1 Senaste redigerad av Eclipse (2012-08-06 22:44:48)

Tråd: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Jag har använt Telia 4G sedan januari och det har inte varit några problem.
Det var med ett ZTE modem.

Men så började något hända och det blev lite irriterat...
Så jag gick till Teliabutiken och frågade vad det var.

"Jaha, men med det modemet har vi haft mycket problem. Här får du ett annat."

Jag fick ett Huawai modem i handen (utan kartong).

Men det var bara fåniga jönsar i den lokala Teliabutiken och 4G fungerade fortfarande inte. Det gick att koppla upp sig, men sen var det inget nät.

Så jag ringde till Telias support i stället. Det fungerade genom att ändra lite inställningar. Men ... nu är det samma sak. Jag kör på 3G (som iofs fungerar skapligt bra) ... men ... om jag nu har LTE, varför inte använda det!?

Jag ska föröka ladda upp en skärmbild.

***
Från Telia support:
Bild 1: http://www.syscare.se/files/mobilabredbandet-1.jpg
"Byt från NDIS till RAS."

Bild 2: http://www.syscare.se/files/mobilabredbandet-2.jpg
"Byt från Automatisk till enbart 3G."

Som sagt, det fungerar för det mesta men ibland blir det lite långsamt. Surt att köra 3G med ett 4G modem i ett område med ett supersnabb 4G täckning...!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-07 05:38:44)

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Vad krånglade med ZTE modemet?

Vilket huawei modem fick du? Är det modemet verkligen OK?

Hur motiverade support att du ska köra 3G när du har ett 4 G abonnemang?

Vad får du för signalstyrkeindikering när du väljer 4 G only?

Har du laddat ned så mycket att de spärrat ut dig?

Personalen i butik har noll koll på tekniska frågor om 4 G utrustning telia säljer. Vilket de delar med personal i de andra operatörernas butiker men även Dialect. För att sälja behövs viss social kompetens men ingen teknisk. Jönsigheten uppstår när de försöker slingra sig ur tekniska frågor istället för att frankt säga att de inte har en susning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

> Vad krånglade med ZTE modemet?
Jag minns inte riktigt nu, det var så länge sedan och jag har liksom förträngt det.
Jag *tror* det var att det gick att koppla upp sig till nätet men sen var det ett hänglås nere i högra hörnet av datorn som visade att det inte fanns något nät tillgängligt.

> Vilket huawei modem fick du? Är det modemet verkligen OK?
Dumma mig! Det står ju på undersidan av modemet vad det heter...!!
Huawei E392
Det är inget fel på modemet, det är det jag använder när jag skriver detta. Det har fungerat i 4G läge, sätt bra dessutom.

> Hur motiverade support att du ska köra 3G när du har ett 4 G abonnemang?
Mitt fel. Jag skriver så himla klantigt. Supporten sa inte alls att jag skulle köra 3G. Dom sa "Enbart 4G" men när det inte fungerade så har jag själv valt "enbart 3G" för det fungerar.

Jag är ibland på resande fot och då är jag i en stad som ännu inte har en 4G mast.

> Vad får du för signalstyrkeindikering när du väljer 4 G only?
Fem pinnar. *Ska koppla ner och kolla.*

> Har du laddat ned så mycket att de spärrat ut dig?
Nej. Jag har det största abonnemanget och jag laddar väldigt lite. (Jag laddar aldrig warez, film eller musik. Jag strömmar musik, dock.)

> Personalen i butik har noll koll på tekniska frågor om 4 G utrustning telia säljer ...
Det verkar så, ja!! :-)

*kopplar ner*

4

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

*Tillbaka i 3G-läge*

Det är detta som är så jobbigt...

Borde fungera, med felmeddelande:
http://www.syscare.se/files/mobilabredbandet-3.jpg

Borde VERKLIGEN fungera, men utan felmeddelande:
http://www.syscare.se/files/mobilabredbandet-4.jpg

***
Jag får nog ta mig tid att ringa till den där supporten igen. Jag hade kanske hoppats på att det var fler med dessa erfarenheter...

5

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Kan det vara så att du inte får en dnsadress. Pröva att skriva i telias 4G dns manuellt i datorn:

195.67.199.18 och .19

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Får nog ringa supporten igen...
Var i datorn skriver man IP-nummer för DNS!?

Jag har Windows 7, tror jag.

7

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Ställ den frågan i delforumet för datorsupport eller googla på nätverksadapter. Mitt win7 är på franska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

i mobile partner- verktyg-alternativ-profiladministration-avancerad
dns-flik, använd tex 8.8.8.8, 208.67.222.222

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9 Senaste redigerad av Eclipse (2012-08-23 09:34:51)

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

http://www.syscare.se/files/mobilabredbandet-5.jpg

5 pinnar på 4G och bra fart på filen.
Jag vet inte varför det fungerar nu. Jag ringde supporten och frågade om kombon RAS + "Enbart 4G" skulle vara det som gäller och efter det bekräftelsesamtalet har 4G fungerat utan anmärkning...

Konstigt det där, när saker bara fungerar för man har supporten i andra ändan... men inte om man experimenterar själv med samma inställning!

***
För övrigt kan jag konstatera att det inte finns någon märkbar skillnad på 4G och 3G nätet. Inte där jag har befunnit mig. Internet är fortfarande långsamt i vissa sammanhang samt operatören har bättrat på infrastruktiren för 3G till något som ibland uppenbarar sig som 3G+ och är väl något som närmast kan liknas vid simulerad 4G utan märkbar skillnad.

10

Sv: Telia 4G har inte fungerat på ett tag... varför!?

Tja 3G kan ju lteoreyiskt everera upptill 42 mbit/s ned nu med dual carrier, annars 32 mbit/s. Dit når man i praktiken inte med 4G på 800/900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.