1

Tråd: Trådlöst Hemlarm

Vi har haft ett antal inbrott i området under sommaren och de här med "utländsk härkomst" är ju klart uppfinningsrika hur de ska bete sig.  Först leta i soptunnor för att rekognosera och efter att de sedan valt ut hus så slår de till.

Har tittat på diverse larm och med den försäkring vi har så hamnar den här anläggningen bra till.

http://www.detectlarm.se/sv/start/

En slimmad version saluförs av Kjell & Co
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals … g4s-p50800

Eftersom vi har Folksam så är Securitas erbjudande billigast men 279:-/24 månader är ju en massa pengar.
Nu är det främst frun i huset som inte tål tanken att någon annan rotat runt bland våra prylar.

Andra alternativ om man vill ha en koppling till ett bevakningsbolag ?

Är det en skröna att buset stör ut ett gsm-baserat larm ?  (diskuterade med Securitas-säljaren och han hade aldrig hört talas om att någon gjort så)

Någon med erfarenhet av appen, Android eller iPhone  ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: Trådlöst Hemlarm

I går såg jag en GSM-dödare som ohederliga kan använda för att störa GSM-baserade larm och kameror. WLAN är ännu enklare att störa. Vill man vara riktigt säker så är det bara optisk fiber som gäller. Klipper skurkarna av den (om de hittar den) så larmar ett bra system direkt.

3

Sv: Trådlöst Hemlarm

Att störa ut GSM/3G/GPS mm är inget som är dyrt. Går att köpa gadget för någon hundralapp för att utföra det.
Så att de säger att de inte känner till någon sådan lösning är antingen bara okunskap hos säljaren "troligen", eller att de inte vill erkänna att de faktiskt är väldigt simpelt att slå ut signaltrafiken inom 1-100m radie.

Exempel på en apparat som blockar dessa frekvenser:
- CDMA:870~880MHz, 33dBm, 6dBm/30KHz (min)
- GSM: 930~960MHz, 33dBm, 5dBm/30KHz (min)
- DCS: 1805~1850MHz, 33dBm, 2dBm/30KHz (min)
- 3G: 2110~2170MHz, 33dBm, 2dBm/30KHz (min)

Skulle säga att NET1 450-band, och LTE 2600-band brukar ligga utanför standard jammer's frekvensblock.
Annan intressant sak blir sen att man kan lura GPS'er, http://www.ted.com/talks/todd_humphreys … a_gps.html

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-09 11:01:09)

Sv: Trådlöst Hemlarm

Har nära bekant i Belien om jag varnade när jag spg att larmets gsm-sändare satt i pannrummet med förmodligen dålig signal. Jag googlade snabbt fram några störsändare och visade ägaren. Han okade inte göra något åt saken. Så blev det inbrott och larmet hade störts ut. Misstnkarna riktas mot installatören. Att störa ut ett GSM larm är enkelt, likaså de trådlösa detektorerna på 433 MHz.

Jag hade en stor larmanläggning från Securitas i ett hus men bytte då jag nsåg att anläggningen var kass, ingen rapportering av vilken detektor som reagerat. Securitas installatörer verkade bara ha gått ut folkskolan. De kunde ingen teknik och kunde inte tänka systematiskt. Bytte ut larmcentralen och tog tekniskt kompetent installatör, som dessutom var billigare än Securitas.

Har man ingen fast lina bör man åtminstone inte använda 900 GSM för överföringen. Alternativen diskuterar jag inte på ett öppet forum.

En bra grej är stt kombinera larmet med ett separat larm som skickar SMS sedan en detektor reagerat. I min larmcentral finns en utgång som reagerar om telelinan klippts av. Utgången går till en alternativ sändare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Trådlöst Hemlarm

Är skeptisk mot att köra larm trådlöst. En sådan viktig sak bör inte gå via trådlösa nät, där de är ganska känsliga mot störningar. En kabel är "ganska" säker mot störningar, ifall de nu inte hittar kabeln och kan göra åverkan genom att klippa av den

Vill de göra inbrott så gör de det fastän larmet ljuder, de vet att de har gott om tid att länsa innan polisen kommer. Vi är så vana av att höra ett billarm eller andra form av alarm att grannarna inte bryr sig (eller helt enkelt är rädda för att vittna)

6

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jo det var ingen lätt sak att avgöra.

