1

Tråd: MR3420 och 4G-stöd

Hej!
Någon som vet, eller hört rykten, om TP-LINK jobbar på att släppa ny firmware till MR3420 så att den stödjer 4G?
Har för mig att jag har läst någonstans om att någon mailat TP-link och fått svar om att de höll på att testa sådan firmware. Detta var ett par månader sedan dock.

Jag har Telenor 4G med E398-modemet men det känns lite dumt att behöva surfa på "halvfart" i dagsläget.. wink

2

Sv: MR3420 och 4G-stöd

drog ner senaste som är på deras sida= inget 4 g än så länge
http://www.tp-link.com/Resources/softwa … 120508.zip

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Faktum är att jag fick mitt 4G-modem att fungera direkt med MR3420 utan att göra några ändringar alls. Jag kör med senaste firmware på TP-Linken (120508) och har ett ZTE MF880.

Nu är det inte säkert att jag kör i 4G utan det kan mycket väl vara 3G men faktum är ändå att det fungerar.

http://www.speedtest.net/result/2027037018.png

4

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Ser ut att vara 3G utav dömma av upploaden

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Ja, och av pingen.

6

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Nu har TP-Link släpt en ny MR3420 som har 4 G som det verkar enligt deras sida.
köpte alltså den gamla modelen..... nåja var inte så dyr heller

lurar på att köpa den nya

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: MR3420 och 4G-stöd

kom i juni men hittar ingen att köpa så här långt

letar vidare

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Jonny skrev:

kom i juni men hittar ingen att köpa så här långt

letar vidare

Jag kollade för några veckor sedan med TP-link och TL-MR3220 v2.0, som var den första att stödja 4G, skulle enligt dem finnas i butik i augusti!
Har vi tur dröjer det inte så länge...

Båda har i vart fall säkert en LOGG och kostar väl dessutom ungefär hälften av vad Dovado's motsvarande gör........

MVH,
/Erland

.

9 Senaste redigerad av Sam (2012-08-08 00:14:15)

Sv: MR3420 och 4G-stöd

TP-burken klarar av max 22.5 Mbps throughput med 4G modem. Det vet du väl. Till och med 3G klarar av mer än det.

10 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-08-08 09:09:56)

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Sam skrev:

TP-burken klarar av max 22.5 Mbps throughput med 4G modem. Det vet du väl. Till och med 3G klarar av mer än det.

Detta gäller som du vet för tex. TL-MR3020 vilken INTE är specad som en 4G-router utan endast 3G/3.75G.
Som vi tidigare konstaterat kan inte dessa köra i NDIS-läge.

De nya versionerna av TL-MR3220 och TL-MR3420 som vi NU pratar om, är specade som 4G-routrar och jag utgår därför från att de kör i NDIS-läge!
Då bör de med andra ord klara LTE-hastigheter... eller hur....

MVH,
Erland

.

11

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Du "utgår" bara för att det finns 4G modemstöd? Det är inte svårt att lägga in stöd för ett modem. Det svåra är att leverera maxfarten.

Dubbelkolla det där. Jag trodde du skulle testa på jobbet, eller hur?

12

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Sam skrev:

Du "utgår" bara för att det finns 4G modemstöd? Det är inte svårt att lägga in stöd för ett modem. Det svåra är att leverera maxfarten.

Dubbelkolla det där. Jag trodde du skulle testa på jobbet, eller hur?


Snälla Sam!

Varför kan du inte försöka hålla dina inlägg till det respektive tråd handlar om?
OCH dessutom läsa vad folk FAKTISKT skriver innan du kommenterar deras inlägg!!!!

Du påstår i detta fall att jag skulle grunda min förmodan på "bara för att det finns 4G modemstöd".
Var i he...te skrev jag detta i mina inlägg I DENNA TRÅD ???

I mina inlägg I DENNA TRÅD refererar jag som DU och alla andra kan läsa.... till TP-link's nya versioner (v.2) av routrarna TL-MR3220 och TL-MR3420 vilka är specade som 4G-routrar, till skillnad från v.1 av samma routrar som är specade som 3G/3.75G-routrar.
V.1 av routrarna klarar som vi tidigare konstaterat I ANDRA TRÅDAR redan av att använda 4G-modem i RAS-läge !!!!


När man läser dina förvirrade inlägg här på forumet är inte särskilt svårt att förstå hur ert utvecklingsarbete bedrivs, och hur buggigheten i Dovados routrar uppkommit....

MVH,
Erland

.

13

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Men snälla Snoppy! Jag har redan testat 3420 routern: 22.5mbps. Prova själv.

