1

Tråd: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Hallå. Fick hem en D-link-DWR-923 i ett upp till 80 Mbit-paket. Har testat i några dagar men den första glädjen har mattats tyvärr. Till en början funkade det fint, hastigheterna ner och upp var helt ok, ja riktigt härliga faktiskt. Men det lägger av flera gånger om dagen. Jag hade tänkt använda det bl.a. för att kunna jobba hemma. Det blir ganska stora filer som ska överföras ibland och det går inte att ha nåt som man inte kan lita på. Inser hur stabil Telias ADSL ändå är. Men det tråkiga med den är den låga upp-hastigheten. Slutligen: Jag ser i forumet att jag inte är den enda som har problem. Är nån som hittat en lösning så att jag slipper göra ett återköp? Det vore toppen isåfall. Har varit i kontakt med supporten i en del andra frågor och det känns inte som att det är nån idé att fråga dom om det här, tyvärr...

2 Senaste redigerad av loskings (2012-08-03 05:30:07)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Hej

Jag upplever samma symtom som du, tyvärr ingen lösning färdig. Har dock en ticket hos telenor där jag förväntar mig en förklaring på nedkopplingarna. Om det inte är något som sker i masten så måste det bero på dlinken. Har noterat att uppkopplingen håller sig stabil om jag kör routern låst på 4G 900 bandet. Tyvärr innebär detta en usel DL men är att föredra när man lyssnar på musik via Spotify (Sonos) eller när man jobbar. Ingen lösning men det vore intressant att höra om du får samma stabilitet med låst på 4G.

@Sven, hur har det gått för dig?

3

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ok, nu har jag låst routern till 900-bandet. Om den blir stabil på det sättet är jag nöjd med hastigheten. 24 Mbit ner och 8 Mbit upp. Testar och återkommer. Finns det någon vettig person man kan ta kontakt med hos Telenor?

4

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

SvanteB skrev:

Ok, nu har jag låst routern till 900-bandet. Om den blir stabil på det sättet är jag nöjd med hastigheten. 24 Mbit ner och 8 Mbit upp. Testar och återkommer. Finns det någon vettig person man kan ta kontakt med hos Telenor?

Jag nu fått besked på att det inte föreligger några fel på masten utan att problemet ligger i D-linkens firmware. En uppdatering ska komma men oklart när. Naturligtvis nöjer jag inte mig med detta utan försöker nu få min router utbytt. Det finns ju några här på forumet med samma hårdvara och som inte har dessa bekymmer. Kanske för att de kör 4G only och inte 3G som jag ( för DL hastighetens skull), men värt ett försök.  Återkom gärna här med info om din uppkoppling stabiliserat sig med 4G/900.

Ps, du kan ju också testa att låsa den på 2600- om du bor inom räckhåll för "80Mbit" 4G, jag gör det inte själv men det funkar kanske lika bra som på 900 bandet.

5

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:
SvanteB skrev:

Ok, nu har jag låst routern till 900-bandet. Om den blir stabil på det sättet är jag nöjd med hastigheten. 24 Mbit ner och 8 Mbit upp. Testar och återkommer. Finns det någon vettig person man kan ta kontakt med hos Telenor?

Jag nu fått besked på att det inte föreligger några fel på masten utan att problemet ligger i D-linkens firmware. En uppdatering ska komma men oklart när. Naturligtvis nöjer jag inte mig med detta utan försöker nu få min router utbytt. Det finns ju några här på forumet med samma hårdvara och som inte har dessa bekymmer. Kanske för att de kör 4G only och inte 3G som jag ( för DL hastighetens skull), men värt ett försök.  Återkom gärna här med info om din uppkoppling stabiliserat sig med 4G/900.

Ps, du kan ju också testa att låsa den på 2600- om du bor inom räckhåll för "80Mbit" 4G, jag gör det inte själv men det funkar kanske lika bra som på 900 bandet.