Hursomhelst så hade jag "första parkett" när ordningsmakten paketerade in en av busarna, vilt protesterande som härjade i mitt område och från att grannens larm löste ut så tog det tre minuter tills 2 polisbilar dök upp.   De tog den andre busen efter ett tag.  Nu bor jag då mycket centralt.

Jag kan inte tänka mig att det är särskilt vanligt bland klientelet som sysslar med det här att de släpar med sig störsändare, däremot kan man ju tänka sig att vid rena beställningsjobb där man vet att det finns något riktigt värdefullt så skulle det kunna förekomma.

Tog en tur till Jönköping idag och på det området som jag är så har man haft trubbel med tjuvar men ingen som har Securitas-dekalen på plats på sitt hus har drabbats.

Det blir ett helt annat pris med en kabeldragen instalallation och status på anläggningen ska man ju hela tiden kunna följa via appen i endera en Android eller iPhine.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Trådlöst Hemlarm

Tja det blir ju individuella bedömningar att göra i varje enskilt fall. Men man bör själv begripa sin anläggnings kapacitet och brister. Plus hur lång tid det tar för en securitasvakt att komma.

Man hittar en hel del läsvärt om man googlar på cell phone blocker jammer, bland annat att störsändare är legala att inneha i Polen och Ukraina.

En eventuell störsändare är ju en utmärkt varning om ett förestående inbrott så den försiktige vill ju gärna komplettera sitt förhoppningsvis störsäkra larm men en störsändardetektor. Principiellt bör det vara mycket enkelt, det bör räcka med att övervaka förekomsten av GSM basstationssignal på 900 och 1800 MHz.

Störsändarna funkar vanligen som ett snabbt svep över bandet, en sågtandssignal styr oscillatorn och så moduleras signalen med brus. Det bör finnas luckor mellan operatörernas tilldelade omåden där det ska vara tyst. Dyker det upp en variabel signal på en sådan tyst frekvens indikerar detta något skumt. Det borde räcka med att ställa in en vanlig FM scanner på en tyst frekvens i GSM bandet och koppla ljudutgången till en larmkrets.

Lustigt nog är det tunnsått med info om jammer detectors medan man t o om finner DIY beskrivningar på jammers.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Trådlöst Hemlarm

Det är onödigt att vara rädd för kablar. Jag drar själv alla kablar så det blir ordentligt gjort  och så jag vet var de finns. Dessutom är kabel billig och det kostar nästan inget alls om man gör arbetet själv. Numera finns det också fiberkabel med färdiga kontakter i bägge ändarna för ett billigt pris. Kolla till exempel direktronik.se och titta på Kablage/Fiber. En färdig stump på 30 meter med SC-kontakter kostar ca. 200 kronor. Konvertrar fiber/Ethernet kostar omkring 500 kronor (en i var ända på fibern) för 100 Mbit/s och 900 kr. för Gigabits. De klarar upp till 20 km så det borde räcka för ett hushåll även på landet. Inga störningar med fiber ! Jag rekommenderar enfiberssystem och singlemode fiber.

Fiber leder ju inte ström så det blir galvanisk isolering på köpet.

9

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jag valde själv Sector Alarm för ca ett år sedan. Allt verkar fungera. Men jag har ju inte testat eller haft inbrott för att veta verkligen om de håller det de lovar.

