1

Tråd: flera mobila bredband till en dator

Ja nu fallet det sig så att jag har lyckats få tvillingkort till mitt mobilaBB wink Det ska inte gå egentligen, jag har även ett Tre abonnemang.

Frågan är, kan jag på nåt sätt ansluta 3st modem till datorn och dra nytta av hastigheten från alla 3 samtidigt?
Borde finnas nån mjukvara som kan lösa detta kanske?

Tips mottages tacksamt!

2

Sv: flera mobila bredband till en dator

Har kollat på liknande förrut med load balancing och har inte hittat någon bra lösning på det hela. Det man kan göra är att man kan tex köra ftp/torrents på ena och surfa med ena. Vissa program har inställningar för vilket interface som ska användas men det är rätt dåligt stöd för sådant i XP/Vista.

edit: Hittade lite info på google...

http://www.pctools.com/guides/registry/detail/951/

3

Sv: flera mobila bredband till en dator

Okej tack för tipsen, torrentsen på ett kort hade varit guld. Du har inget tips om klient som har denna funktionen att välja nätverksinterface?

4

Sv: flera mobila bredband till en dator

Vuze, tidigare Azureus, har stöd för att antingen välja interface eller att använda flera.

http://la.gg/upl/az2.jpg

(klicka för större)

5 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-06-28 14:03:13)

Sv: flera mobila bredband till en dator

Som skrivit tidigare.
Googla på Load balance.
Det du kan göra med load balance.
är att antingen som skrev innan ha olika protokol på olika kort.
Eller så kan du brygga dom så dom blir som en anslutning.
Dock får du  inte tre gånger så hög hastighet.
Men du får en snabbare nerladdning borde bli tre gånger hastigheten vid sånt som kan ha multipla anslutningar.
Då alla tre anslutningar ansluter mot samma IP med tre olika IP.
Men laddar ner olika delar av filen så går det snabbare.
Borde kunna få riktigt snabb hastighet vid t.ex. Torrent.
Men funkar ej vid surfning.

Men sen för att brygga ihop alla tre til en riktig anslutning så måste du köra dom tre mot en server med load balance som kan ge dig alla dina tre aslutningars hastighet.
Via VPN eller nått.
ut mot nätet.
då kan du få tre gånger din hastighet oavsätt protokol.

6

Sv: flera mobila bredband till en dator

elmor skrev:

Vuze, tidigare Azureus, har stöd för att antingen välja interface eller att använda flera.

http://la.gg/upl/az2.jpg

(klicka för större)

Vet du hur det blir om man kör in ett USB modem, räknas de som nätverksinterface då? Såg på Vuze att man kunde välja eth* men jag blev osäker hur det fungerar med USB modem. Har inget sådant hemma att testa med tyvärr.

7

Sv: flera mobila bredband till en dator

PsyDonia skrev:

Som skrivit tidigare.
Googla på Load balance.
Det du kan göra med load balance.
är att antingen som skrev innan ha olika protokol på olika kort.
Eller så kan du brygga dom så dom blir som en anslutning.
Dock får du  inte tre gånger så hög hastighet.
Men du får en snabbare nerladdning borde bli tre gånger hastigheten vid sånt som kan ha multipla anslutningar.
Då alla tre anslutningar ansluter mot samma IP med tre olika IP.
Men laddar ner olika delar av filen så går det snabbare.
Borde kunna få riktigt snabb hastighet vid t.ex. Torrent.
Men funkar ej vid surfning.

Men sen för att brygga ihop alla tre til en riktig anslutning så måste du köra dom tre mot en server med load balance som kan ge dig alla dina tre aslutningars hastighet.
Via VPN eller nått.
ut mot nätet.
då kan du få tre gånger din hastighet oavsätt protokol.

Jo det låter skitbra faktiskt, vet du om det finns nån routermjukvara som kan hantera 3st USB puckar?
Kan ju tänka mig bygga mig en liten router och hooka upp 3st puckar på den för att köra Internet hemma.

