26 Senaste redigerad av Micke (2012-08-04 11:14:38)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ta Tele2´s täcknings karta till hjälp...de samkör ju med Telenor...
http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

Zooma in tills du ser "Visa Sändare", sätt en bock och välj...
http://i.imgur.com/N2rUE.png
...nu syns dina master som gröna punkter!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

27 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-04 12:12:12)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Handinstrument finns från 6000kr. Annars kan man ha med sig en smartphone och kolla signalstyrkan dom routern visar över wifi.

Ett original olåst E392 mot en dovado doma lirar väl på allt men kan vara svår att låsa på 900 alt 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Såg att det fanns en mast c-a 4 km sydost ifrån mig och dit pekar inte mina antenner, de pekar österut..
Får prova vrida dit..en dag :-)

Humorn är flytvästen på livets flod

29 Senaste redigerad av Sven P (2012-08-04 12:53:08)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

jonasolof skrev:

Handinstrument finns från 6000kr. Annars kan man ha med sig en smartphone och kolla signalstyrkan dom routern visar över wifi.

Ett original olåst E392 mot en dovado doma lirar väl på allt men kan vara svår att låsa på 900 alt 2600.

Har ingen Smartphone, men väl en iPad, kanske den kan vara till hjälp...

Faktum är, att även om det går i 15 Mbit, så känns det snabbare på nåt vis, Pingtiden är kortare mot vad den var förut..nästan halverad

Humorn är flytvästen på livets flod

30

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Sven P skrev:
jonasolof skrev:

Handinstrument finns från 6000kr. Annars kan man ha med sig en smartphone och kolla signalstyrkan dom routern visar över wifi.

Ett original olåst E392 mot en dovado doma lirar väl på allt men kan vara svår att låsa på 900 alt 2600.

Har ingen Smartphone, men väl en iPad, kanske den kan vara till hjälp...

Faktum är, att även om det går i 15 Mbit, så känns det snabbare på nåt vis, Pingtiden är kortare mot vad den var förut..nästan halverad

Vore kul om du fick din uppkoppling stabil precis som jag genom att låsa på 4G och inte 3G. Då är det ju mer eller mindre solklart att det är något med 3G interface/modul/mjukvara i routern kopplat till just 3G

31

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:
Sven P skrev:
jonasolof skrev:

Handinstrument finns från 6000kr. Annars kan man ha med sig en smartphone och kolla signalstyrkan dom routern visar över wifi.

Ett original olåst E392 mot en dovado doma lirar väl på allt men kan vara svår att låsa på 900 alt 2600.

Har ingen Smartphone, men väl en iPad, kanske den kan vara till hjälp...

Faktum är, att även om det går i 15 Mbit, så känns det snabbare på nåt vis, Pingtiden är kortare mot vad den var förut..nästan halverad

Vore kul om du fick din uppkoppling stabil precis som jag genom att låsa på 4G och inte 3G. Då är det ju mer eller mindre solklart att det är något med 3G interface/modul/mjukvara i routern kopplat till just 3G

Jo det vore kul om det blir stabilt..man har börjat vänja sig vid stoppen, men det ska ju banne mig inte vara så...
Men vad som gläder mig just nu är att webbsidorna laddar avsevärt snabbare...

Humorn är flytvästen på livets flod

32

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

På tele2s täckningskarta får man fram sändare om man zoomar in till 1 km på skalan och fyller visa master  på 4 G. Men de visar ingen fältstyrka. Telenor, med samma master visar fältstyrka i olika positioner men inga master. Rörigt, precis som operatörerna vill ha det för att kunderna nte ska kunna fatta informerade beslut.

Inom ett område med radioskugga nära masten i min närhet där tele2 visar noll täckning så visar telenor full täckning med max pluppar. Vem ljuger mest? Vad ska jag råda min bekant som vill byta upp från 3G till 4G?


Telias karta är oanvändbar i området eftersom de vare sig visar master eller fältstyrka.


Det går naturligtvis inte att veta utan att pröva på plats. Kära kund, teckna ett tremånaders abonnemang för var och en av operstörerna så vi alla i oligopolet tjänar den kosing vi behöver.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av Sven P (2012-08-04 15:24:24)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Nu kom jag på hur jag ska kunna rikta in antennerna.
Skaffar mig en 15 m lång ethernetkabel givetvis och tar med mig min MacBook upp på taket..(får bli en mulen dag)  och kör bredbandskollen däruppe....
Slipper man tjata på frugan att hon ska mäta..  hon får hålla koll på 4G lampan :-)

Måste bägge antennerna peka åt samma håll?

