mjukvara själv !


Du syftar väl bara på olaglig fildelning ?

Finn ju laglig fildelning också...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

50 Senaste redigerad av PhR34k (2012-09-09 05:40:38)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Men hur kan det spela någon roll vad än en människa gr med sitt bredband? Om alla dessa överbelaastade nätet med stream tjänster då hade du också lackat? Isåntfall varför inte, för att dom betalar ännu mera pengar för vad dom laddar ner? Men de betalar för bandbredden de använder de kan tyvärr sitta och ladda ner vafan dom vill utan att du har rätt att kommentera det! Bytt nick till Stalin istället.
Kan tänka mig att vore det för fildelare hade vi fortfarande suttit med 1mbits bredband för det är ju allt än Svensk människa behöver ha, enligt PTS!

mobilabredband.se