Ps2, jag har fört all dialog med Telenor via deras Facebook sida i form av privata meddelande till "Viktoria/Alexander".  Ju fler som gör dem uppmärksamma på dessa nedkopplingar desto bättre. Båda verkar "vettiga" smile

6

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Har samma problem att internet kopplar ned några gånger per dag. Bor knappt en kilometer från masten.
Signal -65 hastighet ned 55 upp 17.
Har provat den på en annan mast och det är samma problem. Det är samma fel i loggen.
Telenor konstaterar att det är fel på routern. Jag skulle skicka in den för reparation och få ett lånemodem under tiden.
Jag ville få routern utbytt mot en ny men det gick inte. Då blev jag förbaskad och ångrade köpet.
Fick brev att de tyckte det var tråkigt att jag sagt upp abonnemanget och att de ville hjälpa mig på alla sätt.
Om man köper ex. en ny tv och den inte fungerar lämnar man tillbaks den och får den utbytt, annars går man till en annan
butik och köper en.

/brian

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-03 19:28:13)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ni som rotar i era DWR923, har ni funnit någon flik eller sida där ni kan se signaluppgifterna RSRP (cellsignalens styrka) och RSRQ ( signal/brusförhållande)? det är dessa uppgifter som behövs för att kolla att signalen är bra och när man ställer in antenn. De går att få fram i huawei B593.

Det generellt ett problem för modem och routra att koppla upp till 4G från 3G. Handover funkar tydligen inte bra. Felet kan också ligga i routern för den rapporterar signalvärden till nätets kontrollsystem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

jonasolof skrev:

Ni som rotar i era DWR923, har ni funnit någon flik eller sida där ni kan se signaluppgifterna RSRP (cellsignalens styrka) och RSRQ ( signal/brusförhållande)? det är dessa uppgifter som behövs för att kolla att signalen är bra och när man ställer in antenn. De går att få fram i huawei B593.

Det generellt ett problem för modem och routra att koppla upp till 4G från 3G. Handover funkar tydligen inte bra. Felet kan också ligga i routern för den rspporterar signslvärden till nätets kontrollsystem.

Nej, det man kan få fram är RSSI och "signal strenght". Jag kör min låst på 3G, får endock avbrott i tid och otid.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-03 13:48:42)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

På 3G kan du bara få fram RSSI vilket dom gör om till procent för att göra det lättfattligt.  De andra värdena är specifika för 4G. Samma gäller i B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

jag kör sedan maj-2012 med telenor och DWR923 på 4G upp till 40Mbit  låste det till 4G / Band på Auto. det hela funka klockrent för mig, får jämt 28Mbit ner och 9Mbit upp. datorn är på 24tim./7dag..i snitt har jag samma ip i 10dagar, men kanske längre om jag inte hade startad om den. W-Lan är avstängt i DWR´n för att jag behöver inte det i kontoret.
sen kör jag med 2 st. 8 port switch och på den ena sitter det en WiFi acc. point placerad mitt i hused. flera ip-cam samt NAS - TV - mobiler - läsplattor - bärbara osv. funka klockrent och snabbt. vet inte exakt var masten är men riktade MiMO antenn till bästa värde.
på bilderna lite info.
Status

Netstats

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-03 15:46:38)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

OK. Då visar routern RSSI även på 4G som är totalen av alla samtidiga radiosignaler inom det 10 (900) eller 20 (2600) mHz breda bandet. Routern redovisar inte cellens egen signalnivå RSRP och inte heller signalkvaliteten (signal/brusförhållandet) över brus/RSSI. Rätt värdelöst.

Vad man skulle behöva veta är hur de tar fram RSSI. Enligt LTE standard är RSSI framräknat med kännedom om signalkvaliteten och då måste även RSRP vara känt. Det är t o m möjligt att de använder fel beteckning och att det de kallar RSSI i själva verket är RSRP när routern används på 4 G. Finns skäl att sätta an telenor om detta, ska göra det när jag blir universal telecom kund snart.

