1

Tråd: Dubbla (rikt)antenner i rev.B

Jag har tidigare här på forumet redovisat mina erfarenheter av användning av dubbla antenner (diversitymottagning) både stationärt och i bilen och tänkte här uppdatera/revidera dessa.

För stationärt bruk har jag tidigare haft vardera en 12 elements yagi (Carant ACY12) riktad mot varsin basstation på 28 resp 41 km avstånd. Med denna uppkoppling till D-35 kunde man tydligt se (både via programmet Axesstell status monitor) och dessutom få det bekräftat från supporten, att modemet låg uppkopplat mot båda basstationerna samtidigt med bättre signal (lägre Ec/Io) som resultat.
Efter modembyte till R-90:an har jag bibehållit antennmontaget men inte längre varit lika säker på att modemet varit uppkopplat mot båda baserna eftersom Axesstell status monitor inte går att använda mot R-90 utan man här får nöja sig med den i modemet inbyggda programvaran för mätningar som ständigt envisades med att bara visa en basstations PN-nummer – kanske klarade programmet bara att visa en station i taget. Efter kontroll och diskussion med supporten står det emellertid klart att samtidig uppkoppling mot två baser INTE är möjligt i rev.B. Om någon här på forumet kan bekräfta detta vore det bra.

Jag har därför justerat antennmontaget på så sätt att båda riktantennerna nu pekar mot samma bas (med två carriers tända) på 41 km avstånd – tyvärr tills vidare med en praktfull björk 10 meter framför men annars i princip fri sikt mot basen. Antennerna sitter ovanför varandra på samma maströr och på ett höjdavstånd av en dipollängd mellan de båda antennernas (vikta) dipoler. Att ha den ena antenner vertikalt polariserad (”stående pinnar”) och den andra horisontellt polariserad (”liggande pinnar”) gav ingen som helst förbättring jämfört med enkelantennmontage. Med båda vertikalt polariserade minskade emellertid Ec/Io värdet från i princip 5(6) till 1(2) samtidigt som minskningen av den utgående sändareffekten (beroende på bättre antennvinst) uppgår till omkring 2-5 dBm. Vinsten med två riktantenner jämfört med en blev alltså rejäl – och väntad !  En kontroll med den ena antennen placerad 7-8 meter från den andra (bättre diversity !?) gav ingen signifikativ förändring/förbättring.

Till R-90:an har jag f.n 2x10 meter vanlig RG58 som torde ge en förlust på 2-2,5 dBm och vill jag få ner dessa förluster till kanske 0,8 dBm får detta ske genom användning av t.ex koaxialkabel av typen H1000. Eftersom mina RSSI-värden redan ligger runt 65-68 dBm är det dock inte säkert att slutvinsten blir särskilt stor.

En annan (subjektiv) iakttagelse jag gjort är att systemets ”soft handoverfunktion” verkar mindre smidig (långsammare) i rev.B än i rev.A. Iakttagelsen är inte baserad på mätningar utan hittills enbart den ”hörbara” effekten av soft handover under pågående telefonsamtal i bilen vid övergångszonen mellan två basstationer. Även i bilen har jag en R-90:a och dubbla fast monterade takantenner. Om någon har kunskap/erfarenhet av just ”soft handoverfunktionen” i rev.B jämfört med rev.A skulle det vara intressant att höra.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

2

Sv: Dubbla (rikt)antenner i rev.B

Vilken hastighet får du ned och upp?
Kör själv med en riktantenn och en rundstrålande via ett R-90 modem, får ca 1,8-3.5 Mbit/s ned 08-1,5 Mbit/s upp, svarstid under 100.
Masten ligger ca 56 km har i princip fri skikt över fjälltopparna, signalstyrkan ligger på ca 63dbm

Vet inte vad som är normalt för Rev-B

3

Sv: Dubbla (rikt)antenner i rev.B

I vanlig ordning väldigt varierande på dygnet liksom vardagar/lediga dagar men inom intervallet 0,5 - 2,5 ned och 0,5 - 1,5 upp. Svarstiderna växlar väldigt frekvent beroende på belastningen men är normalt under 100; toppar uppemot 200-250 förekommer dock under höglasttid. Även om jag inte bor i ett sannolikt lika glesbebyggt område som Du (centrala Västergötland) är nätbelastningen på basstationerna här ofta ganska hög eftersom t.ex 4G-näten bara finns i större tätorter och ADSL också ger dåliga hastigheter 5/6 km från respektive telestation. Det jag menar är mest intressant är dock skillnaden mellan en och två antenner vilket Du själv säkert redan har upptäckt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Dubbla (rikt)antenner i rev.B

Tack för intressant info. Vad gäller polariseringen har vi väl bara konstaterat en fördel med horisontell polarisering om antennen är lågt monterad över en vattenspegel som t ex en sjö. Har inget minne av att Net1 skulle köra med olika polarisation på basstationernas antenner

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.