Humorn är flytvästen på livets flod

34

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Har du en ipad kör du bredbandskollen på den. Men du bör i första hand ställa in på signalstyrkeindikationen som modemet/routern ger.

Att köra bredbandskollen för antenniniktning riskerar att bli en mycket frustrerande övning med tanke på hur variabla resultaten är. Och om du kör 240 tester med tio för var femtonde grad så ändras belastningen på masten över dygnet och så är medelvärdena kassa.

Däremot kan du köra DU- meter i laptop och ladda ned en riktigt stor fil. Sam har beskrivit hur. Sök på du meter på forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ok, kan ju prova grovt, då jag nu vet var masten finns på ett ungefär..vi får se, rätt nöjd att det än så länge inte varit några stopp, samt att det ändå känns rappare..
Man ska ju inte pilla på något som fungerar som bekant :-)

Humorn är flytvästen på livets flod

36

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Vet inte om jag törs skriva att det fungerat felfritt sedan jag låste den på 4G och 900 MHz...inte rört mina antenner heller..

Visserligen gick det ner idag, men det berodde på ovädret, det vräkte ner och  4G och Internetlampan blev röda..en omstart och det fungerade igen.
Farten ligger upp till 18 Mbits/s ner som bäst..och drygt 5 Mbit/s upp, det senare är en förbättring.
Klarar mig gott med dessa farter ett tag, får se om jag skruvar på antennerna..tror de står bra..även om de inte pekar mot masten..
Får se om signalen kommer att dämpas när jag får de beställda vinkelförskruvningarna till antennkabeln på D-Linken...
Håller tummarna på att det fungerar utan avbrott framöver

Humorn är flytvästen på livets flod

37

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Sven, vad har du för signalstyrka i routern? Vet du hur långt ifrån masten du är?

38 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-06 16:38:29)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Om du kollar tele2stäckningskarta och zoomar in till skala 1 km och kryssar i visa mast, 4 G som dyker upp på den skalnivån - så ser du masten som en blå prick. Samma mast för telenor. Kartan ger också koordinater.

Använd sedan linjalen i google earth så får du fram riktning avstånd och bäring till masten. Använd en kompass för att rikta antennerna rakt mot madten.

Är du osäker på vilken mast det är, ta mastens id i routerns web interface och kolla med support att det är den mast du hittat på tele2s karta så det blir rätt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

-71 på APN 1 om det är det du menar..
Tippar på 4 km till masten, kollade på Tele2 karta och mätte på ett ungefär med skalan som hjälp

Humorn är flytvästen på livets flod

40

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

jonasolof skrev:

Om du kollar tele2stäckningskarta och zoomar in till skala 1 km och kryssar i visa mast, 4 G som dyker upp på den skalnivån - så ser du masten som en blå prick. Samma mast för telenor. Kartan ger också koordinater.

Använd sedan linjalen i google earth så får du fram riktning avstånd och bäring till masten. Använd en kompass för att rikta antennerna rakt mot madten.

Är du osäker på vilken mast det är, ta mastens id i routerns web interface och kolla med support att det är den mast du hittat på tele2s karta så det blir rätt.

Jo ser den så fint, den blå pricken, och min antenn missar pekar inte rakt på den..den pekar rakt österut, och missar masten med nån centimeter på kartan, och jag vet i vilket område masten befinner sig..Ska testa vrida antennerna ditåt, men det ligger skogsdunge där, mina antenner pekar ut i öppning som sträcker sig 5-6 km eller nåt sånt,,,öppna fält om man säger så..
Får ta det i veckan..nu ska det regna och storma här i några dar..:-)

Humorn är flytvästen på livets flod

41

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ok, jag har ungefär 2km till min 4g mast, ungefär samma styrka men får endast ut 10/8

42

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:

Ok, jag har ungefär 2km till min 4g mast, ungefär samma styrka men får endast ut 10/8

Knepigt...vet inte riktigt hur dessa vågor rör sig genom luften och hur de studsar.

Vet bara hur knepigt det är med min gamla TV-antenn,  trodde att det var bra om jag satte den så högt som möjligt...
Fick ingen bra bild när den satt 2,5 meter över taknocken...men sänkte jag den 80 cm blev det kanonbild..
Så det blev till att dra ner hela masten för det ser löjligt ut med en pinne ovanför....

