51 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-26 11:42:20)

Sv: Comviq 4G

Kul att det gav så bra effekt. Vilket modem, vilket band och vilken operatör? Jag har två stycken av dessa antenner och ska testa igen, nu med E392 på Telia 800 och senare på Telia 2600. Tidigare jämförelse gjorde jag med en routers glasspinne (paddel) antenner.

Du började med mycket låg fart och då ger redan ett par dB bättre signal dramatisk skillnad. För att gå från 10 till 20 mbit krävs mer, och sedan krävs ännu mer för att komma upp i 25 (mina erfarenheter från 800 bandet).

Det finns knepiga effekter. Tyska användare av Fritzbox avm6840 observerar att uppload sjunker strarkt om routern registrerar flera master. Det sker inte med en annan router som de testat. Ingen förståsigpåare i deras forum vet varför och där finns folk på proffsnivå.

Kom ihåg att 11dBi avser förstärkning i förhållande till en referensantenn. Modemets miniantenner  ligger flera dB under den nivån. Så även en antenn som ger 2dBi förstärkning i horisontalplanet innebär en avsevärd förbättring. sedan är antennerna i E392 helt platta så det bör spela roll hur man ställer modemet i förhållande till masten.

Normalt sett så borde du få bättre förbindelse om du höjer upp antennen efter som vatten och mark dämpar (googla Fresnelzon). Men den reflekterande ytan kan kanske motverka den effekten. Jag skulle testa med magnetfoten på en plåtbit tre metrer upp för att se om det blir någon skillnad. Om jag testar vid vatten får jag in fyra fem master och det är inte säkert att det blir bättre signalkvalitetveftersom de andra masterna stör. Pröva också att sätta sprötantennen horisontellt. Gärna en vertikalt och en horisontellt.

En lösning på sikt kan vara att köra ethernetsignal från Tiny upp till huset i en elsladd över homeplugs, t ex Devolo 200 mbit pluggar. Eller en wifilänk, men då kommer antenntrasslet och skymmande träd in  igen (cantennaläge för hempularen).  25 meter funkar bra över homeplugs. Jag får halvdan fart igenom 180 meter trefas jordkabel till sjöboden, båda homeplugs anslutna till samma fas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52 Senaste redigerad av mobilaniad (2012-07-26 11:40:30)

Sv: Comviq 4G

jonasolof skrev:

Vilket modem, vilket band och vilken operatör? Jag har två stycken av dessa antenner och ska testa igen, nu med E392 på Telia 800 och senare på Telia 2600. Tidigare jämförelse gjorde jag med en routers glasspinne (paddel) antenner.

Du började med mycket låg fart och då ger redan ett par dB bättre signal dramatisk skillnad. För att gå från 10 till 20 mbit krävs mer, och sedan krävs ännu mer för att komma upp i 25 (mina erfarenheter från 800 bandet).

Det finns knepiga effekter. Tyska användare av Fritzbox avm6840 observerar att uppload sjunker strarkt om routern registrerar flera master. Det sker inte med en annan router.

Kom ihåg att 11dBi avser förstärkning i förhållande till en referensantenn. Modemets miniantenner  ligger flera dB under den nivån. Så även en antenn som ger 2dBi förstärkning i horisontalplanet innebär en avsevärd förbättring. sedan är antennerna i E392 helt platta så det bör spela roll hur man ställer modemet i förhållande till masten.

Normalt sett så borde du få bättre förbindelse om du höjer upp antennen efter som vatten och mark dämpar (googla Fresnelzon). Men den reflekterande ytan kan kanske motverka den effekten. Jag skulle testa med magnetfoten på en plåtbit tre metrer upp för att se om det blir någon skillnad. Om jag testar vid vatten får jag in fyra fem master och det är inte säkert att det blir bättre signalkvalitetveftersom de andra masterna stör. Pröva också att sätta sprötantennen horisontellt.

Bra tips och synpunkter. Jag skall testa som du säger.

Kör på 900mhz mot Comviq 4G kontant (Telenor/Tele2 är samma sak, allt går tydligen över Telenor) Har ett E398 i en Dovado Tiny.

Jag vet inte om jag kan hoppas på mer än 10mbit ned då jag är 7km från masten?

När det gäller 800mhz bandet så skall visst den något kortare och billigare antennen som Loh har vara bättre men denna är bättre för 900mhz sade de till mig.