Har en granne som kör med Trygga Hem och efter att vi pratat ett tag verkar det som att de verkar vara riktigt bra, trevliga, och billiga. Synd att jag har bindningstid på Sector annars hade jag bytt till trygga hem då de inte har nån bindningstid.  Inte för att jag bryr mig så mycket men TH skyltar mycket oxå med att de är det enda företaget som rekommenderas av Villaägarna.

De kör en kampanj just nu: 475kr för installation och komplett system sedan 255kr i månaden. 
Här har du länken: http://www.tryggahem.se/larm/larm-med-v … mpanj.aspx

10 Senaste redigerad av plun (2012-08-17 18:35:59)

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jo efter att ha vänt och vridit på utmaningen så blir det ett trådlöst.

Bor man i ett gammalt hus med "bautareglar" (hatar utanpåliggande kabeldragning) så vet man utmaningen, sen har jag ju befriats från Telias ok via Telenor  smile

Via min sambo och hennes hemförsäkring och via hennes fackförening så kunde vi ta Folksams erbjudande men Securitas/Folksam godkänner av någon anledning inte användande av appar.  Sunknissar !!

G4S däremot har inget emot det och efter att ha kollat runt inkl Ebay samt Amazon (lukrativ marknad det här) så hamnade jag hos Alertalarm, ett annat namn för TL-Detect....

http://alertalarm.se/

Vill jag komplettera anläggningen så åker jag då bara till Kjell&Co och köper pryttlarna.

En ev nackdel är att det inte är någon kameradetektor men det får man leva med.

Återkommer med en recension !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Trådlöst Hemlarm

Om störsändare och inbrott

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvar … -vardelosa

Ska man använda radioteknik måste GSM vara det mest värdelösa eftersom larmet inte kan sändas med mindre än att tvåvägskommunikation med basstationen upprättas. Och den störs lätt ut.

Är det skillnad i försäkringspremie om man har trådlöst larm kontra trådat?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av jerjo2 (2012-08-22 12:36:54)

Sv: Trådlöst Hemlarm

En artikel i dagens  Expressen (120822) angående  störsändare för att slå ut trådlösa larm.

EDIT: Samma artikel som "jonasolof" tydligen.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

13

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jo den här "diversifierade" lösningen kom upp efter en diskussion på mitt jobb.

http://i.imgur.com/YI3Obl.png

Får Tinyn/4G samt mobilens 3G jobba lite oxå.  smile

Det kruxiga är att ställa in hur känslig en rörelsedetektion ska vara.... sen blir nog en tjuv spak av att även mötas av IR-ljus.....  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-23 04:38:20)

Sv: Trådlöst Hemlarm

Expressenartikeln gav en annan vinkel på saken. Samma offer. Kul kommentar från Bänkt, presskontakt på Securitas Direct. Ja de har noterat ett antal fall där störsändare använts. De är dock inte så många att vi (sic) upplever det som problem. Men bäste Bängt, kunderna kanske upplever ett problem med den falska trygghet ni lurar på dem... Jag övergav Securitas för jag upplevde den personal som jag kom i kontakt med på fältet som lågutbildad, okunnig och tekniskt inkompetent vilket jag för övrigt också framförde till överordnad chef som motiv för mitt beslut.

Bl a Axiskameror kan triggas externt med detektorer om inställning av rörelsedetektion i bilden är för knepigt (vilket jag funnit det vara). Och detektorer kan vara magnetkontakter eller t ex kombinerade IR och ultraljudsdetektorer. Kombinationen minskar risken för falsklarm. Har man tur håller ultraljudet även mössen borta.

Svårigheten med att skicka ut en ström bilder på tjuven är hur man ska få besked om det. Hotmail hade en tjänst där man fick SMS om det kom mail. Men den togs nyligen bort. söker alternativ.

Så småningom kommer nog SMS via 4G också. Kan hjälpa något men man  vill ju inte ha en dator igång för larmet.

Grejen jag söker: En störsändardetektor. I sig ingen svår teknisk uppgift eftersom störsändare är starka och bredbandiga. Låt tjuven meddela att han är på väg att göra inbrott. Edit - här är en: http://www.clawtechnologies.eu/index.php?id=3


Felet med GSM- larmet är naturligtvis att det kräver tvåvägskommunikation och att mastens signal kan störas ut i larmanläggningens närhet.

Det finns rätt billiga satellitnödsändare typ Spot. Där kan man programnera så att en av knapparna bara skickar ett förbestämt meddelande som  kommer som SMS via sändlista genom larmcentralen i USA. Om larmanläggningen triggar Spotsändaren så måste tjuven  störa ut satelliternas mottagning för att blockera. Kruxet är abonnemangsavgiften. I nyare versioner av Spot kan man skicka ad hoc-skrivna meddelanden med bluetooth men det blir krångligare att applicera som larm.

Jag ger mig katten på att det finns hemliga larm som funkar t ex på UHF med envägssändning. Tysta frekvenser finns det gott om. En tonsekvens för funktionskontroll, en annan sekvens för skarpt larm. Svar via SMS.

Bra artikel i the Economist om GPS jamming och en android app som gör varje telefon till en gps jamming detector.

http://www.economist.com/node/18304246

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Trådlöst Hemlarm

störsändare åtgärdas med riktantenner med smala lober, för det är vad riktantenner typ yagi gör och är. dom filtrerar bort intilliggande skräp som inte ligger i linje.
sedan kan man ytterligare skärma antennen och dess delar, då måste störsändaren vara extremt nära, dvs de är redan "inne" och då har redan larmet gjort sitt....
sedan finns det "prylar" som kan slåut både trådade och otrådade larm/nät, jag använder dessa för att testa saker i labb, intressanta är att få saker klarar det as-is.

16 Senaste redigerad av plun (2012-08-26 08:03:39)

Sv: Trådlöst Hemlarm

jonasolof skrev:

Bl a Axiskameror kan triggas externt med detektorer om inställning av rörelsedetektion i bilden är för knepigt (vilket jag funnit det vara). Och detektorer kan vara magnetkontakter eller t ex kombinerade IR och ultraljudsdetektorer. Kombinationen minskar risken för falsklarm. Har man tur håller ultraljudet även mössen borta.

Svårigheten med att skicka ut en ström bilder på tjuven är hur man ska få besked om det. Hotmail hade en tjänst där man fick SMS om det kom mail. Men den togs nyligen bort. söker alternativ.

Så småningom kommer nog SMS via 4G också. Kan hjälpa något men man  vill ju inte ha en dator igång för larmet.

Grejen jag söker: En störsändardetektor. I sig ingen svår teknisk uppgift eftersom störsändare är starka och bredbandiga. Låt tjuven meddela att han är på väg att göra inbrott. Edit - här är en: http://www.clawtechnologies.eu/index.php?id=3


Felet med GSM- larmet är naturligtvis att det kräver tvåvägskommunikation och att mastens signal kan störas ut i larmanläggningens närhet.

Jo jag ger mig inte in i debatten om hur tillförlitligt larmet är samt hur spritt störsändare är bland tjuvpacket.

Däremot precis som vi diskuterade på jobbet så behövs det en billig "diversifiering" av en larmfunktion.

Den billigaste lösningen med hyfsad kvalite som vi då kom på är en D-Link DCS 932-L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=882465

Att ha en kamera ihop med hemlarmet är ju ganska värdelöst eftersom det då också sannolikt störs ut, det måste vara en diversifierad trådlös lösning.

Att både störa ut 2G/3G samt 4G frekvenserna vet jag inte om det är möjligt just nu ?

Jag får hem larmet nästa vecka och återkommer med intryck.

Slutligen har jag ju valt en mobil lösning eftersom jag vill slippa Telias straffskatt samt att i området jag bor så skulle vi nog dividera i x antal år om en fiberindragning (och efter x antal år fortfarande inte vara eniga).

