26

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Jag är inte ett dugg missnöjd med Tele2

Att de dessutom är snabbare än 3 (som skryter så mycket om sitt nät) gör det bara bättre,
slår man på 4G så går det fort fort. Jag är nöjd med Tele2.

Vid detta test så hade jag ett 3Bredband kontant från 3 i surfplattan:

Vad får du för resultat med 3-kortet i din mobil då eller Tele2-kortet i plattan? tongue


Det kan jag inte mäta då det är micro-sim i mobilen och standard-sim i plattan.

Plattan är en Samsung Galaxy Tab2 10.1 & mobilen är en Samsung Galaxy S3 LTE/4G.
Mobilen går på energisparläge och gjorde även det under testet ovan.

Inte helt rättvisande resultat, egentligen - detta då plattan har stöd för (ur marknadsföringssynpunkt) 16Mbit/s och telefonen 32Mbit/s över 3G-nätet. Normal hastighet med en 16Mbit/s enhet är runt 7-12Mbit/s wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

27

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

jonasolof skrev:

Det finns olika adaptrar. Jag litar mest på Telias.


Ok.

Får ju fortfarande inte in sim-kortet från plattan, i telefonen.

Det är bara någon dag kvar på surftiden på kontantkortet i
plattan och när den tiden gått ut så är tiden med 3 äntligen över.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

28

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:
jonasolof skrev:

Det finns olika adaptrar. Jag litar mest på Telias.


Ok.

Får ju fortfarande inte in sim-kortet från plattan, i telefonen.

Det är bara någon dag kvar på surftiden på kontantkortet i
plattan och när den tiden gått ut så är tiden med 3 äntligen över.

Om du bestämmer dig för att testa Tele2-kortet i plattan med adaptern så får du gärna visa testet här smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

29

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Vad får du för resultat med 3-kortet i din mobil då eller Tele2-kortet i plattan? tongue


Det kan jag inte mäta då det är micro-sim i mobilen och standard-sim i plattan.

Plattan är en Samsung Galaxy Tab2 10.1 & mobilen är en Samsung Galaxy S3 LTE/4G.
Mobilen går på energisparläge och gjorde även det under testet ovan.

Inte helt rättvisande resultat, egentligen - detta då plattan har stöd för (ur marknadsföringssynpunkt) 16Mbit/s och telefonen 32Mbit/s över 3G-nätet. Normal hastighet med en 16Mbit/s enhet är runt 7-12Mbit/s wink

Sim-kortet från 3 i E589:

http://www.speedtest.net/android/340727690.png

http://www.speedtest.net/android/340727196.png


Fler test med Tele2:

http://www.speedtest.net/android/340729217.png

http://www.speedtest.net/android/340728863.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

30

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Det kan jag inte mäta då det är micro-sim i mobilen och standard-sim i plattan.

Plattan är en Samsung Galaxy Tab2 10.1 & mobilen är en Samsung Galaxy S3 LTE/4G.
Mobilen går på energisparläge och gjorde även det under testet ovan.

Inte helt rättvisande resultat, egentligen - detta då plattan har stöd för (ur marknadsföringssynpunkt) 16Mbit/s och telefonen 32Mbit/s över 3G-nätet. Normal hastighet med en 16Mbit/s enhet är runt 7-12Mbit/s wink

Sim-kortet från 3 i E589:

Men dåså, bra att Tele2 fungerar bättre för dig smile

Ursäkta om det lät som att jag inte trodde på dig - men efter min erfarenhet från Tele2s och Telias 3G-nät så har jag svårt att tro på att Tele2 kan vara bättre än Telenor eller 3 heh dock vet jag ju att det är väldigt individuellt gällande vilket som är bäst tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

31

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Inte helt rättvisande resultat, egentligen - detta då plattan har stöd för (ur marknadsföringssynpunkt) 16Mbit/s och telefonen 32Mbit/s över 3G-nätet. Normal hastighet med en 16Mbit/s enhet är runt 7-12Mbit/s wink

Sim-kortet från 3 i E589:

Men dåså, bra att Tele2 fungerar bättre för dig smile

Ursäkta om det lät som att jag inte trodde på dig - men efter min erfarenhet från Tele2s och Telias 3G-nät så har jag svårt att tro på att Tele2 kan vara bättre än Telenor eller 3 heh dock vet jag ju att det är väldigt individuellt gällande vilket som är bäst tongue


Ja, det beror ju helt och hållet på vart man befinner sig för stunden.


