1

Tråd: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Hejsan!

Skaffade Netgears nya router MBR 1310 med inbyggt SIM-kort via TRE för ett par månader sedan (...tror att den bara säljs genom TRE, i alla fall ger inte Netgear någon support på den utan de hänvisar till TRE...)

Routern funkar egentligen kanonbra med fin stabilitet etc. Har den i stugan med en D-Link webkamera ansluten via wlan (DCS 930-L). Jag har kommit åt kameran 100 % av de gångerna som jag testat! Både via iPhone-appen och via dator och webinloggning! Och det är många gånger som jag har testat under tiden som det hittills har rullat på! Väldigt nöjd så långt alltså!

Nu har jag monterat en Poynting riktantenn högt upp på TV-antennmasten för att få bättre mottagning på 3G nätet. Det innebar att routern åkte upp en våning för att kunna anslutas till antennen med så kort kabel som möjligt. Jag har genom mycket bra support från Loh Electronics, där antennen inköptes, samt även lite via Netgears support (något motsträvigt och med kommentarer typ "...det är TRE som har stoppat in sina grejer i den lådan, vi har ingen support på den..") lyckats klura ut att båda antennerna/antenningångarna som finns på routern är till 3G mottagningen ("Main antenna" och "AUX antenna")! Wlan-antennen/antennerna är inbyggda!

Tack vare routerns nya placering så behövde wlan förstärkas. Inga extra antenner kan alltså anslutas så lösningen fick bli en repeater. Det verkade vara det absolut bästa i vårt fall. TP-Link 901ND har fått bra omdömen, var billig och har ett inställningsläge för att jobba som bl.a. Repeater, så en sån fick det alltså bli!

Efter lite trassel med konfigurationen (grrrrr... den var ungefär 10.000 ggr. krångligare än routern att konfa! I alla fall för en endast normalintresserad användare som jag... fick ta till Youtube!!) så fick jag det hela att lira (tror jag - det är faktiskt lite svårt att veta vilken enhet man är uppkopplad mot... kan man kolla det?).

Men - det kvarstår 2 st problem!

1. Alla iOs-enheter, som t.ex. iPhones och iPad's tappar kontakten helt med nätverket när man slår på TP-Linken!
2. Detsamma gäller D-Link kameran! Men vanliga datorer verkar funka bra. Testade med både en PC laptop (Windows 7) och en MacBook! (Netgear routern och D-Link kameran är från start anslutna till varandra via "trycka-på-knappen-WEP-säkerhet".)

Finns det någon därute som har koll på både Netgear MBR1310 och/eller TP-Link WA901ND ihop med iOs-enheter? Eller bara är allmänt bra på att ge lite vägledning när det gäller att ställa in en Repeater!

Själv hittar jag inget tel.nr eller så till någon svensk support på TP-Link. Och faktum är att jag passade på att fråga Netgears support om MBR1310 skulle funka med andra repeatrar än Netgears egna, och det skulle inte vara något problem (och det hajar t.o.m. jag att det inte borde vara...!). Det fick därför bli den här forumdelen, är det helt galet så flytta inlägget bara. Sorry i så fall!

Jag tror kanske att det är något med säkerheten... Har ställt in TP-Link att jobba med WPA-PSK alt. WPA2-PSK samt angivit nätverkets SSID-lösenord. Kan man "connecta" de två routrarna med varandra genom WPA-knappen också eller...?

Jag kommer åt TP-Link via datorn (även direkt via wlan, efter att jag till slut lyckades konfigurera den med kabel...) Provade också att "pinga" den och allt verkar funka..!

Tacksam för all hjälp!

/Magnus

2

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

meko skrev:

Hejsan!

Skaffade Netgears nya router MBR 1310 med inbyggt SIM-kort via TRE för ett par månader sedan (...tror att den bara säljs genom TRE, i alla fall ger inte Netgear någon support på den utan de hänvisar till TRE...)

Routern funkar egentligen kanonbra med fin stabilitet etc. Har den i stugan med en D-Link webkamera ansluten via wlan (DCS 930-L). Jag har kommit åt kameran 100 % av de gångerna som jag testat! Både via iPhone-appen och via dator och webinloggning! Och det är många gånger som jag har testat under tiden som det hittills har rullat på! Väldigt nöjd så långt alltså!

Nu har jag monterat en Poynting riktantenn högt upp på TV-antennmasten för att få bättre mottagning på 3G nätet. Det innebar att routern åkte upp en våning för att kunna anslutas till antennen med så kort kabel som möjligt. Jag har genom mycket bra support från Loh Electronics, där antennen inköptes, samt även lite via Netgears support (något motsträvigt och med kommentarer typ "...det är TRE som har stoppat in sina grejer i den lådan, vi har ingen support på den..") lyckats klura ut att båda antennerna/antenningångarna som finns på routern är till 3G mottagningen ("Main antenna" och "AUX antenna")! Wlan-antennen/antennerna är inbyggda!

