1

Tråd: turbo3 mobilt bredband = bluff

Jag köpte en ny laptop. Sedan började jag undersöka en massa olika operatörer. Jag bestämde mig för turbo3 till slut. Kan bara säga att det valet var det sämsta val jag kunde ta. Maken till kasst mobilt bredband trodde jag inte att det ens fanns. 3 marknadsför sig som sveriges snabbaste mobila bredband vilket bevisligen inte stämmer alls. Möjligen i sthlm kanske. Men 3 tror väl inte att det finns nåt utanför sthlm. När jag var i 3 affären i Farsta så fick jag se fina hastigheter upp mot 5,2mbit/sec med deras 7,2mbit turbo. Jag frågade specifikt om hur det är efter norrlandskusten och speciellt i övik. Svaret jag fick var att man lugnt får upp mot mellan 3mbit och 4mbit/sec vilket lät ok. Så jag slog till och tecknade ett 18mån avtal på turbo3. På väg hem från affären såg jag en text på påsen att 98,8% något hadde täckning i sverige. Då är ju ett logiskt antagande att den % inte täckta klicken borde vara upp mot treriksröset eller någonstans där. Hursomhelst jag testade nätet i rummet jag hyr i sthlm och det funkade ganska bra där så jag hadde stora förhoppningar att jag valde rätt. Jag for sedan till övik och gud vad segt det gick. Nätet gick ofta ner på lokalt nätverk utan möjlighet att komma ut på nätet utan att reconnecta. Jag mailade 3 och fick till svar detta "Vi kan eller hinner inte svara på alla mail vi får. ha en trevlig dag" jaha tänkte jag dom har inte tid men dom har tid att skriva att dom inte har tid. suck vilken service. Jag gick in på www.bredbandskollen.se och resultaten jag fick gjorde mig mycket besviken.

Skicka: 0,32mbit/sec
Ta emot: 0,19mbit/sec

Jag testade till och med att flytta runt datorn till olika platser men med liknande resultat. Jag känner mig mycket lurad och funderar på att försöka anmäla till allmänna reklamationsnämnden för att försöka få bindningstiden hävd. Uselt nät och kass service gör att 3 är ett mobilt bredband jag definitivt inte rekommenderar någon att ta. Skulle jag veta detta innan jag teknade avtalet skulle jag inte ens ge 50öre för skiten.

2

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

De där 98.8% som de marknadsför är procent av befolkningen och inte av Sveriges yta så det är lite missvisande. Det är också alla som har 3G-täckning och inte Turbo 3G.

Här kan du se täckningen vart du bor: http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=172

Tre/Telenor har tyvärr dålig täckning efter Norrlandskusten, Telia/Tele2 har däremot Turbo 3G i Övik/Härnösand (testat själv).

Jag tycker du ska ringa Tre och hävda att du blivit lovad 2-3mbit men får ut 0.2-0.3mbit och be dem avsluta abonnemanget utan kostnad för dig.

3

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Det var ett liknande fall uppe i ARN för ett tag sedan där affären lovade turbo 3g men det visade sig vara falskt. Kunden fick rätt och Tele2 var tvungen att backa.

4

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

När man ligger på hastighet som 0,2mbit så borde man få häva vilket som tycker jag.
Bättre upload en download wink

Är det samma hastighet oberoende på tiden på dygnet?
Ifall du kör vid middagstid när alla är hemma och surfar och pratar i telefon eller senare på kvällen?
Motagningen är bra?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Andreas skrev:

När man ligger på hastighet som 0,2mbit så borde man få häva vilket som tycker jag.
Bättre upload en download wink

Är det samma hastighet oberoende på tiden på dygnet?
Ifall du kör vid middagstid när alla är hemma och surfar och pratar i telefon eller senare på kvällen?
Motagningen är bra?

Ja det är samma låga fart oavsett tidpunkt. sämst är det av någon konstig anledning nattetid. det fattar jag inte. jag kommer inte ens in i min mailbox utan måste fara till en kompis om jag ska kolla min mail. mad

6

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Hur är din motagning?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Andreas skrev:

Hur är din motagning?

1 pinne har jag tur kan den tidvis nå 2 pinnar av 10 mad ofta tappar den allt och far ner på 0 pinnar med.

8

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Tittat var närmaste station ligger i närheten av dig?
http://www.mobilabredband.se/pts

Och försöka pejla in mot den?
Se om du kan lyckas med att få lite bättre motagning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Helt otroligt jag ringde kundsupport för 4 dagar sedan. dom sa att dom kommer ringa innom 48 timmar. tydligen sket dom i det. Bra service just snyggt

10

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

xaero skrev:

Helt otroligt jag ringde kundsupport för 4 dagar sedan. dom sa att dom kommer ringa innom 48 timmar. tydligen sket dom i det. Bra service just snyggt

Snarare regel än undantag att de (inte just Tre, utan all kundtjänst) inte ringer tillbaka, har varit med om att de fullföljt med det max någon gång.

11

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Jo illa men sant.

Samma om man skickar formulär till supporten så kan det ta ett par dagar tills man får någon form av svar.
Skicka ett till comhem i måndags, väntar på svar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: turbo3 mobilt bredband = bluff

Andreas skrev:

Tittat var närmaste station ligger i närheten av dig?
http://www.mobilabredband.se/pts

Detta funkar inte i Firefox 3.0 för mig.:(

I Internet Explorer funkar det däremot mycket bra (PTS karta med master).:)