1

Tråd: Max hastighet med 4G-kontankort ?

Hej !

Hur hög är max. hastighet med Telias 4G-kontankort ?
Telia anger: "upp till 20 MB/s", men är det nån hastighetsbegränsning i nätet, eller är det enbart modemet som avgör ?

2

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

Modemet du köper till är ju ett Huawei E392 som klarar 100Mbit/s - så det är en begränsning i nätet/kontantkortet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

OK.
Tack för info.

4

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

Det är iaf så ön du väljer ett Huawei modem, det kostar ju 599 om jag inte misstänker mig smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

modemet löst kostar 995:- och är opratörs låst till telia i 12 månader

startpakete kostar 599:-

på denna sida kan du se detaljer

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … ng/nykund/

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

6

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

Mobilt bredband Kontant



Mobilt bredband Kontant laddar du på samma sätt som ett kontantkort för mobilen. Skillnaden är att med ett kontantkort för mobilt bredband där laddar du för en bestämt tid - ett dygn, en vecka eller en månad och betalar för tiden du vill surfa. Med ett kontantkort för mobilen laddar du med ett belopp som varar fram till dess du förbrukat pengarna. Tal och mms är inte möjlig med Mobilt bredband Kontant. Du kan heller inte använda tjänsten utomlands.

Laddningsalternativ

Surflängd  Dygnsurf Datamängd Pris

Ett dygn 0,5 GB

39 kr



Veckosurf 7 dagar 2 GB

99 kr



Månadsurf 30 dagar 10 GB

249 kr



Halvårssurf 6 månader 2 GB/mån

599 kr

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/kontant/

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

7

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

fick låna ett e392 modem i dag från en telia butik sitter i en tiny signal styrka runt 51% inomhus och dåligt förhållande typ berg och en massa träd

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

8

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

läser detta på telia.se Hastighet och datamängd
Hastighet 20 Mbit/s inom Telias 4G-nät, upp till 6 Mbit/s i 3G-nätet och upp till 22 Mbit/s via wlan i Homerun Wireless Zones. Datamängden som inkluderas varje månad kan användas till mobil ip-telefoni. Med mobil ip-telefoni avses telefonitjänster över Internet som vanligtvis tillhandahålls genom en applikation du laddar ned i mobiltelefonen eller datorn. Om du förbrukat all datamängd informeras du om detta via ett sms och kan då enkelt köpa till extra data utifrån ditt behov. Oavsett vad du väljer återställs den inkluderade datamängden med full hastighet nästkommande månad. Efter förbrukning av inkluderad eller extra datamängd, kan accesshastigheten i mobilnätet vara högst 32 kbit/s (hastighet i Homerun Wirelss Zones påverkas ej) Eventuellt oförbrukad datamängd kan inte sparas till nästa månad.

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

9

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

har provat med ett Ett dygn 0,5 GB vissa sidor laddas in ok medans andra stannar kört test mot speedtest http://www.speedtest.net/result/2316579066.png obs dålig kontakt till mobil masten berg och träd sammt så är huset i en dal och mobil basestationen är högre upp tptest 3 trådar ta emot 0.11 Mbit/s sicka filer 0.11 Mbit/s rätt segt ,,,vanligt 3g går fortare än detta 4g

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

10 Senaste redigerad av roger.eriksson.c (2012-11-18 21:43:52)

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

nu efter stängt av Tiny och kopplat om några kablar så får http://www.bredbandskollen.se/ med 3 trådar , mellan 14 till 18 Mbit/s Ned och 1Mbit/s ut

rätt ok verkar som vissa tider så är nätet mer belastad

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

11

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

mät i dag runt 07 tiden http://www.speedtest.net/result/2317139734.png

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

12

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

signal 29% 4G Telia Kontant med Dovado Tiny Firmware Revision:    6.1.3.7966 official

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

13

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

Ursäkta om jag väcker en gammal tråd, men mäter jag via Bredbandskollen.se får jag kring 33 Mbit/s ner och 15 upp. Men det jag undrar över egentligen är datamängden, jag har överskridit ganska mycket samt fått sms om sänkning av hastigheten vilket resulterade i att modemet kopplade ifrån, men jag startade bara om routern och sen dess har jag haft full hastighet. Hur kan detta komma sig? Är det bara tillfälligt, eller en liten glitch i hur Telia hanterar datamängden?

Använder ett E392 tsm med en Dovado Tiny.

14

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

colamage skrev:

Ursäkta om jag väcker en gammal tråd, men mäter jag via Bredbandskollen.se får jag kring 33 Mbit/s ner och 15 upp. Men det jag undrar över egentligen är datamängden, jag har överskridit ganska mycket samt fått sms om sänkning av hastigheten vilket resulterade i att modemet kopplade ifrån, men jag startade bara om routern och sen dess har jag haft full hastighet. Hur kan detta komma sig? Är det bara tillfälligt, eller en liten glitch i hur Telia hanterar datamängden?

Använder ett E392 tsm med en Dovado Tiny.

Tillfälligt skulle jag tro. Det är samma sak, ibland, med 3 också. Efter ett kommer det fram en ruta där man kan få 20 minuter att surfa för att kunna fylla på sitt bredband.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15 Senaste redigerad av colamage (2013-01-18 16:47:48)

Sv: Max hastighet med 4G-kontankort ?

careface skrev:
colamage skrev:

Ursäkta om jag väcker en gammal tråd, men mäter jag via Bredbandskollen.se får jag kring 33 Mbit/s ner och 15 upp. Men det jag undrar över egentligen är datamängden, jag har överskridit ganska mycket samt fått sms om sänkning av hastigheten vilket resulterade i att modemet kopplade ifrån, men jag startade bara om routern och sen dess har jag haft full hastighet. Hur kan detta komma sig? Är det bara tillfälligt, eller en liten glitch i hur Telia hanterar datamängden?

Använder ett E392 tsm med en Dovado Tiny.

Tillfälligt skulle jag tro. Det är samma sak, ibland, med 3 också. Efter ett kommer det fram en ruta där man kan få 20 minuter att surfa för att kunna fylla på sitt bredband.

Dock har jag fyllt på kortet två gånger (alltså dec och jan) och det har blivit såhär båda gångerna(kopplat ifrån kopplat upp, full hastighet). Datamängden totalt sen månadens början är totalt 80 GB. Och jag tror att jag fyllde på kontantkortet den 18-20 december, så nog har jag öerskridit gränsen rejält!