Tack vare routerns nya placering så behövde wlan förstärkas. Inga extra antenner kan alltså anslutas så lösningen fick bli en repeater. Det verkade vara det absolut bästa i vårt fall. TP-Link 901ND har fått bra omdömen, var billig och har ett inställningsläge för att jobba som bl.a. Repeater, så en sån fick det alltså bli!

Efter lite trassel med konfigurationen (grrrrr... den var ungefär 10.000 ggr. krångligare än routern att konfa! I alla fall för en endast normalintresserad användare som jag... fick ta till Youtube!!) så fick jag det hela att lira (tror jag - det är faktiskt lite svårt att veta vilken enhet man är uppkopplad mot... kan man kolla det?).

Men - det kvarstår 2 st problem!

1. Alla iOs-enheter, som t.ex. iPhones och iPad's tappar kontakten helt med nätverket när man slår på TP-Linken!
2. Detsamma gäller D-Link kameran! Men vanliga datorer verkar funka bra. Testade med både en PC laptop (Windows 7) och en MacBook! (Netgear routern och D-Link kameran är från start anslutna till varandra via "trycka-på-knappen-WEP-säkerhet".)

Finns det någon därute som har koll på både Netgear MBR1310 och/eller TP-Link WA901ND ihop med iOs-enheter? Eller bara är allmänt bra på att ge lite vägledning när det gäller att ställa in en Repeater!

Själv hittar jag inget tel.nr eller så till någon svensk support på TP-Link. Och faktum är att jag passade på att fråga Netgears support om MBR1310 skulle funka med andra repeatrar än Netgears egna, och det skulle inte vara något problem (och det hajar t.o.m. jag att det inte borde vara...!). Det fick därför bli den här forumdelen, är det helt galet så flytta inlägget bara. Sorry i så fall!

Jag tror kanske att det är något med säkerheten... Har ställt in TP-Link att jobba med WPA-PSK alt. WPA2-PSK samt angivit nätverkets SSID-lösenord. Kan man "connecta" de två routrarna med varandra genom WPA-knappen också eller...?

Jag kommer åt TP-Link via datorn (även direkt via wlan, efter att jag till slut lyckades konfigurera den med kabel...) Provade också att "pinga" den och allt verkar funka..!

Tacksam för all hjälp!

/Magnus

Har du den idag alltså på WDS Repeater? Har du testat att ha den på Access Point? Det borde fungera bättre. Om jag förstått det rätt så agerar din TP-Link router DHCP server som standard? Stäng då av DHCP servern på TP-Linken och välj Access Point. Tänk på att när du nu startar om enhten kan du få problem att komma åt den - se därför till att den inte har samma Gateway-IP som din Netgear. Kolla även det jag skriver om nedan innan du startar om. Skulle det mot förmodan inte fungera kan du bara återställa routern (alltså TP-Linken).

Se även till att ha EXAKT samma inställningar vad gäller nätverksnamn och kryptering på din Netgear router som på din TP-Link. Har du alltså ett nätverk som heter "Magnus" med WPA2-PSK AES kryptering och en nätverksnyckel som är "Hejsan" på din Netgear så ska det vara samma inställningar på din TP-Link. Skiljer sig något kan det bli problem.

Jag rekommederar för övrigt att du ställer in din Netgear på att ha WPA2-PSK AES kryptering, om du inte redan har den på det.

Fungerar det? Det är nämligen så jag har mina accesspunkter inställda (dock har jag vanliga routrar med LAN-portar), jag har nämligen en mer eller mindre krånglande DOVADO först -> TP-LINK TL-WR1043ND -> NETGEAR CG3100 för maximal WiFi täckning där jag bor smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Hej, tack för ditt svar careface!

Jag kan nog inte ha TP-Link som Access Point när den arbetar trådlöst åt båda håll va...? Måste bli Repeater! (Netgear MBR 1310 måste väl vara Router nr. 1 så att säga).

Det kan nog vara DHCP som är felinställt! Det skall väl bara vara Netgear som har den inställningen. Får kolla och testa lite mer i morgon då jag skall ut till stugan!

Inställningarna kring kryptering och lösenord mm. tror jag är rätt, men skall dubbelkolla!

Kan man utnyttja WPS (eller QSS som det heter på TP-Link) för att ansluta de båda routrarna till varandra?
Då bör ju allt bli rätt på en gång, i alla fall avseende kryptering och SSID etc. eller..?

