1

Tråd: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Hej forumet!

Jag har under snart en veckas tid hårdsurfat usb modem och antenner men har ännu inte sett ljuset varför det är dags att be om hjälp.

Det är ett klassiskt problem: bredband i sommarstugan. Jag har köpt mig en Dovado Tiny och har testat med Telia (Huawei E173), Telenor (Huawei E367) och Tre (Huawei E353 - jepp den funkade inte i Dovadon så den körde jag direkt i datorn) för att utvärdera vad jag har att jobba med på plats. Tre och Telenor är vinnare och jag jagar nu mastlägen mha supporten för att se vilka som finns hyfsat nära och kan nås med extern antenn.

Steg 1 är sedan att teckna abonnemang så svär-päronen kan överleva sommaren i stugan.

Med tiden är dock planen att skaffa extern riktantenn och då vill jag givetvis ha ett modem redan nu som stöder extern antenn - och det är här jag blir lite förvirrad eftersom det pratas en massa om diversity. Till mina frågor;

1. Är det så att externa antennuttag på Huawei-modemen bara kan användas för att bättra signalstyrka i download?
2. Finns det andra modem som är bättre rustade? (som lirar med Dovado Tiny)
3. Om så är fallet, behöver jag då två antenner till dem och är det samma som de sk. MiMo-antennerna jag sprungit på?

Jag befinner mig på en plats där 4G inte är att tänka på än så länge så mitt fokus är 3G upp till 6Mbit ungefär, men om jag förstått läget rätt så betyder inte det jättemycket när det kommer till kravbilden, det är typsikt bara 2600-bandet som skiljer dem åt? BTW: Vad används 900-bandet till när man kör 3G? Trodde 3G primärt låg på 2100?

En fördel med en sommarstuga är att man har relativt fria tyglar när det gäller estetik och utrymmen så jag gick ju igång rätt hårt på Marshalls Biquad-parabol, men det får blir ett framtida projekt smile

2

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

en pointing antenn
modem, här bör du välja operatör först pga olika frekvenser osv.
jag gissar att 4g på 8-900mhz när det kommer att passa bra om det inte ligger åt i skogen.
dvs bygg 4g fördigt på icke 2600mhz.

sniklösningen är en yagi för 3g från DX för 150:- med frakt.
montera ett tre g modem som antingen har riktigt uttag, eller byggom ett modem (enl annan tråd) tex funkar e1750 för detta efter ombyggnad.
finns liknande nyare modem annars.

annars är siera modem stabilare med bra antenn uttag.

annars kan modemet monteras högt med usb skarv och routern under tak.
sätt modemet i rör/låda över takhöjd, med lite tur så räcker detta.

3

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Som svar på din fråga gällande 900-bandet och 3G;
3 bygger, som enda operatör i Sverige, ut sitt 3G-nät i 900 bandet för att ge bättre yttäckning. Det ger hastigheter upp till 16Mbit/s.

900-bandet används i övrigt till GSM och Telenors/Tele2s 4G-nät.

E353 HiLink fungerar ej i Dovado routrar då det är lite annorlunda, det modemet fungerar liksom som en liten minirouter i princip. Ett Huawei E367 skulle ju kunna vara något för dig. Den senaste versionen klarar 28,8Mbit/s (säljs som 16Mbit/s oftast). E367 fungerar även bra i Dovado routrar samt har antennuttag.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Alternativet ett upplåst E398 modem, då är det enkelt att uppgradera till 4G också.

+ att det modemet har uttag för externa antenner.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5 Senaste redigerad av careface (2012-07-21 18:25:38)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Fast det modemet klarar väl inte LTE800? Vilket gör att man då behöver använda Telenors/Tele2s LTE nät ju. Vilket gör att det inte är så smart om man vill ha 3 som operatör smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-21 21:29:16)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

E392 klarar 4G 800 på Telia och andra operatörer (upplåst) mycket väl, liksom 4G 2600 samt även 4G 900 antar jag. Dessutom funkar det väl med 3G på alla använda frekvenser också.

