1

Tråd: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Så då kanske ni undrar vad meningen med denna tråden är och varför den är postad i Allmänt operatörer, jo det är så att jag tänkte att att man kunde skriva några rader om den tjänst/produkt/operatör som man själv har en bra erfarenhet av och om man har några reflektioner kring det.

Som alla vet så kommer 99% av all dynga upp till ytan gällande fel på produkter och tjänster.
Men nått man ofta saknar är en bild över nöjda kunder, det är naturligt att man inte skriver av sig om sina fungerande produkter och tjänster i samma utsträckning som de kunder som har dålig mottagning etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag inviger själv med ett av mina redskap jag använder mig av.

Användning: Always connected smile kör med Telia simkortet i datorn för att alltid ha möjlighet att koppla upp mig på VPN eller nå Internet i sin helhet ifall jag ej är uppkopplad på LAN eller WIFI. Tycker de funkar väldigt bra och har aldrig haft nått problem. Hastigheten är väldigt bra för att endast vara HSPA+.

Tjänst från operatör: Telia Mobilt Bredband Total

Modem: Ericsson HP HS2340 HSPA+ MiniCard = WWAN kort i HP laptop

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Ganska nöjd faktiskt (så länge inte taket på 100Gb märks av) Snabbare och stabilare än jag kan få med ADSL.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag kör med Telenor och deras d-link 923, den har sina brister och samma gäller kundtjänst men överlag så är jag nöjd.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Dito smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Själv kör man med ett 3Bredband Premium (4G), ett ZTE MF880 tjänstgör som modem. Jag är väldigt nöjd, även fast 4G inte finns här än. Jag ligger oftast (även mellan 17-22) på 17-25Mbit/s vilket jag anser som mer än godkänt då jag bor ganska centralt.

ZTE MF880->DOVADO 4GR->SAMKNOWS Box (fungerar som en switch) ->TP-LINK WL1043ND (som extra trådlös accesspunkt)

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-28 18:54:55)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Kör med en Huawei  B683 "Hemtelefoni och bredband i ett". "Always connected" Abonnemanget är Telenors upp till 16Mbit. Är nöjd med hastigheterna men inte med kompetensen på folket i ktj.

Abonnemanget heter "Bredband mellan och Hemtelefoni"

8

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Sitter med 3Bredband Max med Netgear MBR1310. Inget att klaga på. Fungerar felfritt och hastigheter mellan 15-25 Mbps

9

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Svårt att vara nöjd då det är både långsamt och instabilt. Med sex modem två routrar och fyra olika operatörers kort samt riktantenn försöker jag få nånting att fungera. Telenor och Tre fungerar ibland (bäst på morgonnatten).

10

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

jag har kört med telenors 4g abonnemang sedan nyår det började smed en del problem men efter några samtal med kundtjänst så fick dom ordning på sina problem jag har bara varit uppkopplad på 3g fram till för en vecka sedan då vi fick 4g utbyggt här.
3g 23/3 mbit/s ping 40ms signal 70-80% ostabilt med någon nedkoppling varje dag men fungerade helt ok
4g 10/10 mbit/s ping 30ms signal 80-90% mycket stabil ingen nedkoppling på en vecka
jag kör med e398 med dubbla poynting och en 4gr som router för det mesta.

har tidigare haft 3 men bytte till tele2 då dom byggde ut till snabbare nät för att sedan hamna i konflikt med dom av flera anledningar och fick efter mycke bråk vårat abonemang avslutat trots att det va bundet 18månader till.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11 Senaste redigerad av ruva (2012-05-30 18:36:57)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

3 Max och ligger på minst 8 Mb/s, ibland 13Mb/s.Kopplar ner bara 3-4 ggr/dag vid innefiktivitet. Hade varit supernöjd om det inte var för att Tre i början av en 2 år bindningstid plötsligt satte ett tak på 70GB. Kan inte använda mitt bundna abonnemang till det jag tänkt till pga taket.

