1

Tråd: R-90 som tappar kontakten

Sedan början av juli månad har mina tre R-90-or börjat tappa kontakten med nätet. Ibland sker det först efter 4-5 timmars inaktivitet men ibland bara efter någon kvart. Ofta - men inte alltid - tappar modemen anslutningsmöjligheten vid 16/17-tiden vilket naturligtvis kan vara en slump men möjligen också beroende på den då ökande nätbelastningen. Som problemlösningshypotes antar jag att problemet uppstår i samband med nytilldelning av IP-adressen (från nätet till modemet) vilket rimligen borde vara mer aktuellt då trafikvolymen ökar och lease-tiderna blir kortare (?). Jag ser ibland att en IP-adress kan ligga kvar (redo) upp till ett dygn för respektive modem även om det varit avstängt men ibland tilldelas modemen nya adresser betydligt oftare. Problemet är i normalfallet enkelt att häva genom en omstart av modemet men blir genast svårare att hantera för modem som är svårtillgängligt placerade eller på annan plats än där jag just då befinner mig. Särskilt otrevligt blir det om man som jag - kör IP-telefoni över modemen. Om jag behöver kommunicera mellan två av modemen - då på olika platser - är givetvis loppet kört eftersom R-90:orna saknar watchdogfunktion eller automatisk återstart.

Det här problemet fanns under en längre tid då jag hade D-35:or men försvann sedan när jag gick över till R-90:orna - kanske beroende på den ökade nätkapaciteten i och med rev.B och 2/3 carriers.

Är det någon som känner igen problemet ?  Föreställer mig att fasta IP-adresser till modemen skulle kunna lösa problemet ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

2

Sv: R-90 som tappar kontakten

Kanske företagsabonnemang skulle hjälpa. Jag skulle försöka få direktkontakt med radiochefen på Net1. Du är en så kvalificerad användare att de borde sätta värde på din feed back. Skickar PM med namn som jag fick för ett par år sedan.

Själv använder jag inte Net1 f.n. och har ingen D90.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: R-90 som tappar kontakten

Efter ingående diskussioner med supporten - som också delade min bedömning att det sannolikt var i samband med bytena av IP-adresser som problemet uppstår - testar jag nu, sedan ett dygn, fast IP-adress på ett av mina modem. Skall bli intressant att se om teorin och praktiken stämmer under provveckan. Detr framkom att man kände till problemen framför allt i samband med D-35:orna men att jag nog var en bland de första som stött på problemet med en D-90:a.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: R-90 som tappar kontakten

Hej!
Jag är ny på forumet och jag har samma problem med att R-90modemet tappar kontakten efter ett tag av inaktivitet. I mitt fall får jag inget ip-nummer till modemet vilket gör att man måste bloota om den på något sätt, strömbrytaren eller adminconsolen. Eftersom jag tänker använda nätverket till övervakning och styrning, så blir det problem om man måste åka 10 mil för att starta om modemet. Ringde supporten i går och fick rådet att uppgradera till senaste mjukvaran v1.6.20 men det hjälpte inte. Om man har en dator som "pingar" något, så verkar det fungera. Dock fungera då inte "DynDns" alltid. Någon som har en bra lösning?

