1

Tråd: Vilken Voip bäst vid icke fördröjning?

Har en Nokia N9 och funderar på vilken Voip jag vill installera i den?  Xlite eller Cellips Softphone o Bria. Vad jag är rädd för är dessa fördröjningar som gör det svårt att höra vad andra säger. Jag har inget SIMkort i, använder enbart Net1 som operatör.

När jag använder fast telefoni via atabox Ping, och ringer till andra IPphones, så hör jag nästan inget alls, bara fördröjningar  så man blir tokig! När jag ringer till mobilnr 070 ex.vis hörs det bättre. Även till fasta linor. Det förklarar Net1 med att andras Voip har sämre 'vad-det-nu-var' och Net1 bättre i utgång. (ursäkta, svårt att förklara bara så här).

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

2

Sv: Vilken Voip bäst vid icke fördröjning?

Intressant iakttagelse. Har själv mycket sällan problem med latensen på VoIP men kör t.v (även mobilt) med vanliga ATA-boxar (SPA 2102) och Phonzo och ovanpå detta traditionella Gigaset-enheter. Lite bökigt fysiskt men ger mycket god talkvalitet. Valet (och inställningarna) av preferred codec kan naturligtvis variera mellan operatörerna och detta kan kanske vara förklaringen. Kolla vilka codices som resp. operatör använder - eller kanske snarare prioriteringslistan för codices (pluralformen för codec) så får Du kanske en ledtråd.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Vilken Voip bäst vid icke fördröjning?

låter som bortförklaring av net1 pga brister i deras prylar.

operatörerna måste konvertera om voip signalen när den skickas till andra operatörer.

låter som annan codec skall väljas .....