EDIT
Kameran har då den här funktionen för att skicka bilder

http://i.imgur.com/DOZwdl.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Trådlöst Hemlarm

Att både störa ut 2G/3G samt 4G frekvenserna vet jag inte om det är möjligt just nu ?

Lte som kör på 2600 har jag inte sett några störare för. Men räknar vi de lägre frekvenserna 800/900 så lär de väll vara samma typ av jammer som om det vore 2g/3g som kör på den frekvensen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18 Senaste redigerad av nhu (2012-08-26 08:35:29)

Sv: Trådlöst Hemlarm

Securitas och andra firmor tänker jag strunta i. De är bara ute för att plocka pengar av oss så lågutbildad billig personal hör till affärskonceptet.

Jag kan tyvärr inte använda annat än trådlös kommunikation men störsändare kan man bekämpa genom att aktivt ta kontakt utifrån för att kolla att allting är OK. Att pinga är billigt och enkelt och ger besked om att kontakten fungerar. Sedan har vi problemet med usla förbindelser som tycks vara standard på den trådlösa sidan och då blir falsklarmen många. Så jag försöker få en långsam men stabil anslutning att fungera.

Kamera är bra närmast för uppföljning av larm. Man kan spela in video på minneskort och då finns den kvar även om förbindelsen tillfälligt störs. Jag har ett bilbatteri som driver systemet länge även om strömmen stängs av.

Trådlöst inom huset är ganska värdelöst eftersom man ändå måste ha någon ledning för att får ström till systemet.

19

Sv: Trådlöst Hemlarm

plun skrev:
jonasolof skrev:

Bl a Axiskameror kan triggas externt med detektorer om inställning av rörelsedetektion i bilden är för knepigt (vilket jag funnit det vara). Och detektorer kan vara magnetkontakter eller t ex kombinerade IR och ultraljudsdetektorer. Kombinationen minskar risken för falsklarm. Har man tur håller ultraljudet även mössen borta.

Svårigheten med att skicka ut en ström bilder på tjuven är hur man ska få besked om det. Hotmail hade en tjänst där man fick SMS om det kom mail. Men den togs nyligen bort. söker alternativ.

Så småningom kommer nog SMS via 4G också. Kan hjälpa något men man  vill ju inte ha en dator igång för larmet.

Grejen jag söker: En störsändardetektor. I sig ingen svår teknisk uppgift eftersom störsändare är starka och bredbandiga. Låt tjuven meddela att han är på väg att göra inbrott. Edit - här är en: http://www.clawtechnologies.eu/index.php?id=3


Felet med GSM- larmet är naturligtvis att det kräver tvåvägskommunikation och att mastens signal kan störas ut i larmanläggningens närhet.

Jo jag ger mig inte in i debatten om hur tillförlitligt larmet är samt hur spritt störsändare är bland tjuvpacket.

Däremot precis som vi diskuterade på jobbet så behövs det en billig "diversifiering" av en larmfunktion.

Den billigaste lösningen med hyfsad kvalite som vi då kom på är en D-Link DCS 932-L
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=882465

Att ha en kamera ihop med hemlarmet är ju ganska värdelöst eftersom det då också sannolikt störs ut, det måste vara en diversifierad trådlös lösning.

Att både störa ut 2G/3G samt 4G frekvenserna vet jag inte om det är möjligt just nu ?

Jag får hem larmet nästa vecka och återkommer med intryck.

Slutligen har jag ju valt en mobil lösning eftersom jag vill slippa Telias straffskatt samt att i området jag bor så skulle vi nog dividera i x antal år om en fiberindragning (och efter x antal år fortfarande inte vara eniga).

