26

Sv: Comviq 4G

ingen flaggstång? Bra tillfälle att köpa flaggstång. :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

27

Sv: Comviq 4G

Fick mitt 4G sim idag till sist. Det kopplade upp direkt med 64% täckning på 4G nere vid sjön. Fick 2mbit ned och dryga 3mbit upp. Jag klagar inte på uploaden men tycker det var dålig fart ned för så bra täckning.

Hur förklarar man det?

Nu är frågan hur man får tag på en bra antenn att förstärka med och vad skall man ha. Det finns två antennuttag på mitt E398.

28

Sv: Comviq 4G

Fördet första, vilket band är du upp kopplad på ?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Comviq 4G

Jag är uppkopplad på 4G över Comviq4G APN. Får kring 60% täckning som sagt och mäter om och om igen och får allt mellan nästan 0 och upp till nära 3mbit ned och upp till 3mbit upp.

Talade med Comviq idag, de ser att jag är uppkopplad på 4G nätet men att masten är 7km bort och att signalen kan vara "av dålig kvalitet" trots täckningsgraden på 60%. Om signalen är av bättre kvalitet så kan man få bättre bandbredd på mycket mindre täckningsgrad... Vet inte vad jag skall tro.

Nu vet jag att masten står åt väster och att jag nu skall upp på övervåningen och testa i fönster åt rätt vädersträck med båda externa antennerna inkopplade på mitt E398.

Fortfarande spännande men jag börjar tappa hoppet...

30

Sv: Comviq 4G

Är det 2600 eller 800 bandet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Comviq 4G

De har väl änsålänge bara rullat ut 900 och 2600?

32 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-20 08:10:44)

Sv: Comviq 4G

OK

Trådstartaren frågar om antenner men säger inte om det är 900 eller 2600bandet som används. Då är svaret enkelt. Två stycken långa, rätt fula poynting logperiodiska antenner ger ca 11 dBi förstärkning på båda.

Vet man vilket band som används finns det smidigare lösningar och ännu högre förstärkning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Comviq 4G

jonasolof skrev:

Vet man vilket band som används finns det smidigare lösningar och ännu högre förstärkning.

Signalcheck! smile  http://ralphfowler.com/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

34

Sv: Comviq 4G

mobilaniad skrev:

Jag är uppkopplad på 4G över Comviq4G APN. Får kring 60% täckning som sagt och mäter om och om igen och får allt mellan nästan 0 och upp till nära 3mbit ned och upp till 3mbit upp.

Talade med Comviq idag, de ser att jag är uppkopplad på 4G nätet men att masten är 7km bort och att signalen kan vara "av dålig kvalitet" trots täckningsgraden på 60%. Om signalen är av bättre kvalitet så kan man få bättre bandbredd på mycket mindre täckningsgrad... Vet inte vad jag skall tro.

Nu vet jag att masten står åt väster och att jag nu skall upp på övervåningen och testa i fönster åt rätt vädersträck med båda externa antennerna inkopplade på mitt E398.

Fortfarande spännande men jag börjar tappa hoppet...

Förmodligen är du då uppkopplad mot 900 MHz bandet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

35 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-20 08:16:49)

Sv: Comviq 4G

Micke

Ah, en pneumatisk mast. Måste ha... Vore rätt kul som flaggstång.

Discover

statistiskt troligt om man ser till ytan men inte nödvändigtvis om man ser till befolkningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Comviq 4G

Det måste nog vara 900 bandet då masten står 7km bort tydligen och jag får 60% signalstyrka. Testade idag med antenner i fönster på övervåningen åt Väster som Comviq tipsade om och jag får även där ca. 60% så det gjorde ingen direkt skillnad.

Mäter upp 3mbit ned och under 0,5mbit upp på övervåningen, bättre surfupplevelse än 3G helt klart trots den dåliga uploaden, svarstiderna naturligtvis som är kortare.

Börjar känna att surfen ordnar sig men ett bredband värt namnet är det inte.

Skall installera programvaran i dator och testa så jag kan se mer än vad Dovado Tiny ger mig. Den säger bara 4G inte vilket band jag är på med säkerhet.

Kommer att investera i en riktantenn skulle jag tro.

37

Sv: Comviq 4G

Kolla på Tele2s täckningskarta vart du hittar närmsta 4G-mast, du kommer inte kunna se vilket band den sänder på - men den skiljer sig ibland från vad de på kundtjänsten säger.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

38

Sv: Comviq 4G

Ljungdahl skrev:

..dessutom...när du registerar kortet på comviqsidan så får du en veckas fri surf. :-)

kod skickas i mailen, du har 30 dagar på dej att aktivera koden, så den går inte igång direkt när du reggar.

Fungerar perfekt, jag har för övrigt till dags dator fått ett 3G surf sim och 3 (!) 4G surf sim, allt på grund av att jag ringt några gånger och frågat "när kommer mitt 4G surf sim?". De reggade ett nytt ärende och skickade igen varje gång. Tror att jag fått alla nu men vem vet?

39

Sv: Comviq 4G

Jag ser inga master på Tele2:s täckningskarta ...

40

Sv: Comviq 4G

Valet att se master kommer först när man zoomat in tillräckligt långt på kartan. Det syns då under valen av vilken fart man vill visa täckning för.

41

Sv: Comviq 4G

Jo, det var litet lömskt. Men alla master finns inte med.

42

Sv: Comviq 4G

Hur vet du att alla master inte finns med?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

43

Sv: Comviq 4G

Enligt kartan finns det ingen 4G-mast i Arboga men nog täckning.

44

Sv: Comviq 4G

Säker på att det inte är en bit utanför på 900-bandet

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

45

Sv: Comviq 4G

Om man kollar inom hela täckningsområdet så finns där inte en enda mast enligt kartan.

46

Sv: Comviq 4G

Genom att ladda ned kartan på nytt flera gånger fick jag fram 3G-masterna men 4G i Arboga saknas ännu. Fast man kan ju anta att de finns på samma ställe som 3G-masterna ? Enligt kartan finns där ingen 900 MHz 4G men den kan ju vara föråldrad.

Jag har Comviq-kort men fick aldrig kontakt då jag provade ... Det skall finnas en mast på 4 km avstånd - men bakom ett högt berg. En 30 m mast är litet för dyr. Bra i alla fall att nån har lagt ut masterna på kartan så man får riktningen på antennen.

47

Sv: Comviq 4G

Här vid stugan i Östergötland 8km från Ulrika och 1,2 mil från Rimforsa går det framåt minst sagt. Jag har återigen flyttat ned utrustningen bara 25m till sjön och får förmodligen mer fri sikt, där får jag som sagt utan antenn 60% täckning men mäter bara upp kring någon enstaka mbit.

Jag har investerat i denna antenn från Loh Electronics
http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-619.html

Den gör praktiskt taget ingen skillnad inne i stugan oavsett var jag är och inte heller på taket på ett rör som sticker upp en meter ovanför skorstenen, jag var till precis nyss väldigt missnöjd med köpet...

MEN NU, vid sjön gör den en enorm skillnad, med antennen får jag under 50% täckning men den ger förmodligen en mycket bättre kvalitet på signalen för nu mäter jag utan vidare upp 10mbit ner och mellan 1-2mbit upp gång på gång. Jag surfar med "hemma" känsla som mitt Telia ADSL som jag får ca. 11mbit på.

Pingar sunet.se med ca. 30ms.

Nu blir det att anordna en mer permanentad lösning vid sjön med en vattentät låda för Dovado Tiny och en bra stadig plattform för antennen. Utrustningen får tas fram då vi skall vara här några dagar i sträck och då laddar jag kontantsurf, i övrigt kör jag för 70kr per månad TRE 3G året runt utan antenn vid fönster i stugan.

Frågor nu...

Sladden är 8m, vad kan jag vinna på att korta den till säg 3meter istället?

Hur mycket mer kan jag vänta mig av en riktantenn som ju också är på 11dBi? Masten är ändå 7km bort, borde jag vara nöjd med 10mbit?

Bilder på anläggningen länkas
:-)

https://picasaweb.google.com/1078777523 … 2024549826

https://picasaweb.google.com/1078777523 … 8176934002

48

Sv: Comviq 4G

Dina bilder går ej att visa, så du vet.

En riktantenn kostar ju mycket mer och jag skulle tro att den ger dig ännu bättre resultat, men frågan är om du vill lägga ut ytterligare 1000kr på det - eller om du är nöjd som det är idag?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

49

Sv: Comviq 4G

jonasolof skrev:

Underverk är inte möjliga eftersom antennteknik är en väl etablerad och genomanalyserad del av radiotekniken. Jag tar upp exempel allt eftersom de dyker upp på forumet.

Bluffantenn: det är fullkomligt omöjligt att denna lilla antenn kan förstärka en radiosignal sexton gånger vilket är vad 12 dBi innebär. 99 spänn, dvs mindre än en tia per dB. Rena stölden men frågan är vem det är som blir bestulen.

http://www.tradera.com/12-dbi-3g-modem- … _159398711

En 106 cm lång magnetfotsantenn med ett par spolar kan inte ge 11 dB förstärkning i horisontalplanet på alla band. Den skulle för övrigt då vara lika bra som en poynting logperiodisk riktantenn.

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-619.html.

349 kr. Liknande antenn säljs av tradlost.se.

Om  nu de här antennerna är så bra, varför säljer inte ett seriöst företag som communica.se dem?

Kom ihåg att jag läst detta om just den antenn jag köpt och jag kan inte hålla med, för mig gav den som sagt 10 gånger bättre fart ned...

50

Sv: Comviq 4G

careface skrev:

Dina bilder går ej att visa, så du vet.

En riktantenn kostar ju mycket mer och jag skulle tro att den ger dig ännu bättre resultat, men frågan är om du vill lägga ut ytterligare 1000kr på det - eller om du är nöjd som det är idag?

Nu tror jag bilderna är publika, jag ser dem utloggad från Google själv i alla fall.

Vill inte lägga ut mer pengar alls :-)   men är intresserad av vad det skulle kunna göra för skillnad med en riktanenn, varför är de så mycket dyrare?