51

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Min router tappar paket i ruttmodulen (mottagning) - därför måste jag startar om routern ofta.(dra sladden som idgforum). Nya FW på tre.se har samma version som förre: CR_MF28G_HI3G_SEV1.0.0B09. Samma problem här? Har varit i TRE butiken och sagt: 'routern är dålig'. Javisst, det stämmer, svarade de.

52

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

En sak är dock väldigt bra med ZTE MF28G. Räckvidden. Spöar skiten ur min Asus RT AC66U. Wifi-signalen går inte längre ut men är 50% starkare i ytterområdena. Där jag får endast 3 Mbps med Asus får jag 6-9 Mbps med ZTE MF28G.

53 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-02 12:27:05)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Ny uppdatering till routerns modem: https://www.tre.se/MF28G och uppdaterar min inte ska det, enligt TRE, inte gå att använda deras nät längre.

54

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Saxat från Tre. Finns ingen info om vad som är skillnad, eller vad för buggfix de gjort.

Vi har uppmärksammat att ditt modem har en mjukvara som behöver uppdateras för att fortsatt fungera med vårt nät. Vi vill be dig uppdatera mjukvaran snarast för att säkerställa att du kan fortsätta surfa till maxfart med oss.

Packade upp binären med 7zip och försökte kika på filerna med notepad bara för att se om de stod nått tydligt men hitta inget spännande. Jag låter någon annan leka med hexeditor. tongue

Kanske går att få någon revisions info med förändring.
Kontakta ZTE support på:
E-post: zte {snabela] telecareservice.se
Telefon: 0771-718 719

Edit, jag drog iväg ett mail och fråga om de hade mer info.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

55

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Är också nyfiken på den här uppgraderingen, ska bli intressant att se om du får något vettigt svar.

56

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Fått liknande 'hot' för annan hårdvara, funkade lika bra utan upg då, det som förändrades då vad saker jag ville behålla ;-)
Låst modem blev mer låst.... Osv.

Blir intressan om det är samma här med detta.

57 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-02 16:16:17)

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Har försökt nu några timmar att uppdatera med hjälp av 3 olika datorer och skämt-hjälp från 3 support. Förstört halva dagen. Supporten sa att de inte visste vad det var för uppdatering men att routern inte kommer fungera efter september.

Nä, TRE, skärp er! Någon här som lyckats uppdatera.

Får antingen detta:
http://s26.postimg.org/7pga210i1/zte_fail.jpg

Eller detta:
http://youtu.be/KOL-dnDQcUk?t=28s

Kan ju inte bara vara jag som har konstiga grejer? Och anledningen till att man inte kan ladda upp genom webbgränssnittet var enligt supporten att det är själva modemet som ska uppdateras.

58

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Varför skulle den ej funka, det är fråga ett. Slutar dom med 3/4g och flyttar till 450mhz och nmt...

Sedan, vart kom filen från?
Vad kom modemet från?
Är den upplåst?

59

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Jag har lyckats - på Windowsdator nummer 2 och andra försöket - vid 1:a försöket hittades ej IMEI.

På första datorn hittades inte routern trots upprepade försök inkluderande omstart av dator och router, ändrade IPV4-inställningar mm.

Dock inga större förändringar, hade hoppats på flera mätvärden men det blev tji.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

60

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

G-Man skrev:

Varför skulle den ej funka, det är fråga ett. Slutar dom med 3/4g och flyttar till 450mhz och nmt...

Sedan, vart kom filen från?
Vad kom modemet från?
Är den upplåst?

Filen kommer från tre och modemet var färdigmonterat inte i routern när jag fick den, så kallat inbyggd. Nej inte upplåst.

61

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

jerjo2 skrev:

massa text.