Annars nöjd med kända bedragarna Tre men kommer givetvist försvinna när mitt slavkontrakt gått ut.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Kör med Telenor 32mb fri surf med 4g under bindningstiden(erbjudande). på 3g låg signal på runt 50-60 i signalstryrka med ständiga nerkopplingar med E398+4gr. Nu har man fått 4gr på 900mhz vilket är 4g 32mb. 2 pointing antenner 700-3000mhz ykabel i 4gr router, hastighet ligger på runt 20mb ner och 10mb ut och inga nerkopplingar över huvud taget
är jättenöjd så här långt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jaså..det fanns en tråd för detta också...

Efter nån månads strul, och några extra fria månader så får jag väl anse mig nöjd till slut..
Men allt detta kan undvikas....så idag skrev jag följande på Telenors forum, och hoppas att de vidarebefodrar mitt råd.


Har ett gott råd till Telenor.

Det bygger på mina egna erfarenheter av allt strul jag hade i början, men nu, då allt fungerar så vill jag ge mitt råd.
Alla som skaffar mobilt bredband är inga tekniker eller vana vid denna teknik som detta ändå är.

Köper man som jag, ert paket med D-Link DWR-923, och bor ute på landet, ska man inte tro att det fungerar med de fjuttiga glasspinnar till antenner som finns ovanpå modemet.

För det första krävs det att den då står i ett fönster som vätter åt det håll masten finns..
Då får man ha tur, samt ha en partner som accepterar att man istället för blommor, placerar en ful låda med sladdar där på fönsterbänken..

Nej, det krävs externa antenner, gärna två riktantenner.
(Det finns andra också..)
Kabeldragning, håltagning i väggar mm..

Det borde som när man teckar att parabolabonnemang för sin TV, komma en installatör som sätter upp antennerna, riktar in dem med instrument och inte på känn..

Ser till att allt fungerar, gärna går inte i D-Linkens Interface och låser den på 4G, då 3G-nätet är helt värdelöst, enär det är något fel med mjukvaran i lådan som gör att det blir tvärstopp ibland..

Tänk va nöjda kunder ni kunde få..

Humorn är flytvästen på livets flod

14

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Tele2 som jag ansluter med Huawei B593 med två riktantenner. Är ganska nöjd då nu efter optimering då allt är ganska stabilt med få ändringar, dvs hastigheten relativt hög, 50-60Gbit/s, och inte förändras nu när dom (Tele2) justerat och tagit bort flaskhalsar. I början var det mycket suspekta avbrott och "fladdrande" hastigheter som sedan åtgärdades. Det som gör det mesta är Routern som fungerat felfritt utan någon som helst anmärkning eller minsta "knorr". Att jag bor i en mindre stad gör säkert saker och ting till det något bättre än om man bott i en storstad som då helt plötsligt kan få kraftigt försämrad hastighet pga anstormning av anslutande kunder.

15

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag är också nöjd med mitt mobila bredband från BBB/Telenor 32mb full 4G under Bindningstiden.
Kör med E398/E392 med dubbla Poynting riktantenner på en Tiny med avstängt wifi, låter min asus rt-56u köra wifi då det är mycket bättre prestanda på den.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

16

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag är mycket nöjd med min Telenoruppkoppling, 4G-80Mbits, hemma /3G-16Mbits i en sommasrstuga, sen finns det detaljer som är mindre bra.  Rena katastrofen i vintras, Dec/jan precis då man startat 4G-nätet inkl undermålig support.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17 Senaste redigerad av El Dovado (2013-08-08 16:55:51)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Telenor, 4G upp till 80 Mbit/s.  Jag är nöjd med stabiliteten, dock ej med den alltmer sjunkande hastigheten p.g.a. allt fler användare. I början fick jag 1-15 Mbit/s ner, nu 6-8, ibland änne sämre. Trots 90% signal.
Storhelger kan vara katastrof. Kundtjänst - vad ska man ha dem till?

Efter detta inlägg har hastigheterna ökat till runt 18/12 vilket jag var helt nöjd med.

