1

Tråd: Vilka hastigheter har ni i medel MÄTT med TPTEST5?

Jag har märkt att det näst intill är värdelöst att få en uppfattning om sin egen hastighet när man använder sig utav Bredbandskollen som enligt mig är en glädjemätare utan verklig relevans. Jag har mycket bra signalstyrka som enligt bredbandskollen genererar hastigheter över dygnet i regionen 55-75Mbit/s ner och 28-38Mbit/s upp mätt över längre tid MEN mätt med TPTEST5, som enligt mig är mer rättvisande, hamnar medlet på 17Mbit/s vilket är ungefär 30% av vad Bredbandskollen visar. oavsett om jag använder mig utav VPN eller inte så hamnar min nedladdning på mellan 2-3Mb/s som mest och medeltal 2.2Mb/s vilket överensstämmer med just TPTEST5.
Undrar nu om det bara är jag som har "fenomenet" eller om det faktiskt är så för Tele2?

2 Senaste redigerad av Spiff (2012-05-22 20:27:21)

Sv: Vilka hastigheter har ni i medel MÄTT med TPTEST5?

Testade precis med att ladda ner från speedtest.tele2.net och kontrollera med DUMETER (trådlös överföring från Huawei B593 till min laptop) och får då nedstående resultat:

DU Meter Stopwatch - #1
Start time       2012-05-22 22:15:45
Stop time        2012-05-22 22:17:21
Elapsed time     1 min 35,5 sec
                                             Incoming         Outgoing
------------------------------------ ---------------- ----------------
Total of data transferred                    561,3 MB           7,3 MB
Maximum transfer rate                        7,5 MB/s       105,9 KB/s
Average transfer rate                        5,9 MB/s        78,3 KB/s

men i nedladdningsrutan från Firefox visas 3.5-3.6Mb/s?
Frågan som jag har är hur mycket kan jag ha i nedladdningshastighet? Enligt mig så är nog max 3.6Mb/s :-(((
Frågan som följer blir: Kan jag göra något för att höja nedladdningen från t ex torrent?

3

Sv: Vilka hastigheter har ni i medel MÄTT med TPTEST5?

Kollade nu, med bredbandskollen får jag 10/9 och samma med tptest5.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044