Kanske för att den misslyckas sätta ip eller nått, kan se att de finns en del netsh script för att ändra nätkortet i windows, men jag kan inte säga när de körs eller om de körs. Klistrar in exempel.


set IP=192.168.1.222
set MASK=255.255.255.0 
set GATEWAY= "none"
set NAME= "Anslutning till lokalt n„tverk" 

netsh interface ip set address %NAME%  source=dhcp 
netsh interface ip set dns %NAME%  source=dhcp 

Dessa filer finns bla under: \DL_MF28G_HI3G_SE_EUV1.00.03\.rsrc\SOURCEMBN\

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

62

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Mitt nätverkskort ändrar ip. Lite dumt då när man ska koppla upp sig igen efter misslyckad uppdatering måste man manuellt ställa om IPV4 till auto.

Fick ett snigel-brev idag från Tre. Uppdatera eran router. Tyvärr TRE så går det inte hos mig.

63

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

idgforum skrev:

Mitt nätverkskort ändrar ip. Lite dumt då när man ska koppla upp sig igen efter misslyckad uppdatering måste man manuellt ställa om IPV4 till auto.

Fick ett snigel-brev idag från Tre. Uppdatera eran router. Tyvärr TRE så går det inte hos mig.


Å varför måste man uppdatera mjukvaran ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

64

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Discover skrev:
idgforum skrev:

Mitt nätverkskort ändrar ip. Lite dumt då när man ska koppla upp sig igen efter misslyckad uppdatering måste man manuellt ställa om IPV4 till auto.

Fick ett snigel-brev idag från Tre. Uppdatera eran router. Tyvärr TRE så går det inte hos mig.


Å varför måste man uppdatera mjukvaran ?


Det är för att 3 gör en nätuppdatering i augusti som gör så att routern inte blir kompatibel mot nätet smile

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

65

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Är det bara ZTE MF28G som blir drabbad?
Vad är det dom ska göra, börja köra 4G på annat band?
Kanske sänker oss som inte vill använda deras skit till hårdvara och sitter med egna lösningar som har två antennuttag och visar som visar något mer om signalen än RSSI.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

66

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

även mf880 modemet är drabbat

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

67

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Hmm, då känns det nästan som det blir till att även kasta simkortet från TRE i grillen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

68

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

det är ju inte svårare än att uppdatera modemet/routern?

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

69

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Använder inte TRE's utrustning...har ingen grejer från dem och vill inte ha heller.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

70

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

alla enheter förutom mf28g och mf880 kommerf funka som vanligt

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

71

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Kaffe skrev:

det är ju inte svårare än att uppdatera modemet/routern?

Jo det är svårt. Har försökt uppdatera min router från tre dator och två virtuella. Windows XP och OSX virtuellt, Windows 7 och Windows 8 från olika datorer.

72

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

stäng av brandvägg/ virusprogram, prova i lanport 2 , stäng av wifi på routern om det inte funkar

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

73

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Inga problem att uppdatera, bara att följa instruktionerna som visas när man
startat uppdateringen.
Jag kör Windows 7 Home Premium 32.

74

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

Kör direkt mot både LAN port 1 och 2. Avstängt virusprogram, avstängd brandvägg. Alltså, varför inte kunna ladda upp uppdateringen i routens egna programvara?

75

Sv: Har någon testat ZTE MF28G?

http://s26.postimg.org/gmxgn02x5/imei_wrongp.jpg

Fortfarande samma fel nu när jag testade på en fjärde dator. Känns helt puckat nu när man försökt uppdatera över en månad.

jerjo2 skrev:

Jag har lyckats - på Windowsdator nummer 2 och andra försöket - vid 1:a försöket hittades ej IMEI.

På första datorn hittades inte routern trots upprepade försök inkluderande omstart av dator och router, ändrade IPV4-inställningar mm.

Dock inga större förändringar, hade hoppats på flera mätvärden men det blev tji.

Hur fasiken lyckades du? Jag har till och med återställt routern, provat ställt in
192.168.1.222
255.255.255.0
som fast ip och massa andra tidskrävande saker som ringt outbildade nickedockor på 3 support.