26

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

dock testade jag att koppla upp med mitt xbox men den verkar inte vilja komma in via det trådlösa yikes någon aning om varför? yikes

27

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

nu har min uppkoppling börjat att sporadiskt försvinna :S
jag bytade plats på routern så jag kunde koppla in xboxet via kabel istället
och nu när jag spelade så började det hmm

28

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Testat att starta om routern? Aktivera UPnP under NAT/QoS, markera även Clear Ports on Startup. Hjälper det?

När du säger att ditt internet sporadiskt försvinner, märker du det genom ditt Xbox eller genom en dator?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

29

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

jag märker på både datorn och xboxet, beroende på vad jag har uppe såklart men det kan vara att jag droppar ut en match med meddelandet "lost contact to server" eller helt enkelt att msn loggar ut och hemsidor uppdateras inte hmm
ska testa

30

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

nu har jag aktiverat UPnP samt clear ports on startup, får se hur det går. återkommer med svar

31

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

uppkopplingen till datorn verkar okej nu men trillar fortfarande ur spel på xboxet, men sen kan inte jag vara helt säker på att det är på grund av routern. kan ju vara spelens servrar yikes

32

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Du kan ju testa att följa denna guide också: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Co … forwarding

Fortsätt att ha UPnP aktiverat också. Gör som guiden och återkom med resultat smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

33

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

det verkar som att det funkar nu tongue
körde på både port forwarding och QoS och har spelat en del nu big_smile
så återigen tack som fan big_smile

34

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Vad perfekt då! Hoppas att det håller sig så också!! big_smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Är det din MR3420 du kör Mike???
Hittar den inte i listan på dd-wrt wiki....

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

36 Senaste redigerad av careface (2012-07-12 13:24:36)

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Rrambo skrev:

Är det din MR3420 du kör Mike???
Hittar den inte i listan på dd-wrt wiki....

Det är den han kör ja, om du menar router databasen så är den föråldrad och uppdateras typ aldrig. Kolla därför in deras FTP-server istället. Välj senaste firmware och sen leta upp din router (ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … eSP2/2012/) den länken gäller främst för atheros-baserade routrar.

Vart letar du efter senaste firmware?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

37

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Dd-wrt tips på tp link routrer borde klistras i routertråden för tp-link. Väldigt värdefulla tips.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Nu är routern eller dongeln kinkig igen, vet inte varför men tappat återigen internet lite när som :S

ja jag använder mig av TP-Link TL-MR3420 smile

jag har frågat om hjälp med att få min zte mf190 att funka med min router på ett hundratal forum och så var det så enkelt som att fixa dd-wrt big_smile så ja, det bör spridas big_smile

39

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Är du ansluten med kabel eller WiFi till routern? Vad gör du när det börjar krångla, eller börjar det bara fungera?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

40

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

kör med kabel, jag behöver inte göra något speciellt utan internet anslutningen bara försvinner.
men med tanke på att jag fortfarande är uppkopplad till routern så måste det ju vara modemet som strular känner jag.

41 Senaste redigerad av careface (2012-07-12 16:04:57)

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Testa med detta, gå in på Administration -> Keep Alive, i WDS/Connection Watchdog kör in några IP-adresser, exempelvis 62.13.13.89, 8.8.8.8 och 176.221.80.62 - du separerar IP-adresserna med mellanslag i rutan. Sätt "Interval" på typ 900 sekunder. Det den kommer göra då är att pinga de angivna IP-adresserna.

De jag använder går till 1. 121.nu, 2. Google DNS och 3. pingdom.com - du kan självklart ersätta adresserna med egna som du själv skulle tycka passar bättre.

Hur är din "Connection Type" inställd? På Auto 3G/2G, Force 3G etc? Har du "Force reconnect" aktiverat?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

42

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

vad är meningen med WDS/Connection Watchdog? tongue jag har satt den som du förklarade och satte den på 176.221.80.62.

Jag har på auto 3g/2g,  force reconect är av tongue

43

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

vad är meningen med WDS/Connection Watchdog? tongue jag har satt den som du förklarade och satte den på 176.221.80.62.

Jag har på auto 3g/2g,  force reconect är av tongue

Ändra force reconnect till On om problemet kvarstår.

Det är till för att ibland så kastas man ut om man inte haft någon trafik aktiv på ett tag. Detta gör att man pingar sidan och därmed tror systemen att man fortfarande är online. Så det är mer för att man ska hållas inloggad. Hurvida detta kommer åtgärda ditt problem vet jag inte riktigt smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

nu när jag ändrade så att force reconnect är på så bröts internet tongue är det att routern startas om eller? tongue

45

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

nu när jag ändrade så att force reconnect är på så bröts internet tongue är det att routern startas om eller? tongue

Så force reconnect hjälpte inte?

Det innebär att om du kopplas från så ska den tvinga till återanslutning, blir det misslyckade återanslutningsförsök så ska den fortsätta att försöka ansluta.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

46

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

careface skrev:
MikeDaPsyke skrev:

nu när jag ändrade så att force reconnect är på så bröts internet tongue är det att routern startas om eller? tongue

Så force reconnect hjälpte inte?

Det innebär att om du kopplas från så ska den tvinga till återanslutning, blir det misslyckade återanslutningsförsök så ska den fortsätta att försöka ansluta.

Jo jag vet vad force reconnect är haha tongue
tänkte mer att när man sparade inställningarna så försvann uppkopplingen igen tongue
så nej det verkar inte gå att upprätthålla en fast uppkoppling hmm

47

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Jaha, anledningen till att du kopplades från tror jag var att routern behöver ansluta med de inställningarna. Om du går in på typ Administraion och sen längst ner, tryck på reboot router där och vänta tills allt hoppar igång automatiskt.

Hur länge hålls anslutningen aktiv efter det?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

48

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

vet inte riktigt hur länge det kommer hålla men har gjort det änsålänge tongue
dock så förstår jag inte två saker, dels så testade jag med speedtest.net och har 1mb slöare internet samt när jag laddar ner med utorrent så växlar ner hastigheten extremt, kan ligga på 2-300 sen går det ner till 20 sen pendlar den sakta uppåt hmm

49

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

okej nej det ville inte tongue den kopplar fortfarande ner sig hela tiden hmm

50

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

och skumt nog kopplar den ner sig varannan minut nu i princip