26

Sv: R-90 som tappar kontakten

" Som att sälja båtbiljetter i obegränsad mängd trots att bara ett visst antal passagerare får plats. När båten går kan inte alla följa med, kanske inte ens de som köpte biljetten först..."

Den bästa liknelse jag läst för hur mobildata marknaden fungerar!!!!!!

Tyvär så kan jag inte hjälpa dig i ska utan kan bara konstatera att det är som du säger, själv provade jag R90 i 3 mån men beslöt att behålla mitt D35 då prestandaskillnaden inte uppvägde strulet.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

27

Sv: R-90 som tappar kontakten

pernilla skrev:

Hej!
Jag är ny på forumet, hittade tråden då jag googlade angående krånglande R-90. Tack vare infon ni delar med er har jag kunnat läsa på och har nu en bättre bild av hur mobila bredband fungerar - TACK!!!

Likt det du skriver Vox medievalis så fungerade R-90modemet utan större problem fram till i somras. Vi bor i norra Jämtlands glesbygd, har riktantenn och har varit nöjda med Net1 - det går inte jättesnabbt MEN det fungerar vilket gör att vi kan bo & jobba som vi gör! Så i somras började krånglet, modemet tappar ständigt kontakten. Net1 menar att riktantennen måste flyttas, den plockar signalen från en mast med bitvis hög belastning. Antennen sitter dock så bra den kan på taknocken och inga alternativ till flytt finns samt att den är riktad i motsatt riktning mot den signal den plockar upp. Net1's förslag var att sätta folie på antennpinnarna (!). De har haft alla möjliga olika teorier men faktum kvarstår - när belastningen på nätet är låg så funkar allt utmärkt och det går fort att ladda upp tex bildfiler på nätet. Skulle det varit tekniskt fel i vår ände skulle det ju inte fungerar över huvud taget!

Net1 har satt någon slags förtur på oss och lovade även för ca en månad sedan att den överbelastade masten i Almåsa skulle byggas ut, något exakt datum kunde dock ej ges. Jag kan se att det finns tre carriers men det är ytterst sällan mer än 1:an är tänd. 2:an är tänd ibland och då oavsett om flera i familjen är uppkopplade eller endast en person med sparsam surfning.

Jag känner mig lurad! Net1 kränger ut abonnemang men har inte plats för alla. Som att sälja båtbiljetter i obegränsad mängd trots att bara ett visst antal passagerare får plats. När båten går kan inte alla följa med, kanske inte ens de som köpte biljetten först...

Har någon av er andra hittat någon lösning sedan ni skrev sist?

Mvh Pernilla


Jag har haft Net1 sedan 2008 och upplevt det mesta. Under ett par år riktantenn med ett avstånd av 3,5 mil till mast. Blev bättre ifjol, kunde byta till en mast med bara 7 km avstånd..... men det gjorde väl de flesta i mitt område och då blev knappt styrfart långa tider under dygnet. Bytte till R-90 i våras och det blev hyfsat bättre men de utlovade hastigheterna uteblev.
I juni lessnade jag att kliva upp på taket då och då för att kolla antennen. Tog bort antenn från modemet och ställde det i ett fönster som är mot masten 7 km bort och efter det så funkar det otroligt.
Modemet tar säkert upp från fler master. I morse kollade jag med bredbandskollen: ned 6,42 Mbits/s och upp 1,97 Mbits/s, det varierar men på kvällen aldrig lägre än ca 2 - 3 Mbits/s ned. Just nu visar modemet på tre carriers "tända". Har också gjort uppdateringar av modemet vid ett par tillfällen.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-05 10:26:34)

Sv: R-90 som tappar kontakten

Pernilla, vad har ni för riktantenn? Finns det en bättre mast i den riktning antennen pekar mot och hur mycket längre bort är den?

Det låter som ni skulle behöva en antenn med bättre front to back-förhållande, alltså kraftigare dämpning bakåt.


I tekniken för Net1 men också för 3G och 4 G ligger att användarna och alla master sänder inom ett givet frekvensband. De andras trafik höjer då brusnivån och försämrar läsningen av de signaler som antennen på masten skickar åt just mitt håll. En riktantenn kan höja signalstyrkan men den kan också ha begränsad riktverkan. Sitter den högt och fritt kan den fånga upp signaler från flera master vilket höjer brusnivån. Idealet för mobilt bredband är att modemet bara hör och hörs av en enda cellsektor på masten. Det kan därför ibland bli bättre om man använder huset som avskärming mot andra master - och t ex ställer modemet i ett fönster som vetter åt den mast man vill kommunicera med.

Taget till sin  extrem skulle detta innebära att man satte en riktantenn i ett rum med en öppning mot masten och klädde väggarna med radiodämpande material som man gör i mätrum för utproving av antenner. Alla signaler som kommer in snett i rummet skulle då dämpas bort i väggarna och inte nå antennen via reflektioner.

