1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-28 12:31:13)

Tråd: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Jag skriver detta på engelska eftersom det finns info som är svåråtkomlig.

Making computers on win7 work with e.g. XP machines can be a problem. USing remote shutdown from a WIN7 PC to a XP PC is just one of them.

What you want to do:

To shut down a remote computer, go to run, rightclick to so that the command is issued with administrator rights andfrom the commandprompt, type shutdown /s /m \\computername

Another shutdown command that you might want to try is shutdown -i. A box shows up which is self explanatory (Note: you must make the comment that there is a box for, otherwhise you can't proceed to execute the command.) It's a good shutdown command if there is someone at the target computer who might not appreciate the computer suddenly shutting down.

A good overview of the syntax is here:

http://www.computerperformance.co.uk/wi … ommand.htm

You should use the same user name and passwored on both computers and you must have administrator rights on both computers. For the target remote computer (XP in this case), you must be included in the  security settings authorizing you to make a remote shutdown. Go to Control Panel, Administrative tools, local security policy and verify that your user name (which should have adminstrator status) is included in "access this computer from the networkW, and "Force shutdown from remote system" and "shut down the system". You might need to include everyone in the Force shutdown policy although it seems a bit risky. This everyone would still need a password though.

Also, file and printer sharing needs to be activated on the target computer for the command to get through.

Moreover, the Computer name should not be identical to the computer description (win7 does not like that).

If you don't have the admin rights, you'll get the message "access denied" as you run the shutdown command.

In the win7 computer, right click on run to get the message that the command will be executed with administrator rights If you don't have the right to access the target computer, you'll get the message "access denied" as you run the shutdown command.

It won't work if your win7 PC can't see the target computer (XP) in the network. Make som folders shared on the target computer and verify that you can see them in your network neighborhood or with the \\computername command in the search box under Start.

You could try Search \\ipadress instead. That might work and you can then use the shutdown commands with the ip address instead of the name of the remote computer.

If ipaddress works but not computer name and you search for details, you might get the answer that the network path can not be found. This is a major complication of win7 in connecting to workgroup computers but before that, check your virussoftware. Today, they often also includes a firewall. F-Secure does and by default it blocks the \\computer name command. In my case it was enough to deactivate F-secure, try \\computername which worked, then activate F-secure again and now the \\computername worked both for seeing shared folders on the remote PC and to execute shutdown. It the problem reoccurrs, settings can be changed in F-secure.

However, win7 not seeing other PCs in a workgroup can have purely Microsoft created causes. You are punished for not having only win7 computers in your LAN.

One fundamental reason why it might not work is that win7 by default is not set to access other computers on the LAN wíth user name and password. Instead Microsoft wants everybody to use "Homegroup" for which you need all your computers to have win7.

So you need to tell the win7 pc to connect to other computers by user name and password. One way to do this is to go to control panel > homegroup>change advanced shared settings. Now a caveat. What you want to do can only be done if you are in a work or home profile, the option is not available in public profile. You can change your profile on that page. A the very bottom of the page, you can either choose "Allow windows to manage homegroup conenctions (recommended) or "Use user accounts and passwords to connect to other computers." Since XP can't work with homegroups you need to use user name and password. If you have several win7 PCs in the LAN togbether with others not running win7, the win7 PCs should be in either home or work profile, don't mix.

You then need to save settings and log off and then log on.   

On one Win/ pro laptop I could see the shared folders of the target XP computer before changing the access option but shutdown command did not work until I had enabled user names and password for workgroup access.

Then there is the remaining case where you still can't see the non win7 (or vista) computers in the work group. This is unfortunately a vast problem which Microsoft generously lets you solve on your own. There are different reasons and different solutions suggested.

Some tips what you could try to do on the win7 PC:

check that clocks on both computers show the same time
Use static addresses
Disable IPv6
Verify that Network detection is active
Change the Workgroup name from its current name and change it back again
Enable Netbios
See to it to only use Work profile on all PC's not Home or Public.

