1 Senaste redigerad av Palten (2012-08-11 15:35:13)

Tråd: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Hej

Jag har en Dovado Tiny med ett E372 modem, knutet till Tre. Mjukvaran är av den senaste tillhandahållna från Tre. Jag har haft problem  med denna setup länge nu (sedan i februari tror jag). Det verkar som routern "tappar" modemet. Det krävs en hård omstart av routern för att få igång förbindelsen igen.

Jag har felanmält detta till Tre som felsökte och kom fram till att det är på modem sidan, router eller modem som är problem enl dem. De ser att de modemet fösvinner av sig själv och de kan inte se ngt onormalt i stationen. De har haft tekniker inkopplade på detta, som felsökt på station sidan.

Deras slutsats var att det är modemet eller routern som inte fungerar som det ska. De skickade ut ett nytt modem åt mig, problemet kvarstår även med det nya modemet.

Båda modemen fungerar när de ansluts i en station när dator. Det är inga som helst problem då, mycket stabilt och jag har relativt bra hastighet, 8-13 Mbit/s brukar det ligga på. Jag får samma hastighet med Tiny routern, bara att den inte är stabil för mig. Den kan gå i ngn halv timme ibland men oftast 5 -10 min mellan den nitar.

Även Smartphones med tre och 3G fungerar utmärkt inomhus för data, anslutna mot Tre. Jag tror inte jag har problem med Tre, utan det är ngt med routerns hårdvara/mjukvara, kanske i kombination med E372?

Fler som har samma problem?

Jag hade en elektriker hemma nyligen, han har samma problem som mig (samma kombo) Verkar ju vara fler som har probs när man läser trådar. Dock avfärdas det som att det är Tre som är problemet, men är det verkligen det? jag tror inte det. visst har de problem ibland, men min utrustning nitar hela tiden, kör jag modemen i PC fungerar Tre jättebra för mig, likaså med smartphones och data.

I mitt fall är jag ju säker på att problemet ligger i routern, antingen mjukvara/hårdvara som inte funkar med E372 eller så är det helt enkelt en trasig hårdvara jag fått. 

Hur ser support/ansvars förhållanden ut vad gäller Dovado routern, tänker på felanmälan Dovado router resp garanti åtaganden (Tre/Dovado)?

2

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Kör du med eller utan usb kabel mellan modem/router?

3

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Jag använder den medföljande USB kabeln till Tiny routern, den med en klump som gör att modemet står upp.

4

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Ok, jag kör min med den usb kabel som medföljde modemet (ej dovados). Har du testat att köra utan kabel, modemet rätt i dovado routern?

5 Senaste redigerad av Palten (2012-08-11 16:05:01)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Ja det har jag. Jag har trixat med orginal USB kabel, utan kabel, andra USB kablar. spelar ingen roll ur det prespektivet.

Jag har precis plockat ihop en liten TP-Link wr703n routern med Open WRT på. Tänkte se hur det går, om den är stabil. Kör den just nu.

Skulle fortfarande vilja ha min Tiny router stabil.

6 Senaste redigerad av loskings (2012-08-11 17:39:10)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Palten skrev:

Ja det har jag. Jag har trixat med orginal USB kabel, utan kabel, andra USB kablar. spelar ingen roll ur det prespektivet.

Jag har precis plockat ihop en liten TP-Link wr703n routern med Open WRT på. Tänkte se hur det går, om den är stabil. Kör den just nu.

Skulle fortfarande vilja ha min Tiny router stabil.

Ok. Är det stabilt med TP-linken så verkar det ju som om tinyn är kass. Vet dock ej hur det funkar med garanti/tre.

7

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Kines routern, en TP-link wr703n för 24 USD (inkl frakt) upgraderad med Open Wrt och samma E372 modem, funkar betydligt bättre för mig än min Tiny router. Jag funderar dock att byta till ett 4G modem då det ser ut som jag har möjlighet till detta där jag bor. Det blir inte lätt och få igång TP-Link/open WRT routern med ngt vettigt modem för 4G. Det hade varit guld och kunna köra 4G modem i tiny routern som jag redan har. Jag antar jag åker på köpa mig ett 4G modem, då jag redan har en bundle (TINY+e372) med en hel del tid kvar på. Ska jag dessutom köpa mig en ny router drar det iväg en del stålar.

Jag har stängt av WLAN och kört enbart ethernet på min Tiny också, för och utesluta ev påverkan mellan WLAN och modem. Ingen skillnad. Extern power på USB hub, inget hjälper.

kanske försvinner problemen med ett annat modem (4G), om man väljer rätt modem, men verkar ju som andra har probs med just detta med och Tiny, på forumet.

Frågan är ju om det är hw, mjukvaru problem eller helt enkelt inkompatibla prylar?

btw, hur funkar dovadon med 4G modem och bridge mode, funkar detta?