53 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-26 11:57:00)

Sv: Comviq 4G

Jag lade till en del i mitt inlägg, såg inte att du svarat redan. Jag vet om deras rek om 800 vs 900 så mitt test brister lite i relevans för 900. Min invändning är rent teknisk. Det är omöjligt att konstruera en flerbandsantenn som ger 11 dBi i horisontalplanet på det sätt som den här antennen är gjord. Redan fem dBi på 900 gör stor skillnad i jämförelse med modemets egna antenner. Jag ökar ju farten från 11 till 20 mbit ned med en panorama kryssantenn med angivna 2,5 dB förstärkning kontra de interna i E392 (telia 800). Med panelantenn och angivna 12 dBi kan jag komma upp i 25 ned och upp. Ingen av dessa yttre antenner är rundstrålande även om kryssantennen sägs vara det. Den har påtaglig riktverkan mätt i dBm signalnivå RSRP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Comviq 4G

Hej !

mobilaniad skrev:

Kom ihåg att jag läst detta om just den antenn jag köpt och jag kan inte hålla med, för mig gav den som sagt 10 gånger bättre fart ned...

Jag håller fullständigt med jonasolof.
En rundstrålande sprötantenn kan INTE ge 11dB förstärkning!

Förbättringen du får kan bero på flera orsaker:
- sprötantennen står på en annan plats -> prova att flytta runt modemet(utan sprötantennen) lite
  så skall du upptäcka att du får samma resultat !
- du kör modemet direkt i Tiny'n vilket ger störningar -> använd en USB-förlängning,
  gärna 2 m mellan modemet och Tiny'n


Vill du prova en riktantenn som i stort sett är gratis så bygg en sådan här och prova.


MVH,
Erland

.

55

Sv: Comviq 4G

Tack för tipsen. Med en usb förlängning på 2 meter fick jag genast nästan 13mbit ned !

Jag får dock inte samma prestanda bara jag ställer modemet på samma plats som antennen oavsett förlängning eller inte. Jag har provat och det dyker direkt ned till kring 1mbit ned utan antennen. Med antennen i så får jag nu mellan 11 - 13mibt ned var jag än ställer den på den ca. 5 meter i diameter plats jag är på vid sjön. Att jag hamnade där var för att jag hade 25m elkabel helt enkelt.

Skall testa vidare på verandan och vid förrådet o.s.v. där jag har ström och tak över huvudet utomhus, skulle vara bra att kunna ha det ute men slippa att ha en kapslad låda mot regnet.

Hursomhelst så har jag nu riktigt bredband äntligen och kan jobba även om det blir lite administration med utrustningen då jag kommer till och åker från stugan.

56

Sv: Comviq 4G

En mb/s är ju påtagligt dålig fart på 4G.Prova att ställa modemet en meter ovan bryggan. En låda kan vara öppen nedåt, bättre än kapslad ur fuktsynpunkt med tanke på kondensationsrisk på nätterna.  Bara den är skuggad. Du kan ju också dra en 25 meter lång nätverkskabel till huset från Tinyn och slippa home plugs. Se till att jorda skärmen bara i elsystemets jord som bör ha ett bra jordtag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Comviq 4G

mobilaniad skrev:
careface skrev:

Dina bilder går ej att visa, så du vet.

En riktantenn kostar ju mycket mer och jag skulle tro att den ger dig ännu bättre resultat, men frågan är om du vill lägga ut ytterligare 1000kr på det - eller om du är nöjd som det är idag?

Nu tror jag bilderna är publika, jag ser dem utloggad från Google själv i alla fall.

Vill inte lägga ut mer pengar alls :-)   men är intresserad av vad det skulle kunna göra för skillnad med en riktanenn, varför är de så mycket dyrare?


Kan ej se dina bilder, måste logga in ("orkar inte").

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

58

Sv: Comviq 4G

Eftersom sprötantennen uppenbarligen hjälper kan du ju skaffa en till och montera den horisontellt.

En annan variant är att ställa två sprötantenner +-45 grader och rotera detta V för bästa signal. På så vis kan andra master och användare tryckas ned såvida de ligger vid sidan om den räta linjen till masten. Med lite geometriskt tänk inses att arrangemanget förutsätteratt antennerna verkligen har max riktning vinkelrätt mot sprötet vilket ingalunda är säkert. 

Nackdelen med vertikalt ställda effektiva rundstrålande antenner är att modemet får in andra master som enbart ger ökad brusnivå och sänker signalkvaliteten.


Det vore intressant att veta hur två vinkelställda sprötantenner funkar jämfört med en 10 dBi panelantenn för 900  alternativt två logperiodiska poynting. Närheten till och höjden över vatten är en annan intressant variabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Comviq 4G

Jag kommer inte att köpa en till antenn, snart närmar jag mig investeringen för en dyrare riktantenn isåfall. Just nu ligger jag på under 400kr och det känns mycket bra att för det få konstant 12-13mbit ned dag efter dag.

Jag testade igen uppe vid huset bara 25 meter längre upp på tomten med högre höjd på antennen och med 2m usb kabel mellan modem och Dovado Router. Täckningen är densamma, kring 60% men genast viker farten ned till under 1mbit igen.

