1 Senaste redigerad av RimPim (2012-08-02 23:32:31)

Tråd: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Hejsan.

Har Telenors stora mobila bredbands tjänst med den dära DWR-923 routern med Telenors senaste firmware installerad; 10.0.70.30. Jag kör 4G över 900MHz bandet eftersom jag får högst uppladdningshastighet då och har -61 DB i signalstyrka, vilket jag tror är högt (lägre DB = bättre kvalitet?)

Problemet jag har är att oavsett vad jag använder för tjänst, Dropbox, Sugarsync, Bayfiles, Youtube, Veoh etc så laddas det upp i kanske fem sekunder tills det når 100%, vilket är ca 10.5 MBit i mitt fall, och sedan kraschar det totalt och står stilla i fem sekunder. Sedan börjar det om. Med andra ord verkar det som om någonting är allvarligt fel, och jag föstår inte om det är routern, själva signalerna, någon inställning jag har på router eller i Windows, eller ethernet porten i datorn.

Är det någon som märkt det här problemet och/eller vet vad som kan vara fel?

Tack!

2

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Din signalstyrka är mycket god, routern ska kunna levera med max fart. Är du ansluten med ethernetkabel? Det låter ju som en buffring som storknar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Sam (2012-08-03 07:02:37)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Använd NetLimiter på din dator för att se hur många uppströms megabit den klarar av innan routern faller ihop. Börja med 10Mbps, 9Mbps, 8Mbps, osv.

http://www.netlimiter.com/

4 Senaste redigerad av RimPim (2012-08-03 12:41:12)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

jonasolof skrev:

Din signalstyrka är mycket god, routern ska kunna levera med max fart. Är du ansluten med ethernetkabel? Det låter ju som en buffring som storknar.

Gött att läsa!

Ethernet stämmer bra det. Använder även WiFi med mobilen ibland, men därifrån laddar jag aldrig upp några stora filer, så jag kan inte märka av hur det fungerar därigenom.

Hastigheten är jag nöjd med för att vara via 900MHz bandet (dvs inte full-speed 4G vad jag har förstått), men det är just denna förbannade uppladdning som kraschar hela tiden som förstör. Det var just för uppladdningshastigheten som jag bytte till 4G (strömmar video bl.a.)

Det brukar ju finnas massvis av inställningar att ändra på nätverkskortet i datorn. Finns det något jag ska kolla där?

5

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Du kan prova med TCP Optimizer om du märker någon skillnad.
Om inte den gör någon större förbättring så sitter nog inte problemet i datorn.

http://www.speedguide.net/downloads.php

6 Senaste redigerad av RimPim (2012-08-03 13:43:06)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Detta kanske var både en dum och bra idé, men jag provade att installera de nya firmware versionerna. Nu har följande hänt:

- Uppladdningarna går inte längre upp i 10 Mbit som en raket utan stannar vid ca 300 kB (1.8 Mbit)
+ Uppladdningarna håller i sig mycket bättre. En video fil via SugarSync har laddats upp i ca två minuter utan att dö.

Med test som TPTest så kommer jag upp i ca 8 Mbit upload nu, så potentialen verkar finnas där.

Nu kan vi ju inte längre testa den av Telenor officiella firmware versionen, men den här nya verkar ju ha löst problemet. Alltså antar jag att detta var ett firmware problem, dvs att ALLA borde ha haft detta problem och inte bara jag?

Det mest intressanta här tycker jag är just att programmen som jag haft störst problem med nu håller sig långt under maxhastigheten för upload. Är det kanske routern som tack vare de officiella firmwaren throttlat alla uploads utav bara helsike för att sedan strypas av Telenor? Dessa Dropbox-liknande program kanske har en torrent-liknande effekt, menar jag.

Vad tror ni?

Och det hade ju för den delen självfallet varit gött att på något vis kunna boosta hastigheten i dessa program till högre än 1.8 Mbit utan att krascha skiten. Men det tror jag knappast kan åstadkommas via routern admin panel.

Jag tror att jag redan använt en sorts TCP optimzer via ett annat program, men jag kan väl prova den här klassikern också.

7

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Har du ingen iphone/ipad att testa med? Så går du förbi windows  ip hantering. Har aldrig haft problem att köra ipad mot 4G över wifi, olika routrar. En variant vore ju att testa ett olåst E392 mot en dovado doma eller tiny efter nästa veckas fw uppgradering.