8 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-06-28 21:17:48)

Sv: flera mobila bredband till en dator

Problemet är nog att bra router programvaror inte har support för 3G.
För det som är grymma router.
Är PFSense, DD-WRT och liknande.
dock har ingen stöd för 3G modem.
Så man får försöka hitta nått program som kan köras under windows så ska det nog gå.
ska fundera vilka program som finns.
om du inte hittar något själv.


I windows2003 tror jag har det inbyggt och heter "Network Load Balancing Manager" tror jag.
Det borde kunna konfa upp det du vill.

Annars kanske Net limiter kan göra det du kan.
fast det vet jag inte har inte provat det så mycket.

9

Sv: flera mobila bredband till en dator

maccis skrev:

Vet du hur det blir om man kör in ett USB modem, räknas de som nätverksinterface då? Såg på Vuze att man kunde välja eth* men jag blev osäker hur det fungerar med USB modem. Har inget sådant hemma att testa med tyvärr.

Du kan bara skriva in det ip-nummer som du får när du ansluter. Alternativt så listar Vuze de interfacen som finns (detta med eth* härstammar från *nix) tillsammans med ip så du kan klura ut vilket som är vilket.

10

Sv: flera mobila bredband till en dator

Tack för all input på detta, tillsv. blir det nog att byta torrentklient wink

Skulle det dyka upp nåt revolutionerande inom detta så säg till, det borde finnas fler som vill göra samma ska som jag.

11

Sv: flera mobila bredband till en dator

Spännande ang lastbal, tråkigt att de inte finns så många konsument produkter för det eller att de skall vara så svårt.
Spännande saker som att sätta upp kluster och lastbalans borde vara simplare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: flera mobila bredband till en dator

Allt finns. Det är bara fråga om du är villig att betala så mycket. Allting prioriteras om när folk ser prislappen på grejer. Jag har sett nåt sånt i Australien där man kan ha 3 olika PCMCIA kort i samma router, men där gjorde man handover, och inte load balancing. Det kostar mindre att skaffa sig en EEE och installera nån routing mjukvara eftersom EEE är både billig och har 3 USB portar.

13

Sv: flera mobila bredband till en dator

Samir: vad finns det för routing mjukvaror som hanterar sånt här? Som inte kostar flera tusen i licenskostnad? Eller det är det som inte finns kanske?

Jag menar frågan måste väl varit aktuell sen innan också på den tiden när folk körde modem?

14

Sv: flera mobila bredband till en dator

Hej maccis: Har aldrig gjort det själv (kanske för att jag är nöjd med min operatör), men det här kanske hjälper: http://support.microsoft.com/kb/307849

15

Sv: flera mobila bredband till en dator

Samir det verkade faktiskt klockrent tyvärr så måste det finnas stöd för multilink på andra sidan också.

Tack ändå för besväret smile Ska dock spara länken den kanske kan komma till nytta i framtiden när man minst anar det wink

16

Sv: flera mobila bredband till en dator

Hittade nåt som verkade jättelovande,  freesco.  Stöd för upp till 10 modem osv ungefär det jag ville ha. Tyvärr har den inte stöd för USB sad Sådär fick man vara glad i 5min eller nåt.

Letar vidare...

17

Sv: flera mobila bredband till en dator

Hej...lite mer ledtrådar här:  http://www.pharscape.org/component/opti … 835e204ed/

18

Sv: flera mobila bredband till en dator

maccis skrev:

Hittade nåt som verkade jättelovande,  freesco.  Stöd för upp till 10 modem osv ungefär det jag ville ha. Tyvärr har den inte stöd för USB sad Sådär fick man vara glad i 5min eller nåt.

Letar vidare...

kom på ett program jag testat förut.
http://bandwidthcontroller.com

Freeware versionen  klarar 3 nätverskort..
Och enterprice klarar 256 nätverks kort.
Så det funkar med XP.