1 Senaste redigerad av Discover (2012-05-29 11:12:48)

Tråd: Ny router från Huawei hos Telia

http://blogg.telia.se/smartarevardag/20 … konferens/


http://www.huaweimodems.com/E589.htm

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Vi har precis fått hem dom, hoppas fler operatörer hakar på samma eller liknande..hade min egna e5s från telia med mig på semestern förra året, klockrent på stranden smile

http://www.lohelectronics.se/telia-huaw … p-684.html

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

3

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Jag har haft stor nytta av Huaweis Mifi E583C på resa, men man ska vara medveten om att kommunikationen blir avsevärt bättre med en yttre antenn inkopplad.

Hur är det med antennkontakter på E589? En eller två? Är kontakterna stabila eller av det vanliga ömtåliga slaget? Är mifin operatörslåst?

Ser också att den inte har LTE 800, bara 2600. Inget för den tyska marknaden alltså.

Vad gäller Telia LTE 2600 så är signalnivåerna inte särskilt bra i innerstaden i Stockholm, jag har testat med en 4G router på 5-6 ställen. Så tanken att man bara går omkring varsomhelst med en 4G mifi i fickan och tankar flera tiotals mbit/s är drömmarnas värld.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Vet inte hur det är med antennuttagen än men enl Huawei ska den klara LTE 2600/2100/1800/900MHz
Just denna är operatörslåst till Telia, det är den ända 4G mifin jag sett hittils i Sverige.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

5

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Det finns inte antennuttag i den här lilla gynnaren, men den fungerar i alla fall bra. Har kommit upp i ca 25 MBit/s med Telias 4G. Jag håller dock på att tjafsa med Telia då det inte framgick av deras webbplats när jag köpte den att det är fråga om en operatörslåst Mifi som dessutom, enligt Telia, är låst i 12 månader. Så se upp med Telia och ta noga reda på om grejerna är sålda med eller utan operatörslåst även när ni köper loss den från början. Telia är lite dåliga på att infomera om det där numera.

6

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Har kommit upp i... 
Frågan är vad man kan räkna med att komma upp i och om det över huvud taget fungerar när man behöver. Till min E583c 3G mifi använder jag vid beho den lilla rundstrålande Huawei antenn som Telia sålde till E960 3G routern om man bad att få köpa en yttre antenn. Så fort jag använde routern för att koppla upp en laptop funkade det mycket bättre med antennen inkopplad. På flygplatser och sånt brukade dock mifin funka bra liggande i fickan. En 4G mifi är en trevlig grej men utan möjlighet stt koppla in antenn blir användningen begränsad fr a med hänsyn till priset. Jag väntar på Sierra wireless. De gör nog också en LTE mifi för Europa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

E589 har 1 uttag för extern antenn, sitter bredvid micro-sd porten. Kontakten är samma som för E392/E398.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

8

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Jag har haft en Huawei E589 låst till Telia ett par dagar. Använt den i Stockholm och Västerås och är läskigt besviken. Den har utgång för yttre antenn men är låst till Telia i 12 mån. Skulle vilja testa den hos Tele2 för att se ev skillnad men nu tar Telia tillbaka enhet och abonnemang utan frågor så det lutar åt det. Jag har loggat lite här: http://computerlove.se/2012/06/12/4g-huawei/

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-13 19:10:01)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Det är vanligt att up-load går snabbare än down på 4 G. Jag ser ofta tio upp och fem ned med min 4G router men har inte haft riktigt stark signal  att pröva mot annat än vid test i Vaxholm då jag fick 17-19 ned och tio upp. Nu är det så att det skiljer i modulationsmetod upp och ned så det kan vara något med firmware i förhållande till Telia som påverkar hastigheten ned.

Tyvärr är dina resultat vad jag förväntade mig efter att ha kollat E589 i Teliabutik. Med enbart inbyggda antenner så blir signalstyrkan för svag för hög fart. Redan en router med egna men utvändiga antenner som DRW923 eller AVM 6840 har betydligt bättre förutsättningar för hög fart och där har jag ändå fått rätt dålig fart i innerstan i Stockholm om signalen bara varit några pinnar.

Sedan tror jag också att det är ganska glest mellan masterna ännu även på 2600 MHz. Men mifin har ju dn fördelen att du kan pallra dig iväg till närheten av en mast - om du nu vet var den finns...

Om Telenor: enda möjligheten att veta är att testa. Fast då måste du öppna ett abonnemang som sedan snabbt kan avslutas om detinte utfaller till belåtenhet. Det är inte säkert att mifin är låst till Telia. Pröva att logga in från en dator, user admin pw admin adress 192.168.1.1

Det är olika inloggning från smartphone och dator med t ex internet explorer. Endast med datorn får man upp menyn där APN kan ställas in. Sä är det i alla fall på Huaweis 3G mifis.

Frågan om hur viss hårdvara och firmware funkar mot de olika 4G operatörerna är intressant och ännu föga belyst eftersom grejorna så ofta är låsta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

När jag kopplar in extern antenn till min E589 så stängs hela routern ner. Med strömsladden i får man upp meddelande "Low battery" när jag försöker starta den igen och med batteridrift går den inte igång alls. Någon annan som upplevt samma problem eller är det mina grejer det är fel på? Antenn är en 9dBi magnetfot från Loh.......

11

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Hmm, verkar som om den här mifin är ojämna i produktionen. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av min. Jag har kört ett par turer mellan Karlstad och Stockholm och en tur till Malmö och har nästan haft avbrottsfri uppkoppling. Då har jag lagt den vid vindrutan. Det har varit både surf och långa skypesamtal med video samt lyssnande på radio och det har funkat klockrent även i obygden. Batteritiden skulle vara 6 timmar. Jag vågar påstå att jag har överskridit de där 6 timmarna med råge. Så hittills är jag nöjd. Och i maj 2013 blir det upplåsning hos Telia. Det får de stå för. Jag accepterade inte hävning.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-22 06:56:42)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Edit: antennutgången på E589 kräver inte en likströmssluten antenn. Magnetfotsantenner ska därför funka utan adapter, liksom andra antenner.


Magnetfotsantennen med spröt är inte kortsluten  ur likströmssynpunkt, inte heller 9 dB antennen (just kollat). Den ska därför inte fungera utan en adapterpigtail av det slag som Loh tagit fram för bl a B593 om modemet känner av yttre antenn med resistansen över antenningången. Lite mer komplicerat blir det om modemet dessutom känner av mekaniskt att en yttre antennkontakt satts i.

Problemet uppstår i modem och routrar som har egna små pytteinbyggda antenner vilka tillverkaren eller operatören anser att populasen har att nöja sig med. Därmed minskar belastningen på operatörens nät vid ett givet antal abonnemang. Om routern från början förutsätter extern antenn inkopplad över t ex SMA kontakter finns inget behov av avkänning för omkoppling mellan intern och extern antenn. Operatörssålda kinesbyggda routrar i Sverige har inbyggda antenner, tyska AVM6840 har det inte.

Skulle jag använda E589 i bil för längre färder skulle jag nog vilja använda flerbands takantenn/magnetfotsantenn. Och då kommer det fram om en adapterpigtail behövs. Annars ska (!) Telia support kunna svara, någonstans i organisationen finns det någon som vet svaret på denna ofrånkomliga fråga. I butik igår begrep de över huvudtaget inte det eventuella problemet och hänvisade till support. Men Telia hårdsäljer E589 och har t ex slutat sälja Dovado Tiny, vilken tillsammans med E392 för mig framstår som ett säkrare alternativ om man ska få en bra uppkoppling mot nätet eftersom modemet har två antennuttag.

Även panoramas kryssantenn är dc-öppen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Har testat denna router nu i några dagar och ska testa i några veckor till innan jag lämnar tillbaka routern & abonnemanget.


Jag är nöjd med hastigheterna, men än så länge är 4G täckningen ett "skämt" här i Gävle.


Går det att låsa upp Huawei E589 så att man kan använda Tele2 i den istället ?

( Tele2 / Telenor har ju Sveriges bästa 4G täckning för tillfället)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14 Senaste redigerad av Discover (2012-08-11 09:59:55)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

jonasolof skrev:

Jag har haft stor nytta av Huaweis Mifi E583C på resa, men man ska vara medveten om att kommunikationen blir avsevärt bättre med en yttre antenn inkopplad.

Hur är det med antennkontakter på E589? En eller två? Är kontakterna stabila eller av det vanliga ömtåliga slaget? Är mifin operatörslåst?

Ser också att den inte har LTE 800, bara 2600. Inget för den tyska marknaden alltså.

Vad gäller Telia LTE 2600 så är signalnivåerna inte särskilt bra i innerstaden i Stockholm, jag har testat med en 4G router på 5-6 ställen. Så tanken att man bara går omkring varsomhelst med en 4G mifi i fickan och tankar flera tiotals mbit/s är drömmarnas värld.


Är du säker på att den inte klarar av LTE 800 MHz ?

Dumt av Telia att sälja en produkt som inte skulle fungera i hela 4G nätet.


Ahh, hittade info nu:

Frekvensband för GSM - 1800, 1900, 850, 900, EGSM
Frekvensband för 3G - 1900, 2100, 850, 900
Frekvensband för 4G - 1800, 2100, 2600, 800, 900

https://www.tewss.telia.se/privat/katal … 89.product

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Bra att det blev rättat om band. Vet inte var jag fick missuppfattningen ifrån. Men fortfarande bara en antenningång väl? Frågan är då till vilken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

jonasolof skrev:

Bra att det blev rättat om band. Vet inte var jag fick missuppfattningen ifrån. Men fortfarande bara en antenningång väl? Frågan är då till vilken.



Jepp, en antenningång.

Vilken vad ?