For more tips and tales of frustration with MS, google "windows 7 workgroup"

or "windows 7 network path not found" or "F-secure network path"

This is a good threat with many tips (multifaceted problem, various solutions)


http://social.technet.microsoft.com/For … 1aaf75dcd1

Well, win7 can be a PITA when used contrary to MS' intentions which is for us all to buy their latest OS. The standard way to circumvent this is by providing remote access by server based services installed on the remote PC. Think Logmein and Team Viewer. The Ishutoff ipad app also uses this method and it worked straight away also on the win7 home premium PC with its F-Secure firewall activated. It would be great if the developer could make a windows based GUI appplication to take advantage of the software already installed on the target machine.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Aha.. ar försökt stänga ner/starta om htpcn från desktopen och inte lyckats.
Detta får vi prova i kväll. Det är dock win7 på båda.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-28 15:50:20)

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Med win7 på båda och om du inte aver att lägga in någon äldre dator så bör du använda Homegroup systemet för att den ena datorn ska se den andra. Kolla också utan virusprogramvarans firewall om de har sådan. f-secure blockerade för mig).

Det man ska ha klart för sig är att wake on lan och shutdown funkar helt olika. Shutdown är ett doskommando som sänds över nätverket baserat på ipadressen efter identifikation av fjärrdatorns namn och den till detta namn knutna adressen. Till nöds funkar ipadressen i doskommandot.

Wake on LAN är en broadcast över x.x.x.255 adress som enbart används för sådant (inklusive denial of service attacker). Det som sänds är MACadressen till den dator som ska väckas och ett så kallat "magic packet", en liten datasnutt som närverkskortet reagerar på så att datorn väcks upp från avstäng (men strömanslutet (S5) läge till helt igång (S1).

Behovet av broadscast över x.x.x.255 gör det svårimplementerat över vanliga routrar. Depicus.com har ett projekt på gång som han kallar WOLF, wake on lan forwarder. Han använder en Raspberry ansluten till routern som ska skicka magic packet till datorn. Jag kör med Jump routrarna.

För större system finns unicast direct address packets som använder måldatorns ip adress. Men det verkar inte vara något för SOHO nätverk och de routrar som används där. 

Med ipad/iphone funkar depicus app bra för start av datorer och ishutdown bra för att stänga ned. Men ishutdown klarar sämre att starta datorer vilket ingår. Det gör inget eftersom depicus funkar så bra.

För windows har depicus en bra GUI- applikation för att starta. Jag har lagt in ett önskemål hos ishutdown om motsvarande för att stänga ned eftersom det bör vara mycket enklare att få det att fungera om man redan har ishutdown programmet installerat på den dator som ska stängas ned.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Använder shutdown kommandot ibland på servrar när jag skall boota om dem, shutdown -r.
Men brukar inte göra det från "fjärr cmd" utan jag startar först en remote desktop "mstsc" till maskinen och gör det sedan på maskinen i sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-31 07:34:30)

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Kan du använda det på icke servrar också som XP och win7? I det aktuella fallet har jag team viewer igång och skulle i och för sig kunna köra en bat fil från en desktop ikon i fjärrdatorn med shutdown.exe /s (anm / eller - kvittar lika). 

Lätt gjort: Öppna notepad, skriv

                                shutdown.exe -s

spara som shut.bat och inte som text files utan som all files. Lägg den på desktop. Klickar man sedan på shut.bat ikonen så kommer ett meddelande om att datorn stänger ned om ett antal sekunder. Processen kan hejdas med doskommandot shutdown -a och man kan lägga in kommentarer, starta om, öka tiden till power off osv med shutdownsyntaxen som fås i dosboxen om man skriver shutdown? Högerklickar man på ikonen kan man göra edit och lägga till vad man vill enligt syntaxen.

Under tiden som fjärrdatorn stänger ned hinner man logga ur från TeamViewer om det nu spelar någon roll.  Bra lösning för att slippa strul mellan win7 och äldre datorer i workgroups, firewalls som blockar kommandon över nätverket osv.

PS ångrar man sig kan stopshut.bat med shutdown.exe /a hejda nedstängningen.

Edit: det är så mycket som kan krångla med att skicka ett dos shut kommando från en dator till en annan till och med inom samma nätverk - firewall ut -firewall in - virusprogramfirewalls  i båda ändar -att jag föredrar att baradubbelklicka på shut bat ikonen på fjärrdatorns desktop när jag vill att den datorn sla stänga ned. Jag föreslog en windows gui applikation till utvecklaren av ishutdownapp (för iphone) som är serverbaserad på måldatorn. Han gillar idén och sadeatt han ska göra det förmodligen som en gratisapplikation. Motsvarande finns ju hos depicus.com för wake on lan från windowsdator.