Kanske Dovado Sam ser detta, ngn input?

8

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Har du uppgraderat fw på E372?

9

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Uppgraderat modemet tidigare, ser dock att det nu finns en som är nyare än den jag uppgraderat med tidigare. Har haft problem sedan ett halvår tillbaks, så detta har legat i träda ett tag. orken tog slut, kör själv på firmans 3G. Ungarna svär dock som kör på Dovado routern.

Jag uppgraderade allt som gick tidigare (modem + router) i olika omgångar (har aldrig funkat bra), felanmälde, fick nytt modem. Inget har hjälpt hitinitlls, utom att sätta modemet(n) direkt i PCn. Urstabilt (låg svarstid och 7-13 Mbit/s bandbredd) när E372 modemen jag har sitter i PC, bara kombon med Tiny och E372 som inte lirar för mig, helt hopplöst. Jag ska prova modem uppgraderingen, när grabben slutat köra på burken han sitter just nu och svär över prylarna. Jag har inga förhoppningar dock. Isf ska det ju vara om ngt som var broken tidigare har blivigt fixat i den senaste modem fw som tre har på sin web.

Får väl bli en felanmälan igen till 3 om modem uppgraderingen inte lirar.

10

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

https://twitter.com/3Sverige

Läs om deras pågående problem.

11 Senaste redigerad av Palten (2012-08-14 22:01:08)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Torde inte ha med mina probs och göra, om jag inte missade ngt. De verkar prata om avgrävd fiber i Stockholm som påverkar folket ute i landets sms tjänster. Kidsen är gringiga verkar det som och hatar 3 på twitter.

Jag har haft mina bekymmer i 6 mån kanske, men det var en bra input för och kolla vad som händer, via twitter..

12

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Jag har också suttit och svurit i bilen genom hela Danmark ikväll......och sen fortsatte svära när jag korsade bron. Problemet finns i båda länder. Jag trodde det var fel med utrustningen i bilen, men det gick bra med ett annat operatör SIM kort.

13 Senaste redigerad av careface (2012-08-14 22:44:36)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Lite OT: Men problemet beror på två avgrävda kablar, den ena med 260 fiberpar och den andra med 96 fiberpar. Kabeln ägs av Stokab.

För den största kabeln ska det ta ca 6 timmar att svetsa ihop alla fiber och för den mindre beräknas det ta ca 2 timmar. Stokab beräknar att trafiken ska vara igång som normalt imorgon förmiddag smile

Det enda problemet som egentligen ska kvarstå är SMS-problemet, vissa har dock även problem i Stockholms-området med alla tjänster.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Har dovado 4GR och E372 med tre. Ända sen februari har det varit instabilt med ständiga avbrott i internet. Kollat allt med Dovado med tre , med tre osv. Eftersom mitt bredband är kopplat till securitas larm avbryts det hela tiden. Har försökt få avsluta mitt abonnemang i förtid men icke sa Nicke. Tre bara slingrar sig.
Felet är inte routern utan att tre:s mobila bredband inte räcker till för trafiken. Den är ju för både telefoni och bredband vilket gör det hela instabilt. Lösningen heter 4G som bara används för bredband. Har kompisar i området (vi finns strax utanför Stockholm) som har telenor och kommer upp i 80MB !!! Helt otroligt. Samma gäller Tele2. Dessa har sprungit förbi Tre med hästlängder så Tre får nog se upp.

15

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Jag har gjort som Sam föreslog, uppgraderade modemet till senaste enl tres hemsida. Jag har uppgraderat många ggr tidigare med, då problemet pågått länge och jag har felanmält till tre med. De säger problemet ligger på min sida, modem eller routern. De har haft tekniker som felsökt i stationen. Mitt modem/router bara försvinner. de skickade mig tom ett nytt modem för säkerhets skull, så det kan man knappast skyllas på heller.

Modem uppgraderingen tycks inte åtgärda problemen. Tvärnitar då och då fortfarande med dovado tiny routern och mitt E372 modem.

Nu har jag satt tillbaks modemet direkt i PC, den går klockrent. Bra fart och inga avbrott.

varför har PC och tiny routern så olika uppfattning om signal nivån? kan förstå att det inte är helt exakt, men när PC anser det är 100% eller närapå och dovadon tycker det är 50%, så är skillnaden stor, vad beror detta på?

modemet sitter på exakt samma plats i båda fallen. Dovadon har ingen Wifi igång heller, så det torde inte vara ngn interference..

How come?

Hopplöst och komma tillrätta med detta ju.  Jag tror problemet ligger i Tiny routern, iom det är urstabilt med PC och samma modem. Jag får 7-13Mbit/s ner, och 3 - 3.5 Mbit/s upp, och det är helt stabilt med PCn. Samma hastighet med Tiny routern, men det är inte stabilt. Så länger det funkar så går den skitbra, men rätt som det är är det tvärnit, bara starta om den så funkar det igen ett tag. Har kört tiny routern både som brygga och router, får samma symptom oavsett.