Värdena under RSSI är töntiga. Signalstyrkan är 45, är det RSSI eller RSRP.? Att telenor har operatörskod 8 har inget med signalstyrka att göra. Och en 1 är defaultvärde för ingen uppgift.

B593 routern visar RSSI även på 4G men de andra värdena kan ses under fliken wireless status.

Ser att dlink nu använder APN istället för det kryptiska Qmi0 och Qmi1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av Micke (2012-08-03 16:42:24)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Ser att "Cool" fortfarande får ett 46:a IP. Det fick jag också fram till maj, då gjorde man nånting och sedan dess får jag alltid 79:or. Måste nämna att det numret kan ändras rätt så ofta under dagen, men det hänger nog ihop med annat?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Micke skrev:

Ser att "Cool" fortfarande får ett 46:a IP. Det fick jag också fram till maj, då gjorde man nånting och sedan dess får jag alltid 79:or. Måste nämna att det numret kan ändras rätt så ofta under dagen, men det hänger nog ihop med annat?

Även jag har "46"

14

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Vad står Radio Interference för?
Ser att i Cools inlägg att det står LTE, när jag tittar på min "Radio Interference så står det UMTS .
Samt alla medlemmarna här har  LTE, UMTS, EDGE samt MC-HSPA mm under sitt namn..så jag blir lite nyfiken..

En sida fråga som är offtopic här, men hur tusan lägger ni in bilder?   Hittar ingen uppladdningsknapp för detta.

Humorn är flytvästen på livets flod

15 Senaste redigerad av loskings (2012-08-04 07:15:31)

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Sven P skrev:

Vad står Radio Interference för?
Ser att i Cools inlägg att det står LTE, när jag tittar på min "Radio Interference så står det UMTS .
Samt alla medlemmarna här har  LTE, UMTS, EDGE samt MC-HSPA mm under sitt namn..så jag blir lite nyfiken..

En sida fråga som är offtopic här, men hur tusan lägger ni in bilder?   Hittar ingen uppladdningsknapp för detta.

Tippar på dålig översättning då det säkert ska vara Radio interface.
Om du har UMTS så kör din router på 3G. LTE innebär att den lirar på 4G nätet.
Gissningsvis har forumet olika "grader" för sina medlemmar baserat på antal inlägg etc. En nyregg med få inlägg får betäckning som motsvarar långsam/äldre teknik.

Ps, hur funkar det för dig nu Sven P?

16

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Funkar hyfsat, det är ett och annat avbrott i några minuter..och det knepiga är att jag, istället för att starta om D-Link, så rycker jag sladden till min router (Airport Extreme/Timecapsule) som startar startar om snabbare, så är jag ute på nätet omgående..eller så väntar jag fem minuter så går det också...knepigt är det..
Farten klagar jag inte på, ligger alltid runt 25 Mbit/s ner..

Humorn är flytvästen på livets flod

17

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Sven P skrev:

Funkar hyfsat, det är ett och annat avbrott i några minuter..och det knepiga är att jag, istället för att starta om D-Link, så rycker jag sladden till min router (Airport Extreme/Timecapsule) som startar startar om snabbare, så är jag ute på nätet omgående..eller så väntar jag fem minuter så går det också...knepigt är det..
Farten klagar jag inte på, ligger alltid runt 25 Mbit/s ner..

Har du testat att låsa din router på 4G? Du skrev att du har UMTS i din router vilket tyder på att den kör på 3G. Jag har fått min stabil genom att låsa på 4G, även om nedladdningshastigheten blir sämre för mig.

