1

Tråd: Råd om en helhetslösning??

Hej alla kunniga.
Har läst runt lite här men har för dålig kunskap för att kolla efter rätt info.
Jag har just nu ett adsl-bredband som max kommer upp i 1,5 Megabit/sek (heter det så?) , bor för lång från stationen enligt bredbandslevantören.

Skulle gärna komma upp i hastighet, kanske 3 mb/s så vi kan hyra film online och sånt.
Vi har närmaste 3g-mast ca 5km bort och bor i en svacka, så det är knappt att man kan tala i mobiltelefon inomhus. Men om jag går upp på en lite högre plats med jobbdator som har mobiltbredband ( inbyggd antenn)blir det ca 3 mb/s i hastighet

Är det någon som har förslag på helhetslösning för mitt problem? Vi har en tv-antenn på stolpe på taket, kan förlänga detta rör för en 3g antenn om det skulle va bra.
Skulle gärna ha router så vi kan fortsätta köra trådlöst inomhus.
Allra helst skulle jag köpa allt på ett ställe, budget ca 2000. Hellre bra än billigt.
 
Jag har ett modem huawei e1750 liggandes, kanske kan användas?

Ja det blev lite rörigt och många frågor...
Hoppas nån orkar läsa och dela med sig av sin kunskap och erfarenheter.
Trevlig kväll/ direktör bjorkand

2

Sv: Råd om en helhetslösning??

Börja med att se på operatörernas täckningskartor. Tele2 sätter tom ut 3G och 4G master. Försök se vilka närliggande master som ser ut att ligga inom inom "synhåll".

Skaffa obundet modem som klarar snabbt nät gärna ett som klarar 4G.
Börja med att placera modem högt i hus, åt rätt håll.
Får du dålig signal kan antenn löna sig.

Det finns att köpa eller att bygga själv
http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=38127
:-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Råd om en helhetslösning??

jag litar inta på täcknignskartor..dom förskönar nästan alltid om man bor på landet.
Det bästa du kan göra att t.ex kolla med Telenor Router 4g 80 mb....och kolla vilken signal du får in
och är du inte nöjd så lämna tillbaka saker fort som attan om du tycker att det inte var bra
jag har 10 mb 4G mitt ute i skogen ...och 20mb 3G ....så testa att ta upp routern på taket och se vilken
signal du får om du sätter upp en antenn ..skulle rekommendera två st Poynting antenner för det är två uttag på denna router
om direktörens ekonomi är bra så är detta en lösning som du bör satsa på ...haha :-) säger konsulten Goliat smile

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

4

Sv: Råd om en helhetslösning??

Ljungdal ..han måste väl ha ett simkort i modemet för att se om det finns signal eller...jag kanske har fel ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-19 18:21:48)

Sv: Råd om en helhetslösning??

Du har rätt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Råd om en helhetslösning??

Har kollat runt lite nu, funderar på att prova telias bredband mellan med 4g routern Huawei Mobile WiFi E589.

Är det en bra grej? finns det uttag för antenn på detta modem?

Skulle få modem/routern om man tecknar sig för 24 månader och då skulle månadskostnaden bli mindre än det dåliga adsl som jag har idag.

Är det någon med erfarenhet om att ångra sig och skicka tillbaks till telia? Är det krångligt och blir det några kostnader?

Kör i vind/ direktör bjorkand

7

Sv: Råd om en helhetslösning??

Se E589 som en möjlighet att få 4G på vissa platser under gynsamma betingelser och nära mast. Det finns ett antennuttag vilket är suboptimalt för en 4G router som bör kunna använda två antenner för Mimo. Jag skulle inte köpa E589 som 4G router som ersättning för adsl. Kolla huawei B593, dlnk drw943 och avm6840 för några alternativ som kan vara bra som stationär router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Råd om en helhetslösning??

Telia är inget bra om du ska ladda ned mycket filmer ...antal GB är inte så mycket i månaden ..Telenor mera GB ...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G