1

Tråd: bättre antenn eller

Har för närvarande D-35 + en 5-pinnars rikt-antennen som jag köpte hos Dialect för ca 3 år sedan. Sitter i en stuga i skogen utanför Flen med antennen riktad mot Krokek utanför Norrköping (ca 4 mil) och har som bäst 0,5 mbit. Jag undrar nu om jag kan räkna med bättre hastighet med nya Dovado-modemet eller Infoferendas betydligt längre riktantenn, eller båda.

Vad jag förstår så är D-35:an bara god för 1,8 mbit, men om den större antennen bara förbättrar mottagningen med låt säga 50 % så skulle ju hastigheten bara öka från 0,5 till 0,75, vilket ju inte är i närheten av 1,8 varför ett 3,6 modem kanske inte skulle göra någon skillnad, så bara ny antenn kanske är det bästa och det enda för mig. Eller..?

2

Sv: bättre antenn eller

rostock skrev:

Har för närvarande D-35 + en 5-pinnars rikt-antennen som jag köpte hos Dialect för ca 3 år sedan. Sitter i en stuga i skogen utanför Flen med antennen riktad mot Krokek utanför Norrköping (ca 4 mil) och har som bäst 0,5 mbit. Jag undrar nu om jag kan räkna med bättre hastighet med nya Dovado-modemet eller Infoferendas betydligt längre riktantenn, eller båda.

Vad jag förstår så är D-35:an bara god för 1,8 mbit, men om den större antennen bara förbättrar mottagningen med låt säga 50 % så skulle ju hastigheten bara öka från 0,5 till 0,75, vilket ju inte är i närheten av 1,8 varför ett 3,6 modem kanske inte skulle göra någon skillnad, så bara ny antenn kanske är det bästa och det enda för mig. Eller..?


D-35:an har stöd för 3,1 Mbit/s i nedlänk.

Har du testat med R-90 från Net1 ?

Har du testat att rikta antennen mot någon annan mast ?

Vilket Dovado modem tänker du på ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: bättre antenn eller

Dovadomodemet kan Du inte använda för kommunikation mot Net1:s 450 MHz-band. 40 km till masten och 0,5 i nedlänk är inte särskilt mycket men om inte antennen sitter högt och Du har någorlunda fri sikt är det ändå en realistisk siffra med hänsyn till nätbelastningen. Har själv drygt 40 km till min sändare men i princip fri sikt och dubbla 12-elements riktantenner och känner igen Dina värden som stämmer ganska bra med mina tidigare då jag också använde en D-35:a och en 6-elements riktantenn.  En 12-elements Yagi (riktantenn) kommer att öka Dina hastigheter något men för att få en någorlunda vettig ökning av hastigheterna skulle jag i första hand behålla Din nuvarande riktantenn och byta till R-90 modemet. R-90:an kommunicerar på tre carriers medan D-35:an bara kan utnyttja en. I princip kan Du därmed nästan räkna med en tredubbling av hastigheterna med en R-90:a jämfört med D-35:an under förutsättning att Din sändare kör med alla tre carriers tända vilket jag tror högmasten i Krokek gör. Nästa steg är i så fall att skaffa en 12-elements riktantenn och då kanske använda både den och den Du nu har samtidigt vilket ytterligare ökar hastigheterna något. Att Du sedan aldrig kommer i närheten av respektive modems maxhastighet (D-35: 3,5 Mb och R-90: ca 9 Mb) är en helt annan historia som beror på vilket abb. Du har och hur hårt basstationen är belastad.

Sammanfattningsvis: ett R-90-modem gör den största skillnaden jämfört med en D-35:a med samma antenn.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: bättre antenn eller

Ok, får väl investera i en R-90 då till att börja med. Återkommer om det blev bättre hastighet eller inte.

5

Sv: bättre antenn eller

rostock skrev:

Ok, får väl investera i en R-90 då till att börja med. Återkommer om det blev bättre hastighet eller inte.


Du får ju 14 dagar på dig att testa...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: bättre antenn eller

Beställde R-90 i går och den kom till posten i dag. Snabbt!
Snabbt blev också internetet.

Testade just omväxlande D-35 och R-90:

D-35: 0,4-0,5 ned  0,05-0,10 upp med bredbandskollen.se
R-90: 2,8-3,5 ned  0,20-0,30 upp.

Snacka om skillnad!