När jag var inne i en Telenorbutik nyligen och ville testa en sak på DWR923 sade killen i butiken att det var en massa problem med routern. Hans brorsas kompis jobbar på Ericsson, de kämpar tydligen med problem routern orsakar men inga detaljer. Förvånade mig eftersom jag inte trodde att Ericsson var nätleverantör till Telenor, enligt uppgifter fr 2009 är det huawei

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av RimPim (2012-08-03 13:55:57)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

jonasolof skrev:

Har du ingen iphone/ipad att testa med? Så går du förbi windows  ip hantering. Har aldrig haft problem att köra ipad mot 4G över wifi, olika routrar.

Men hur ska jag testa detta? Vad ska jag använda för app för detta? Sugarsync t.ex. står det bara "Uploading" i och visar ingen statistik alls, så jag kan inte se om uppladdningarna går upp och ner. Brebandskollens app skickar/hämtar ju bara små filer under sina test, så jag hinner inte se hur stabil uppkopplingen är.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-03 15:27:01)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Kör t ex svtplay eller aljazeera i app eller via web fönster. Det är strömmat udp i och för sig. Eller ladda ned en fil om 1 gb, t ex ett bra navigationsprogram som igo myway eller kanske navigon.

Det finns t ex classical music app 183 mb som är free app och säkert flera andra med klassisk musik. De laddas ned med tcp antar jag.Håller med om att man inte ser om det blir avbrott men avbrott är ju OK om de är korta.

Lite overkill: det finns en USB sticka som heter wi-Spy som visar all radiotrafik över wifi-spektrum, inkludive blåtand och störningar. I deras water-fall view ser jag direkt om det blir avbrott i en bluetooth eller wifiström till en annan enhet. Laptopen som stickan sitter i behöver inte vara uppkopplad på wifi, den scannar av 2,4 GHz bandet. Här kan man ta skärmdumpar på avbrotten.

En annan bra grej är DU-meter som körs i laptop och visar en graf över nedladdad datamängd mot tidsaxel. Free trial 15 dagar. Här ser du också på sekunden när avbrott inträffar och ser hur ned och upp funkar just innan. Lätt ta skärmdump även där, t ex med snagit som också har free trial.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Jag kan se uppströmmen från slingboxen genom routern...
http://i.imgur.com/vbWjl.png
...hur mycket som kommer fram i Spanien är en annan femma.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Nämnas ska väl då att det är genom din  routern som är just dwr923. Lattjo att det är tcp som går genom slingboxen. Jag och andra trodde det var udp.

Ok, det står att det är dwr923 i signaturen. Har du fjärråtkomst i routern? Har ni som har routern verkligen letat igenom alla gömmor efter mer signalinfo. Dom är ju f- sämre än huawei och telia och det vill inte säga lite.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av Micke (2012-08-04 16:25:57)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

jonasolof skrev:

1) Lattjo att det är tcp som går genom slingboxen. Jag och andra trodde det var udp.
2) Har du fjärråtkomst i routern?

1) Det kan bli "SNATT" (= UDP) om slingboxen inte hittar en fungerande portforwarding i routern.
Frågan är bara vilket som ger en bättre/stabilare stream ...TCP eller UDP?
http://placeshiftingenthusiasts.com/for … cp-vs-udp/

2) Ja, sedan "dyndns" fungerar igen kommer jag även åt både routern och IP-kameran utifrån.
79.XXX.XX.XXX is responding on port 80 (http). <- router
79.XXX.XX.XXX is responding on port 8080 (webcache). <- router
79.XXX.XX.XXX is responding on port 5001 (commplex-link). <- slingbox
79.XXX.XX.XXX is responding on port 6565 (). <- kamera

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Skillnaden mellan UDP och TCP är att TCP har räknare och kvittens på skickade paket som ser till att alla paket kommer fram och begär omsändning av paket som ev. kommit bort på vägen.

UDP däremot slänger bara iväg paketen och hoppas att de kommer fram. Ingen kontroll sker.

När det gäller streamad video är det inte lätt att säga vad som är bäst. Ett tappat paket är ett tappat paket och ska mottagaren vänta med att slänga upp bilden för att den väntar på omsändning av paket så blir inte det bra heller...