Antennen jag är mest sugen på är denna:

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-665.html

Någon som vet om en sådan fungerar även fast den inte sitter fast på ett underlag av metall ?

Fungerar den lika bra i en kameraväska ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Vilken antenningång - diversity eller tx/rx? På 4G sänder 4G routrar bara på en antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-12 15:48:03)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Förmodlige är det väl 800 MHz 4G du avser att använda. Köp hellre ett kolinjärt antennspröt från smarteq avstämt för800 bandet och använd någon av de magnetfötter du redan har. Ännu hellre en ground plane plus spröt som du kan skicka upp en bit. Jag skulle förlänga jordplansspöten på en900 antenn och sätt ett avstämt kolinjärt spröt på den.

Huaweis antenn från Loh är en 3G/4G antenn. Kolla polardiagram i pdf, urkass på 2600. Googlar man på huawei 4G antenn hitta man ingen sådan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

jonasolof skrev:

Förmodlige är det äl 800 MHz 4G du avser att använda. Köp hellre ett kolinjärt antennspröt från smarteq avstämt för800 bandet och använd någon av de magnetfötter du redan har. Ännu hellre en ground plane plus spröt som du kan skicka upp en bit.

Huaweis antenn från Loh är en 3G/4G antenn. Kolla polardiagram i pdf. Googlar man på huawei 4G antenn hitta man ingen sådan.


Ja, det är främst 4G 800 MHz, dock är det ej utbyggt i Gävle, här finns bara 2600 MHz.
Var dock över till grannstaden Sandviken som bara har 4G 800 MHz och testade routern och det gick bra.

Jag vill helst ha en antenn som fungerar i 4G 800, 3G 2100 & 4G 2600, då slipper jag tänka så mycket :-)

Har övergett tanken på att ha ett Net1 modem i kameraväskan då det blir för klumpigt, denna router är bättre då den är mindre. Antennen kan man sätta uppe vid axeln.


Fungerar en magnetfotsantenn fast den inte sitter på ett underlag av metall ?
Magnetfotsantennen från Net1 fungerar ej utan ett underlag av metall.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Polardiagrammet ser ju rätt risigt ut så det kanske blir bättre, kanske blir sämre med metall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Denna antenn kanske blir bäst ?

Dock är den ju bara att glömma vid bilåkning.

http://www.lohelectronics.se/panorama-p … p-764.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-13 06:40:13)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Struntprat som vanligt från Loh. Kryssantennen funkar bra på 800 men den har en mycket tydlig riktverkan när jag testar den. Notera att det finns en variant som har TS9 kontakter istället för SMA. Passar huawei e32 och e398 samt Sierra modem (se Communica.se).

Här är ett 6 dB spröt från procom.dk, finns även för 4G 800 frekvenser. Det bör gå att sätta sprötet på andra fästen inkl jordplan och magnetfot. Lätt att göra jordplansfäste själv. Carant.hu har bra jordplansfästen, jordspröten har m6 gänga och man kan t ex gänga mäsdingsstav och måttsätta dem flr 800 bandet.

http://www.procom.dk/adpdf/generate/id/ … /mu-906-sm

Men 4 G är ingen höjdare vid bilåkning för handover fungerar dåligt under nuvarande LTE standard.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

jonasolof skrev:

Struntprat som vanligt från Loh. Kryssantennen funkar bra på 800 men den har en mycket tydlig riktverkan när jag testar den. Notera att det finns en variant som har TS9 kontakter istället för SMA. Passar huawei e32 och e398 samt Sierra modem (se Communica.se).

Här är ett 6 dB spröt från procom.dk, finns även för 4G 800 frekvenser. Det bör gå att sätta sprötet på andra fästen inkl jordplan och magnetfot. Lätt att göra jordplansfäste själv. Carant.hu har bra jordplansfästen, jordspröten har m6 gänga och man kan t ex gänga mäsdingsstav och måttsätta dem flr 800 bandet.

http://www.procom.dk/adpdf/generate/id/ … /mu-906-sm

Men 4 G är ingen höjdare vid bilåkning för handover fungerar dåligt under nuvarande LTE standard.


Okej.

Fick routern upplåst igår och har tänkt använda Tele2 eller Telenor istället för Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

Hur kunde du få en så ny produkt upplåst av Telia?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25 Senaste redigerad av Discover (2012-08-17 04:56:15)

Sv: Ny router från Huawei hos Telia

jonasolof skrev:

Hur kunde du få en så ny produkt upplåst av Telia?


Det var inte Telia som låste upp den...

Iaf så fungerar E589 perfekt med Telenor,
Tele2 bara strular med aktivering av ett vilande abonnemang, så det är uppsagt.

Valde främst Telenor för bättre 3G täckning utmed E4:a och fri surf...

Datum: Aug 17, 2012 6:45:35 FM
Anslutningstyp: Wifi
Server: Stockholm
Hämtning: 22,54 Mbps
Överföring: 10,59 Mbps
Ping: 45 ms

E589 liggandes på skrivbordet, ej fri sikt till masten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.