Modemet har två antennutgångar, för diversity på 3G och Mimo på 4 G så det är komplett.

En heltäckande lösning är två stycken poynting logperiodiska antenner, om det räcker med 11dBi.

Trevor Marshall's biquadfeed för offset parabol är kul, men man kan få billigt och  bra resultat med gridparabol för 2100 3G också så länge 3G gäller. Se även sektorantenn 3G från www.tradlost.se

Enligt G-man är dovado Doma mycket snabbare än Tiny, har inte sett några siffror. Attan, jag som köpte Tiny igår för att ha till E392.

Det lönar sig med dubbla antenner även på 3G vilket jag kunnat konstatera med vololink 125 router som har ett sierra radiokort med dubbla antenningångar.

Allra bäst är att med supporthjälp kolla vilka operatörer och band du har en chans att nå. Då kan man lägga krutet på bra antenner för det bandet.

Bottom line är att det saknas utrustning till rimligt pris som gör att man som användare kan kolla vilka operatörer som har bra signal på varje band. Min tyska 4G router avm6840 visar alla operatörer som ger signal på 800 och 2600 4G inklusive mastens signalstyrka och cell id men inte på 900 eftersom det bandet inte används för 4 G i Tyskland. Den funkar inte heller för 3G. Jag känner inte till någon router eller modem som visar alla hörbara master från olika operatörer och signalnivåer för 4G på 900-bandet.

Det vore enkelt för modem- och routerkonstruktörer att låta användarna få all nödvändig info för den finns lätt tillgänglig, även om man bara har en operatörs simkort i. (det ligger i tekniken för att välja nästa cell vid handover, först avlyssnas cellen sedan bestäms vilken operatör den tillhör. Radiodelentäcker i nitt fall således hela 2600 och 800 bandet och inte enbart det frekvensområde som en enskild operatör fått sig tilldelat).  I Stockholms innerstad ser jag cell id och signal på 2600 från Telia, tele2, telenor och Tre på den tyska routern. Men operatörerna vill inte ge användarna den överblicken så t ex huawei visar ett minimum av info på sina operatörsbeställda modem.

Det finns mät-mottagare men de kostar ca 6-10 tkr. Det vore ett enormt lyft om Dovado kunde få fram mer info som angränsande celler, RSRP, RSRQ och cell id/operatörskod. Det tar tio minuter att lära sig  tolka informationen och kunde spara mycket besvär av de slag trådkaparen nu har och som generellt gör mobilt bredband till skott i mörkret.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Det som saknas då med E392 är väl stödet för LTE-TDD2600, men det används ju ändå bara i storstäder av 3 idag. Det är bara MF880 som klarar det (som säljs på Svenska marknaden) vad jag vet. Men det kanske är ointressant. Dock så klarar det modemet alla frekvenser och FDD2600 utom LTE900, som är lite ovanligt egentligen.

TINY har 150Mbps WiFi och 65-70Mbps throughput på mobilt bredband -> LAN porten.
DOMA har 300Mpps WiFi och 65-70Mpps throughput på mobilt bredband -> LAN portarna.

Båda har LAN portar på 100Mbps. Det är bara 4GR av Dovados routrar som klarar ~100Mbps på mobilt bredband -> LAN portarna, det är också den enda av deras routrar som har gigabit portar med en throughput på 600Mpbs WAN->LAN smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-21 21:51:03)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Enligt Huawei klarar E392 både TDD och FDD

http://www.huawei.com/en/about-huawei/n … i-mode.htm

Min tyska router med teliakort i registrerar även Tres TDD celler på 4G 2600 och ger cellernas signalstyrka RSRP men routern lär inte kunna användas för TDD.

Tack för infon om Tiny och Doma. Märker man någon skillnad i praktiken på farten?  Ger Doma mer info om signalen än Tiny?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Oj, visste inte det. Då är ju E392 ett bättre val.

WiFi hastigheten lär du märka skillnad på (om datorn har stöd för 300Mbps och dit du vill connecta klarar det, alltså inte mot internet). Så när det gäller vanlig surf så skulle jag säga nej.