Är väl främst i Stockholm (City) som Tele2 & Telia har haft stora problem ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

32

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Sim-kortet från 3 i E589:

Men dåså, bra att Tele2 fungerar bättre för dig smile

Ursäkta om det lät som att jag inte trodde på dig - men efter min erfarenhet från Tele2s och Telias 3G-nät så har jag svårt att tro på att Tele2 kan vara bättre än Telenor eller 3 heh dock vet jag ju att det är väldigt individuellt gällande vilket som är bäst tongue


Ja, det beror ju helt och hållet på vart man befinner sig för stunden.


Är väl främst i Stockholm (City) som Tele2 & Telia har haft stora problem ?

Ja, eller generellt sett i större städer - exempelvis Uppsala där jag bor. Mitt "rekord" med en Galaxy S2 för ett år sedan var 1,5Mbit/s utomhus med full täckning och fri sikt till masten och ett avstånd på ca 230 meter med masten riktad mot mig. Normal hastighet låg mellan 0,5-1Mbit/s när jag testade. Hemma hos mig, inomhus, var rekordet 0,87Mbit/s klockan 03.00 på natten med full täckning. Med 3 här får jag betydligt högre, på samma telefon låg jag mellan 8-14Mbit/s konstant oavsett tid på dygnet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

33

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Men dåså, bra att Tele2 fungerar bättre för dig smile

Ursäkta om det lät som att jag inte trodde på dig - men efter min erfarenhet från Tele2s och Telias 3G-nät så har jag svårt att tro på att Tele2 kan vara bättre än Telenor eller 3 heh dock vet jag ju att det är väldigt individuellt gällande vilket som är bäst tongue


Ja, det beror ju helt och hållet på vart man befinner sig för stunden.


Är väl främst i Stockholm (City) som Tele2 & Telia har haft stora problem ?

Ja, eller generellt sett i större städer - exempelvis Uppsala där jag bor. Mitt "rekord" med en Galaxy S2 för ett år sedan var 1,5Mbit/s utomhus med full täckning och fri sikt till masten och ett avstånd på ca 230 meter med masten riktad mot mig. Normal hastighet låg mellan 0,5-1Mbit/s när jag testade. Hemma hos mig, inomhus, var rekordet 0,87Mbit/s klockan 03.00 på natten med full täckning. Med 3 här får jag betydligt högre, på samma telefon låg jag mellan 8-14Mbit/s konstant oavsett tid på dygnet.

Okej, 3 kanske börjar få brist på kapacitet i Gävle...

Kan ju även vara så att de som har mobilt bredband från Tele2
har valt att byta upp sig till 4G och då avlastat 3G, vilket då går snabbare.


En person jag känner har valt 4G (Tele2), trots att de har fiberkabel i gatan 5 meter från huset,
dock kostar det ca 9 000 kr efter ROT-avdrag att dra in fibern i huset, så 4G blev billigare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

34 Senaste redigerad av careface (2013-01-14 06:54:08)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Ja, det beror ju helt och hållet på vart man befinner sig för stunden.


Är väl främst i Stockholm (City) som Tele2 & Telia har haft stora problem ?

Ja, eller generellt sett i större städer - exempelvis Uppsala där jag bor. Mitt "rekord" med en Galaxy S2 för ett år sedan var 1,5Mbit/s utomhus med full täckning och fri sikt till masten och ett avstånd på ca 230 meter med masten riktad mot mig. Normal hastighet låg mellan 0,5-1Mbit/s när jag testade. Hemma hos mig, inomhus, var rekordet 0,87Mbit/s klockan 03.00 på natten med full täckning. Med 3 här får jag betydligt högre, på samma telefon låg jag mellan 8-14Mbit/s konstant oavsett tid på dygnet.

Okej, 3 kanske börjar få brist på kapacitet i Gävle...

Kan ju även vara så att de som har mobilt bredband från Tele2
har valt att byta upp sig till 4G och då avlastat 3G, vilket då går snabbare.


En person jag känner har valt 4G (Tele2), trots att de har fiberkabel i gatan 5 meter från huset,
dock kostar det ca 9 000 kr efter ROT-avdrag att dra in fibern i huset, så 4G blev billigare.

Ja, så kan det ju vara. Om planerna hålls, så ska 3 uppgradera nätet efter sommaren i Gävle, både med 4G, 3G på 900MHz och mer kapacitet till befintliga master smile

Fiber lönar sig i längden, t.ex när man säljer huset. Dock är det ju en utgift när det ska in i huset.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Ja, eller generellt sett i större städer - exempelvis Uppsala där jag bor. Mitt "rekord" med en Galaxy S2 för ett år sedan var 1,5Mbit/s utomhus med full täckning och fri sikt till masten och ett avstånd på ca 230 meter med masten riktad mot mig. Normal hastighet låg mellan 0,5-1Mbit/s när jag testade. Hemma hos mig, inomhus, var rekordet 0,87Mbit/s klockan 03.00 på natten med full täckning. Med 3 här får jag betydligt högre, på samma telefon låg jag mellan 8-14Mbit/s konstant oavsett tid på dygnet.

