76 Senaste redigerad av jerjo2 (2014-08-06 09:07:33)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

chucken skrev:

Hur fasiken lyckades du? Jag har till och med återställt routern, provat ställt in
192.168.1.222
255.255.255.0
som fast ip och massa andra tidskrävande saker som ringt outbildade nickedockor på 3 support.

Jag har egentligen inget bra svar på HUR jag lyckades så här långt efteråt, minns bara att det var stört omöjligt på 1:a datorn.
Det enda råd jag kan ge är att prova på en annan dator - eller komma hit och köra på min fungerande dator ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

77

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

http://s26.postimg.org/gmxgn02x5/imei_wrongp.jpg

Fortfarande samma fel nu när jag testade på en fjärde dator. Känns helt puckat nu när man försökt uppdatera över en månad.

jerjo2 skrev:

Jag har lyckats - på Windowsdator nummer 2 och andra försöket - vid 1:a försöket hittades ej IMEI.

På första datorn hittades inte routern trots upprepade försök inkluderande omstart av dator och router, ändrade IPV4-inställningar mm.

Dock inga större förändringar, hade hoppats på flera mätvärden men det blev tji.

Hur fasiken lyckades du? Jag har till och med återställt routern, provat ställt in
192.168.1.222
255.255.255.0
som fast ip och massa andra tidskrävande saker som ringt outbildade nickedockor på 3 support.

Har du tagit ur sim-kortet ur routern?

78 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-06 13:13:56)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag tog ur sim-kortet, jajamen. Vet att en del inte läser instruktioner medan jag hör till dem som läser dem innan jag packar upp grejerna smile Får väll bita i det sura äpplet och lämna in den till TRE. Kostar en slant även om garantin är kvar. Har haft den inne innan då den inte lyckades koppla upp sig fast den var uppkopplad enligt gränssnittet och jag ibland fick "inser simcard" men de hittade inget fel, uppdaterade FW till samma jag hade innan och tog 250 kr för det.

Kanske jag struntar i det hela, försöker låsa upp den, vilket inte går efter uppdateringen, och använder den till kortet som är billigast just den tiden fast tror det är svårt för någon att slå TRE med kr/GB.

79

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

Jag tog ur sim-kortet, jajamen. Vet att en del inte läser instruktioner medan jag hör till dem som läser dem innan jag packar upp grejerna smile Får väll bita i det sura äpplet och lämna in den till TRE. Kostar en slant även om garantin är kvar. Har haft den inne innan då den inte lyckades koppla upp sig fast den var uppkopplad enligt gränssnittet och jag ibland fick "inser simcard" men de hittade inget fel, uppdaterade FW till samma jag hade innan och tog 250 kr för det.

Kanske jag struntar i det hela, försöker låsa upp den, vilket inte går efter uppdateringen, och använder den till kortet som är billigast just den tiden fast tror det är svårt för någon att slå TRE med kr/GB.

Ok.
Har du stängt av wifi på datorn så det inte ligger och spökar?

80 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-06 16:58:23)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Avstängt på de datorer jag provat. Har heller inte funkat på den datorn med bara LAN. Gav upp till slut klockan 3 efter att hållt på sedan 8 på morgonen. Kändes som en bortkastad dag, tack TRE.

81

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Nu går det fasiken ite komma ut på nätet utan att komma hit: https://information.tre.se/generalinformation/1/ och fortfarande går inte min router uppgradera.

82

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

http://s26.postimg.org/gmxgn02x5/imei_wrongp.jpg

Fortfarande samma fel nu när jag testade på en fjärde dator. Känns helt puckat nu när man försökt uppdatera över en månad.

jerjo2 skrev:

Jag har lyckats - på Windowsdator nummer 2 och andra försöket - vid 1:a försöket hittades ej IMEI.

På första datorn hittades inte routern trots upprepade försök inkluderande omstart av dator och router, ändrade IPV4-inställningar mm.

Dock inga större förändringar, hade hoppats på flera mätvärden men det blev tji.

Hur fasiken lyckades du? Jag har till och med återställt routern, provat ställt in
192.168.1.222
255.255.255.0
som fast ip och massa andra tidskrävande saker som ringt outbildade nickedockor på 3 support.

Vid detta fel brukar det funka att stänga av brandvägg/ virusprogram, kolla också så att ip hämtas automatiskt

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

83

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Tyvärr, fungerar inte ändå. Har bara Windows egna och programmet ska ju klara Windows 8. Har provat med reninstallerad XP också men tyvärr.  Räknar ut att jag lagt ut 10 timmar på detta av min sluttamp på semestern.