Vad jag vet så ger båda lika mycket/lite information om signalen. Men jag har varken en Tiny eller DOMA utan en 4GR, jag kan t.ex ställa in att köra på ett valt 4G band, sen kan jag även se signalstyrka i % - that's it smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10 Senaste redigerad av Sam (2012-07-21 22:19:28)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Lite info till Er:

Huawei E392 som säljs i Sverige (av Telia) hanterar endast FDD frekvenser (utöver 3G): 800/900/1800/2100/2600. INGA TDD band! Det enda TDD modemet i Schweden idag är ZTE MF880, som fungerar på band 38 (2570-2620MHz).

TINY och DOMA har samma maxfart på 82-84Mbps eftersom dom använder samma CPU. WiFi'n är snabbare på DOMA, som ni redan vet.

11

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

jonasolof skrev:

Ger Doma mer info om signalen än Tiny?


Man kommer få frekventa uppdateringar på 4G signalen från och med nästa firmware releasen, due end of the month, version 6.1.

12

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Kan tala om att den 6.1 fungerar riktigt bra! Min 4GR har aldrig vari så stabil som den är nu. Det jag önskar till den släpps skärpt är att man kan ställa in trafik tränaren på att skicka mail vid högre datamängder smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-22 05:46:14)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Så som Sam skrev det får man anta att ett teliasålt E392 inte klarar TDD efter upplåsning heller. Men det verkar lite skumt att TDD skulle ha avaktiverats i modemfirmware.

Det kommer nya tyska fritzbox 4G routrar som klarar både TDD och FDD men ingen täcker 900 bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

FDD LTE900 är ju ett lite udda väl faktiskt, LTE800 och 2600 är ju de vanliga som används i största delen av världen. Sen är ju TDD på väg att bli vanligare nu tror jag, än vad det var för några månader sedan.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15 Senaste redigerad av Sam (2012-07-21 23:18:19)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Japan, Kina, Indien, Sri Lanka, Saudiarabien, Sverige och möjligtvis Irland. That's it, iaf vad gäller TDD band 38 och 40.

What else you got?

16

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Det jag menade var att det verkar komma fler och fler saker som kan hantera TDD jämfört med LTE900. Men så insatt att jag kan bekräfta det eller ha någon källa är jag inte smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

köp billigt modem, bra antenn och montera den med omsorg.

viktigaste valet är operatör, att skaffa kontantkort och testa olika är superlösning.

nu har man troligen redan en bunt modem liggandes, välj det som är bäst med bäst operatör och kör.

tekninken uppgraderas så snabbt att det är löjligt.
2005 var hastigheten typ 0,038Mbit nu är det 80Mbit.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-22 09:40:38)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

IMHO är E392 ett mycket bra modem, med dubbla antennutgångar. Gratis med bundet teliaabonnemang. Jag band mitt numera obundna sju år gamla teliaabb i 18 månader och fick modemet.

Plus router som klarar farten, t ex Tiny. Därmed är max för närvarande möjlig fart uppnådd såvitt ankommer på utrustningen förutom antenner och kablar och det till måttligt pris. Tiny kostar 628 kr på netonnet i butik, dovado doma ca 979 men hittade jag endast på Siba.

Plus bra antenner och korta kablar.

Både G- man, jag och andra har en hel drös med utrustning vi prövat på både 3G och 4G.

Hög fart och lång räckvidd på wifi är sekundärt och kan enkelt ordnas med annan utrustning som läggs till, vid behov med tiny i bridge mode. Eller dovado doma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

OMG! Jag har noterat att forumet har en hel del aktivitet och att jag fick två rätt snabba svar igår men sedan har det varait fullt upp idag. Ramlar in nu och noterar 17 svar. Fantastiskt!

Det finns extremt mycket kunskap på siten och mer borde eventuellt wikifieras för att slippa att samma fråga ställs fler gånger.

Men till sak; tack för hjälpen!

