1

Tråd: Problem - hjälp!

har följande:

Wi-fi router
PC med windows Vista + usbmodem E220 med Tre bredband
PS3

Kan inte dela ut internetanslutningen till min PS3 eller annan dator via Wi-fi nätet.

Är det någon hejare på alla inställnignar här så hjälp mig!

Hade Mac innan och då kunde inte folk hjälpa mig, men nu har jag PC igen med Vista.

alla brandväggar, kryptering m.m är avstängt.

Min 3G uppkoppling markera jag att den är delad.
Jag ansluter till Wi-fi router trådat med kabeln jag fick med
Jag ansluter PS3 och anger.. ja här jag har jag testat allt? Får exakt samma problem om jag inte är uppkopplad, dvs PS3 eller annan datorn hittar inte den utdelade internetanslutningen på min dator.

Hjälp...... :-) och gärna så fort som möjigt, har en son som vill gå igång sitt PS3 med nätverket !!

2

Sv: Problem - hjälp!

Här är det absolut snabbaste lösningen:  http://www.dovado.com/umr_sv.html

3

Sv: Problem - hjälp!

sluta nej, ska inte köpa det.
Det ska fungera.

4

Sv: Problem - hjälp!

Här finns lite info om du vill prova.
http://windowshelp.microsoft.com/Window … 71033.mspx

Jag kör min PSP ute på landet med UMR'n. Går snabbt att komma igång.

Lycka till.

5

Sv: Problem - hjälp!

ska köra adsl hemma, har precis köpt en adslgateway för detta, därför vill jag inte köpa en umr

6

Sv: Problem - hjälp!

Gick det bra med Internet Connection Sharing?

Det enda du behöver se till är att stänga av DHCP server i din nuvarande WLAN router och ändra IP addressen på den så att den inte har samma som din hostdator som kopplar upp på 3G nätet. Vista kommer förse dig med 192.168.0.1 på LAN kopplingen. Se till att din router har nåt annat, som 192.168.0.2 t ex.

7

Sv: Problem - hjälp!

tackar, nej det har jag inte gjort.
Vad ska jag sätta för ipadress som router? Vistan eller routern?
Måste jag ange tres dns:er manuellt eller hitass dessa automatiskt?

8

Sv: Problem - hjälp!

routern har 192.168.1.1
vista har 192.168.1.100

9

Sv: Problem - hjälp!

På datorn behöver du inte göra skvatt eftersom ICS-wizarden kommer förbereda allt åt dig.

I guiden du fick (länken) av mig, dem visar i illustrationen att din dator (4), skall koppla upp med ditt modem (3). Hubben (5) dem är din router/switch. Hubb har ingen intelligens eller behov av en IP address. Eftersom du har redan en router, då finns det en IP address i den. Om din router lämnar ut IP addresser som 192.168.0.2, 192.168.0.3, osv, då har den mest troligtvis samma IP address som ICS-Wizarden kommer att implementera på din dators LAN port (192.168.0.1). Det resulterar i en konflikt.

Det jag gjorde var att först gå in i min router, ändra om dens IP address till 192.168.0.20, och sen stängde av DHCP server. DHCP servers jobb är att lämna ut IP addresser till alla ankommande klienter som begär ett IP address av routern. Eftersom din dator skall nu spela router rollen, den kommer också vara själva DHCP servern. Det är lite ombytta roller, capisce?

Det här resulterar i att just din dator blir routern som kopplar upp mot 3G nätet och delar ut anslutningen med hjälp av din router som har nu blivit "nedgradderad" till en enkel Ethernet switch med WLAN accesspunkt.

10

Sv: Problem - hjälp!

DNS och IP addresser behöver du inte lägga in i klient datorer eller PSP. Dem kommer få allt detta från din hostdator som delar ut 3g anslutningen.

11

Sv: Problem - hjälp!

nej routern är default 192.168.1.1

12

Sv: Problem - hjälp!

spelar ingen roll. kolla vad Vista kommer implementera som IP address på din LAN interface på din dator. Om den är 192.168.0.1, då måste din nuvarand router ha något som passar denna subnät...allt mellan 192.168.0.2 till 192.168.0.254. Ta nånting som du kan enkelt komma ihåg  :-)

13

Sv: Problem - hjälp!

funkar nu, stort TACK!

Behövde inte  byta ipnummer på router faktikst, räkte att jag stände av dhcp och bootade om den.

smile

Detta är bara en temporär lösning tills mitt ADSL går igång.

14

Sv: Problem - hjälp!

varsågod

15

Sv: Problem - hjälp!

och där slutade det att funka, sicken jävla skit.

nu får jag ip-nummer, till PS3, men jag kommer aldrig ut på nätet numera.

16

Sv: Problem - hjälp!

Behöver jag från Vistadatorn vara uppkopplad både trådat + trådlöst till min "omgjorda" router/accesspunkt för att få internetdelning att fungera?

17

Sv: Problem - hjälp!

nu funkade det igen?
skitkonstigt detta, mitt nät hoppar från publikt>privat->publikt hela tiden.

18

Sv: Problem - hjälp!

Vilket APN kör du i ditt 3G modem? Jag föreslår bredband.tre.se.

19

Sv: Problem - hjälp!

Funkar idag?