PS Quadantenner har ofta mindre sido-och baklober än yagis. Antennen i länken är hembygge för amatörbandet 432 MHz och skulle kunna räknas om för 450-bandet.

http://www.hamuniverse.com/doubletwinquad.html

Eftersom diversitymottagning bör användas så behövs två antenner. Nu tror jag få ger sig på bygget men det är ändå en vink om att man kan göra antenner själv för att lösa problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: R-90 som tappar kontakten

Liksom duodji har jag kämpat med Net1/Icenet alltsedan starten då det analoga 450-nätet släcktes ned.

Pernillas problem beror sannolikt på en kombination av alltför dålig signal och tidvis alltför hög belastning på "hennes" antennsektor. Motivet för denna tolkning kommer senare.
De senaste två veckorna har min "normala" basstation (avstånd 40 km) varit nere först ett par dagar och sedan i går under 4 timmar. Under dessa "downtimes" kunde jag göra flera intressanta iakttagelser. När jag kopplade bort mina, för den vanliga basstationen aktuella, riktantennerna (dubbla 12-elements Yagi) och kopplade in mina reservantenner (en 6-elements Yagi och en rundstrålande kolinjär antenn med magnetfäste) för alternativsändare, syntes mycket tydligt hur systemet fladdrade mellan flera olika och delvis mycket avlägsna sändare. Växlingen skedde ofta var 45:e sekund men systemet låste inte på någon eftersom signalen var för svag (vid detta tillfälle hade jag reservantennerna inomhus vid ett fönster). Så småningom fick jag låsning på en reservstation och kunde köra vidare nästan som vanligt.
Intressant är att rev. B med R-90 uppenbarligen INTE fungerar om R-90:an enbart kan detektera en carrier - även om signalen är bra - och följaktligen därmed inte heller blir connected i nätet. Så vitt jag förstår kan däremot D-35:an (han nu ingen kvar) fungera bra i rev. B-nätet med enbart en carrier.

Om Pernillas basstation skall uppgraderas (se på Net1:s utbyggnadslista) torde det betyda att man tänder den tredje carriern och därmed ökar kapaciteten liksom i viss mån också hastigheten med i praktiken - ytterligare cirka 30%. Signalen och benägenheten för R-90:an att låsa på den aktuella stationen föreställer jag mig däremot inte ökar. Det skulle vara intressant att få ta del av Pernillas signalvärden från R-90:an och därigenom kanske kunna bekräfta misstankarna att en (eller två) kraftigare riktantenner skulle kunna lösa problemen.

Den prioritering Pernilla talar om är intressant - här finns flera olika nivåer - och vilken typ/nivå av prioritering Net1 satt på henne - borde kundservice kunna avslöja. Delvis hänger detta också ihop med vilket abonnemang hon har. Företagsabonnemangen har per automatik högre prioritering än övriga.

Generellt vill jag också säga att stabiliteten vid uppkopplingen (framför allt vid [tredjeparts]telefonin - men även "vanlig" datatrafik) har ökat dramatiskt sedan jag beställt och haft fasta IP-adresser sedan flera månader. Samtalen kopplas nu upp till 100% utan några spärrtoner eller andra problem. Att nu alltid - och snabbare - få igång en session är faktiskt imponerande jämfört med dynamisk adressering som ofta vägrade uppkoppling.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

30

Sv: R-90 som tappar kontakten

Om vi har ett scenario A där flera basstationer har starka signaler och ett scenario B där signalnivåerna är mycket svagare men de inbördes relationerna oförändrade - kommer det då att fladdra mellan master mer i B än i A?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: R-90 som tappar kontakten

Mitt svar är bara empiriskt: B.  Givet att de aktuella basernas signalstyrkor vid det aktuella modemet ligger på gränsen till connection upplever jag fladdret som både långvarigare och ibland utan resultat/connection än i scenario A där signalstyrkan ändå ligger över gränsen för möjlig och konstant connection. Ändå är det anmärkningsvärt att jag häromdagen fick connection mot en "reservbas" med låg signal först efter inemot 10 minuter och att denna connection tidvis gick ned medan fladdret fortsatte. Jag gissar att detta har med respektive bassektors´ växlande belastningsnivå, liksom den kollektiva "signalnivån" (RSSI), att göra.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

32

Sv: R-90 som tappar kontakten

Möjligen växlande belastningsnivå men snabba fluktuationer i signalnivå pga fading har vi svårt att få koll på eftersom indikeringen filtreras.

Är det inte så att handover ändrats i rev. B?

Vad gäller net1 tror jag inte att det fanns någon hysteres tidigare eftersom det inte behövs vid soft handover där modemet får data från två håll. Med hard handover som i 4G måste ny cell vara delta bättre under 0,2 sekunder för att handover ska ske. Om det sedan finns en latensperiod under vilken modemet inte får backa tillbaka vet jag inte. Den kan inte vara mer än någon sekund i alla fall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.