5

Sv: R-90 som tappar kontakten

Som jag tidigare skrivit är Net1 väl medvetna om problemen även om (hittills) endast ett begränsat antal abonnenter upplevt det. Har diskuterat problematiken med både den "vanliga" supporten och "företagssupporten" både igår och idag. Att uppgradera mjukvaran till senaste gör ingen skillnad. Inte heller att använda modemets autopingfunktion. Eftersom jag har kopplat två tredjeparts ATA-boxar till vardera av mina tre R-90:or ligger dessa mycket frekvent och registrerar sig mot teleoperatörens SIP-server men inte heller detta förhindrar borttagning av befintlig IP-adress med efterföljande misslyckat försök att lägga in en ny vilket därmed resulterar i kontaktlöshet. Kanske är systemet inställt att inte ta hänsyn till korta ping vid beräkningen av lånetidernas längd? Felet uppstår alltså vid lånetidens slut för IP-adressen. Frågan är vilka parametrar som styr lånetidens längd i systemet. Jag har bevisligen tappat min IP-adress så tidigt som fem, sex minuter efter en uppkoppling och då fått en ny först efter omstart. MEN - kvällstid vid hög nätbelastning (eller åtminstone många uppstartade modem) och därmed ökat behov av IP-adresser - är det ibland helt omöjligt att alls få en nätkontakt, dvs. IP-adress trots god signal. Att problemen blev akuta omkring den 2/7 (dvs storsemestern med många uppstartade modem i sommarstugor) leder mina ovetenskapliga misstankar till alltför många driftsatta modem och alltför få IP-adresser i systemstacken (?). Med statiska (fasta) adresser (på WAN-sidan) förekommer bevisligen inga problem alls - jag vet efter en provvecka !
På den "gamla" men inte alltid goda Internettidens barndom med uppringda modem fick man sig tilldelad en fast IP-adress som man manuellt fick lägga in i kommunikationsprogrammet tillsammans med nätmask etc. och då fanns heller inga problem. Problemet är bara att vi nu har blivit så många som frekvent behöver IP-adresser. I väntan på IPv6 som skall fournera alla våra förväntat ständigt uppkopplade kylskåp, bilar och småprylar med tillräckligt antal IP-adresser får vi hoppas Net1 löser det här snabbt - väldigt snabbt - för oss som kör all kommunikation - inklusive "fast" telefoni över deras nät.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: R-90 som tappar kontakten

Jag har haft samma problem från och med igår. Pga driftsstörningar på min ordinarie mast, riktade jag om antennen och kopplar upp mig mot en annan och därefter får inte mitt modem någon IP-adress. Supporten hade inget att komma med.

Uppgradering av programvaran (v1.5.0 -> v1.16.14) gjorde att det återigen fungerade (mysko prio på systemsidan?), i alla fall igår.

Jag upplever också, från en bra och lugn vår, att sommar (semester?)-starten har ökat problemen med tillgänglighet.

7

Sv: R-90 som tappar kontakten

Att Ditt modem "drabbas" av byte av IP-adress då Du byter basstation kan jag sannolikt bekräfta. Jag kör två gånger per dag en sträcka där jag vet - på hundra meter när - att ett handover (basstationsväxling) skall äga rum. Jag noterar då, framför allt kvällstid (= högre nätbelastning/fler modem registrerade), att modemet i stället för att få en ny IP-adress blir okontaktbart - även efter omstart - för lång tid (kanske 20 - 30 minuter).
Vad jag inte visste - och fortfarande inte vet säkert (!) - är om systemet förutsätter byte av IP-adress i samband med handover. Eftersom CDMA-tekniken innehåller "soft handover" (under stationsbytet eller bytet mellan olika sändarlober på samma basstation !) ligger modemet under en kort stund uppkopplat mot två - eller flera -  basstationer samtidigt tills systemet, med ledning av Ec/Io-signalens nivå, låser till den nya basen eller basstationsloben/sektorn. Just soft handovertekniken borde rimligen inte medföra byte av IP-adress men gör det tydligen ändå - i varje fall då nätet är hårt belastat eller många modem registrerade. Notera att Ec/Io-signalen är olika för olika antennlober på samma basstation.
Vore kul om någon kunde komma med ett tekniskt klarläggande i denna fråga.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: R-90 som tappar kontakten

Bra fråga för Mikael R.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-18 05:52:15)

Sv: R-90 som tappar kontakten

Handsover är komplext radiotekniskt. Fr a vid en soft handsover sker en kommunikation i banätet som förbereder den komande cellen på övergången och det kan knappast finnas något i handsoverprocessen i sig som aktualiserar tilldelning av ny ip-adress, annat än att det kan vara ett tillfälle att ledigställa adresser som uppfattats ha blivit lediga.