Viktigast för mig just nu är ju att slippa låsningarna när jag är ute och surfar...
Kan jag få lite mer fart, så visst är det väl bra.

Humorn är flytvästen på livets flod

43

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ok

Utan att dra några för snabba slutsatser så har jag nu i 3 timmar kunnat njuta av en avbrottsfri 3G anslutning.
Vad som är gjort: Tips från annan forumbesökare kom tipset att sätta "1" i alla rutor som har med DoS attacks att göra. Vidare bytte jag apn på min anslutningsprofil i routern till services.telenor.se istället för internet.telenor.se

Lite för tidigt att avgöra utfall men just nu drar jag torrent i 2,3MB/sec, lyssnar på spotify via sonos samt surfar utan några som helst problem...tank om det håller big_smile

44

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:

Ok

Utan att dra några för snabba slutsatser så har jag nu i 3 timmar kunnat njuta av en avbrottsfri 3G anslutning.
Vad som är gjort: Tips från annan forumbesökare kom tipset att sätta "1" i alla rutor som har med DoS attacks att göra. Vidare bytte jag apn på min anslutningsprofil i routern till services.telenor.se istället för internet.telenor.se

Lite för tidigt att avgöra utfall men just nu drar jag torrent i 2,3MB/sec, lyssnar på spotify via sonos samt surfar utan några som helst problem...tank om det håller big_smile

Håller tummarna för dig...Om det är lösningen så skulle jag kunna gå tillbaka i 3G för bättre fart...
Var hittar du Anslutningsprofilen?

Om en begrep sig på vad all text och nuffror står för vore säkert inställningarna lättare :-)

Humorn är flytvästen på livets flod

45

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Under "extras" finns profile configuration. Klicka på disconnect och sedan edit. Där hittar du en rad med texten "internet.telenor.se" - byt ut detta med services.telenor.se och klicka på save. Sedan connect igen - glom inte ändra till 3G om du vill testa.

46

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Gött o höra att det verkar funka för dig Loskings!! smile DoS attacks hittar du under Data om du går in på routern. Sätt 1 i alla rutor där och testa smile

47

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:

Under "extras" finns profile configuration. Klicka på disconnect och sedan edit. Där hittar du en rad med texten "internet.telenor.se" - byt ut detta med services.telenor.se och klicka på save. Sedan connect igen - glom inte ändra till 3G om du vill testa.

OK, för jag har letat en stund nu...får spara detta jag lärt mig nu, och ta fram det senare..
Som jag nämnde innan...pillar inte i något som fungerar :-)

Humorn är flytvästen på livets flod

48 Senaste redigerad av greenfish (2012-08-08 00:53:36)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Hej!

Tack för detta forumet. Blir så glad när det finns andra forum som inte berörs av en tillverkare/operatör.

Har precis köpt 4G/80MB av TELENOR, bor precis utanför masterna, får dock ut max 4-50mb/s och cirka 20 upp, vilket är bättre än mitt bredband. Köpte tjänsten just för att mitt bredband genom jacket har strulat i några år.

Har samma symptom, hastigheten är hur bra som helst, och sedan när jag kör BF3, BOOM disconnected.

Jag struntat fullständigt i telnors funktionsgaranti som gäller i 2 veckor. Om detta är ett aktivt problem får de kompensera oss användare, eller konkret lösa problemet.

Ringe support innan idag hur man bryggar DWR-923 "du får ringa bredbandsexpertern, vi ger ingen support på denna routern" ????


Tack!

EDIT: När det väl fungerar jisus! klockan e nu 3 på morgonen, jag tankar i newsgroups (giganews) runt 9mB/s my god! brukar annars ligga på 4-5mB/s

49

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Kan säga det att det fungerar felfritt än så länge, utan avbrott.
Idag var jag uppe på taket och vred båda antennerna några grader åt det håll jag tror masten är, och vips så blir det några steg till på Bredbandskollen..närmare 22 Mbit ner och 5 Mbit upp..kan inte klaga längre :-)

Snart kommer mina vinklade förskruvningar till antennkablarna, fick besked om att de är skickade.
Blir snart snyggare där D-Linken står..

Humorn är flytvästen på livets flod

50

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ok, då är det mer eller mindre konstaterat att problem med plötslig "seghet" och avbrott är kopplat till när man väljer att köra på 3G nätet med dlinken. Kul att det blivit bra för dig Sven.

Bara att hoppas att ny firmware släpps så problemet försvinner för oss som hellre kör 3G p g v hastighet.