14

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Sam skrev:

Men snälla Snoppy! Jag har redan testat 3420 routern: 22.5mbps. Prova själv.


Intressant....
Du har alltså testat version 2.0 av TL-MR3420 som ännu inte kommit ut på marknaden?

Vad hade TP-link i så fall för förklaring till att den inte kunde köra i NDIS-läge när de kallar den för en 4G-router ?

MVH,
Erland

.

15

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Nej, inte v2. Den har jag inte testat så klart. Snabbaste routern jag har testat på RAS har kommit upp till 30Mbps (stabilt). Andra (Cradlepoint) kommer även upp till 50Mbps (dyra som fan), men tappar anslutning efter bara 10 sekunder av last. Man måste restarta routern manuellt.

It's either NDIS or nothing. Tro inte bara att det är en nyare HW spec att det blir bättre kod. Varför har det inte släppts i så fall?

16

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Och förresten, så har det funnits "4G" routrar i många år, även sedan 2005, långt innan LTE dök upp. Alla har sin tolkning på vad 4G hastigheter ska vara. USA= 12Mbps. Sverige= 80Mbps.

17

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Sam skrev:

Nej, inte v2. Den har jag inte testat så klart.


Men herregud !!!!!! varför bjäbbar du då emot i ett antal inlägg ????????????

Det är ju v.2 av routrarna som denna tråd handlar om vilket framgått i nästan samtliga inlägg i denna tråd (utom dina förståss...) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som jag nu skrivit ett antal gånger om ditt sätt att skriva inlägg på detta forum:

Varför kan du inte försöka hålla dina inlägg till det respektive tråd handlar om?
OCH dessutom läsa vad folk FAKTISKT skriver innan du kommenterar deras inlägg!!!!



Sam skrev:

It's either NDIS or nothing. Tro inte bara att det är en nyare HW spec att det blir bättre kod. Varför har det inte släppts i så fall?


Som vi redan konstaterat klarar ju v.1 av TP-link's routrar av att köra 4G-modem i RAS-läge.
Varför då lägga en massa pengar på att utveckla en ny HÅRDVARA om det inte behövs för att köra NDIS i högre hastigheter ????

Jag förstår att du är skraj nu när TP-link kommer med flera 4G-routrar som kan köra 4G i NDIS-läge......
Men detta ursäktar inte ditt ohederliga sätt att argumentera !!!!!

MVH,
Erland

.

18

Sv: MR3420 och 4G-stöd

1) Lugna ner dig nu.
2) Jag är inte skraj om andre märken.
3) Du nämnde oss, och det är av den anledning jag svarade.

19

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Är det någon som sett en MR3420 v2 ute ännu???
Skulle vilja uppgradera från min v1, som för övrigt ersatte
en svindyr Dovado 4GR som aldrig fungerade!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

20

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Något nytt om när man kan köpa en TL-MR3420 v2 i affären? Väntar med spänning!!!

Ett sidospår: I dagsläget kör jag en Dovado4GR och är så himla besviken! Den blir bara sämre och sämre... i början gick det hyffsat men nu lägger den av var 20 minut. Det krävs en omstart genom att dra ur strömmen. Att reset:a genom mjukvaran funkade ett tag men inte längre. Testat med flera modem men inget verkar sparka igång den jävla skiten.

21

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Jag har mailat TP-Link och frågat, även mailat en
påminnelse utan att ha fått svar.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

22

Sv: MR3420 och 4G-stöd

imemilka skrev:

Något nytt om när man kan köpa en TL-MR3420 v2 i affären? Väntar med spänning!!!

Kan det verkligen stämma att den bara klarar 100 Mbit på LAN-portarna? Känns inte särskilt framtidssäkert med tanke på att produkter för LTE Cat 4 nu finns på marknaden.

23

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Svar från TP-Link idag angående release av v2:

Dear Customer,
Thank you very much for your email requesting information about our product.
Sorry for inconvenience caused.
For the 3G/4G product ,we should do many test before releasing it in certain region for compatibility issue.
So sorry that we are not sure about the releasing time in your location.
If you need any further help, please feel free to let me know.
To get technical support more quickly, please go to http://www.tp-link.com/en/support/faq/
Best Regards
----------------------------------------------
Lina.Zhou
Technical Support Engineer

24

Sv: MR3420 och 4G-stöd

Nu verkar den vara här.

http://www.tp-link.com/en/products/deta … =TL-MR3420

25

Sv: MR3420 och 4G-stöd

kör på en just nu sedan ett par dagar...verkar fungera kanon...man bör dock se till att den stöder det modem man har då det är vissa begränsningar än så länge

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )