1

Tråd: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Hej, tänkte höra om det är fler som har detta problem eller ev. någon "guru" som har svar på varför.

Jag har jobbat ett tag med att få till en bra 3G-anslutning då jag inte kan ha någon annan förbindelse till Internet. Just nu är jag nöjd med den hastighet jag får ut, men ofta/ibland så dör hastigheten plötsligt (bibehållen förbindelse dock). Om jag snabbt kopplar ner och upp modemet får jag tillbaka hastigheten igen, ibland krävs det mer än en ner och uppkoppling dock.

Det kan ju inte vara en generell belastning på nätet, men är det så att det finns olika "slots" i 3G nätet som kan vara olika belastade eller är det något tekniskt problem?

Tacksam för svar.

// Claes

Sierra 219U
Poynting riktantenn
3 operatör
50 - 90 ms ping
10 - 19 Mbit/s ned
2-3,5 Mbit/s upp

2

Sv: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Operatör?

3

Sv: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Inte för att jävlas nu Sam

Sierra 219U
Poynting riktantenn
>>>>>>>3 operatör<<<<<<<<
50 - 90 ms ping
10 - 19 Mbit/s ned
2-3,5 Mbit/s upp

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

4

Sv: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Jaha, my bad.

Jag var för upptagen på tänka på att Sierra 219U ska vara Sierra 319U. Såg inte vilket operatör det var.

Det här är ganska vanligt hos TRE pga antingen låg lease-tid på DHCP, eller för att IP trafiken slocknar under anslutningen. Det är av den anledning vi tog fram Connection Tracker (baserad på ping) för 4 år sedan.

Man är tvungen att restarta uppkopplingen, helt enkelt.

5

Sv: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Tack för svar, men mitt problem dyker upp under tiden jag surfar, eller framför allt när jag spelar (dock inget FPS utan något mindre krävande). Hastigheten bara dyker, tills jag startar om modemet. Och som jag skrev, ibland måste jag starta om den ett par ggr i snabb följd tills (som jag upplever det) får en session som får upp farten igen.

//Claes

6

Sv: 3G: OK förbindelse, men hastigheten går ibland ner till nära 0

Har du möjlighet att prova ett annat modem för att se om felet består.
Dyker den om du laddar ned tex en <4 gig .iso il från Sunet eller håller den någorlunda samma nedladdningshastighet??