1

Tråd: Huawei E589

Ingen som tagit isär en Huawei E589? Sugen på lite bilder.

2

Sv: Huawei E589

någon som har testat en HUAWEI e589 ?
vore intressant med lite omdömmen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-19 13:20:52)

Sv: Huawei E589

Jag har en som jag provat lite nu.

Bakgrund. Kör Dovado UMR (Telstick Automation) med Huawei 367 å Telia3G (den enda operatören med stabil täckning i stugan på 3G) men får aldrig mer än ~40% mottaggning på 3G och sällan mer än 1-2 Mbit/s. Har experimenterat med antenn (dock ej riktanten) men hjälper ej. Även testat med Tiny resp ZTE820d, Opticon 505 och Huawei e1550 och direkt i dator, men farten och signalstyrkan består (Riktar/placerar alltid modem /antenn i fönster med riktning mot sändarmasten)

Så till e589. Med den får jag alltid högre hastighet i stugan på 3G. Ofta på 3 men toppar på 6 Mbit/s. visar överraskande på att jag har "stark" mottagning på 3G (5 av 6). Betyder som jag ser det på att den har en bra inbyggd antenn!! Förväntar mig mycket med 4G.  Får Telia 4G i stugan nu i Q3.

Har även ett Telia4G 30 Mbit/s som jag hemma (100% mottagning) får mer än 30 Mbit/s med i ZTE820d i datorn. Men e589 blir det aldrig mer än ~20-25 Mbit/s - dvs WiFi sätter då gränsen. Klarar bra att ha flera datorertelefoner/surfplattor samtidigt (max 10st).

Annars känns den som stabil och smidig. Enkelt gränssnitt och något begränsad funktionallitet. Startar upp snabbt. Lång batteritid 5-6 timmar. Delar inte minneskort över WiFi. kan inte användas som USB-modem, Lagrar inte PINkod (avaktiveras).

Blir ett bra kompliment till 4GR (Telstick) hemma, UMR (Telstick) i stugan och Tiny i husvagnen - när jag är ute å reser (och när jag sen är i stugan).

http://www.nordichardware.se/smartphone … outer.html

4

Sv: Huawei E589

smile   har wifi en begränsning på ca 20 mb menar du? eller tappade jag tråden till för övrigt en bra utvärdering

funderar lite på att kunna ha en sådan i bilen vid färd

funkar det med 12v matning på den? eller vet du hur mycket ström den vill ha för laddning?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-19 13:00:30)

Sv: Huawei E589

Laddar via USB - funkar ju bra i bilen, ja WiFi begränsar hastigheten för mig 802.11g 54 Mbit/s (ger i praktiken 20-25), antar att den även har 802.11n (om jag förstått rätt)

6

Sv: Huawei E589

aha....okey räcker till ändå för att ha med sig.

ställ om den till N om det går

finns det möjlighet att ladda den via ciggutag i bien?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-19 13:24:23)

Sv: Huawei E589

Visst, med ex.vis http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … vit-p92541 och medföljande USB kabel.

Bara så att jag inte testat med någon utrustning men 802.11n ska ju ge 150/300 Mbit/s WiFi, aldrig varit en fråga med 3G ... men även sett att andra (även i refererat test) påpekat problem med att inte få högre hastighet än 20, här kan det finnas något fel i firmvare etc ...

8 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-19 13:45:54)

Sv: Huawei E589

okey..... intressant info.
har du kollat om det finns nyare firmware till den

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-19 13:48:53)

Sv: Huawei E589

Det finns inte, i gränssnittet kan den själv bevaka detta (hos Telia).

10 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-19 14:01:32)

Sv: Huawei E589

kanske finns hos huawei supporten

klarar den att ha ett usbmodem i usbporten för upkoppling eller är det simkort som gäller?
Ser nu att du skriver ej usb smile


extern antennutag?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-19 16:55:08)

Sv: Huawei E589

Simkort i e589 gäller (liksom ideen med hopbyggt modem/router), externt antenuttag precis som e367, ingen anslutning av Wan eller Lan, bara WiFi.

http://www.google.com/url?sa=t&rct= … p4cMiaA_1w

12

Sv: Huawei E589

smile
tackar för info

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av kentrj (2012-08-21 07:37:02)

Sv: Huawei E589

Labbade vidare med 802.11n, verkar OK då jag får mer än de 30 Mb/s jag ska ha även i WiFi!

14

Sv: Huawei E589

kanon smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Huawei E589

Är det konstaterat att det inte går att dela minneskortet via wifi? Om inte vad skall ha minneskortet i den till??

16 Senaste redigerad av Discover (2012-08-24 13:50:52)

Sv: Huawei E589

Jonny skrev:

någon som har testat en HUAWEI e589 ?
vore intressant med lite omdömmen


Ja, och den fungerar perfekt, min är dock upplåst så jag använder Telenor 4G i den,
Att jag valde Telenor beror på att de är mer generösa med datamängden än Telia.