Okej, 3 kanske börjar få brist på kapacitet i Gävle...

Kan ju även vara så att de som har mobilt bredband från Tele2
har valt att byta upp sig till 4G och då avlastat 3G, vilket då går snabbare.


En person jag känner har valt 4G (Tele2), trots att de har fiberkabel i gatan 5 meter från huset,
dock kostar det ca 9 000 kr efter ROT-avdrag att dra in fibern i huset, så 4G blev billigare.

Ja, så kan det ju vara. Om planerna hålls, så ska 3 uppgradera nätet efter sommaren i Gävle, både med 4G, 3G på 900MHz och mer kapacitet till befintliga master smile

Fiber lönar sig i längden, t.ex när man säljer huset. Dock är det ju en utgift när det ska in i huset.

Enligt täckningskartan så finns det 3G på 900 MHz i Gävle, dock verkar det inte stämma då det fortfarande är helt dött med 3 i källaren hos de bekanta jag skrev om ovan.
I samma källare fungerar Tele2 utmärkt när det gäller GSM.

Ja, en fiber kan möjligen öka värdet på ett hus, men samtidigt så vet ju ev nästa ägare av huset att det finns fiber i gatan (stadsnät GavleNet).

De som bor i huset idag gör av med ca 10 GB / månad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

36

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag bor på landet strax söder om Gnesta & har bytt från Net1 till Telenor och är så här långt väldigt nöjd!
Har gått ifrån 1,5/1 till 8/8 Mbit/s och ev. så blir det ännu bättre efter 24/1 när man uppgraderar en mast ~6km härifrån.

Nu funkar min IP-telefon helt utan hack (nästan), man kan distans jobba utan problem och ungarna kan göra allt vad dom nu brukar göra!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

37

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

jag är "nöjd" med det brukar mbb till.
men om jag köpt/hyrt det mbb med reklamen som anledning så skulle jag inte vara ens en gnutta nöjd.

så det beror på vad man är ute efter, eller har som referens.

38

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag är jättenöjd med Telenor,har 32mb abb, får ca 50 ner o 20 upp. Bor på Gotland använder 4g 900 mhz med en B593 Huawei hade tidigare en DWR 923 som gick sönder. Huawein är mkt bättre aldrig ngn form av avbrott. Har även en panelantenn med 2 sladdar ner till routern. Kan även använda min OneX som hotspot över 3g med hjälp av en liten repeater o får då 6 ner o 1 upp. Sammanfattningsvis funkar detta kanon.

39

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Den skydrive bild du länkade till visade fart som bara kan uppnås med bandbredd 10 eller 15 Mhz medan900 hittills varit begränsat till 5 MHz. Din router kan visa använd bandbredd och det vore vi mycket intresserade av att veta. Ingen har hört av sig från Gotland förut. Men ön ska ha fått kategorin 60 mbit/s vilket vare sig är vanlig 900 eller 2600.

Har du låst routern på 900? Kan det vara så att den går på 4G 1800? Allt detta kan man se i de olika kontrollerna under system. Vore ocksåkul om du kunde ange cell ID.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Det finns inga uppgifter under system ang cell-id eller något annat, men jag har låst den till 900 mhz 4g , 4 staplar som täckning. Vet ej om uppgifterna saknas pga den är upplåst från Tele 2.Mvh Spoven

41

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Fyra staplar säger inte mycket.
Vissa routrar och modem visar fel typ av signal, dvs alla störningar och inte användbar signal.

Finns det någon logg i routern?

42

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Gå in i routern och sedan till menyn system och klicka på diagnos.
Välj sedan under verktyg, trådlös status (klicka i den).
Så ska du få upp lite uppgifter om signalstyrka, bandbredd mm.

43

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Tack för hjälpen. Ser ut så här: bandbredd 10000 Cell-id 134 signalstyrka 4 rsrp -85 rsrq -4. Det är vad som finns. I D-linken var allt lättare att hitta. Jag vet att masten befinner sig 5,2 km härifrån. Mvh Spoven

44

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Ser bra ut det där, 10 MHz bandbredd. Å bra värden på RSRP, RSRQ. Du bör vara nöjd.
Intressant att se att det finns 900 MHz 4G med 10 MHz bandbredd. Får hoppas det sprider sig.

45

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Högsta teoretiskt möjliga fart med 10 MHz bandbredd är ca 62 mbit/s så dina resultat är mycket bra. Nu får Telia 800 konkurrens, de har också tio MHz bandbredd men det brukar inte gå att komma upp i den farten.