EDIT
Kameran har då den här funktionen för att skicka bilder

http://i.imgur.com/DOZwdl.png


Köpte en sådan kamera för ca 1 månad sedan..... allt fungerade till en början....sedan skickade den inte mailbilder.....sedan fungerade inte motion controll..... nu ivägskickad till dlink för garantiutbyte...... fast kan varit ett måndags ex.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jonny skrev:

Köpte en sådan kamera för ca 1 månad sedan..... allt fungerade till en början....sedan skickade den inte mailbilder.....sedan fungerade inte motion controll..... nu ivägskickad till dlink för garantiutbyte...... fast kan varit ett måndags ex.

Jo jag har inte hunnit testa så mycket mer än att kolla firmware samt att bilder skickas ua.  Firmwaret är en version som inte finns hos D-Link Sverige.... 1.0.3. (men så brukar det ju vara i firmware-djungeln)

Sen köpte jag Mydlink-appen för några kronor för min Android (bättre än lite-versionen)


Om appen:
https://play.google.com/store/apps/deta … twbHVzIl0.

Slutligen gäller det ju att hitta en optimal placering där "tjyven" med största sannolikhet passerar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: Trådlöst Hemlarm

nhu skrev:

Securitas och andra firmor tänker jag strunta i. De är bara ute för att plocka pengar av oss så lågutbildad billig personal hör till affärskonceptet.

Jag kan tyvärr inte använda annat än trådlös kommunikation men störsändare kan man bekämpa genom att aktivt ta kontakt utifrån för att kolla att allting är OK. Att pinga är billigt och enkelt och ger besked om att kontakten fungerar. Sedan har vi problemet med usla förbindelser som tycks vara standard på den trådlösa sidan och då blir falsklarmen många. Så jag försöker få en långsam men stabil anslutning att fungera.

Kamera är bra närmast för uppföljning av larm. Man kan spela in video på minneskort och då finns den kvar även om förbindelsen tillfälligt störs. Jag har ett bilbatteri som driver systemet länge även om strömmen stängs av.

Trådlöst inom huset är ganska värdelöst eftersom man ändå måste ha någon ledning för att får ström till systemet.

Tjau... jag kollade av Amazon samt E-bay angående vad amrisar/engländare handlar och ett eget larmpaket kostar då runt tusenlappen.

Jag är inte speciellt oroad för tjuvar (däremot min sambo) utan ser mer ett mervärde i ett riktigt brandlarmsskydd eftersom jag bor i ett gammalt trähus inkl en riktig väktarfunktion om något händer.

Angående att det behövs el så gäller det ju bara centralburken och till den har jag redan dragit ett uttag från en central i källaren som ligger utanför jordfelsbrytningen. (snabbt gjort om man känner sitt hus)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22

Sv: Trådlöst Hemlarm

Jag tycker motion control i kameran är svårinställt. Föredrar extern triggning, i ett fall med en trådlös nexa ir detektor som via mottagaren och ett relä triggar kameran.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av plun (2012-09-08 07:47:50)

Sv: Trådlöst Hemlarm

jonasolof skrev:

Jag tycker motion control i kameran är svårinställt. Föredrar extern triggning, i ett fall med en trådlös nexa ir detektor som via mottagaren och ett relä triggar kameran.

"Svårinställt" tycker jag väl inte men däremot så blir det ju rena floden av mail om någon/några är hemma när funktionen är aktiv.

I veckan så kom även firmware 1.0.4 som installeras automagiskt om man besöker mydlink.

Bildmässigt är det mycket bra för en så billig kamera.

Inställningen ser ut så här:
http://i.imgur.com/iQKGSl.png


Förövrigt så har larmet nu varit i drift cirkus en vecka utan några större överaskningar.

- Mycket enkelt att montera

- Provlarmet inkl att G4S ringer upp ua.

Strul/mindre problem:

- Jag kompletterade direkt med en till rörelsedetektor och frågade förvisso hos Kjell&Co angående inkopplingen till centralen och de sa att man skulle ringa supporten, nu följer det med en manual och eftersom man inte kan låta bli att pillra på saker så försökte jag själv att programmera  smile
Jag fick in detektor men det blev myrornas kring men löstes snabbt av Alert/Detects support.