Bytte dock till 3, endast för att jag fick ett erbjudande för 149:-/mån, fri hastighet och 100 GB data/månad. Med basstationen som sänder 4G på 2,6 gHz på 850 m avstånd får jag runt 65/20.
Jag är mycket nöjd!

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

18

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Nöjd med mina två brebands-abonnemang hos Tre och nöjd med 4G-routern jag fick (fast deras nerlast på 4G är ungefär samma som med 3G). Även nöjd med mitt Telenor 16 Mb mobilsurf. Visst finns det problem också men så länge det tuffar på. Är dock missnöjd med  mobila bredbands-aktörernas marknadsföring. Det är ju en stympad tjänst de erbjuder med tak på data och trafikstockning på vissa platser.

19

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Har använt 3 och Tele2 för surfande och varit nöjd.
Då på senare tid så har de haft svårt att hålla vad de lovar.

20 Senaste redigerad av Discover (2013-01-12 23:01:08)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Jag är inte ett dugg missnöjd med Tele2

Att de dessutom är snabbare än 3 (som skryter så mycket om sitt nät) gör det bara bättre,
slår man på 4G så går det fort fort (har nu bara jämfört 3G). Jag är nöjd med Tele2.

Vid detta test så hade jag ett 3Bredband kontant från 3 i surfplattan:

http://www.speedtest.net/android/340694954.png


http://www.speedtest.net/android/340694418.png

Och i mobiltelefonen har jag Tele2:

http://www.speedtest.net/android/340694913.png


http://www.speedtest.net/android/340694477.png


Ångrar inte att jag nu har sagt upp allt som har med 3 att göra,
när en kompis blev kund hos 3 så påpekade jag för honom att Tele2 har bättre täckning..
då försvarar sig säljaren med att påstå att 3 vanligtvis är ca 2 Mbit/s snabbare än Tele2.
Kompisen valde 3 som operatör, men han verkar vara nöjd.

Ovanstående test utfördes inomhus och avståndet till 3´s basstation är kortare
än vad det är till Tele2´s basstation.
(ja, 3 delar med Telenor & Tele2 med Telia)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av careface (2013-01-12 22:51:29)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Discover skrev:

Jag är inte ett dugg missnöjd med Tele2

Att de dessutom är snabbare än 3 (som skryter så mycket om sitt nät) gör det bara bättre,
slår man på 4G så går det fort fort. Jag är nöjd med Tele2.

Vid detta test så hade jag ett 3Bredband kontant från 3 i surfplattan:

Vad får du för resultat med 3-kortet i din mobil då eller Tele2-kortet i plattan? tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22 Senaste redigerad av Discover (2013-01-12 23:06:52)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

careface skrev:
Discover skrev:

Jag är inte ett dugg missnöjd med Tele2

Att de dessutom är snabbare än 3 (som skryter så mycket om sitt nät) gör det bara bättre,
slår man på 4G så går det fort fort. Jag är nöjd med Tele2.

Vid detta test så hade jag ett 3Bredband kontant från 3 i surfplattan:

Vad får du för resultat med 3-kortet i din mobil då eller Tele2-kortet i plattan? tongue


Det kan jag inte mäta då det är micro-sim i mobilen och standard-sim i plattan.

Plattan är en Samsung Galaxy Tab2 10.1 & mobilen är en Samsung Galaxy S3 LTE/4G.
Mobilen går på energisparläge och gjorde även det under testet ovan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Köp en simkortsadapter för 29 kr på Telia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av Discover (2013-01-12 23:11:19)

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

jonasolof skrev:

Köp en simkortsadapter för 29 kr på Telia.


Har en sådan (fick med mobilen) men sim-kortet i plattan får ju ändå inte plats i mobilen.
Dock vill jag inte riskera att mobilen´s sim-kort ska lossna
från adaptern och på något sätt fasta i plattan.

Någon hade ett sådant problem med en E589.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Vart är de nöjda Mobila Bredbands kunderna, du kanske är en?

Det finns olika adaptrar. Jag litar mest på Telias.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.