Här beskrivs handsoverproblem i LTE vilket kan vara en introduktion även om det bara rör hard handsover, dvs abrupt byte mellan basstationer. Står inget om byte av ip-adress.

http://www.qualcomm.com/media/documents … ements.pdf

Men andra teknikerlänkar talar om byte av ip adress i samband med handsover i både 3G och cdma nät. Ämnet förefaller stort och komplext. Det finns latenser dels på radiosidan i samband med byte av cell men även på ip sidan vid byte av adress. Det ligger i sakens natur att en nykomling in i en cells täckningsområde ligger i utkanten. Att diskriminera perifera användare kan vara ett sätt att hushålla med otillräckliga resurser i basstationen. Detta operatörstrick sades förekomma i 3G näten enligt ett inlägg på forumet nyligen. Uppgiften skulle ha kommit från en  nättekniker som arbetar med basstationer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: R-90 som tappar kontakten

Tack för bra litteraturhänvisning. Har idag f.ö fått bekräftat från Net1:s tekniker att byte av IP-adress normalt sett inte skall ske vid soft handsover eller byte av basstation - men att det uppenbarligen ändå sker ibland - som t.ex då jag själv måste starta om modemet i bilen efter en soft handsover (då jag kör in i en radio cell från en annan) eftersom jag då tappat kontakten med nätet. Vid sådana tillfällen/problem är - enligt Net1 - en fast IP-adress klart bättre.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-19 06:35:23)

Sv: R-90 som tappar kontakten

Strukturfrågor om ip-nätet i basstationsnätet ät troligen för kompliceradeför vår kunskapsnivå. De som behärskar området har annat att göra än att tycka på bredbandsforum.En länk talade om att problemen med byte av ipadressvid handover bör minska med ipv6.

Handsover i 4G nätet fungerar inget vidare, det kan bli långa avbrott. Ett fenomen jag sett är att routern inte konsekvent ansluter till den cell som har bästa signalkvalitet. Tidigare förbindelser upprätthålls länge. Möjligen kan det bero på hur modem och roter lirar med basstationen. Ska jämföra teliabrandat huawei E392 och olåst tyskt modem som på intet sätt anpassats till svensk nätstandard.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: R-90 som tappar kontakten

Vox medievalis skrev:

Efter ingående diskussioner med supporten - som också delade min bedömning att det sannolikt var i samband med bytena av IP-adresser som problemet uppstår - testar jag nu, sedan ett dygn, fast IP-adress på ett av mina modem. Skall bli intressant att se om teorin och praktiken stämmer under provveckan. Detr framkom att man kände till problemen framför allt i samband med D-35:orna men att jag nog var en bland de första som stött på problemet med en D-90:a.


Erbjuder Net1 fast IP-adress nu ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: R-90 som tappar kontakten

Ja, Net1 erbjuder fast adress nu. Huruvida det gäller andra abb. än företagsabb. vet jag dock inte men detta bör naturligtvis supporten enkelt kunna ge besked om. Inget reapris direkt (+75 sek/månad) men den som anser det motiverat har i alla fall möjligheten nu.
Personligen ser jag - så här långt - att den fasta adressen är en klar tillgång om man kör (tredjeparts)VoIP eftersom uppkopplingen/återuppkopplingen till nätet efter eventuella avbrott (t.ex efter en mindre lyckad soft handsover) i princip sker omedelbart i stället för att behöva vänta på en dynamisk adresstilldelning som av för mig inte helt kända skäl går betydligt långsammare. För "normal" trafik (http, ftp etc.) känns det (kanske subjektivt ?) som om trafiken blir stabilare även vid hård belastning på nätet. Detta kanske eftersom man då inte riskerar bli utsatt för att behöva lämna ifrån sig sin adress redan efter en mycket kort stunds inaktivitet. Ytterligare en faktor som dock försvårar en objektiv bedömning av en fast IP-adress´ (positiva) påverkan är att företagsabb. också har trafikprioritet i nätet. Som jag nämnt i tidigare inlägg har jag nu under juli blivit "utsatt" för adressbyte redan efter 6 minuters inaktivitet men om detta beror på ett (tillfälligt ?) fel i nätet eller helt enkelt bristande kapacitet (vilket man naturligtvis aldrig kommer att erkänna) vet jag inte.
Själv har jag dock blivit lovad ett meddelande från Net1 när man anser det "tillfälliga" felet är åtgärdat och man därmed återgår till den dynamiska IP-adresseringen för min del. När detta sker kommer jag att lägga ut det på forumet för att andra också skall få möjlighet att se om det faktiskt blir en reell förbättring. Om "felet" har sin grund i nätbelastningen bör det i alla händelser märkas när industrisemestrarna går mot sitt slut. Själv kan jag inte utesluta att jag, trots den saftiga tilläggskostnaden, går över till fasta adresser. Återstår att se.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: R-90 som tappar kontakten