- Jag skruvade upp centralen i en skrubb och GPRS-signalen är inte optimal och det märker man när man manövrerar via Android-appen.  Ska forska vidare med den utmaningen.

(trådragningen är inte optimal)

http://i.imgur.com/PKDl7l.jpg  http://i.imgur.com/6TOOyl.png


Summa summarum så skrämmer det nog bort tjuvarna......  smile

EDIT angående att störa bort en larmanläggning så är ett spår att få till en pinglösning, just nu kollas det varje timme men det är för lite enligt min mening, fortsättning följer.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: Trådlöst Hemlarm

har du tex fönster osv där det detekteras så är det svårt att inte få falska bilder rent allmänt, men det går oftast.

med ir detektor är det 100% feltrigger fritt.

25

Sv: Trådlöst Hemlarm

Nja, även med ir detektorer sker falsklarm, jag har under årens lopp haft flera stycken i mina trådade och godkända larmanläggninga. Vanligen spindlar eller mågot småkryp. Med magnetkontakt t ex på en dörr minskar riken ännu mer. Med mer avancerade  kombi ir och ultraljudsdetektorer har jag aldrig haft falsklarm. Nu är min anläggning så programmerad att det krävs alarm från två irdetektorer eller en magnetkontakt för att larm ska gå ut. Det finns å andra gott om larmpunkter för huset förbereddes då det byggdes.

Man måste städa kring ir detektorer, men varligt så att inte detektorn skadas. Inga dammsugarrör från ivrig städare. Been there.

Med sammanlagt fyrtio driftsårs erfarenhet av larm i två hus vet jag att falsklarm är ett reellt problem, kräver eftertanke och  kvalitet på  grejorna. Och inga kompromisser som att larmet inte ska detektera för husets katt. Grannen i Belgien har katt och larm anslutet till väktarfirma. Ett antal gånger har larmet gått, efter två tre kvart dyker en ensam väktare upp.

Larmet i mitt hus i Belgien är godkänt för direktanslutning till polisen via larmcentral. Vid larm ringer centralen ägaren eller kontaktperson direkt. Får de inget betryggande besked om att det inte är falsklarm står det ett antal maskingevärsutrustade poliser med skyddsvästar kring huset inom några minuter, vilket en städare som tryckt fel på koden fick erfara.

I en anläggning har jag ca sjuttio larmpunkter i flera byggnader. Securitas som fick uppdraget att installera i början av nittiotalet installerade då en central som enbart gav oadresserat summalarm, detta utan att ens påtala den uppenbara diskrepansen mellan installationen av larmpunkter och centralens enkla summalarm. Då jag krävde en lösning där man kunde se var larmet gått sade de fåraktigt att de hade de inte och att detta var vad de brukade installera. Installatörerna var lågutbildade svenskar med trög fattningsförmåga. Väck med Securitas och in med en lokal, kompetent firma.

Det belgiska systemet med kontrollsamtal till ägare eller kontaktperson är bra. Grannens larmcentral brukar ringa och fråga om  jag sett något, och jag har då gått ut och tittat.


Men för att trigga en kamera duger ir - lösningen bra. Har en axiskamera på ett ställe, triggad av irdeckare. Det har funkat då det skulle ( någon hade ett legitimt ärende i rummet) och inte skickat iväg bilder fel under fyra månader.

Men eftersom jag har haft inbrott när larmet var avstängt (ingen försäkringsersättning) så har jag nu ett enkelt extralarm med en ir-deckare på strategiskt ställe. Passerar någon går SMS till mig och kameran som triggas av en annan ir-deckare kan skicka bilder för den triggningen är oberoende av larmsystemen i övrigt.

Bottom line: var skeptisk mot system som säljs med det typiskt svenska ledordet trygghet. De är ofta för enkla för den komplexa uppgift som en över åren väl fungerande larmanläggning har abtt klara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.