Ett till påpekande. Jag tröttnade på belgiska Belgacoms sunkiga och nedklippta Bbox2 adsl/vdsl+tv  router och skaffade Fritzbox 7390 istället som klarar triple play också med massor av teleontjänster. Mycket kompetent router som finns i internationell version. Den innehåller särskild funktion för att ta emot wake on lan calls utifrån.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

tightVNC på bägge datorer = problem solved

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-28 20:01:58)

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Ja TightVNC hade förmodligen gått på Vista Home också men säkerheten är inte så bra ännu. Men TeamViewer är ett mer komplettsystem, krypterat och med VPN mellan datorerna om man så vill.  Åtminstone bättre om jag jämför med mina tidigare erfarenheter av VNC.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

jonasolof skrev:

Ja TightVNC hade förmodligen gått på Vista Home också men säkerheten är inte så bra ännu. Men TeamViewer är ett mer komplettsystem, krypterat och med VPN mellan datorerna om man så vill.  Åtminstone bättre om jag jämför med mina tidigare erfarenheter av VNC.

Jag brukar använda Teamviewer när jag ska hjälpa mina vänner med deras datorer men går det att fjärransluta utan att någon i den andra änden tillåter det?

9

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Rikard skrev:
jonasolof skrev:

Ja TightVNC hade förmodligen gått på Vista Home också men säkerheten är inte så bra ännu. Men TeamViewer är ett mer komplettsystem, krypterat och med VPN mellan datorerna om man så vill.  Åtminstone bättre om jag jämför med mina tidigare erfarenheter av VNC.

Jag brukar använda Teamviewer när jag ska hjälpa mina vänner med deras datorer men går det att fjärransluta utan att någon i den andra änden tillåter det?

samt funkar det klanderfritt via iphone också då det finns teamviewer där, finns nog till android med. Just so you know!

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-31 07:38:46)

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Ja, det går att fjärrköra utan medverkan vid fjärrdatorn om man vid installationen av Teamviewer tar med den optionen. Det kan också göras senare. Se till att alla datorer du ska ha kontakt med är registrerade på ditt konto inkluive den du sitter vid,  då får du upp en lista och det är bara att ansluta. När fjärrdatorn bootar får jag ett meddelande på skärmen om att den nu finns tillgänglig för teamviewer session.

Det går inte att smyga, det syns på fjärrdatorns skärm att session pågår (om skärmen är på).

Anm.
Den andra anslutningsvarianten i teamviewer är att den som vill ha hjälp och har laddat ned teamviewer t ex mailar id och tillfälligt password för anslutning som då sker via tw's servrar. Man behöver inte veta någon ipadress och firewall el router blockerar inte.

PS ska man verkligen jobba med fjärrdatorn räcker knappast iphonens lilla skärm, inte heller ipad tycker jag. Ordentlig musfunktion behövs. Nu innehåller i och för sig tw olika skalningsmöjligheter vilket är bra eftersom inte heller en laptopskärm är smidig såvida man inte bara väljer en del av måldatorns skärm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

jonasolof skrev:

Anm.
Den andra anslutningsvarianten i teamviewer är att den som vill ha hjälp och har laddat ned teamviewer t ex mailar id och tillfälligt password för anslutning som då sker via tw's servrar. Man behöver inte veta någon ipadress och firewall el router blockerar inte.

Det är ju det som är så fiffigt, man kan ju hjälpa vilken novis som helst smile

12

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Fjärrtjänst som kan användas som är lik Teamview är Logmein.com, du loggar in där och får då tillgång till dina maskiner.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-01 12:34:47)

Sv: Shutdown XP from win7 PC - problem solved

Jag har använt båda, gillar TeamViewer mer. Den är mer praktiskt upplagd. Och gratis för privatpersoner. det som är lite egendomligt är steget till kommersiellt. Med första licensnivån får man koppla in 35 datorer. Vad gör firman med hemmakontoret som bara kopplar mellan två?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.