Jag har tagit till mig följande;
1. Börja med att hitta operatörer med ok förutsättningar - välj en.
2. Kör på billigt modem, men bra antenn och korta kablar
3. E392 är ett bra modem
4. två stycken poynting logperiodiska antenner är 'da shit' men gridparabol och sektorantenn kan oxå vara bra grejjer

Jag har fokuserat på steg 1 mha av egna mätningar och telefonsamtal till kundtjänst, med blandade resultat:
Telenor ägde - trots att min position inte är trivial att beskriva ens med korrekt adress och postnummer pratade vi oss fram till rätt läge och han gav mig sedan omedelbart de tre närmaste masterna med adress, vilket i två av tre fall gav mig precis det jag ville.
Telia hade tagit helg - på flera plan. Kundtjänstmedarbetaren hade under lång stund otur i tankearbetet men till slut insåg vi tillsammans att killarna som hade koll på masterna var lediga och kommer tillbaka imorgon, måndag.
Tre fick två chanser, varav det andra samtalet var med en kille som verkligen försökte hjälpa men det verkar som att deras verktyg saknar en del, alternativt att han inte visste hur man använde det för det var besvärligt på riktigt för honom att ge mig ngn info. De skall få en chans till imorgon.

Tillsaken hör att jag ser ut över en sjö - och på andra sidan ser jag fyra master vara två är nära - en av dem är Telenor. Imorgon tänkte jag lista ut vem som äger de andra. Mycket talar för Tre.

Det hade varit nice med lite mätdata enligt jonasolaf förslag - hade varit kanon om Tiny levererat det. Skulle göra livet lite lättare. Liknelsen 'skott i mörkret' är dessvärre bra. Kan fö tipsa om en schysst open source hardware USRP för GnuRadio som är under utveckling. En hel del jobb visserligen och jag har inte koll på frekvensomfånget men prisbilden är sannolikt bra. Googla Michael Ossmann och HackRF. Redan nu kan man göra snygga spektrum mha av hans tidigare skapelse Ubertooth (en bluetooth dongle deluxe)

Om inget oväntat händer kommer jag signa upp mig hos Telenor/Bredbandsbolaget - vilka frekvenser arbetare de med?
De kommer förmodligen ge mig en ZTE MF190 - något att hänga i granen?

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-23 07:18:06)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Uppskattar din systematiska approach.

Zte mf190 är ett 3G modem och gör sig nog bra just som julgransprydnad. Inget uttag för extern antenn så vitt jag kunde se. Bandbredden du får är beroende av signalstyrkan och det finns få skäl att avstå från möjligheten att koppla in yttre antenn om man inte är svårt teknofob.

Telenors router DRW923 verkar funka OK numera. Undvik modemet E398som fortfarande verkar vara det Telenor BBB använder på deras band som är 2600 och 900.

Om du skannar t ex ett 4 G band så kan du se aktivitet inom de frekvensområden som tilldelats viss operatör. Men du kommer knappast att få fram cell id, dvs vilka master som hörs och inte heller den mastens andel av total signalenergi (RSRP respektive RSSI). För det behövs simkort tror jag, men en operatörs räcker enligt ovan. Möjligen kan det bli ytterligare trassligt på 900 bandet eftersom där sänds både med GSM och LTE och då måste man kunna skilja dem åt. Ska följa upp skannertipsen.