Jag måste vara nere vid sjön som det verkar, kanske är det sjön som reflekterar så effektivt för antenne står bara en meter ovanför marken därnere men bara kanske 3 meter från vattnet.

Jag har två små antenner som bara är ca. 20cm höga som jag kanske kan ansluta en av också till E398 utöver den större antennen. Skall prova lite.

Undrar bara ett par saker till...

När jag har en eller två antenner anslutna till E398, är då också de interna antennerna aktiva så det spelar roll var modemet ligger?

Vad är det för skillnad på de två uttagen, är det någon skillnad, det verkar inte spela någon roll vilket av dem jag sätter antennen i, just nu har jag den i det som är närmast infästningen på plastfliken som kan dölja uttagen. Tänkte om de var för olika frekvenser eller nåt...

Som svar på tipsen om täckning upp till huset så kan jag säga att då jag har en rejälare wlan antenn på Dovado routern så räcker det att köra wlan de 25 meterna upp dit. Det är över wlan inifrån huset som jag mäter hela tiden. Bara en elkabel ned över tomten räcker alltså och det är ju skönt.

Vad gäller andra master så kommer det inte på frågan, det finnse en mast och den står som sagt 7km bort åt väster, jag har hittat den klockrent på kartan och det är Telenor 900mhz som sänder, det har jag kollat med flera operatörer som säger samma sak. Skulle jag vilja ta ett fast abbonemang så har jag alltså flera olika operatörer att slå ut mot varandra som alla kör Telenor i botten.

Att inte bilderna kan ses på Picasa fattar jag inte, de är ställda på "visas för public" och jag ser dem nu på en helt nyinstallerad Ubuntu dist utan att vara inloggad på något konto alls...

https://plus.google.com/photos/10787775 … banner=pwa

60

Sv: Comviq 4G

Jag ser dina bilder utan problem.

61 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-28 13:03:36)

Sv: Comviq 4G

I ett 3G modem används en antenn för mottagning och sändning. Den andra antennen används bara för mottagning. Modemet tar den mottagning som är bäst, så kallad diversity mottagning. Finns det bara ett antennuttag brukar det Gå till diversitymottagning på huawei och till sänd /mottagning på Sierra. Vill man få glädjesiffror på bra signal är huaweis väg rätt. Vill man ha ett effektivt modem är sierras rätt.

På 4 G modem finns vanligen två antenningångar och modemet använder båda samtidigt för mottagning och optimerar resultatet. Vill det sig väl tar den ena antennen emot signal från basstationens ena antenn och den andra modemantennen signal från basens andra antenn. Det är multiple in, multiple out sett från basstationen.

I Huaweis 2,3,4 G mifi E589 finns dock bara en kontakt för yttre antenn. Den bristande funktionen kan döljas med braskande reklam. Gå in i en Teliabutik och titta.

I nuvarande LTE standard sänder modem och routrar bara över en antenn, och huawei säger inte vilken. Basstationen tar emot signalen med två antenner och använder då diversitymottagning. I LTE advanced kommer även modemen att sända över två antenner för snabbare upload men det drar för mycket ström för 4G telefonernas batterier f.n. Med dubbla sändande antenner på båda sidor uppnås full 2x2 Mimo. Bara för att man ansluter en dubbelantenn, t ex en panelantenn, märkt 2x2 Mimo får man således mimo verkani form av högre fart idag även om effekten kan uppnås vid nedladdning.

I routrar brukar anges vilken antenn som används för sändning.

De interna antennerna kopplas bort då en yttre antenn ansluts till respektive utgång. Omkopplingen sker oftast mekaniskt i kontakten. I B593 sker omkopplingen genom att en liten spänning ligger över utgången. Om den kortsluts vet routern att en yttre antenn (som likströmsmässigt är en sluten tråd) anslutits men tydligen måste detektering ske på båda kontakterna för att omkoppling ska ske. En eller två sprötantenner kan inte få b593 att kopppla om utan Lohelectronics adapterpigtail för de utgör inte en sluten krets likströmsmässigt.


Men om nu bara en utgång används för sändning uppstår frågan varför du inte märker någon skillnad när du skiftar utgång. Modemet måste ju svara på att det tagit emot datapaket. Uppenbarligen räcker den interna antennen då det är den som får göra jobbet. Men har du ingen skillnad i upload? Vill man veta vilken antenn som används för sändnin kan man ju pröva att helt sonika kortsluta respektive utgång, fast det kanske inte är så nyttigt för modemet.

Min stilla tanke är att användarna avstår från antennköp därför att det känns så rörigt och lurigt med den här branschen. En helt förståelig reaktion.

