1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-27 06:56:29)

Tråd: Tyska panelantenner för 4G 800 och lite annat

4G i Tyskland handlar för närvarande mest om 800 bandet med samma frekvenser som de som används i Sverige. Det råder konkurrens mellan tillverkarna som bland annat är Funkwerk, BAZ spezialantennen.de och Wimo.de

Jag köpte två Mimo BAZ 800 antenner 12 dBi inklusive kablage för test.

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … mofp10.php

(det finns en 18dBi panelantenn för 800 också, det lönar sig nog fartmässigt att gå upp i förstärkning så länge man har sämre än ca -70 dB i signalstyrka vilket med min router är en "stark femma /pinnar/). 

Det behövs bara en eftersom höljet innehåller två antenner med 90 graders skillnad i polarisationsplan och tillräcklig korspolarisationsisolering för att ge Mimo effekt. Förstärkningen verkar ligga ca 10 dB över den som routern AVM 6840 har med de egna 800/2600 glasspinnarna men det går att ställa in glasspinnarna så att åtminstone den ena bara ligger 5 dB under den signalstyrka som panelantennen ger. Men när en glasspinne ger bra signal ger den andra dålig...

Om jag vrider panelantennen så ändras signalnivåerna från respektive inbyggd antenn så det kan löna sig att experimentera för bästa signalnivå från den basstation man vill vara ansluten mot samtidigt som signalkvalitén RSRQ ska vara så bra som möjligt. Routern visar alla delvärden inklusive signalnivåerna från vardera av basstationsantennerna. Jag får med antennen placerad på en stol på köksbordet som bäst -89 dB i signalstyrka och som bäst fart 20 ned och 25 upp. Utomhus har jag fått -79dB från samma cell med mindre lövträd i vägen.Basstationen ligger 1,8 km bort.

En fördel med att ha antennen inne i trähuset är att övriga basstationer inte hörs. Utomhus listas 4-6 stycken och trots bättre signalstyrka är det inte säkert att hastigheterna blir bätte eftersom all annan trafik på bandet försämrar betingelserna genom att höja brusnivån vilket visar sig på signalkvalitén RSRQ, samma som Ec/Io på Net1.

En lattjo grej är att speedtest.net funkar olika om jag testar med en wifiansluten laptop istället för med ipad3 som är snabbare än ipad2. Med laptopen visar speedtest en skala upp till hundra mbit/s och servrarna kan väljas mellan Köpenhamn och Malmö Med speedtestappen i ipad sker testet mot Stockholm och skalan går bara upp till 20 även om högre tal kan visas för resultatet.

Bottom line är att man bör testa att vrida sin antenn innan montering för att se i vilket läge man får bästa fart. 4G routrar sänder bara upp på en antenn och olika lägen kan prioritera fart ned eller fart upp. Har man flera basstationer men någorlunda direkt sikt till den man föredrar är det bätte att ha riktantenn för att få bort inverkan av de övriga baserna.

Alla tyska panelantenner kan beställas anpassade för en viss operatörs frekvensområde. Vodaphone har samma som Telia. Frekvenserna listas så det är bara att kolla.

BAZ redovisar mätdata men jag är lite lack på polardiagrammen som är retuscherade. Wimo kör oretuscherat förefaller det.

En bra sak med panelantenner är att de har bra front-to-backförhållande och svaga sidolober. Det är viktigt för att undvika att ta upp signaler från andra basstationer. Yagis har mer sidolober. I mitt tycke är panelantennerna också mindre fula att sätta upp på en kåk.

BAZ 12dB antenn passar precis i den spröjsning som jag råkar ha i ovanfönstret i köket med kvadrater vridna 45 grader från horisontalplanet. Dessutom ligger basstationen bara 10 grader snett i förhållande till fönstret. Gammalt 2 mm fönsterglas i enkla fönster dämpar mycket lite. Så det är bara att sätta upp antennen i fönstret då jag vill köra snabbt 4G 800 istället för adsl som ger 6 ned, 1 upp här.

Övrigt: Den enda tillverkare som annonserat en mimo panelantenn för 2600 är Funkwerk vars antenn ska komma i juli. Men de ger ingen spec än. Panelantenner för 2600 som är enkla och där det således krävs två stycken för Mimo finns det redan från wimo och BAZ bland annat, förstärkning upp mot 20 dB. Bra mycket snyggare än spretiga yagis. En osäker sak är hur mycket de bör skiljas åt för att uppnå önskvärd isolering mellan polarisationsplanen. Risk finns att en del högförstärkande 2600 antenner är multipla patchantenner och de lär vara mindre selektiva vad gäller polarisation än biquads. Hur mycket roll detta spelar är dock osäkert.

4g 1800 kommer i Tyskland och då kommer nog också mimopaneler för det bandet.

Söker man 4g antenner i Tyskland ska man öka på LTE för de använder inte uttrycket 4G

Tekniskt är det intressant hur tillverkarna åstadkommer fördtärkning över ca 12 dBi. Det går att utöka biquads men knappast upp till 20 dB om man inte stackar ett helt gäng. Varje fördubbling av antalet element ger 3dB ökning då om man lyckas få till 12 dB med en biquadkonstruktion krävs 4 likadana i samverkan för att komma upp i 18 dB. Sådana antenner går knappast att göra i Mimo-utförande, så BAZ 18 dB LTE 800 mimo är ett frågetecken.

Bästa sättet att få till högförstärkande icke stackade antenner som ger kraftig polarisationsspecificitet är slotantenner, dvs rektangulära vågledare med ett antal öppningar. Sådana har jag dock bara sett för wlan ännu och inte för 2600. De kan göras rundstrålande eller riktade.flera meter långa yagis kan också komma upp i 20dB på 2600 bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.