Ngt lurt är det med Tiny routern i mitt fall.

Har du provat att köra med modemet direkt i PC beokompis? har du dina problem oavsett med eller utan router?

16

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Använder du Connection Tracker? Vilket firmware kör du på routern?

17 Senaste redigerad av Palten (2012-08-16 22:26:42)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

jag kör TINY_600-3.zip mjukvaran som finns på tres hemsida. Jag har hållt mig till de mjukvaror som finns på deras sida hela tiden.

Connection trackern kör jag inte, behöver jag det?

Den sätter ju bara plåster på såret, dvs kopplar upp mig igen, eller startar om.Må ju vara ok för normal surf, men grabben spelar spel, world of warcraft. interaktiv trafik är inte skoj när det nitar.

Tycker inte det borde behövas en tracker som ful fix på ngt som borde vara stabilare.


Routern är låst på 3G, så det inte ska börja förhandla om annat.

Det jag såg nyss var ngn post om NDIS och RAS. Jag har inte rört ngn inställning runt detta, sköter Dovado routern konfig av modemet för RAS resp NDIS, eller är detta ngt som man ska göra ngt åt?

18

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Hej,

Tycker mig känna igen problemet... Kör ni NAT?

Prova enable MSS Clamping i system, network settings
och möjligen drop ping request (icmp).

Glöm ej att spara och restarta routern

Det tycktes hjälpa hos mig, har att göra med hur förhandling av paketlängder sker... Tror jag smile

Med vänlig hälsning,
Torparen

19

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

http://www.google.be/search?q=mss+clamp … ent=safari

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

MSS Clamping is a process on your router or firewall that digs deep into the packets you send out while negotiating connections and adjusts the MSS level lower than your machines actually set it. This way the webservers (and other hosts) will send smaller packets that will get through. This is sub-optimal. For starters this messes with a part of the protocol that the router shouldn't really be messing with. Additionally, this breaks things. Many non-TCP protocols such as IPSec will choke if MSS Clamping is used.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21 Senaste redigerad av Palten (2012-08-17 08:19:16)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Svaret där är ja och nej, eftersom jag kört Tiny burken som router en tid, så har den NATat, men Jag har också kört burken som brygga, då med med en Cisco router som layer 3 device. Där dovadon har varit brygga och konverterat 3G kopplingen till routerns ethernet baserade utside interface. DÅ har NAT sköts av Cisco burken.

Antar att mss clamping är samma sak som mss adjust funktion i Cisco routern? jag har inte superkoll på linux, men jobbar med Cisco burkar som jag kan tämligen väl. MSS adjust i Cisco burken gör att man konfigurerar det mss värde man vill ska råda och styra i en MSS förhandling vid tcp setup förhandling. MSS värdet skickas med när tcp syn paktet skickas i tcp setup. Det får båda parter i en tcp session att hålla sig till ett lägre MSS värde än vad de själva räknar ut baserat på sitt MTU på mediat de är anslutna till. Cisco brandväggar brukar ha mss adjust default på lägre värden än ethernet default värden, då de ofta är relevant där, iom de ofta terminerar IPsec tunnlar eller hamnar i scenarios där MTU/MSS problem uppstår.

Skulle MTU vara lägre någonstans i pathen för mig, alternativt om trafiken tunnlas någonstans på vägen ute i nätet, där extra headers tillförs på ett standard MTU 1500 media. Då skulle jag kunna få MTU/MSS relaterade probs. Men 3G nätet har väl 1500 i MTU (1460 i mss), eller? inget jag igentligen har kollat på. Bara förutsatt att standard ethernet funkar rakt av igenom. Såg det var konfat i Dovadon med 1500 har jag för mig.

Om mitt problem är MTU/MSS realterat, borde det ju funka dåligt från början. Inte efter ett tag tycker jag. Hela Internet anslutningen dör ju efter en tid, och det går skitbra fram tills dess den dör. Samma sessioner kan ha pågått skitlänge och fungerar bra (och inga nya etablerats) och vips, så nitar det. Det känns inte som MSS relaterat spontant. Men för och utesluta, kanske jag ska titta på möjligheten dock. Ser dock att min Open WRT kör clamping by default.

Oavsett Dovado setup (hitintills), så nitar uppkopplingen. Nu är setupen att mitt 3 modem (som jag kör till Tinyn) åkt tillbaks till grabbens PC, där han körde 10tim isträck igår, spelade spel som world of warcraft. Inte ett avbrott för han, det hade han märkt, för han blir disconnected direct (i bästa fall lånjga frysningar) från spelen när det inte funkar med dovadon inkopplad.