En liten kommentar om signalstyrka och modem som funkar både på 3G och 4G. På 3G är mätning av den enskilda (önskade) basstationens signalstyrka mycket knepig och där används RSSI som grund för dBm angivelse, vilket Huawei sedan fördunklar ytterligare genom att ange procent. I början användes enbart pinnar men folk kom på hur de kunde få större upplösning t ex med E220 genom att använda AT kommandon i hypertetminal (windows). RSSI anger dock bara summan av alla signaler inom operatörens 5MHz bandbredd så olika master från samma operatör bidrar, vilket kan göra det svårt att rikta in antenner om inte den önskade masten dominerar.

På 4G är det lättare. Där mäter modemet en referenssignal på en av bastationens många bärvågor. Värdet kallas RSRP och anges liksom RSSi i dBm. Signalen är således specifik för masten och kan med fördel användas för att rikta antenner oavsett bidraget i total signaleffekt från andra master och störningar. Vidare mäts signalkvaliteten som skillnaden mellan önskad datasignals nivå och allt annat vilket yttrar sig som brus. Det är således en kvot och den anges som RSRQ. Har vi signalkvaliteten och signalnivån är bruset den okända faktorn, dvs nämnaren i kvoten. Den kallas också RSSI.

Huawei som gillar att förenkla anger RSSI också för 4G och struntar i att ange det vi skulle vilja ha, nämligen RSRP och RSRQ. Och sen kallar dom det hela procent. På så vis kan de ange samma slags signalvärde även på 3G. Dlink gör samma sak i DRW923 (tror jag, just nu, hinner inte kolla, Micke vet).

På grund av en annorlunda marknadsstruktur tog tyska AMV fram en Fritzboxrouter avsedd att erbjuda 4G på orter där adsl ej kan fås. Routern har inte 3G och täcker bara 800 och 2600 (en kommande modell får även 1800 inkl. TDD). Tji 900. Tyskar tänker ingenjörsmässigt så de lade till en "expertnivå" i användarinterfacet där man får fram rubbet av info som behövs för att analysera uppkopplingen., inklusive listan över master i simkortets egna nät plus andra nät, vilka är potentiella target cells, dvs basstationer som kan bli aktulla då man flyttar sig ur en cells täckningsområde. För uppkopplingen angesbl a RSRP och RSRQ.

Av ovanstående framgår att både 3G och 4G modem använder två antenner för mottagning och en för sändning men på lite olika sätt. Diversity kan dock användas även på 4G. Olika utgångar för olika frekvenser tycker jag mig ha sett på ett sierrakort, två för 3G och två för 4G. Bra med tanke på svårigheten att göra flerbandsantenner när frekvensområdena inte är multplar av en grundfrekvens. 1800, 2100 och 2600 på en antenn är inte lätt, lägg sedan till 800 och 900...

Huaweis E392 är lika bra och lika snabbt som den tyska routern där jag testat, dvs 800. Men Huawei ger inte användaren en chans att analysera uppkopplingen och Telia tycker att det är bra som det är. Många abonnemang med dålig fart ger mest pengar. Därför när jag går runt bland grannar som har Tiny och E392 ser jag placeringar vid öppna spicen eller vid en tjock bärande vägg och inga yttre antenner. Får man fem mbit ned är man rätt nöjd, fast det lätt kunde bli tjugo. Alla tycker mobilt bredband är en jäkla frustrerande sörja men så vill operstörerna ha det. 

OT ämnet vore intressant för en ekonomisk analys, ett ämne för en doktorsavhandlingi i företagsekonomi med titeln What is the optimal level of opacity in the market for mobile broadband to maximize individual operator profit? Does oligopoly counteract transparancy regarding technical performance? Att sedan den individuella aktörens profit kanske inte är så bra sett till marknaden i sin helhet ger väl bankernas roll i finanskrisen exempel på där det fanns en hel del opacitet i bostadslånemarknaden...

Nu till vattnet. Min hypotes är att det är avsaknaden av lövverk som är den stora fördelen nere vid bryggan. Jag testade Net1 i ett skogsbryn med en femhundra meter bred öppen äng framför. Så fort jag flyttade antennen några meter in bland träden sjönk signalstyrkan drastiskt och då fanns det ändå inga löv i höjd med antennen. På 3G sänkte en hasselbuske på stranden farten till hälften jämfört med vid sidan om. Jag kunde se masten 2 km bort över vattnet så jag kunde flytta mig in och ur trädets radioskugga. Nämnas ska också att operatörernas datasimulerade täckningskartor bara tar med terrängprofilen men utesluter dämpningen av växtlighet. Signalspridning och dämpning av löv och småkvistar är ett svårgreppat fenomen, det försämrar fart i högfrekkvent radiokommunikation. En pyramidceder och wifisignalen är väck som de säger i USA. Då ska vi inte snacka om hängbok... Fast de är vackra.

Nu bryter jag och går ned till stranden för att få motorlåset att fungera som butiken sålt tillsammans med en motor fast måtten inte stämmer. Allt kan fixas med en vinkelslip om en hammare inte räcker...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.