1

Tråd: Comviq 4G

Jag pratade med Comviq idag, tydligen så är alla simkort som de ger ut -gratis- 4G-ready. Så med rätt modem ska man kunna tanka dem för 4G per vecka och månad. Det är ganska få GB som ingår, å andra sidan, per vecka så är 4G/5GB 94 kr mot 3G/3GB 89 Kr. Någon som provat?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: Comviq 4G

Ljungdahl skrev:

Jag pratade med Comviq idag, tydligen så är alla simkort som de ger ut -gratis- 4G-ready. Så med rätt modem ska man kunna tanka dem för 4G per vecka och månad. Det är ganska få GB som ingår, å andra sidan, per vecka så är 4G/5GB 94 kr mot 3G/3GB 89 Kr. Någon som provat?



Jag har ett paket från Comviq med ett E398 och det fungerar bra.

Dock har jag aldrig kommit upp i några 80 Mbit/s, dock har jag oftast legat stadigt på 10/10 Mbit/s och det är jag nöjd med.


Använder det dock typ aldrig då Net1 är stabilare och har bättre täckning.

Ser faktiskt inte någon anledning att använda 4G, var kul i början.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Comviq 4G

får 3g hastighet med dom här med.  Kör jag äldre 3g sim så är hastigheten högre...
Kan iaf vara tillfälligheter.

4

Sv: Comviq 4G

Fick hem ett mbb kontantkort i förra veckan (som skulle vara 4G) men bara var 3G. Man måste typ beställa ett speciellt simkort för 4G via kundtjänst, eller med 4G modemet från deras hemsida..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Comviq 4G

Jag sparade såklart chatten med deras kundtjänst, där de angav att alla deras simkort är 4G-ready. Så jag provar och hör av mej igen till dem om det är problem. Under semestrarna i sommar behöver vi ha bredband både hemma och borta.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: Comviq 4G

Ljungdahl skrev:

Jag sparade såklart chatten med deras kundtjänst, där de angav att alla deras simkort är 4G-ready. Så jag provar och hör av mej igen till dem om det är problem. Under semestrarna i sommar behöver vi ha bredband både hemma och borta.

Tyvärr så hjälper det sällan. Det du kommer få är en ursäkt och frågan om du vill att de ska skicka ut ett nytt simkort till dig. Jag skulle få ett nytt utskickat i fredags till mig (det skulle skickas från Comviq i fredags) - igår hade jag fortfarande inte fått något. Får se om det kommer något imorgon.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Comviq 4G

Hmm, Har ni varit i kontakt med comviqs kundstjänst när ni frågat? För jag startade chatten idag, och frågade efter 4g simkort. Men då sa hon att dom inte ger ut några sånna lösa utan modem....

8

Sv: Comviq 4G

eriksson25 skrev:

Hmm, Har ni varit i kontakt med comviqs kundstjänst när ni frågat? För jag startade chatten idag, och frågade efter 4g simkort. Men då sa hon att dom inte ger ut några sånna lösa utan modem....

Ja, den första jag pratade med innan beställning så att de fungerade för 4G, när jag fått det simkortet och konstaterat att det inte för för 4G ringde jag in igen, jag skulle få ett nytt simkort. Jag gjorde den beställningen i fredags, men har fortfarande inte fått något.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Comviq 4G

Efter ett par försök så kom jag äntligen fram till en som kunde skicka ut ett 4G startpaket åt mig.... smile Så vi får se vad som landar i brevlådan.

10

Sv: Comviq 4G

Fick ett treG i lådan idag, skule vara fyraG - tror dom skickar äldre paket tills dom tarslut.

11

Sv: Comviq 4G

JAG:
hej
går det att köpa 4G kontant utan modem?

bara simkort

Tomas //comviq//                       
Tue, 6/5/2012 11:29:29 am
Ja, du kan beställa bara simkort här: https://www.comviq.se/webbutik/comviq_surf_sim

JAG:
Tue, 6/5/2012 11:30:13 am

för 4G?

Tomas                       
Tue, 6/5/2012 11:31:52 am
Ja, dom simkorten är 4G-ready

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: Comviq 4G

Fick två comviq kontantkort idag, ned en "4G"-etikett på klistrad. Så, det går att beställa bara simkort som fungerar med 4G. För att svara på min egen fråga :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

13

Sv: Comviq 4G

Enligt Comviqs kundtjänst häromdagen skall det vara tre ettor "111" i simkortets id nummer på baksidan om det är ett 4G simkort.

Jag har talat med dem annars nu i två och en halv vecka och med kanske 7-8 olika operatörer, de säger nästan alla olika saker, det är två som sagt att alla kort är 4G ready, ett par har sagt att det inte går att beställa bara 4G simkort och många säger att visst vi skickar dig 4G simkort.

Jag har till dags dato fått ett simkort för 3G och ringt extra och kollat med dem men de säger att det är INTE för 4G, har förmodligen två till tre simkort till på ingång då de loggar friskt i både tele2 och comviq systemet och inte hittar kunden från gång till gång. Alla som jag bett om har varit 4G som sagt, blir intressant att se vad som kommer härnäst.

Jag inser att det finns 4G simkort men det finns nog större chans att det blir fel igen än rätt.

Täckningskartorna för Tele2 / Comviq och Telenor visar också olika trots att allt går i Telenor nätet vad gäller 4G !!!

Tele2 visar mest täckning, sedan Telenor och sist kommer Comviq som är minst optimistiska för mitt område.

Hursomhelst så vore det bra att ha ett 4G kontantkort till hands så jag hoppas det dyker upp till sist.

Böööh....

14

Sv: Comviq 4G

kontatkort för att verifiera täckning, innan beställning är ett måste pga hur täckningskartorna...
visar täckning fast det inte finns 4gg mast på tio mil.

15 Senaste redigerad av Ljungdahl (2012-07-15 12:41:07)

Sv: Comviq 4G

Inte "111" i mina kontantkort, men de registrerar mot comviq LTE i min E392.
de båda numren har däremot formatet xxxxx-xxxxx-10000-xxxxx-iq851 gemensamt.

mobilaniad skrev:

Enligt Comviqs kundtjänst häromdagen skall det vara tre ettor "111" i simkortets id nummer på baksidan om det är ett 4G simkort.


Böööh....

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

16

Sv: Comviq 4G

Formatet xxxxx-xxxxx-10000-xxxxx-iq851 är precis vad jag också har men på det SIM kort som det står 3G på konvolutet till och som Comviq bedyrar INTE fungerar för 4G. Testar ikväll men jag har nog ingen täckning som det ser ut trots mer än en halv kilometer inom gränsen på täckningskartan. Trodde jag skulle kunna få någon procent. Skall kolla vidare imorgon på olika ställen på tomten.

Lutar åt att de ljuger som det passar dem och att alla simkort sannolikt är samma. Precis så sade de ju också på Brightpoint som skickar ut dem, " vi har bara en produkt ".  Varför de håller på som de gör vore instressant att veta.

Vilken APN använder du när du får registrering mot 4G? Jag kör Dovado och har testat Comviq4G och Tele24G utan framgång ikväll. Skall nu prova Telenors APN också, det är ju deras nät de kör i.

17

Sv: Comviq 4G

Jag kontaktade Comviq´s "kundtjänst" för några månader sedan, och frågade om SIM-kort för 4G.
Fick då svaret: "Det är inga speciella SIM-kort för 4G, vi har bara en sort"
Jag frågade då hur det fungerar om jag köper 4G-modemet från nåt annat företag,
kan jag då använda mitt nuvarande (3G-kort) i ett 4G-modem, och få 4G-hastighet ?
Fick svaret:"Javisst, det är inga problem !"

18

Sv: Comviq 4G

Vad jag vet så ska Tele2s och Comviqs 4G-ready kort vara dubbelstansade, alltså både ett stort och ett litet i samma. Det är det enda sambandet jag kan se hos Tele2/Comviq med de simkort jag fått och vilka som fungerat med 4G och ej.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Comviq 4G

mobilaniad skrev:

Formatet xxxxx-xxxxx-10000-xxxxx-iq851 är precis vad jag också har men på det SIM kort som det står 3G på konvolutet till och som Comviq bedyrar INTE fungerar för 4G. Testar ikväll men jag har nog ingen täckning som det ser ut trots mer än en halv kilometer inom gränsen på täckningskartan. Trodde jag skulle kunna få någon procent. Skall kolla vidare imorgon på olika ställen på tomten.

Lutar åt att de ljuger som det passar dem och att alla simkort sannolikt är samma. Precis så sade de ju också på Brightpoint som skickar ut dem, " vi har bara en produkt ".  Varför de håller på som de gör vore instressant att veta.

Vilken APN använder du när du får registrering mot 4G? Jag kör Dovado och har testat Comviq4G och Tele24G utan framgång ikväll. Skall nu prova Telenors APN också, det är ju deras nät de kör i.


Du vet att Telenor & Tele2 äger 2G & 4G tillsammans med 50 % vardera ?

APN: 4g.comviq.se

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Comviq 4G

Använd dynamisk APN.  Både i mobilepartner och i router.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

21

Sv: Comviq 4G

är det kontant så skulle sim tankas med 4g, med högre kostnad och då skall 4g funka.
fick jag som svar.

22

Sv: Comviq 4G

Mina simkort hade 4G-frimärke påklistrat...

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

23 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-07-17 11:31:06)

Sv: Comviq 4G

Hej !

Fick mitt idag och det hade också ett 4G-märke påklistrat.
Det kostade inget att beställa via Comviq hemsida.
Bara att beställa 4G-paketet och ta bort modemet så blir kostnaden 0 kr !

MVH,
Erland


P.S.
Har nu provat att koppla upp på 4G (utan att tanka kortet) vilket fungerar med APN: 4g.comviq.se !!
Kommer dock bara till Comviq's "tankningssida", vilket förefaller naturligt med ett "otankat" kort.
D.S.

.

24 Senaste redigerad av Ljungdahl (2012-07-17 11:04:53)

Sv: Comviq 4G

..dessutom...när du registerar kortet på comviqsidan så får du en veckas fri surf. :-)

kod skickas i mailen, du har 30 dagar på dej att aktivera koden, så den går inte igång direkt när du reggar.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

25

Sv: Comviq 4G

Jag drog idag ned förlängningssladd på tomten rakt ut från det fönster jag normalt sett har modemet i (E398 + Dovado Tiny). I fönstret finns ingen täckning alls från Comviq/Tele2/Telenor men jag får beroende på väder mellan 20-30% 3G från TRE.

Som sagt 25 meter ned på tomten  når jag stranden och sjön som har en stor öppen yta ut där och då fick jag direkt gång på gång kring 50% täckning på 4G på både Comviq, Tele2 och Telenor APN. Fick t.o.m. 100% på Telenor vid ett tillfälle.

Det kopplar dock inte upp alls utan står bara och connecting hela tiden, får vänta och se om det är SIM kortet det hänger på. Har inte fått något med 4G påklistrat ännu.

Kan man ens se 4G täckningen som jag ju gör hela tiden om man bara har ett kort för 3G som Comviq påstår att jag fått?

Sjukt att 25 meter och innanför ett fönster skall göra sådan skillnad, jag kan nästan loska ned till bordet på stranden från fönstret känns det som men härinne är det NO SERVICE lika fan :-)