/Mvh Magnus

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-20 07:04:40)

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Witeless distribution system (WDS) är inte standardiserat och kan knappast förväntas funka mellan olika fabrikat. Kryptering är ett problem. Bl a AVM ( Fritzbox) tillåter WPA2 men då mellan enheter av detta fabrikat., router till deras repeater.

En enkel alternativ lösning är att använda ethernetförbindelse över elnätet för att förbinda router och accesspunkt. Inte bra om det finns kortvågslyssnare i närheten dock. Installerade detta hos en kompis i veckan. Farten över devolo 200 mbit pluggar angavs till 150 mbit vilket räcker.

En ännu mindre elegant lösning är att ansluta en burk som wireless client till routern och sedan via nätverksuttaget på klienten ansluta en annan burk som går som accesspunkt. DHCP kan delas ut av routern eller klienten. Som klient kan användas bl a dlink dap 1160 eller 1360 eller förmodligen olika TP links. Här är inte kryptering något problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Finns trådar om att koppla externa antenner till burkar som saknar kontakter,
Men det kräver vi vissa fall lödning i dom, andra har interna kontakter för testning av wlan.
Så det går att koppla extern om man vill grejsa med det.

Jag har gjort det på ett par netgear, dovado tex och det har funkat bra.

6

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Ja, det finns nog många olika alternativ... Men det borde ju funka bra tt köra TP-Link'en som repeater när den t.o.m. har ett sådant "mode" som man kan ställa in den i! Vi får se hur det går! Jag återkommer!

Ps. Devolo-pluggarna vet jag funkar fint! Kör Telia digitaltv via dessa till 3 av 4 apparater hemma! Bara den TV'n som har inspelningsbar digitalbox (och HD) som har nätverkskabel kopplad till sig!
(...så det kan ju faktiskt vara ett alternativ även nu... har inte ens tänkt på det..! :-) :-) :-)

/Mvh Magnus

7

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Du kan köra olika kodade devolo parallellt men det tar nog ned farten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Testade lite ikväll igen när jag var förbi stugan. Fick det inte att funka. DHCP är avstängt på repeatern eftersom IP skall delas ut av Rot-routern, MBR 1310. Säkerheten är såvitt jag kan se korrekt inställd med SSID, lösenord och rätt kryptering vald.

IP-numret på TP-Linken är satt till statiskt, 192.168.1.254 enl. grundinställningen. Den kommer dock inte upp på listan i Netgear förrän man ändrar till dynamiskt IP.... Men det blir ingen skillnad på t.ex. IPhone eller D-Link kamerans wlan-anslutning. Wlan slocknar när TP-Linken slås på! Verkar inte som om telefonen får något IP-nummer heller..? Är det där felet ligger kanske? (Jag förtydligar återigen att jag är helt normalt funtad när det gäller att hantera nätverksprylar dvs. helt okunnig... men det brukar räcka!)

Skall prova i helgen att återställa TP-Linken helt och börja om helt från början igen, det hjälper ju ibland! :-)

Sedan har vi ju nödlösningen med Devolo! Jag har 3 st "homeplugs" liggande! ;-)

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-21 03:20:13)

Sv: Netgear MBR 1310 med TP-Link WA901ND som Repeater, behöver hjälp!

Tp-linken verkar inte vilja förmedla dhcp från netgear- burken. Kan du inte ha statisk adress melan netgear och tp-link och låta tp dela ut dhcp till alla inkl iphone? Undvik att statiska adressen ligger inom dhcp range.

Ska det vara fjärråtkomst är för övrigt ofta statiska adresser bättre. Om tp link klarar det kan man också ha vissa enheter på förutbestämda dhcp adresser som sätts med ledning av T ex kamerans MAC adress. Kallas statisk dhcp.

Kör en nätscan med iphone appen iNet och se vad du får fram, det brukar kunna visa underligheterna. Undvik att ha netgear och tp link på samma åtkomstadress, det kan inte funka.

En variant är att ladda ned teamviewer på laptop och låt någon som kan kolla hur det är inställt i dit nät utifrån.  Hjälparen har ockå teamviewer och du ger det tillfälliga lösenordet per telefon så får hjälparen tillfällig fjärråtkomst till din dator. Laptopen bör då vara anluten med nätverkskabel till netgear och även ha soft perfects nätscan program installerat. Båda programmen är gratis för privatpersoner. Båda sidor ser samma skärm och man kan chatta över länken. Dessutom kan det vara idé att ha tp link ansluten via nätverkskabel också vid en sådan genomgång. Problemet bör vara löst på en timme för du har troligen förbisett något.

Netgearroutern verkar byggd enl samma koncept som Vololink 125 men till halva priset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.