84

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Var och lämnade in min Router till TRE idag. Jag frågade om fler hade problem med detta och fick som svar:
- Du skulle bara veta, suck.

Programvaran beställs av tre från ZTE i Sverige och de måste ha klantat till sig så det skriker om det. Tror inte jag vågar köpa en produkt från ZTE någon mer gång.

85

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Var och lämnade in min Router till TRE idag. Jag frågade om fler hade problem med detta och fick som svar:
- Du skulle bara veta, suck.

Programvaran beställs av tre från ZTE eller Telecar och de måste ha klantat till sig så det skriker om det. Tror inte jag vågar köpa en produkt från ZTE någon mer gång.

86

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

ZTE MF93D säljs operstörsoberoende av bl a Kjell & co och netonet, dvs utan operstörers marknadsföringshajp. Telenorfw i dem funkar bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

87 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-09 16:25:09)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

jonasolof skrev:

ZTE MF93D säljs operstörsoberoende av bl a Kjell & co och netonet, dvs utan operstörers marknadsföringshajp. Telenorfw i dem funkar bra.

1300 kr för att bli oberoende.

88

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

ZTE MF93D säljs operstörsoberoende av bl a Kjell & co och netonet, dvs utan operstörers marknadsföringshajp. Telenorfw i dem funkar bra.

Min har havererat, lämnade tillbaka den mot ett tillgodokort på netonnet. Tycker mig ha läst om en del problem med den här på forumet...

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

89 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-09 21:10:55)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

danne skrev:

ZTE MF93D säljs operstörsoberoende av bl a Kjell & co och netonet, dvs utan operstörers marknadsföringshajp. Telenorfw i dem funkar bra.

Min har havererat, lämnade tillbaka den mot ett tillgodokort på netonnet. Tycker mig ha läst om en del problem med den här på forumet...

/danne

Tror inte man över huvud taget ska satsa på ZTE. Billiga men jag har jagat dem lite och avsaknaden av support i Sverige eller någon anknytning hit gör att de kommer gå bort för mig i framtiden.

ZTE MF28X är rätt mycket dyrare än ZTE MF93D fast sistnämda verkar ha fler möjligheter.

90

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag har också försökt köra uppdateringen av min MF28G men den hittas över huvud taget inte av uppdateringsprogrammet.
Och ja!! Jag har provat alla upptänkliga sätt -- flera olika datorer, olika nätverksportar på routern olika kompatibilitetslägen mm. mm.

Har också satt IP-adressen på datorn manuellt enligt vad som står i filerna "189"-"212" som finns i mappen "DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.03\.rsrc\SOURCEMBN".
En liten första undran är förståss om adressen 192.168.1.1 som uppdateringen försöker kontakta routern på är rätt adress?

För att titta vilka filer som ingår i paketet "DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.03.exe" har jag packat upp detta med 7zip.

Tittar man lite mer på vilka filer som ingår i "paketet" så finns bland annat två stora filer i katalogen "\.rsrc\SOURCEMBN":
- dels filen "165" 33,79 MB stor som i början innehåller texten "Linux Kernel Image"
- dels filen "173" 26,64 MB stor som innehåller texten "14:08:59 Apr 15 2014 BD_MF28GH3GV1.0.0B08"

Min tolkning av dessa filer är att den första är Linux-kärnan och den andra är en uppdatering av routerns "Wireless access module" vilken i min router för närvarande har versionsnumret: BD_MF28GH3GV1.0.0B04


Törs man prova att köra uppdatering via routerns web-gränssnitt och peka på dessa filer ?

Man kan ju också fråga sig varför inte "3" och ZTE använder sig av möjligheten att låta användaren utnyttja web-gränssnittet för att ladda på uppdateringen. Detta är väl ganska "idiotsäkert" och brukar ju användas i parti och minut för routeruppdatering av de flesta fabrikaten.

/Östen

3's 4G

91 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-10 09:20:59)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

östengurka skrev:

Jag har också försökt köra uppdateringen av min MF28G men den hittas över huvud taget inte av uppdateringsprogrammet.
Och ja!! Jag har provat alla upptänkliga sätt -- flera olika datorer, olika nätverksportar på routern olika kompatibilitetslägen mm. mm.

Har också satt IP-adressen på datorn manuellt enligt vad som står i filerna "189"-"212" som finns i mappen "DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.03\.rsrc\SOURCEMBN".
En liten första undran är förståss om adressen 192.168.1.1 som uppdateringen försöker kontakta routern på är rätt adress?

För att titta vilka filer som ingår i paketet "DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.03.exe" har jag packat upp detta med 7zip.

