1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-25 14:32:22)

Tråd: Finns cut off på visst avstånd från mast för 4G 800?

Varje 6 dB ökning i gain på en antenn innebär att signalstyrkan blir densamma som för en användare med motsvarande utrustning men 6 dB "svagare" antenn belägen på halva avståndet från masten. Det är lätt att hitta antenner som anges ge 18dBi förtärkning. Om ett modem  utan yttre antenn funkar på x km från masten bör en 18dBi antenn högt placerad fungera lika bra 8x km från masten (2x2x2) eftersom modemet kan antas ha en antennförstärkning på ca 0 dBi eller till och med sämre. Så om modemet utan antenner fingerar 2 km från masten bör motsvarande utrustning med 18 dBi antenn fungera lika bra 16 km från masten.

Begränsningen kan då ligga i att systemet inte medger för långa tider för radiosignalerrna att färdas. För Net1 finns normalt cut off vid 62 km, för GSM vill jag minnas att det var 36 km åtminstone tidigare. Är det någon som känner till ev cut off för Telia 800?

Sammanhanget är att signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet och att 3 dB är en fördubbling. Om jag har en nominell fältstyrka på 256  två km från masten bör fältstyrkan bli 16 fyra km från masten och fyra åtta km från masten. Med en 12 dB antenn bör jag då få tillbaka fältstyrkan 256. Sexton km från masten är fältstyrkan roten ur fyra lika med två. Nu måste jag ha ytterligare 6 dB förstärkning för att komma upp i fältstyrkan 256. Den dataöverföringshastighet som kan uppnås beror direkt av signalstyrkan på längre avstånd men det är osäkert hur pass linjärt sambandet är.

Tabellen över högsta teoretiska hastighet på olika avstånd i artikeln nedan om 4g800 kontra fiber verkar skum

http://www.optowest.fi/?p=398

för hastighetens beroende av avståndet är mindre än kvadraten på avståndet. Om hastigheten är linjärt beroende av signalstyrkan borde ändringen i hastighet bli större vid ökat avstånd.

Reservation för nedsatt tankeförmåga efter midsommarhelgen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Finns cut off på visst avstånd från mast för 4G 800?

Du verkar rätt påläst om det här med signalförluster, förstärkning och avstånd.
Så jag undrar: Vad finns det för 18dbi antenner?
Och är det bättre med en 11dbi riktantenn än en 18dbi panelantenn?
Och tror du jag kan använda en SP60/24 (avsedd för WLAN) 2400-2500 med 21dbi även på 2600mhz för 4G?
Jag vill försöka nå 80mbit zonen som ligger ungefär 3-4km bort från mig och antar att den är 2600mhz om jag har Telenor.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-30 15:04:50)

Sv: Finns cut off på visst avstånd från mast för 4G 800?

Här en 20 dB panelantenn = riktantenn.

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … p26002.php

Finns yagis också, två meter långa.

För polaritetsseparation rekommenderas att antennerna monteras tre meter från varandra, oberoende av typ.

En annan variant är två gridparaboler men kan vara svåra att hitta för 2600.

Entuiastamatören hade använt två offset satellitparaboler och matat dem med hembyggda trevor marshal biquads. Då kan man komma upp mot 24 dB men frågan är, what's the need for speed. Det går att finna kommersiella gridparaboler för 2600 också, USA eller Australien. Googla.

Kolla även wimo.de för LTE antenner

Dubbla  20 dB panelantenner ser mest acceptabelt ut, två meter långa yagis är inge kul. Om det finns skog som dämparär det extra viktigt att komma så högt upp som möjligt, det kan ge flera dB till. Inga lövträd i vägen. Vid fri sikt minskar signalstyrkan med kvadraten på avståndet, dvs 6 dB för varje fördubbling. Dämpningen av skog är svår att beräkna men jag antar att den ger en linjär signalförlust med ökande avstånd. Kommer terränghinder som en bergknalle ivägen bli förlusterna mycket större eftersom man då bara har refraktion (wiki vet) att tillgå. Att veta var signalerna då kommer ifrån är mycket svårt och det kan löna sig att ha en rundstrålande antenn.

Man kan väl måla panelantennerna gult och blått med flashfärg och sätta dem i en hög flaggstång...

Jag använde huawei original pigtails 10 cm direkt till antennen från E392 modemet vid test. För att undvika kabelförlust när varje dB är dyr kan man sätta modemet uppe vid den antenn som används för sändning och mottagning och dra en 2-3 meter lågförlustkabel till andra antennen. USB kabel ned från modemet, ev med extra strömmatning. En Tiny router kan man också sätta i en plastburk vid antennen tillsammans med modemet, POE via nätverkskabeln. Kolla temperaturen med en termistor. Undvik över 35 grader i burken. Grundliga tyskar kör tempstyrd fläktkylning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.