Notera att problemen rörande IP-adresserna nu ligger ute som felmeddelande på Net1:s hemsida vilket tyder på att inte så få drabbats.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15 Senaste redigerad av Info (2012-07-21 07:01:44)

Sv: R-90 som tappar kontakten

Även jag har nu fått en tillfälligt fast Ip på mitt företagsabonnemang.

Har under lite mer än en vecka över huvud taget inte kommit ut på internet.
Detta trotsa att jag bevisligen haft kontakta med Net1's mast oftast på en av två carriers.

Har dock inte haft någon tilldelad IP Adress.
Upptäckte även en annan sak då jag fick fast IP.
Under veckan med problem kommunikation har jag bara fått 1 carrier trots att jag sitter mot en mast med två.
Efter tilldelning av fast Ip och den reboot som jag instruerades att göra så fick jag direkt anslutning och kommunikation på två carrier.

Enligt den exklusiva företags supporten så är det just nu stora problem med handskakningen då modemen skall ansluta mot nätet.

Edit.
Efter att läst vad som står på Net1's sida under driftstörningar, där de rekommenderar om boot eller omstart.
Kan jag bara meddela att under den tid jag haft drift problem har inget av detta hjälpt alls.
Har alltid sluttat med att jag haft en carrier mot masten med ingen tilldelad IP.

16

Sv: R-90 som tappar kontakten

Välkommen i gänget....  Under mina "problemveckor" har anslutningen till 2 respektive 3 carriers (beroende på vilken mast respektive modem har kört mot) dock aldrig fallerat utan fungerat helt som vanligt. Att få en IP-adress däremot var som att spela på Lyckohjulet. Kanske kan man fortsätta att få IP-vinster genom att fortsätta med fasta adresser; hittills känns det mycket stabilt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: R-90 som tappar kontakten

Info skrev:

Även jag har nu fått en tillfälligt fast Ip på mitt företagsabonnemang.

Har under lite mer än en vecka över huvud taget inte kommit ut på internet.
Detta trotsa att jag bevisligen haft kontakta med Net1's mast oftast på en av två carriers.

Har dock inte haft någon tilldelad IP Adress.
Upptäckte även en annan sak då jag fick fast IP.
Under veckan med problem kommunikation har jag bara fått 1 carrier trots att jag sitter mot en mast med två.
Efter tilldelning av fast Ip och den reboot som jag instruerades att göra så fick jag diket anslutning och kommunikation på två carrier.

Enligt den exklusiva företags supporten så är det just nu stora problem med handskakningen då modemen skall ansluta mot nätet.

Edit.
Efter att löst vad som står på Net1's sida under driftstörningar, där de rekommenderar om boot eller omstart.
Kan jag bara meddela att under den tid jag haft drift problem har inget av detta hjälpt alls.
Har alltid sluttat med att jag haft en carrier mot masten med ingen tilldelad IP.

Startade min R-90 nu och gjorde ett speedtest, och märker att basstationen verkar vara belastad lite mer än vanligt:

http://www.speedtest.net/android/215313521.png

Snabbaste:

http://www.speedtest.net/android/215314771.png

Att få en IP-adress var inga problem (ta i trä).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: R-90 som tappar kontakten

Efter två dygn med den fasta IP adressen kan jag bara konstatera att.
Handskaning och access till nätet är mycket snabbare och stabilare än ved det någonsin har varit efter att Net1 blev känt bland den stora allmänheten och kund tillströmningen ökade kraftigt.

Tror som Vox medievalis att en del av problemet med handskakning och IP tilldelning kan vara beroende på sommarsemestern med stor tillströmning av aktiva modem till Net1 nät.

