1 Senaste redigerad av jenyagirl96DZ (2012-05-22 12:56:42)

Tråd: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

Jag behöver hjälp för jag tror jag blir galen snart.
Ända sedan jag och min sambo flyttade för  snart ett år sedan har jag försökt få ett någorlunda bra internet här ute i skogen.

då vi bor för långt ifrån basstationen hos typ alla leverantörer så har vi fått nöjja oss med mobilt bredband.
Jag har testat olika modem och sätta upp modemet på olika sätt. hade 2mbit en gång vilket var WOW. men det höll sej bara tills jag stängde av datorn och startade den dagen efter. riktigt surt.

jag tröttnade och beställde en riktantenn. var överlycklig när den kom för jag trodde det skulle lösa alla våra problem. (kanske inte riktigt alla men internetet iallfall) vi skruvade upp den så högt upp på huset vi kunde under taket. kopplade in den och märker INGEN skillnad alls på surfhastigheten utan vi ligger på 0.04mbit/s ner och 1.23 mbit/s upp.

det konstiga är att jag märker stor skillnad i mobile partner på sändnings staplarna. (när jag har modemet kopplat direkt till datorn) där kan man ju även se vilket när det är den kopplat upp sej till. genom routern kan jag bara se % i sändning.

antennen gör så stor skillnad som från 1-2 staplar till 93% täckning (kommer ej i håg hur mångsa staplar det är)
i hspa nätet.

igår hade vi plockat ner antennen för att försöka hitta det absolut bästa hållet att rikta den åt. jag har tidigra ringt tele2 som sade att masten ligger ca 4km bort åt söder. så jag riktade den åt söder. då ser det ut som på bilden vilket gör mej väldigt fundersam

PunBB bbcode test

jag kan inte klura ut vad det är som kväver nätet då antennen antagligen gör stor skillnad men jag kan verkligen inte surfa.
just nu har jag 48% genom routern men mätresultatet är lika kasst.

vore väldigt tacksam för hjälp!

2

Sv: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

Bilden du bifoga är knutet till gmail konto och de går inte att bifoga på detta vis.
Men hur som haver, ang masten så tycker jag att du skall slänga ett öga på denna sidan.
http://opensignalmaps.com/coverage-maps/

och välja "towers" istället för "coverage" och leta upp ditt närmaste torn.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

Den kartan kan man ju inte lita på. Då skulle jag ju bo bredvid en mast.
Det finns inga master på vår lilla ö!

http://i.imgur.com/va0r8.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

Det finns en karta på tele2s hemsida där man kan se masterna, så jag har tittat ut var de två närmaste ligger. den sidan du länkade till kan jag tyvärr inte använda då mitt internet inte är det snabbaste. det är knappt att jag kan surfa runt här på forumet. jag förstår inte varti felet sitter. är det inställningar på datorn som behöver fixas?
eftersom den säger att uppkopplingen är på 28.8mbit men bredbandskollen mäter 0.04?
då hade jag modemet rätt i datorn istället genom routern så jag vet ju att det inte är i routern felet sitter. och det är likadant på både min stationära och min laptop. den ena köra jag windows 7 och den andra xp.

5

Sv: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

Kan vara att masterna är hårt belastade?
Har du prövat att rikat den mot någon annan mast?
Det kan vara så att man har sämre signalstyrka men bättre hastighet.
Hade själv Tele2 innan och bor ca 4 km i från deras mast och har riktantenn
men hastigheten var rent ut sagt usel 0,5 mbit, deras nät är överbelastat.
Bytte till 3 och deras mast ligger ca 3km i från och har nu hastigheter på mellan 8-11 mbit

6

Sv: E367 + Tp-Link MR3420 + tele2 5mitb + Riktantenn yagi GSM, 3G och 4G

det stora mysteriet är löst.. när man väl fick alla korten på borden så är det pinsamt enkelt... den 10/5 stryptes min hastighet för att jag överskridit min data mängd. jag såg inte detta då jag kör genom router och inte använder mej av modemets programvara. samma dag som dom ströp min hastighet så hämtade jag ut min riktantenn helt överlycklig över att det skulle bli bättre... så kan det vara ibland.. det är inte krångligare än vad man gör det >.<