Kul att B593 upplåst funkar så bra.

Testa de olika systemloggarna mm och se om de går att få fram en beteckning på masten. Det är en blandning av bokstäver och siffror. sista siffran anger vad typ av sektor det är. Bengt_h kan kanske ge anvisning.

Vad står det för operatör?

Vad slags panelantenn använder du?

Enligt denna tråd och en annan samma dag skulle det nu finnas 4G med tio MHz bandbredd både på 900 och med N4M på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag har inte lyckats hitta betekningen i någon logg, dock har jag inte lusläst alla loggar från B593.
Cell-id kan jag inte koppla till basstations id tyvärr.

I mitt fall cell-id 328  basstations-id SE/LT 315938

47

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Hexadecomalt blir det 4d006, och då skulle möjligen siffran 6 tyda på den sista i andra ordningen sektorer.

För konvertering se http://www.statman.info/conversions/hexadecimal.html

Det är lite bakvänt men sista siffran i hexadecimal beteckningen kan visa cellnumret. Vet dock inte om. Det stämmer för t ex Net4Mobility.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Antennen är en Poynting xpol mimo 650-2700 mhz. Den fungerar bra. Under 3g tiden provade jag en annan med hätta till löst modem, gick ej alls ,den hamnade på soptippen. Däremot en liten repeater från Hongkong fungerade perfekt med antenn i marknivå. Använder också en Tiny utomlands med Franskt kontantkort. Har även ett mifi modem för fickan så Mobilen kan vara uppkopplad. Min slutsats är att tinyn o mifin är temporära lösningar. B593 är det bästa för mig hitills. Gällande de andra uppgifterna kan jag ej hitta dem i routern, står bara Telenor se 900 mhz. Mvh Spoven

49

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Under system finns det två olika möjligheter att få fram uppgifter om uppkopplingen. den ena gör ett snap-shot och den andra visar löpande. Den andra är bra för att kolla om router hoppar mellan celler, den första tror jag ger lite mer info.


Jag har ingen B593 till hands så jag kan inte ange exakt vad som går att få fram; använde en i somras. Jag trodde att unika cell id visas. Det gör det med huaweis connection manager som bl a telenor använder. Basstationer har olika beteckningar. dels finns en som gäller basstationen i sin helhet, den brukar inte visas. Sedan finns en unik beteckning för varje sektor (cell) som masten täcker. Det är ett öpnande nummer om det är angivet decimalt och en blandning av bokststäver och siffror om det är angive hexadecimalt. den sista siffran brukar vara 1-6 i Sverige, där de tre första är lägre frekvenser t ex 4G 800 eller 900 och 4-6 oftast 4G 2600. Nu när 4G 1800 kommit till kan det bli fler sektoer ändå. Dessutom lägger net4mobility till sektorer på 4G 800. De kan ha andra slutsiffror (en 9:a funnen hittills). De nu nämnda beteckningarna kallas Global Cell ID eller unik cell ID eftersom de inte kan upprepas i ett land.

I den vardagliga hanteringen av cellbyten använder systemet något som kallas Physical Cell  ID, PCI, vilket är en siffra 0-514. Fler kan de inte vara och två lika PCI får inte finnas nära varandra. En användarenhet (modem/router/telefon) får alltså inte hoppa mellan två lika PCI.

För att identifiera varifrån signalen kommer är PCI viktigast. Men Global Cell ID hjälper till att förstå vad slags sektorer masten har på olika 4G band. 3G och GSM använder andra beteckningar. Huawei connection manager medt ex E392 ioch E398 visar både Global Cell ID och PCI.

Nu när utökat 4G på 900 och 10 MHz 4G på 800 från N4M är nytt är det av intresse att få kläm på hur sektorerna anges.

Överkurs: Vore intressant att veta vilka frekvensblock inom 900 som ger 10 MHz bandbredd på nedlänk. PTS blocktillstånd visar bara 5 Mhz för N4M. Hittills vet vi sedan igår att telenor har 10 Mhz bandbredd på Gotland på 4G 900 och att Tele2 har tio Mhz bandbredd på 4G 800 via N4M i Tärnaby. Därmed inte sagt att telenors 10 MHz på 900 kommer från en N4M mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Har under ett år provat telia,telenor,tre och tele2 och jag valde tele2 large med B593 i höstas vilket jag är glad för idag, för i påskas så fick vi 4G i Leksand och Rättvik så för min del blev det en vinst lott 25-30Mbit/s ner och 13-22 Mbit/s upp, har låst
B593 på 4G 2600 Mhz så hitills toppen. Får väl se hur det blir i sommar när turismen kommer igång.
Det är ju inte ofta man får mer än vad någon lovat. Klart nöjd.