1

Tråd: E586 behöver ha Roaming_ON även i hemmanät

Jag har skaffat en olåst E586 modem/fickrouter, trevlig liten sak. Har testat den med 3bredband kontant samt ett vanligt Telia telefoniabonnemang med fri surf.

Det går utmärkt med bägge SIM-korten med den konstigheten att jag behöver ha Roaming_ON för att det ska fungera fullt ut.

Med 3-kortet ser det helt normalt ut när E586 visar att jag är ansluten till "3" men den kan även ansluta till "3 SE" och då måste roaming vara påslaget och den indikerar Roaming både i displayen och i webbgränssnittet. Samma sak med Telia-SIM i, står det "Telia" funkar det OK (i 2G) men när det står "Sweden 3G" måste roaming vara på.

Vad kan det bero på? Det enda jag gjort för att konfigurera E586 för de olika SIM-korten är att ange APN (bredband.tre.se resp online.telia.se).

2

Sv: E586 behöver ha Roaming_ON även i hemmanät

I vilket område / del av sverige sker det här?

3

Sv: E586 behöver ha Roaming_ON även i hemmanät

andy78 skrev:

I vilket område / del av sverige sker det här?

I Lomma utanför Malmö.

Det kan vara så att den roamar mellan hemnätet och 3gis nätet.

4

Sv: E586 behöver ha Roaming_ON även i hemmanät

Jag köpte den nu i veckan på Kjell & Co i Malmö, men både manualen som följde med och förvalt språk i webbgränssnittet var danska (man kan välja danska/engelska). Kan den vara avsedd för danska marknaden?

5

Sv: E586 behöver ha Roaming_ON även i hemmanät

köpte min E586 från Kjell & Co och jag har som du Engelska och Danska som språk.

Borde gå att hitta en firmware som är och kanske nyare, vilken firmware är den senaste till denna mobile wifi enhet?