1 Senaste redigerad av Niklas (2008-07-04 16:57:07)

Tråd: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Nu får vi se vad det här kan leda:

Konsumentombudsmannen och Tele2 är nu överens om vad som gäller angående surftak på mobilt bredband. Man får avtala vad som helst, men det måste vara tydligt, är budskapet från KO i dag.
Gränser för hur mycket användare av mobilt bredband får ladda hem innan hastigheten stryps kan finnas kvar även i framtiden. Men surftaket måste tydligt anges och begränsningar får inte införas i redan gällande avtal. Det står klart efter att Konsumentombudsmannen, KO, och Tele2 under dagen har under dagen varit i kontakt med varandra.

"“ Vi är överens nu, säger Mattias Grundström, jurist hos KO.

Tele2 införde i januari en övre gräns för hur mycket data en kund får ladda hem med sitt mobila bredband. När mer än 5 GB har använts sänks hastigheten från 384 till 30 Kbit/s, en hastighet som Konsumentombudsmannen beskriver som "i det närmaste oanvändbar" för vissa applikationer.

På onsdagen gjorde KO gällande att föreläggandet handlade om gränsen i sig, även om en central fråga i föreläggandet är att den  i fallet med Tele2 infördes i redan gällande avtal.

"“ Företag kan sälja sådana här produkter. Att säga att man måste ta bort helt är att gå för långt. Man får avtala vad man vill, men det måste vara tydligt, säger Mattias Grundström.

Att däremot införa sådana förändringar i avtal som redan gäller är, enligt KO, förbjudet.

Ni kallade surftaket ett oskäligt avtalsvillkor. Gäller inte det längre?
"“ Man får avtala vad man vill om det är skäligt, men det kan vara svårt att bedöma vad som är skäligt. Det här kan vara tveksamt men vi har inte prövat det utan vill hellre att man betonar tydligheten.

http://www.idg.se/2.1085/1.170806

Testade Telia här hemma och kom upp i över 5 Mbit.
Med Tre har jag knappt täckning och kommer som max upp i 1 Mbit.
Det som stoppar mig att välja Telia är den löjliga gränsen.

Läs även denna artikel: http://www.idg.se/2.1085/1.170671

2

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Ja vad skall man säga? två månader i rad har jag blivit spärrad och får endast surfa med 30kbit/s. Mitt 56 modem -95 var snabbare. Och detta efter att endast ha sett ett par filmer helt lagligt via cdon.se Pinsamt, detta måste ju ändå vara självmord för det mobila bredbandet.... Fast man blir ju lite nostalgisk...

3

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Kanske dags för er som upplever detta att skrota tele2/telia och komma till solsidan med Tre.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Andreas skrev:

Kanske dags för er som upplever detta att skrota tele2/telia och komma till solsidan med Tre.

Men vad ska man göra när "tre" täkning suger här vart man bor sad

Enda som fungerar här uppe i Norrbotten är Telia tyvärr hmm

5

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Då får man nog snegla på ICE's lösning, då deras teknik kan leverera bra täckning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Men med ICE så måste man väll köra med deras modem??
För dom kör väll på 450mhz eller mins jag fel??

Jag vill ju använda det inbyggad 3G modemen i mina laptopar....

7

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Okey då går det inte, såvidare du itne byter modemet mot ett kompatibelt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Finns det 3G 450mhz mini pci-e kort??
Jag har då aldrig sett nå mini pci-e kort som klarar 450mhz.

9

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

men hur är det med ice.net, kör dom fortfarande stenhårt med att strypa hastigheten när man går över gränsen? för annars skulle det va ett vettigt alternativ till min anslutning från tre jag har idag, så här står det på ju på deras sida för abonnemanget  pro gateway
ice.net förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om det totala anvåndandet överstiger 10 GB/månad.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Tror de gör det systematiskt.

Ang pci-e kort så skall det finnas för den standarden också, inte direkt bara vi som kör med 450mhz.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-10 15:25:33)

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Att belasta 450-nätet med strömmande film är att sabba konceptet. En som tittar på strömmande film nära basstationen kanske gör att ett antal nyttoanvändare 6 mil bort inte får kontakt.

Spel är en annan sak, det handlar nog mer om pingtider än om stora datamängder. Där är 450 bra.

En vanlig 450 cell täcker tre gånger större yta än en 3G celll, storceller ut mot hav 30 ggr mer.

I ett cdmanät påverkas räckvidden av det totala antalet användare som är uppkopplade samtidigt, ej så i 3G nätet (fel av mig tack för rättelse nedan. I GSM nät begränsas antalet uppkopplade användare av antalet tillgängliga tisluckor inom varje cell).

Det måste vara en svår avvägning för CDMA450 operatörer att få in nya kunder och samtidigt begränsa mängdnedladdning. Bra om Gigabyte-konsumenterna håller sig till 3G där cellstorleken är mindre.

Edit: Det går naturligtvis att minska cellstorleken i CDMA450 också genom att minska tidsfönstret från 62 km till lika med 3G. Då blir förhållandena likvärdiga. Den utbyggnaden kommer i tätbefolkade områden, förhoppningsvis i takt med belastningen. Men användning i tätort är liksom inte huvudgrejen för CDMA450 för då är den låga frekvensen och den bättre vågutbredningen ingen fördel.

Det sitter Ice basstationer i Nackamasterna, STO 1054B. Det är den basstation som har längst räckvidd öster och sydöst ut i skärgården enligt täckningskartan. Befinner sig man långt öster om Sandhamn så tappar man förr Sandhamn än man tappar Nackamasten- enligt kartan. NAckamasten har en boomercell med utökad räckvidd, ca 8 mil istället för 6. (enligt en wikipediaartikel kan man se Nackamasterna från Svenska Högarna sju mil bort)

Då är det ju synd om det sitter en massa folk och strömmar video i stan. Hur Ice löser detta har jag ingen aning om. Rejäl konflikt mellan tätbefolkat närområde och enstaka användare långt bort.

Även om det möjligen finns pci expresskort för 450 MHz så måste parametrarna sättas av operatören. I USA finns motsvarande SIM-kort för CDMA, ej i Europa. Kallas RUIM card. Kommer nog.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m … i_61243976

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Kommentar till ovanstående, UMTS (vanlig 3G) är oxå CDMA teknologi och cellen krymper och växer med antalet aktiva användare... Alltså inget specifikt för CDMA450

13

Sv: Nya bud om maxgräns för mobilsurf

Gränsstrypningen kan inte fungera eftersom den tillämpas på kalendermånadsbasis. I början av månaden borde det alltså vara fullproppat med kunder och i slutet underanvänt. Halebop gav nyligen bort sista veckan i oktober.

Försök fungera ut en bättre lösning. Max per dag är bättre (1/30 del av månades maxtak). Frågan är om det finns ännu bättre gränssättningar.

David