Kan se på nätverks presentationen att belastningen på in mast är flera gånger högre än vad den någonsin varit.
Vill inte ens tänka på vad en vanlig användare utan prioriterad företags datatrafik och med vanlig dynamisk IP tilldelning upplever i Net1 nät just nu!

Finns själv i dalarna med mycket sommarstugor och stora områden där normala operatörer inte har fungerande täckning vilket gör att många har net1 som enda alternativ.

Blir intressant att se hur långt detta tillfälliga problem med handskakning och IP tilldelning varar!

19

Sv: R-90 som tappar kontakten

Det vore intressant att veta om, vid dynamisk ip adresstilldelning, handover fungerar bättre under pågående Net1 voip än om annan voip används. Man kunde tänka sig att användarens dynamiska ip under en av operstören prioriterad användning som egen voip ges status likställt med fast ip och  därför bevaras oförändrad över handover. Det vore i så fall ett bevis på att olika master delar på samma ip adress range. Men det är också möjligt att routern, då net1 voip inleds, tilldelas en prioriterad ip adress även om denna är dynamisk och att endast sådana prioriterade adresser får stå kvar vid handover.

Mobilt bredband är mörker. Endast fiber leder in ljus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: R-90 som tappar kontakten

Efter endast ett par dagars jämförande test mellan Net1:s VoIP och - i mitt fall - Phonzos VoIp är skillnaden vid handsover marginell - åtminstone på min besvärliga teststräcka. Om det finns någon skillnad så blir den - just nu - snarast till Phonzos fördel. "Problemet" just nu är att jag - liksom flera andra med företagsabb. - tillfälligt har tilldelats fasta IP-adresser för att "rädda" situationen vilket innebär att jag inte kan göra någon objektiv jämförelse. För detta borde jag ha dynamisk adressering och - ärligt talat - är det något jag helst av allt inte vill ha tillbaka....

En annan fundering är om Net1 enbart har ett tekniskt problem för sin/sina DHCP-servrar eller - Gud förbjude - man har brist på adresser....  En enkel koll på RIPE:s hemsida ger vid handen att Net1 har fått adresser i intervallet 93.179.0.0 t.o.m 93.179.63.255 vilket i runda slängar ger totalt lite över 16 000 IP-adresser att leka med varav då rimligen en hel del redan är låsta till fasta IP-abb. Den praktiska procentsatsen för antalet tillgängliga låneadresser i förhållande till driftsatta abb. vet jag inte men låt oss säga att man kanske har 10 - 12 000 tillgängliga vilket då skall sättas i relation till totala antalet abb. med dynamiska adresser. Kanske är jag helt ute och surrar men hypotesen bör ju ändå läggas ut.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: R-90 som tappar kontakten

Vox medievalis skrev:

Ja, Net1 erbjuder fast adress nu. Huruvida det gäller andra abb. än företagsabb. vet jag dock inte men detta bör naturligtvis supporten enkelt kunna ge besked om. Inget reapris direkt (+75 sek/månad) .

Bytte abonnemangsform på R-90 idag och frågade då om fast IP-adress och det gäller bara företagsabonnemang.


Anledningen till att jag bytte upp mig till "Alltid" är att man får mer datatrafik för så liten prisskillnad.

( 7 GB med Ofta = 229 kr, 30 GB med Alltid = 299 kr ).

Får nu även fakturan genom E-mail och spar då 35 kr i avgift.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: R-90 som tappar kontakten

Igår blev jag av med den fasta IP Adressen med motiveringen att problemen med handskaning och tilldelning av IP adresser nu skall vara löst.
Klipp nedan:
"Hej,
Nu ska problemet ni upplevde med hoppande anslutning vara löst. Vi har därmed tagit bort den fasta IP-adress som ni hade från vårat system. Upplever ni problem i samband med detta så ska det lösas genom att starta om modemet.
Med vänlig hälsning
Net1 Kundservice"

Någon annan av de som fått tillfällig fats IP som blivit av med sin?
Hur har ni upplevt återgången?