Tittar man lite mer på vilka filer som ingår i "paketet" så finns bland annat två stora filer i katalogen "\.rsrc\SOURCEMBN":
- dels filen "165" 33,79 MB stor som i början innehåller texten "Linux Kernel Image"
- dels filen "173" 26,64 MB stor som innehåller texten "14:08:59 Apr 15 2014 BD_MF28GH3GV1.0.0B08"

Min tolkning av dessa filer är att den första är Linux-kärnan och den andra är en uppdatering av routerns "Wireless access module" vilken i min router för närvarande har versionsnumret: BD_MF28GH3GV1.0.0B04


Törs man prova att köra uppdatering via routerns web-gränssnitt och peka på dessa filer ?

Man kan ju också fråga sig varför inte "3" och ZTE använder sig av möjligheten att låta användaren utnyttja web-gränssnittet för att ladda på uppdateringen. Detta är väl ganska "idiotsäkert" och brukar ju användas i parti och minut för routeruppdatering av de flesta fabrikaten.

/Östen

Användare Sam (https://www.mobilabredband.se/forum/profile.php?id=50) på detta forum har inget med ZTE att göra men eftersom han arbetar med Dovado kanske han kan gissa sig till varför ZTE inte låter användaren använda webbUI för uppdateringen. Kanske inte går om det bara är själva modemet som ska uppdateras. Och jag har, som jag skrev innan, lämnat in min router till TRE-butiken för uppdatering.

92 Senaste redigerad av östengurka (2014-08-10 10:57:58)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Så korkad jag och/eller 3/ZTE är!!

Nu har jag lyckats med uppdateringen...

Problemet var att jag för länge sedan ändrat MF28G IP-adress till det jag brukar använda nämligen "192.168.0.1
Naturligtvis så hittade uppdateringsprogrammet inte routern då det förutsätter att routern har IP-adressen 192.168.1.1
Programmet ställer in datorns IP-adress till 192.168.1.222 vilket gjorde att datorn och MF28G hamnade på olika subnät. Därför fungerade inte fortsatt kommunikationen under uppdateringen.

Det hela fungerade efter att jag först ändrat MF28G IP-adress till 192.168.1.1!

Värt att notera är att uppdateringen totalt rensar allt ur routern. ALLA inställningar och all statistik försvinner.

/Östen

3's 4G

93

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

En återställning är att rekomendera innan uppdatering så slipper man problem med bla fel ip. Men tyvärr hjälpte det inte mig. Å andra sidan helt sjukt dåligt att en sådan simpel sak som att man ska ta en backup och sedan återställa inte står i guiden. Säger det mesta om ZTE som företag här i Sverige.

94

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Tre har inte bråttom, lämnade in 2014-08-08 i butik för en sketen uppdatering och ännu inte fått den.

95

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag kanske skall tillägga efter att ha kört med den nya FW ett par dagar så verkar inte hastigheten ha påverkats, i vart fall inte negativt.
Stabiliteten är också lika utmärkt som tidigare.

/Östen

3's 4G

96 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-20 17:49:36)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

Tre har inte bråttom, lämnade in 2014-08-08 i butik för en sketen uppdatering och ännu inte fått den.

Fick hämtat den igår, 19 augusti, men ingen strömadapter var med. Tre-butiken skulle ringa när de hittat den... väntar.

Inte heller deras tekniker kunde uppdatera routern så jag fick en annan av samma sort. Troligen begagnad.

Någon som kan titta på sin och skriva vad för ampere det står så kanske jag kan använda en från en d-link router.

97

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Här får du en bild på märkskylten på nätadapter till ZTE MF28G

http://forumbilder.se/DDNV4/pict0001.JPG

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

98 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-20 19:00:50)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Perfekt, ska jag kolla i min låda full med adaptrar smile

Närmast jag kom var 0,4A på 220 volten och 1,5A på +-12V med samma figurer efteråt. Kan gå men vet inte om 0,4A orkar. Eller 2 A på 220 Volten och passande 0.8 på +-12V. Får väll vänta några dagar till på TRE i så fall om de nu inte glömt bort mig.

Fick detta råd så ska testa adaptern med 2 A på 220 Volten och passande 0.8 på +-12V

The adaptor rating has to be at least what the device needs. It can be a million amp adaptor and it would be fine. The device will only draw as much as it needs. But it can't be less that 1 ,5 amp adaptor.

99

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

På primärsidan, 230V, behöver du inte fundera över strömmen.

Det är sekundärsidan, 12V, som är viktig.
Det skall alltså vara 12V, likspänning och minst 1,5A.

Så den som fixar 12V och 1,5A passar perfekt - kolla bara så att plus ligger/hamnar i mitten på kontakten.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

100

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Okej, provade med 2A och det funkade utan att det började brinna smile