1

Tråd: MR3420 tappar kontakt

Hej,

Vet inte om mitt problem är känt eller lätt att beskriva men.. Hade min Tre 3G-dongel Huawei inkopplad till routern ett bra tag innan jag tröttnade på Tre's hastighet (<1 mbit/s).

Skaffade Telenors 4G och fick dongeln häromveckan och fick betydligt högre hastigheter (> 10 mbit/s, även om det nog inte är 4G, eller hur det nu är).

Ett problem som dock dykt upp sedan jag bytte till Telenor och den nya dongeln är att datorn och mobilen titt som tätt tappar kontakten med routern. Hittills har jag bara gjort en norsk reset för att avhjälpa problemet, dvs. ryckt ur strömförsörjningen till routern och kopplat in igen.

Det är dock en väldigt jobbig problemlösning eftersom dongeln måste initieras efter varje omstart.

Vet någon vad detta beror på eller hur man ska gå tillväga för att felsöka?


Vänlig hälsning,
Emil B.

2

Sv: MR3420 tappar kontakt

Hej.

Helt rätt så är din router en 3g router...... deras nya har inte kommit ut i affär ännu(har den gamla själv=kantig model). Deras nya ska ha 4g stöd enligt vad dom skriver.

http://www.tp-link.com/en/products/?categoryid=202

jag har själv haft samma problem som du fast med andra router..... dock var min mr3420 den som var mest stabil på 3g som jag provade..

kontrollera så du har senaste firmware officiella

detta är till den gamla v1
http://www.tp-link.com/en/support/downl … n=V1#tbl_j

kolla med om ditt modem är med i deras lista över kompatibla modem

kontrollera hur stark signalstyrka du har(logga in på router för att se detta)

har du någon extern antenn(om modemet har utgång för det så kan det vara en ide att ha det då signal blir lite bättre och då lite stabilare)

mina problem som du har försvann inte förens jag tog ett snik 4g ab(telenor på 900mhz bandet)
så det verkar som 3g nätet är allmänt överbelastat då telefon är det som prioroteras på 3g vad jag vet.

men börja här så länge

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: MR3420 tappar kontakt

Min MR3420+E1820+Telenor gick bra ibörjan på juni men sedan låste den sej och jag fick starta om flera gånger utan antenn förrän den fick kontakt igen. Det verkar inte alls bra med tanke på att jag har en övervakningskamera till den.

Nu tänker jag prova E353+3kontant  för att se om det är stabilare.

(Men skräp är de trådlösa systemen ...  Grrr ...)

4

Sv: MR3420 tappar kontakt

Hej igen!

Tack för era svar. Jag har också Telenors 32 Mbit 4g. Men menar ni att USB-modemet kan strula till kontakten mellan dator och router? Det som händer är alltså att jag kopplas ned mot routern och får rycka ur och koppla in den igen.. Det är nästan som om det ligger någon "time-out tid" på routern. Det är alltså inte modemet som kopplar ned, utan routern (men det förstod ni säkert). Jag har senaste firmware på MR3420'n (120523) och fått det att kompa ihop med modemet. Signalstyrkan är det inget fel på, bättre än med mitt Huawei E372 som jag hade med Tre.

Vänlig hälsning
Emil

5 Senaste redigerad av Rrambo (2012-08-16 09:11:36)

Sv: MR3420 tappar kontakt

Den E353 som följer med 3 kontant är säkert en HiLink
och den lär inte fungera i en router....

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

6

Sv: MR3420 tappar kontakt

Har du kollat loggen på TP linken?

7 Senaste redigerad av Minielk (2012-08-17 09:33:42)

Sv: MR3420 tappar kontakt

Hej igen
Jag har haft stadig koll på loggen utan att se något märkligt. Dock har det nu löst sig som de verkar (har legat igång i ca 20 timmar utan avbrott nu). Det jag gjorde (kanske hjälper nån annan nån gång) var att köra modemet via förlängningskabel in i routern istället för direkt in. Vet inte om det kan innebära att det blev för varmt kanske? Skönt att det funkar stabilare nu iallafall!


/Emil

8

Sv: MR3420 tappar kontakt

Vet att Dovado rekomenderade att köra med minst 50 cm usb förlängningskabel med 4G modem just för att slippa risken med att WLAN stör ut modemet, så det verkar hjälpa i ditt fall.