Batteritiden är väldigt bra och den är inte större än en smartphone,
så den får följa med i stort sett överallt där mobilen är med.


Var osäker på om den klarade 4G 900 MHz, detta test är gjort utanför
Storvik (Mot Hofors), Gävleborgs län ( E 16 )
Och enligt täckningskartan så finns där bara 4G 900 MHz.

http://www.speedtest.net/android/232804379.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Huawei E589

bra smile

verkar vara en trevligt pryl att ha med sig

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Huawei E589

Hur funkar e589 i bil? Då varierar signalstyrkan mycket snabbt och signalen kan försvinna helt tillräckligt länge för att ett modem ska koppla ned. Äve n i stillastående kan fading göra att signalen försvinner helt ibland. De som använder net1 i bil har konstaterat att uppkopplingen är mycket stabilare om två takantenner används för spatial divesdity är effektivt mot fading. Med bara en antennutgång ger E589 inte möjlighet att effektivt använda diversity för att motverka fading. Mimo är knappast något aktuellt verkanssätt för den här produkten.

Det finns mycket lite info om hur långa avbrott i signalöverföringen som tolereras innan nedkoppling sker på 3G och 4G.

Av rapporterna ovan att döma klarar e589 handover från 3G till 4G bra vilket annars brukar vara ett problem. 4G till 3G brukar tydligen vara mindre problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-25 08:30:16)

Sv: Huawei E589

intressant.... har någon provat under längre färd i fordon hur det fungerar?

jonasolof - läste en resention angående denna pryl för ett litet tag sedan(kommer nu inte ihåg vilken bara) där man bla tog upp det här med hur den kopplar mellan 4G kontra 3G.
kommer inte ihåg heller i vilken miljö dom var i men enigt deras utvärdering så fick ingen av dom som körde detta test(flera pesoner samtidigt) något avbrott då den växlade ner till 3G som dom sa.
la märket till detta då vi själva för inte så länge sedan åkte upp till Hedemora och då 4G inte fungerade speciellt bra utan fick köra på 3G för att det skulle fungera.

Om man ska ha den med sig på turen så borde man ju kunna ha en magnetantenn med sig på taket kanske
är minst sagt väldigt sugen på denna pryl smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: Huawei E589

Jaha nu har man köpt en på tradera.....återstår att se om det är router,korv,anjovis i paketet wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Huawei E589

Jonny skrev:

Jaha nu har man köpt en på tradera.....återstår att se om det är router,korv,anjovis i paketet wink

Jag köpte min av Telia och beställde sedan en kod av en kille på Tradera.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22 Senaste redigerad av Discover (2012-08-26 03:59:49)

Sv: Huawei E589

jonasolof skrev:

Hur funkar e589 i bil? Då varierar signalstyrkan mycket snabbt och signalen kan försvinna helt tillräckligt länge för att ett modem ska koppla ned. Äve n i stillastående kan fading göra att signalen försvinner helt ibland. De som använder net1 i bil har konstaterat att uppkopplingen är mycket stabilare om två takantenner används för spatial divesdity är effektivt mot fading. Med bara en antennutgång ger E589 inte möjlighet att effektivt använda diversity för att motverka fading. Mimo är knappast något aktuellt verkanssätt för den här produkten.

Det finns mycket lite info om hur långa avbrott i signalöverföringen som tolereras innan nedkoppling sker på 3G och 4G.

Av rapporterna ovan att döma klarar e589 handover från 3G till 4G bra vilket annars brukar vara ett problem. 4G till 3G brukar tydligen vara mindre problem.

Jag testade min i en buss i linjetrafik ( X-trafik ) och ute efter kusten norr om
Gävle (Bönan, mot Gävle) så hade den problem med handover mellan masterna.

Jag har låst min E589 mot endast 4G då 4G täckningen är så pass bra här i Gästrikland & Norra Uppland.


Ska inhandla en magnetfotsantenn till min, kan vara bra.
Antennen täcker in 4G 900 & 3G 2100 vilket räcker om man har Telenor.


Vad jag förstår så är det samma kontakt för extern antenn i E589 som i E398...?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Huawei E589

Har du telia abonemang då ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

24

Sv: Huawei E589

Om den bara hade problem vid handover är det rätt bra. Då kopplas inte länken ned bara för att bussen skärmas av en stor byggnad under någon sekund.

Mig veterligen är nuvarande LTE standard inte riktigt optimerad för mobil handover än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Huawei E589

Discover skrev:
Jonny skrev:

Jaha nu har man köpt en på tradera.....återstår att se om det är router,korv,anjovis i paketet wink

Jag köpte min av Telia och beställde sedan en kod av en kille på Tradera.


tror bestämt att det är samma kille då det bara fins 1 som har den på tradera.....han har även koderna till den .
köpte den av han(lördag) via tradera 799:- på kvällen (lördag) kom en ny anonns ut på samma....fast jag har inte fått medelande från han om mitt köp......ännu (söndag)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )