1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-01 12:36:54)

Tråd: Fritzbox 7390 adsl/vdsl + usb modem high end triple play router

Jag köpte nyligen och testade Fritzbox 6840 LTE router och är mycket nöjd med vad den kan och dess dokumentation så när jag behövde en väl fungerande adsl/vdsl router tog jag AVMs toppmodell 7390. Tänk DD-WRT med triple play och inbyggd telefonstation. TV ut i två separata strömmar till två boxar om man vill.

Det här är tyska AMV's high end router för triple play. Till skillnad frånLTe routern säljs 7390  i en internationell version med sex språk och färdiga inställningar för olika operatörer i olika länder. Jag bytte ut min buggiga och sunkiga (Sagem) BBox2 för belgacom triple play till denna tyska burk idag och är mycket nöjd med resultatet. Hela manualen finns på nätet och det har nyligen kommit en större firmwareuppgradering. Böttom line är att det är väldigt skönt med en router som inte förenklats för att support ska slippa jobb. den är ändå betydligt lättare att förstå sig på än  t ex en Dlink. Både användargränssnittet och manualen är exemplariskt tydligt skrivna. Det finns ingen svensk språkversion men engelskan är mycket väl formulerad. 

Några saker av intresse. I grunden är det en adsl/vdsl router där två av de fyra lanportarna kan sättas av till TV via bredband. Det finns också ingång för telefon. routern är en Dect basstation och kan använda för både analoga telefoner och VOIP samt anslutna iphones/androider och Fritz egna lur Fon. Har dock inte testat någon telefoni än.

USB porten kan användas för NAS med intern och extern åtkomst, t ex via en iphone app. Dessutom kan routern fungera som skrivarserver. I usb porten kan man också sätta ett 3G modem men den har inte fall over. Bl a Sierra 309 stöds. Edit: Fall over finns efter en FW uppgradering, Enligt AVM ska E398 fungera med routern, jag fick dock inte e392 som är snarlikt att funka men så har jag den internationella engelskspråkiga versionen och tyvärr verkar uppgraderingar till int version dröja. Förhoppningsvis ska nästa uppgradering av int version göra att fler modem stöds. liksom den tyska. 

routern har inbyggd funktion för Wake on lan. Direkt eller via Myfritz.net kan man logga in på https://xxx.dyndns.org och aktivera wake on lan, eller så kan man låta routern aktivera en dator i nätverket om det kommer data adresserade till datorn genom routern. PÅ dessa vis kringgår man problemet att skicka broadcast packages adresserade till nätverkskorts macadresser genom routern.

VPN gm Ipsec kan ordnas mellan två Fritzbox routrar(kan t ex vara en 4G router 6840) alternativt att man använder AVMs windowsklient för VPN för åtkomst till en router som konfigurerats för kommunikation med klienten. Åtta samtidiga VPN anslutningar kan köras.

DMZ finns för olika funktioner bl a "exposed host" som t ex kan vara en XBox 360. Statisk DHCP finns vilket belgacom hade plockat bort på Bbox2. Även static routing. (notera att själva förkortningen DMZ inte finns i manualen, AVM använder begreppet exposed host.)

port forwarding inkl genom UpNp funkar mkt bra, min axis IP kamera blev åtkomlig utifrån direkt.

Routern har en bra loggfunktion, som bland annat talade om att dyndns org nobbade uppdatering pg av  authentication error, det var fel användarnamn.

Routern har en bra nätverksöversikt som uppenbarligen är en mac adress scanner eftersom den även identifierar devoloenheter som inte har någon ipadress i nätet.

Dokumentationen är mycket bra och routern visar enormt mycket information inklusive om adsl uppkopplingen. Förutom stor manual finns mycket tilläggsinfo på nätet.

Separata WLAn kan köras på 2,4 och 5 GHz. Routern scannar bandet och påtalar om det ligger störningar på någon frekvens, alltså även med annan källa än andra WLAN. 

Anslutning sker med a/g/n med angiven speed upp till 300m bit på wlan. 

Telefonidelen har genererat många inlägg på nätet och det är inte alltid det funkat problemfritt med både ATA-box funktion, dect och voip. Man kopplar alltså in den analoga linjen till routern också, bredvid adsl-inputen. Splittern sitter alltså inte i routern utan på väggen som vanligt.

Routen är AVMs flaggskepp på adsl/vdsl och kostar drygt 300 euro. Finns bl a på Media markt i en del länder i internationell version. Just denna burk bör man ínte köpa i Tyskland eftersom adsl inställningarna då inte stämmer och måste konfigureras om. Jag får mycket högre fart med en här routern på vdsl än jag fick på belgacoms egen., 17 mbit/s ned och 2 upp, bästa ping 25 ms.

routern funkar även i Sverige enligt denna recension. sedan dess hr det kommit flera fw uppgraderingar:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.387670 … fonstation

Edit: LAn portarna är gigabit, routern har även IPv6 samt att det finns ett entusiastgäng som utvecklar egen firmware som kallas Freetz

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.