23

Sv: R-90 som tappar kontakten

Jag har fått samma besked idag.
Lustigt nog sammanfaller åtgärdandet av  Net1:s "tillfälliga fel" vad gäller IP-adresserna med industrisemesterns slut och därmed rimligen också färre aktiva modem ute i sommarstugorna vilket i sin tur bör ha lättat på trycket på DHCP-servrarna att skaka fram IP-adresser ur operatörens tillgängliga IP-stack. Exakt det här misstänkte jag när problemen började och antydde det också i ett inlägg 2012-07-19 här på forumet att om inte förr så så borde det "tillfälliga felet" lösas när industrisemestern tar slut.......
Självklart kan tidssynkningen vara en ren slump men efter många års kontakter med bredbandsoperatörer blir man mer än konspiratorisk. Eftersom media för några dagar sedan också rapporterade om att en sista strikt fördelning av de allra sista (reserv)IPv4-adresserna nu sker till vissa operatörer torde knappast Net1 få några fler utan får, liksom förmodligen väldigt många andra operatörer, nu öka farten vad gäller implementeringen av IPv6.
Under hela "testperioden" med fasta adresser har jag upplevt en helt annan stabilitet vad gäller uppkoppling till nätet och endast haft ett enda stopp på en R-90:a som jag då fick starta om. VoIP-telefonin (både Net1:s men även via Phonzo) har under den här perioden varit ett under av stabilitet och jag har därför valt att bita i det sura äpplet och fått behålla mina fasta IP-adresser mot en extrakostnad. IPv4-adresser blir kanske under en övergångsperiod samma hårdvaluta som icke OEM-låsta licenser för XP. En sådan jagar jag också febrilt....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

24

Sv: R-90 som tappar kontakten

IP-adresser - korrigering:
I mitt inlägg av 22/7 angav jag Net1:s tillgängliga IP-adresser till cirka 16000. Detta är bara en del av sanningen. Net1 har skaffat sig tre block IP-adresser enligt följande:

2006 fick man:
91.149.0.0 - 91.149.63.255 (16384 st)

2007 fick man:
92.241.192.0 - 92.241.233.255 (8192 st)

2008 fick man:
93.179.0.0 - 93.179.63.255 (16384 st)

Totalt har man alltså tillgång till knappt 41000 IP-adresser i de tre blocken. Beklagar den tidigare ofullständiga uppgiften !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

25

Sv: R-90 som tappar kontakten

Hej!
Jag är ny på forumet, hittade tråden då jag googlade angående krånglande R-90. Tack vare infon ni delar med er har jag kunnat läsa på och har nu en bättre bild av hur mobila bredband fungerar - TACK!!!

Likt det du skriver Vox medievalis så fungerade R-90modemet utan större problem fram till i somras. Vi bor i norra Jämtlands glesbygd, har riktantenn och har varit nöjda med Net1 - det går inte jättesnabbt MEN det fungerar vilket gör att vi kan bo & jobba som vi gör! Så i somras började krånglet, modemet tappar ständigt kontakten. Net1 menar att riktantennen måste flyttas, den plockar signalen från en mast med bitvis hög belastning. Antennen sitter dock så bra den kan på taknocken och inga alternativ till flytt finns samt att den är riktad i motsatt riktning mot den signal den plockar upp. Net1's förslag var att sätta folie på antennpinnarna (!). De har haft alla möjliga olika teorier men faktum kvarstår - när belastningen på nätet är låg så funkar allt utmärkt och det går fort att ladda upp tex bildfiler på nätet. Skulle det varit tekniskt fel i vår ände skulle det ju inte fungerar över huvud taget!

Net1 har satt någon slags förtur på oss och lovade även för ca en månad sedan att den överbelastade masten i Almåsa skulle byggas ut, något exakt datum kunde dock ej ges. Jag kan se att det finns tre carriers men det är ytterst sällan mer än 1:an är tänd. 2:an är tänd ibland och då oavsett om flera i familjen är uppkopplade eller endast en person med sparsam surfning.

Jag känner mig lurad! Net1 kränger ut abonnemang men har inte plats för alla. Som att sälja båtbiljetter i obegränsad mängd trots att bara ett visst antal passagerare får plats. När båten går kan inte alla följa med, kanske inte ens de som köpte biljetten först...

Har någon av er andra hittat någon lösning sedan ni skrev sist?

Mvh Pernilla