Generellt när det gäller strömmad media brukar man skita i felkontroll och sådana saker och bara tuta på. Blir det fel så blir det fel, men det är kanske bättre att ha fel ett ögonblick än att hela strömmen ska hänga nån bråkdels sekund för att vänta på omsändning av paket...?

Man får nog prova vilket man upplever som bäst i det enskilda fallet. Börja med UDP och är det OK så kör på det. Funkar det inte bra kan man växla till TCP och se om det ger någon förbättring.

14

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Tack...får kolla sånt när jag är i Spanien. Jag kommer ju åt routern därifrån och kan då ta väck portforwarding till slingboxen...spännande.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Hejsan grabbar.

Ledsen att skriva i en gammal tråd, men eftersom det är exakt samma problem som tidigare så tänkte jag att det är onödigt att skapa en ny tråd om det.

Problemet med att DWR-923 skickar data fort som satan och sedan står helt still i en sekund, skickar data, laggar i två sekunder, skickar data, laggar i fem sekunder etc är här igen för mig. Nu påverkar det dock även 3G.

På t.ex. pingtest.net så funker det smort med låga ping-tider och lågt jitter i någon sekund, men ju längre testet pågår (vilket bara är i kanske fem sekunder) ju sämre blir allt, precis om att modemet storknar helt ju mer det påfrestas. Hamlar på 500 i ping och 700 i jitter i testet mot Malmö servern. Brukade ligga på 43 ping och 0 jitter. Har nu även packet loss ibland.

Jag har provat både den officiella 1.3.7.37 och inofficiella 1.4.8.37 versionerna av firmware och har precis samma problem. Finns det möjligtvis någon firmware som uppdaterar själva 4G funktionerna i modemet? Har sett att det ju finns två olika fält för att uppdatera firmware, och den ena verkar påverka just 4G.

Någon annan som haft problem med att deras DWR-923 börjat balla ur efter att det funkat bra i många månader?

16 Senaste redigerad av Micke (2013-03-25 19:14:51)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Jag kör med v1.4.2.37... 
https://dl.dropbox.com/u/95756773/OG361 … 37_gui.img
...om den är stabilare än 8:an vet jag tyvärr inte.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

det låter som firmware fel i routern,
byt firmware eller router.
är förståss möjligt att det är något fel på routern men det är inte troligt.

kolla i datorn hur många portar som är öppna.

18

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

RimPim skrev:

Har sett att det ju finns två olika fält för att uppdatera firmware, och den ena verkar påverka just 4G.

I det nedre fältet körde jag för ½ år sedan OL1920_333504T.tgz som kom i samband med fw OG3611_v1.2.9.36_gui.img från Taiwan.
Fråga mig inte vad den gjorde...du får snacka med Telenor om det.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19 Senaste redigerad av RimPim (2013-03-29 18:58:53)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Problemet är inte helt borta, men jag vet inte om den lilla positiva skillnaden beror på firmware eller annat.

Jag börjar ana att Telenors strypning av hastigheten under "extrem dataförbrukning" tillståndet nu även kraftigt påverkar själva kvaliteten på linan. Enligt min egen avläsning av dataförbrukningen för de senaste 30 dagarna ligger jag långt under 100 GB, men hastigheten för 4G minskar kraftigt mellan 16 och 24, de tider som de stryper, och det är bara då som det extreme lagget sker.

Innan 16 och efter 24 så flyter det på perfekt. Fan för Telenor om de har börjat straffa oss även med extrema lagg nu också om man ligger över 100 GB, vilket jag ändå inte gör. Det står på deras sida att det är var femte dag som förbrukningen kontrolleras.

Någon annan som vet att deras lina stryps just nu men som ändå inte märker av något lagg?

Problemet kvarstår alltså som att så fort som linans hastighet går över ca 50% så stannar dataöverföringen helt i ökande intervaller, från en sekund upp till tio. Det är alltså massivt jitter på pingen.

20

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

felanmäl, låter som fel hos operatören

21

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

Ja det gjorde jag för en vecka sedan, men de säger bara att jag ska testa modemet på annan plats. Detta trots att de vet att det funkar bra utanför mellan 16 och 24

22 Senaste redigerad av Jonny (2013-03-30 09:32:01)

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

låter som överbelastad mast kanske då det är mellan dom tider folk är hemma

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Vad beror uppladdnings-lagget på?

byt operatör