18

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Bråka med tlenor så att de avsöjar hur man får fram om uppkopplingen sker på 900 eller 2600. Skaffa sedan ett par antenner för 900 eller 2600 eller 3G så får routern bara signal på det band som önskas. Detta om det inte hjälper att låsa i routern

Att det patetiska radio interference passerat produktkontrollen på telenor visar att det hela är ett hastverk. Urdåligt. Förmodligen har flera på telenor sett det men ryckt på axlarna och struntat i att tänka till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

jonasolof skrev:

Bråka med tlenor så att de avsöjar hur man får fram om uppkopplingen sker på 900 eller 2600. Skaffa sedan ett par antenner för 900 eller 2600 eller 3G så får routern bara signal på det band som önskas. Detta om det inte hjälper att låsa i routern

Att det patetiska radio interference passerat produktkontrollen på telenor visar att det hela är ett hastverk. Urdåligt. Förmodligen har flera på telenor sett det men ryckt på axlarna och struntat i att tänka till.

Det går ju att låsa den på 800, 900 eller 2600 om det är det du menar.
Ja det är ett hastverk, ryktet säger att telenor vill avveckla den p g v höga omkostnader. Finns det någon router med motsvarande funktioner (inkl uttag för extern antenn) och som lirar med telenors nät?

20

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

loskings skrev:
Sven P skrev:

Funkar hyfsat, det är ett och annat avbrott i några minuter..och det knepiga är att jag, istället för att starta om D-Link, så rycker jag sladden till min router (Airport Extreme/Timecapsule) som startar startar om snabbare, så är jag ute på nätet omgående..eller så väntar jag fem minuter så går det också...knepigt är det..
Farten klagar jag inte på, ligger alltid runt 25 Mbit/s ner..

Har du testat att låsa din router på 4G? Du skrev att du har UMTS i din router vilket tyder på att den kör på 3G. Jag har fått min stabil genom att låsa på 4G, även om nedladdningshastigheten blir sämre för mig.


Får ingen mottagning alls på 4G, lampan visar inte ens rött, därför låste jag den på  3G.
Så när jag höll på som mest och bråka med Telenor, så förslog de att jag skulle låsa den vid det, och det var nog rätt bra..
Tror inte räckvidden för 4G här ute i skogen är så vidare bra..Täckningskartan visar det..

Humorn är flytvästen på livets flod

21

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Försök en gång till med en låsning --> 4G -> 900MHZ only! -> Apply -> Reboot !

Märkligt, 4G-lampan borde ju lysa i nån sorts färg.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Micke skrev:

Försök en gång till med en låsning --> 4G -> 900MHZ only! -> Apply -> Reboot !

Märkligt, 4G-lampan borde ju lysa i nån sorts färg.

Ja du...ursäkta mitt ordval...men.. herre jävlar, satte den på auto, och nu lyser bara 4G lampan...
Inser att jag ändra till låsning på 3G innan jag satte upp mina två riktantenner, och jag aldrig ändrade tillbaka...
Borde inte 3G lampan lysa nu med om den står på Auto?? 

Har sämre fart nu "bara" 16,63 Mbit/s ner och 2,73 Mbit/s upp..  kan ju bero på tidpunkten och högtrafik... 

Får testa en stund annars går jag ner till 3G igen....

Signal -74 står det på Nätverksstatistiken och LTE :-)  där ser man, RSSI 1,(74,8) om det säger något

Humorn är flytvästen på livets flod

23

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Nu gjorde jag som du skrev Micke, 4G och 900Mhz only, och det gör ingen större skillnad i fart 18,12 och 3,84  ..
Ska köra detta ett tag och se om det har nån inverkan på "låsningarna" ....

Fan vad jag retar mig på att jag inte varit inne ändrat detta..Var väl så glad åt att surfa i 27 Mbit/s  :-)  Så jag var nöjd..

Humorn är flytvästen på livets flod

24

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Tja, det är bara fortsätta att testa...nu är du kanske inne på fel mast (Cell ID) och måste rikta in dina antenner på nytt? Have a nice weekend!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: 4G med DWR-923 funkar för dåligt

Det kan vara så...fan upp och krypa på taket igen...borde funnits nåt enkelt handinstrument haft med sig upp..:-)

Humorn är flytvästen på livets flod