3G och LTE skiljer sig från vanlig radiosändning. Allt sänds samtidigt. Tänk dig en sal där det talas hundra språk men du kan bara avkoda ett och detta enda är hjärnan inställd på att avkoda även i en miljö med kakafoni. Det motsvar din kodade signal i mobilt bredand. Även om du har en mast med bra individuell signalstyrka RSRP så är det inte säkert att signal/brusförhållandet RSRQ blir så bra för om flera master med deras trafik hörs så ökar den generella signalnivån RSSI på det operatörsbandet. Och det uppfattas som brus vilket minskar möjligheten till snabb avkodning av dataströmmen. Därför är det också bättre att lyfta fram önskad mast med en riktantenn/riktad hörlur såvida det går. Det klarar inte julgransprydnader och säljarna mörkar. Dovado/huawei m.fl som bara visar procent visar totala kakafonin RSSI och inte signalen RSRP för den mast du är uppkopplad mot även om den masten kanske ger merparten av den totala signalnivån för att den är närmast. DRW 923 visar RSRP och signalkvalitet för den mast du är uppkopplad mot. Tyska AVM6840 visar RSRP för alla master som hörs (2600 och 800) och RSRQ signalkvalitet för den mast du är uppkopplad mot. Du får därmed belyst om en riktantenn är motiverad för att selektera fram den intressanta masten. Är den ensam och signalnivån god, no use, men om sju master med hög RSRP hörs så blir brusnivån hög och riktantennen kan hjälpa. Varför ger inte alla modem och routrar denna info som gör allt så mycket klarare?! Du kan inte ens få hjälp av proffs för att få fram den; jag tror inte att mät- mottagarna som säljs av t ex communica.se ger värden och cell id för enskilda master men kan ha fel där. Även om du kan få RSRP kan du inte få fram signalkvaliteten om du inte är uppkopplad mot en mast med sim-kort.

Enligt Sam är E392 som säljs i Sverige snöpta så att TDD inte funkar. Det må gälla Teliabrandade modem men frågan är om det även gäller de olåsta E392 som säljs på Tradera, så billigt att man undrar om det är piratkopior. Någon som testat med Tre?

TDD är inte litet. Kina ska ha nära 80 000 basstationer nästa år. Även Polen får TDD LTE 900

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

jonasolof skrev:

Enligt Sam är E392 som säljs i Sverige snöpta så att TDD inte funkar. Det må gälla Teliabrandade modem men frågan är om det även gäller de olåsta E392 som säljs på Tradera, så billigt att man undrar om det är piratkopior. Någon som testat med Tre?

Lita inte på Tradera. Det är ren copy+paste av databladet. Huawei använder sån teknisk info ut i publik bara för att fånga uppmärksammhet för TDD/FDD. I Sverige säljs endast FDD varianten. Om du vill skaffa TDD varienten, kolla på Airtel (India) hemsida. Den klarar endast band 40 (TDD/2300MHz), vilket är kört om du vill köra med TRE i Sverige.

Förresten, Traderas annonser gick upp några dagar efter Telia började sälja kontantsurf 4G modem. Hallå.....

22 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-23 06:55:40)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Got it abt TDD. Men funkar dessa traderasålda OK för FDD? Det är en fjärdedel av priset man ser internationellt för olåsta. Du antyder att ursprunget är Telia. Men har de telialoggan på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Du kan koppla upp mot TRE's FDD800 och deras FDD2600 med E392, men tänk på att mer krut läggs på TDD2600 än FDD2600. Det är vad dagens E392 klarar.

24 Senaste redigerad av Sam (2012-07-23 07:09:11)

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

jonasolof skrev:

Got it abt TDD. Men funkar dessa traderasålda OK för FDD? Det är en fjärdedel av priset man ser internationellt för olåsta. Du antyder att ursprunget är Telia. Men har de telialoggan på?

Gå in på Telias butik (on/offline), så hittar du modemet för 599kr idag. Yes, den har logga på, både i dashboard och på stickan. Den nya loggan är skitsnygg, tycker jag iaf. "Pebble" (pytte sten), heter den.

Jag ska resa med den i TINY'n när vi bilar ner till Dalmacija nästa vecka. Behöver skaffa ett Deutsche ZIM kort på något sätt.

25

Sv: Bra modem med fungerande uttag för extern antenn

Jag fick modemet e392 gratis eftersom jag har mobilt bredbandsabb som bonus till adsl sedan många år. Fick binda ett tag men det är OK.

Berätta gärna hur du löser det med prepaid data sim i Tyskland. I Moislingen söder om Lübeck finns stor MediaMarkt i en galleria men man kanske måste gå till operatörsbutik. Risken är att man måste ha tysk adress. Hotell kan gå. Rekommenderar Zum Grünen Jäger nära Puttgarden.

Vadå Kroatien? Är det något fel på sommaren i Sverige...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.