Iom jag har jobbets abonemang med tvillingkort, så klarar jag mig ändå, jag kör själv då min Wr703n med Open WRT, även denna koppling har ett E372 modem men med ett Telenor. Den setupen funkar skitbra. Den är stabil tycker jag. Har även kört med Andra modemet som har tre abonemanget i sig (det jag har till Tiny routern). I den lilla TP-linken funkar det bra med mitt E372, oavset om jag har tre eller telenor, oavsett vilket av de två e372 modemen jag kör. Minsta gemensamma nämnaren är Tiny routern i mitt fall. Är den inkopplad, så lirar det inte bra.

Grymt frustrerad över att Tinyn inte funkar. Vill utesluta ev config fel först, får väl ringa och felanmäla ytterligare en gång snart, kanske byta ut Tiny hårdvaran eller ngt (garanti). Annars är väl lösningen och skrota den och köpa en TP-link till, men har ingen lust med det. Det borde funka med Tinyn.

22

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Jag har kört Telia E392 mot Tiny med fw 6.0, har ibland varit igång en vecka i sträck utan avbrott på 4G 800 med god (sann) signalstyrka. Flyttar antenn (panelantenn på ett kamerastativ), modem (anslutet med korta original huawei pigtails) och router (2 meter USB kabel). Kopplar alltid upp förutsatt att signal finns och kopplar inte ned. Testar över wifi med ipad. Hade en gäst här i tio dagar som använde Telia 4G 800 med ovannämnda grejor vid olika tillfällen dygnet runt, det kopplade aldrig ned, inte heller startade jag om routern. Men då körde jag öppet wlan på tiny.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av Palten (2012-08-17 09:42:57)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Gott och höra att det funkar för andra. Finns en del som de inte verkar funka så bra för också. Mycket som kan variera och skilja åt på de olika installationerna, inte helt trivialt och går defintivt inte dra allt över en kam.
Det är inte svart eller vitt..

Kan tänka mig det inte är så skoj och vara leverantör, när det är så olika miljöer och setups. Radio är radio, svårt och garantera ngt där.

Jag har provat det mesta nu tycker jag (utom MSS prylarna ovan). Vilket jag inte tror det är, men ska utesluta även detta tänkte jag. Att tro duger inte.

Kanske så enkelt att min hårdvara är trasig. Det är ju inte alls omöjligt. Det är ju nästa steg som jag ser det, att byta denna. Borde ju gå åberopa garanti fortfarande.

24 Senaste redigerad av Palten (2012-08-18 00:06:07)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Gött, nu funkar routern bra. Jag gjorde en factory reset och började om från början igen + att jag konfade in tracking och mss clamping, satte dessutom en sil bakom modemet i fönstret för och testa, det gjorde ca 6% på signal nivån enl tiny routern.
Jag vet inte vilket av åtgärdenrna som löste problemet dock iom jag gjorde många förändringar. Kanske signalnivån var på gränsen tidigare, såg dock helt ok ut tyckte jag.Skitsamma, routern har funkat kanon hela dagen och fram till nu, fick dryga 20Mbit/s download via TP test.

Ville bara skriva och säga detta så folk inte tar för givet Tiny routers är kass. Lätt och bilda sig en uppfattning när man ser många posts med folk som har probs. Det är ju inte bara jag som har haft probs.

25 Senaste redigerad av Lotus (2012-12-30 18:59:56)

Sv: Tiny + Huawei E372 tvärnitar hela tiden..

Hej!

Har samma problem med Dovado Tiny. Har en brandad TRE Huawei E372 modem med TRE mobilt BB abb. Har köpt en Dovado Tiny som verkar ställa till problem. Dovado Tiny är INTE Brandad till TRE. Vet inte om det är combon Huawei E372 + Dovado Tiny som ställer till problem?

Har mätt tidigare http://bredbandskollen.se och fått hastigheter på cirka 14 MB/s som bäst, senaste tre mätningarna är 5 MB/s, 11 MB/s, 5 MB/s. Mitt problem är att Internet "fryser" och blir extremt segt, den försöker ladda sidor men händer nada. Har uppdaterat Dovado Tiny innan jul med senaste fw, då det borde inte vara det som är problemmet. FW är hämtad från Dovados hemsida och inte TRE.

Frågan är om man ska låsa upp TRE modemet Huawei E372 och uppdatera den med Huaweis FW och inte med TRE brandade FW till Huawei. Är det någon skillnad mellan Huaweis orginal FW och TREs brandade Firmware i funktionalitet med Dovado Tiny modemet?

Förstår inte riktigt hur NAT & MSS Clamping fungerar/hur inställningar ska var för att fungera. Använder Dovado Tiny som även router för att flera enheter ska kunna koppla upp sig.

mvh Lotus

Huawei E372 - 3Bredband Max (14 ner 3 upp)
Dovado Tiny FirmWare 6.1.14